Discussie paarden opvoeden.. ervaring of niet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Discussie paarden opvoeden.. ervaring of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:31

Naar aanleiding van een ander topic over het opvoeden van een paard. Ik vind dat je geen ervaring hoeft te hebben als je een paard wil opvoeden. Met een beetje dissipline en een consequente aanpak kom je ver...
Veel mensen zeggen dat als je geen ervaring hebt met veulens opvoeden dat je het niet moet doen ook.... maar wanneer doe je dan ervaring op?
Als je het nooit probeert leer je het nooit ook.... Mits je professionele hulp inschakeld. En een foutje maken we allemaal en als je 1x een fout maakt is dit nog te herstellen.

Wel vind ik als je er de ballen verstand van hebt en niet het lef hebt om consequent te zijn je het wel uit handen moet geven.
Maar met een beetje ervaring met opgevoede paarden en een gezond verstand kom je een heel eind!!

Wie is het hier niet mee eens?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:35

hulp hoeft niet professioneel te zijn, maar wel ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:37

Geen enkele beginner leert zoveel dan wanneer hij een groen paard in zijn handen krijgt.
Ik heb zelf een veulen (jaarling alweer!), vooheen nog nooit ervaring opgedaan met veulens, maar wel een aantal jaren met paarden. Het gaat prima, Shaseera is echt keurig opgevoed, zelfs de dierenarts stond er versteld van. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ze op stal staat bij mensen die regelmatig veulens fokken. Als ik iets niet weet, of alsik ergens onzeker over ben dan ben ik niet bang om te vragen. Integendeel!
En natuurlijk heb ik voordat ik Shaseera kocht heel veel gelezen, geinformeerd en gevraagd bij fokkers. Ik heb me dus wel goed voorbereid
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-04 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:37

stef schreef:
hulp hoeft niet professioneel te zijn, maar wel ervaren.



Is (bijna) hetzelfde toch Knipoog

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:38

Ik denk dat t niet verstandig is om zelf met n 'jong'paard te beginnen. Maar t kan wel, met hulp etc.

Het is gewoon wat makkelijker, verstandiger, om met een al 'opgevoed' paard te beginnen. Gewoon eerst wat meer ervaring krijgen, en dan miss zelf aan n jong dier beginnen.

Moet zeggen dat k zelf wel meteen n jong paard heb gekocht, maar met de juiste hulp kom j een heel eind. T kost alleen wat meer moeite en tijd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:40

stef schreef:
hulp hoeft niet professioneel te zijn, maar wel ervaren.

hoe moet dan met ouders die een eerste kind krijgen? die moeten dat toch ook maar aldoende leren. Je kunt moeilijk zeggen dat alleen ervaren mensen kinderen mogen krijgen en opvoeden. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:41

Om nog even terug te komen op mijn vorige berichtje, ik heb ook de nodige problemen met Shaseera gehad, een paar foutjes gemaakt, en ze is totaal de makkelijkste niet. Toch gaat het nu prima met haar, en ondertussen kan ik de situaties veel beter inschatten, en weet ik wat ik beter niet kan doen. Ik heb er dus ongelofelijk veel van geleerd, zonder dat dat ten koste is gegaan van mijn paard.
En in mijn ogen zijn het niet alleen de jonge paarden die je op moet voeden. Zelfs een 15 jarige (noem maar wat) heeft dat soms nog wel eens nodig...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-04 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:43

Ik heb Guus nu 2 jaar en daarvoor had Goof ook 2 jaar. In totaal 4 jaar ervaring met eigen paarden. Ik heb nu een merrie gekocht van net 2 jaar. Volgens de vorige eigenaren moeilijke tante. Dus die ben ik nu het een en ander aan het bijbrengen... Maar ik ka er weinig moeilijks aan ontdekken... Of dat moet nog komen Haha!

Als je ervaring hebt met volwassen paarden en je hebt een goed verstand vind ik dat je best een veulen/ jaarling/ enter/ twenter kan opvoeden. Maar ga nooit lopen kl*ten want dan verziek je het wel voorgoed. Als ik straks tegen problemen aanloop waar ik geen raad mee weet ga ik iemand erbij halen die wel ervaring heeft. Tot die tijd doe ik ervaring op door alles zelf te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:47

Wel ervaren
heb er genoeg zadelmak moeten maken van mensen die niet ervaren waren, ik zal je de details besparen over wat voor k..bokken dat zijn.
en wat en hoe dat bij gespijkerd moet worden, want ja, lang erover doen mag van de eigenaar niet, want dat kost geld Verdrietig

En hoe leer je het dan.
Door eerst al veel ervaring op te doen bij oudere paarden onder deskundige begeleiding.
en ervaring doe je niet op, door dat ene manege lesje per week.
Maar bij handelsstallen of verschillende verzorgpaarden bij particulieren, die je ook willen helpen.
Dus niet van een paar paardjes.

pas later kun je onder begeleiding eens mee helpen bij jongere dieren.
want hoe vaak hoor je niet zeggen op bokt, bij die van mij is Euh! genoeg, maar dan hoor je wel dat het een verzorgpaard is, die door de eigenaar eens recht gezet word of 1 die al een hle opvoeding gehad heeft in het verleden.

om een jong paard een prettig paard te laten blijven, moet je eerlijk, maar wel streng zijn.
Elke dag, dus niet een keer niet omdat je moe bent of zo, maar elke min.
uiteraard ook belonen, maar niet verwennen. En dat is voor sommige mensen moeilijk gescheiden te houden.

En dat naast opfok, want geen prettiger en fijner paard dan 1 die regels leert in de opfok.
wat hij daar leert hoef je alleen maar op verder te borduren
en zo goed als paarden dat onderling kunnen, zullen wij mensen, met wat voor cursussen ook, het nooi kunnen.

verder voel je niet dom (of te groot) om hulp te vragen.
pas om hulp vragen als het te laat is, dan ben je pas stom.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:49

ja maar kawa; er zijn mensen die een al goed ingereden paard alsNOG een k..bok van maken. Gewoon omdat dat in die mensen zit: niet consequent kunnen zijn, niet kunnen herkennen wanneer een paard te ver gaat en de kachel met ze aanmaakt, geen grenzen aan kunnen geven. Een paard dat jij zadelmak hebt gemaakt en hebt ingereden, kan door een verkeerde ruiter alsnog een k..bok worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:50

klopt, helaas
dan geld ook mijn laatste zin daar ook weer

Citaat:
verder voel je niet dom (of te groot) om hulp te vragen.
pas om hulp vragen als het te laat is, dan ben je pas stom.


ps, hulp vragen wel bij een ervaren persoon aub, anders heeft het nog geen nut
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-04 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:51

Ben het helemaal met RK eens,heb ook een aantal jaren op een handelstal gewerkt en inderdaad,wat voor verklote paarden je niet tegenkomt,door mensen die wel even een paard zullen opvoeden/corrigeren...Zijn ze dan eenmaal zover dat er niets meer mee aan te vangen is,mocht ik het gaan oplossen,en idd,het liefst binnen nu en 2 weken
Nee,ik begrijp dat niemand begint met hopen aan ervaring,maar je kunt deze mensen die dat wel hebben inroepen om je te helpen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:53

tja, een keer moet toch de eerste keer zijn lijkt me. Ik had wel toen ik mn eerste veulen kocht al ruim 10 jaar ervaring met paarden verzorgen en rijden, dus geen totale leek.

Ik ben nu ook mn kinderen aan het opvoeden, daar heb ik verder ook geen ervaring mee, maar het doen is de beste methode om het te leren. Evt. met goede hulp achter de hand.
Wat al eerder is gezegd, met normaal gezond verstand kom je zeker een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:54

en hoeveel verklote kinderen lopen er rond...
Omdat iedere malloot die kan krijgen
maar das een andere discussie Haha!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:58

Mijn vorige paard was niet de makkelijkste en echt een Extreme duivel
Ik ben hem nooit de baas geweest en na een verloop van tijd werd ik zelfs bang voor hem. Ik heb besloten hem te verkopen geheel tegen mijn gevoel in.. Ik kocht Guus een lomperd maar ontzettend braaf! Door Guus heb ik mijn zelfvertrouwen weer terug gekregen en ik heb een hoop van hem geleerd... eigenlijk nog meer als van mijn vorige paard waar ik altijd maar mee aan het vechten was.
Toen kwam zoe op mijn pad een uitdaging... Ik heb geen evaring met paarden opvoeden maar ik weet wel wat gangbaar is en wat niet. Straks als zoe ingereden moet worden en ik merk dat dit niet lukt haal hulp erbij. Ik heb veel liever dat ze goed word ingereden en niet door mij.. als dat ze door mij word ingereden en het gebeurd niet goed.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:59

runningkawa schreef:
en hoeveel verklote kinderen lopen er rond...
Omdat iedere malloot die kan krijgen
maar das een andere discussie Haha!


ik voel me maar niet aangesproken rk Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:01

Hoeft ook niet, was wel en leuke inkopper op jou berichtje Tong uitsteken

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:27

Ik denk dat het onder goede begeleiding geen probleem hoeft te zijn, zolang je maar niet alleen gaat liggen aanmodderen.

Waar ik nu rijdt heb ik mijn eerste pony zadelmak gemaakt en onder begeleiding ging dit prima. Zonder deze begeleiding was dit nooit gelukt.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:40

Ik heb mijn paard van veulen af aan Lovers . Ik was zelf ook nog niet ervaren met paarden en pas 12 jaar. Maar ik heb het idee dat ze vrij goed opgevoed is en dat zonder hulp Schijnheilig . Ik heb haar wel door deskundige proberen in te laten rijden, maar dat is tot nu toe nooit wat geworden Verdrietig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:43

Citaat:
maar dat is tot nu toe nooit wat geworden .

Tja, wat zullen we daar dan op gaan antwoorden Schijnheilig

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:19

runningkawa schreef:
Citaat:
maar dat is tot nu toe nooit wat geworden .

Tja, wat zullen we daar dan op gaan antwoorden Schijnheilig


Dat ligt niet aan ons Lachen , maar Tayga heeft een afwijking aan haar rechterachterbeen waardoor ze geen gewicht op haar rug verdraagd . Maar in de volgende vakantie willen we er een fysiotherapeut naar laten kijken of het nog iets kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:33

Ah zo
erg jammer
veel succes bij de fiso, ik duim met je mee dat het helpt :J

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:33

runningkawa schreef:
Ah zo
erg jammer
veel succes bij de fiso, ik duim met je mee dat het helpt :J


Dank je Lachen

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:45

runningkawa schreef:
en hoeveel verklote kinderen lopen er rond...
Omdat iedere malloot die kan krijgen
maar das een andere discussie Haha!


Sommige kinderen hebben helaas geen ouders, maar personeel.

En om ontopic te blijven: ik heb het gevoel dat dat ook voor sommige paarden geld.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:21

Hoeft niet ervaren maar dan wel met hulp.
Ken zat mensen die een jong paard hebben gekocht en zonder hulp hebben "opgevoed" Die paarden halen het bloed onder je nagels vandaan. Krijgen niet eens een keer een flinke pets als ze stout zijn maar een "foei, dat mag niet" Dus ik vind dat ze veulens/jonge paarden met hulp moeten opvoeden!