Zweep zielig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Zweep zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 10:44

Een meisje in mn klas die zei: Ik rijd nooit met zweep, dat is zielig.

Ik was het er eigenlijk niet mee eens. Een zweep moet je toch niet gebruiken als een strafmiddel? Het is toch om je hulpen te benadrukken als ze niet goed doorkomen?

We kregen dus een discussie dat zij een zweep een strafmiddel vind, en ik niet.

Maar okee, dan is een zweep een strafmiddel volgens haar, het is toch niet verkeerd om je paard eens een flinke knal te geven als ie niet naar je luisterd?

Jullie mening graag Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:49

Eerlijk gezegd gebruik ik de zweep ook wel eens als strafmiddel.
Maar meestal krijgt een paard een tikje op de kont als hij door moet lopen, achter de kuit als ik mijn hulp wil verduidelijken. Maar als m'n pony echt zit te kloten krijgt ze ook wel eens een flinke tik op d'r kont en bij een beetje kloten een tikje op de schouder. Maar gewoon rijden met zweep betekend niet dat je hem straft. Je kan ook rijden met zweep zonder hem te gebruiken. Ik vind een goede por met sporen zieliger dan een tik met de zweep..

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:49

Ik vind een zweep niet zielig. Ik kan lodewijk heel duidelijk vertellen wat ik wil. dit kan door een tikje een zachte aanraking of een mega lel zijn.
Een zweep zou geen straf middel mogen zijn maar indien nodig straf ik mijn paard er wel mee. Als hij mega aan het spoken is onder het zadel kan hij een flinke dreun krijgen. op dat moment gebruik ik mijn zweep niet om een hulp te verduidelijken maar als straf....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:53

Ik vind het ook geen strafmiddel. Ik rijd met zweep omdatImker niet altijd even goed is voor het been, en ik mijn hulpen duidelijker moet geven. Als hij echt loopt te kl*ten, dan krijgt hij een tikje op zijn schouder (effectiever bij hem dan zijn bil) en anders een tik op zijn kont. Het is meer een corrigerende functie ...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:53

Als je ziet hoe de paarden elkaar trappen, bijten en slaan in de natuur of in het land, dan voelen ze dat tikje van onze zweep amper. Het is vaak het geluid waar ze van schrikken.
Een paard moet niet bang zijn voor een zweep, maar respect hebben voor een zweep.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 10:56

ik dacht ook al: wat doet ze dan als haar paard niet doet wat ze wil en met haar aan het 'spelen' is? Geeft ze hem dan een flinke rul in zn mond? Of een trap in zn flanken? dat vind ik eigenlijk zieliger en is ook veel slechter en gemener dan een tik op zn kont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:50

Weet je wat pas zielig is? Een ruiter die het paard niet voldoende aanpakt, dus ook geen tik met een zweep geeft of durft te geven, zodat je de volgende dat het paard echt op z'n plaats moet zetten omdat 'ie in 1x tijd dus echt WEL verkloot kan worden. (niet levenslang, maar wel voor een paar dagen)

Ik denk dat een ruiter die een zweep zielig vindt, het ook wel een soort van zielig vindt om op een paard te gaan zitten. Dat dier heeft er immers niet om gevraagd? *LOL* Zulke mensen kunnen gewoon beter kippen gaan houden.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:55

Sonja schreef:
Weet je wat pas zielig is? Een ruiter die het paard niet voldoende aanpakt, dus ook geen tik met een zweep geeft of durft te geven, zodat je de volgende dat het paard echt op z'n plaats moet zetten omdat 'ie in 1x tijd dus echt WEL verkloot kan worden. (niet levenslang, maar wel voor een paar dagen)

Ik denk dat een ruiter die een zweep zielig vindt, het ook wel een soort van zielig vindt om op een paard te gaan zitten. Dat dier heeft er immers niet om gevraagd? *LOL* Zulke mensen kunnen gewoon beter kippen gaan houden.


Zeg dat wel. Je bent wel ff met een paar honderd kilo bezig. Dat soort mensen vergeten Verward dat. Het paard loopt lettelijk en figuurlijk over hun heen, stom he! Een tik op het juiste moment is goed, maar afbeulen voor de kik, die heb je nl. ook nog Boos! is natuurlijk uit ten boze.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:16

Ik vind een schop onder z'n pens ook niet zielig hoor. kijk eens na wat ze oplopen in het land terwijl ze vrolijk verder donderen was bij mij 't lichtje allang uit gegaan naar zo'n knal.
Als ik ernaast sta en een paard bedenkt dat er over mij heen gelopen kan worden kan ie een schop krijgen.
Doe ik dat niet wordt er over mij heen gewalst en wordt ik overal heen gesleurd.

Wat Phia zegt ik kan zwaaien met mijn zweep ik kan 'm overal aanraken en hij geeft geen reactie maar als ik erop zit en ik heb er 1 vast heeft ie er respect voor. makkelijk want ik hoef eigenlijk nooit bij te tikken de zweep even achter mijn kuit aanleggen en ik heb al reactie..

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:28

Als een paard goed is opgevoed, is hij NIET bang voor de zweep, maar hij weet wel wanneer hij te ver is gegaan en als hij geen reactie geeft op je kuit, dat hij een tik kan verwachten.
Als je paard goed is opgevoed, dan kan je met een zweep over zijn hele lichaam aaien zonder dat hij in paniek raakt. Als je een paard heb waarbij dat niet kan, is er wat gebeurt waardoor hij bang is voor de zweep.
Een paard mag niet bang zijn voor een zweep!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:35

Is ook een prima oefening als je aan het 'freestylen' of hoe je het ook wilt noemen, bent.
Je moet het paard overal, maar dan ook echt overal, aan kunnen raken. Doe dezelfde oefeningen eens met een zweep. Als je paard je vertrouwt, knippert 'ie niet eens met z'n ogen.

Respect voor de zweep is een heel ander hoofdstuk dan bang voor de zweep.

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:43

Een zweep is niet alleen voor de verduidelijking van hulpen maar ook voor vliegenveger of niet soms? Schijnheilig
Ik vind een zweep geen middel om het paard er helemaal mee kapot te slaan maar als hij aan het kloten is moet je hem wel een tik geven, dat is ook meer dan logisch.
Maar als een paard bang voor de zweep is, is er toch iets goed mis

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:13

ik vind een zweep geen strafmiddel, ik straf haar dr ookw el mee als ze weer begint te kloten met dr snelheid (ze kan nl. ineens gaan stilstaan).
Ik gebruik euhm achter me kuit als ze neit aan me binnenbeen is of niet wil nageven (ben ik vandaag achter gekomen Haha! )
Asl ze de trailer op moet gebruik ik ook een zweep omdat ze het anders helemaal vertikt!
krijgt ze een tik op dr kont.
Als ze begint te bokken of steigeren krijgt ze een enorme lel. Of als ze weer es geen zin in de galop wil geef ik dr ook een lel.
maar het meeste van de tijd gebruik ik hem als hulpmiddel voor me binnenbeen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:16

Wanneer gebruik je hem? Als je paard niet lief is. Juist ja, daar heb je hem voor en als hij het pijn vind doen moet hij maar niet bokken Tong uitsteken

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Zweep strafmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:25

Ik vind een zweep niet echt zielig, maar ik vind wel dat het als een strafmiddel gebruikt wordt. Waar wordt hij anders voor gebruikt? Om te verduidelijken van hulpen? Hoe kan een paard weten dat de ene tik op zijn deriere dient om sneller te gaan en de andere tik om zijwaards te lopen?
Ik heb een keer iemand zien rijden waar ik zelf gek van zou zijn geworden als ik dat paard was: het paard liep te hard: mep; het paard liep te zacht: mep; het paard stond stil: mep; het paard bleef niet stil staan: mep; het paard sprong niet direct in galop: mep; het paard wilde niet achteruit: mep; paard ging achteruit: mep want dat was op dat moment niet meer de bedoeling. Snappen jullie het nog? Ik zou als ik dat paard was absoluut niet meer weten wat met zo´n mep bedoeld wordt buiten dat het een strafmiddel was. Kortom ik houdt niet van zwepen. Ze worden te gemakkelijk gebruikt. Het is voor veel ruiters meer een automatisme geworden om een tik uit te delen als het een keer tegen zit. Voor sporen geldt overigens aan hakken van onkundige ruiters precies het zelfde.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:17

zweep zielig?
Weet niet waar ze hem voor gebruikt maar ik vind het niet zielig, zolang je er normaal mee omgaat (maar dat lijkt me logisch)
Als Toscar niet reageerd een tikje (net niet aaien...) op de schouder...
verveeld hij (zoals stilstaan) dan krijg hij een mep op zijn kont,....
verder steekt dat ding de halve tijd in me laars....
Haha!