Stijgeren of steigeren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 22:47

het aller- allerliefst zag ik gewoon een spellingscontrole op dit forum. Om mezelf te controleren en natuurlijk voor alle ander bokkers die wel eens een typefoutje maken.
De lijst met censuurwoorden wordt anders wel erg lang 'der' moet (zolang het geen Duits is) altijd vervangen worden door d'r of haar, in een enkel geval wordt er 'er' mee bedoeld, over vreemd nederlands te spreken.

Een paard dat stijgert bestaat niet, wel een die stijgt in achting omdat hij nooit steigert.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:23

@smousje, we hebben hier alle begrip voor mensen die niet zo heel erg goed uit de voeten kunnen met cijfers en letters, heus.

Het is al eerder onder de aandacht gebracht dat er hier ook heel veel mensen zijn die totaal geen moeite doen om een beetje netjes te schrijven. Als dat veelvuldig voorkomt dan is dat heel ergerlijk voor de lezers. Vandaar dat altijd verzocht wordt om in zo goed mogelijk Nederlands te schrijven.

De mensen in mijn omgeving met een lees- of schrijfprobleem doen doorgaans enorm hun best om netjes te schrijven en zijn er zeker niet slordig mee.

In dit topic gaat het juist over de mensen die er te weinig moeite voor doen om duidelijk, foutloos en helder te schrijven.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 01:51

@smousje, point taken. Gelukkig heb ik zelf ook mensen dichtbij me die taalproblemen hebben, daardoor wordt ik er steeds aan herinnerd dat niet iedereen er even goed in is. Er zijn ook bokkers met dyslexie en lees-/woordblindheid, dat weten we ook en juist die doen altijd hun best.

De d's en t's blijven lastig, in je haast maak je wel eens een foutje, maar eigenlijk zou iedereen dat gewoon goed moeten doen.
Dat soort fouten worden door een spellingscontrole niet onderschept helaas net zo min als 'dor' als fout van 'door' gezien wordt en vise versa. Dat soort fouten zul je altijd houden.

Het allergrootste probleem blijft dat veel bokkers in spreektaal schrijven en daardoor wordt het minder prettig om te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 12:36

Als de berichten hier door iedereen goed waren gelezen dan had iedereen ook gezien dat er gezegd wordt dat het er dom uitziet (Steef) als er veel spel- en typfouten in een bericht staan , er wordt nergens gezegd dat iemand dom gevonden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:08

PUCK schreef:
Tsja en als je aan zoveel dingen ergert kan je ook bedenken laat ik dat eens voor me houden Haha!


Dat geldt dus ook voor dit soort reacties, die kun je ook voor je houden, net als dat Margreet dingen voor zich kan houden. Hakketakken over en weer heeft geen zin.
Bij deze het verzoek om dat niet meer te doen in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 18:30

Nog een tipje, zeg het eens hardop in onvoltooid verleden tijd, dan zeg je ik droomde en niet ik droomte, zo weet je ook waar het voltooid deelwoord op moet eindigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 01:38

Uhm, als ik het testwerkwoord (overigens algemeen bekend) van Karin toepas dan zie ik een t.

Loopt je zus morgen over de markt? (je zus is onderwerp, 3e persoon)
Wordt je zus morgen moeder?

Jij had word zonder t. Dat geldt bij deze toepassing:

Zodra je een andere betekenis heeft, namelijk als jij zijnde het onderwerp (2e persoon):
Loop je morgen over de markt?
Word je morgen moeder?

Dan klopt ie volgens mij, je had ze volgens mij door elkaar gehaald per ongeluk. Als ik het fout zie, dan ga ik maar weer eens een taalcursusje volgen ofzo.

Brabants a la, hier in Amsterdam kennen ze het verschil tussen kennen/kunnen, liggen/leggen meestal ook niet.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 44Myrthe44, Camino_S, carina, Josien_, Karintich, Lucia88, meggiemeg, Miekie74, RianneH, Shinedown, Tieme, Titsia, Zinzi_jewel en 122 bezoekers