Trektocht-ervaringen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Trektocht-ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 22:58

Mijn zus, een vriendin en ik willen van de zomer graag een trektocht(je) door Drenthe maken met de paarden.

We hebben wat in de route zitten snuffelen en we dachten aan het volgende:

Dag 1 vanuit Deurze door boswachterij Hooghalen naar Zwiggelte.
Overnachten bij 't Hoefijzer in Zwiggelte.
Dag 2 door boswachterij Schoonloo, langs De Kiel, door de boswachterij Exloo naar Odoorn.
Overnachten bij 't Vlintenholt in Odoorn, de camping van familie van ons.
Dag 3 door boswachterij richting Borger, en dan langs Buinen naar Bronneger.
Overnachten bij Manege Bronneger.
Dag 4 via de andere kant van Borger de boswachterij Gieten in, richting Anderen en dan via Rolde weer naar Deurze.

Hieronder een ruwgeschetst kaartje met de route:
Afbeelding

De afstanden van het ene naar het andere punt is steeds ongeveer zo'n 20 a 25 km. Dat zijn de dagen dat we echt trekken. Waarschijnlijk gaan we tussen die dagen door ook nog leuke ritjes in de omgeving maken. Iemand nog tips waar we absoluut een ritje moeten maken als we er toch in de buurt zijn?

Verdere trektocht-tips zijn ook van harte welkom, we willen goed voorbereid op pad, ik heb al een heleboel ervaringen via de zoekfunctie teruggevonden, maar ben ook benieuwd of er bokkers zijn die ook in deze omgeving een trektocht hebben gemaakt, en wat de ervaringen zijn.
Welke afstanden worden er gemiddeld tijdens een trektocht afgelegd per dag, wat zijn leuke overnachtingsadressen, enz.

Bagage nemen we niet te paard mee, dat wordt door familie van adres naar adres gebracht, dus dat is ideaal OK dan! Wel moeten we natuurlijk onderweg een aantal dingen meenemen, zoals telefoon, geld, kaart, evt kompas, hapje/drankje, vliegenspul, hoevenkrabber, en wat reservespullen.

Dus: kom maar op zou ik zeggen, alle info is van harte welkom Knipoog


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 16:45

Bedankt voor de reacties!

Stukje verdwalen is wel een beetje ingecalculeerd.
Als je een route van maximaal 25 km rijdt is dat met ruim 4 uur stappen te doen, komen er dan nog wat extra kilometers bij dan is dat geen onoverkomelijkheid.

We willen inderdaad vrij vroeg beginnen met conditie opbouwen, we zijn daar nu eigenlijk al een beetje mee begonnen, rijden steeds regelmatiger buiten en maken de ritten steeds wat langer.
Regenkleding is inderdaad ook een goede.

De opvouwbare emmer had ik nog niet aan gedacht, maar kan idd ook wel handig zijn, maar ik heb ook het boekje "Men- en ruiterroutes in Drenthe", waar talloze adresjes langs de route in staan waar je de paarden kunt laten drinken. Opvouwbare emmers zijn overigens ook te koop bij kampeerwinkels.

Zadel heb ik een zadelbontje voor, hoewel ik erover denk om zelf tegen die tijd mijn oude over te trekken en na te maken met een mooie dikke vacht uit de stoffenzaak. (of nou ja, daar moet ik mijn moeder nog even lief voor aankijken Haha!). Gebruik dan ook mijn bontshabrak voor het paard, en er komt nog een schapenvacht-singelhoes, dus ook het paard kan als het goed is comfortabel de kilometers afleggen.

Qua halster had ik mijn touwhalster bedacht, die kan dan mooi tijdens de rit om het hoofd blijven, met mijn lange/zachte halstertouw eraan, die ik om de hals knoop.

Ik denk alleen niet dat wij van tevoren de route helemaal een keertje gaan afleggen voordat we er met de paarden heengaan. Dan moet het al per mountainbike oid, omdat het grootste gedeelte door het bos of over ruiterpaden gaat. Nou ben ik idd niet zo'n ster met de route vinden, maar gelukkig ben ik niet alleen *LOL*

Nog tips voor spullen die de familie naar de overnachtingsadresjes moet brengen? Ik denk dan aan poetsspullen, dekens, sponzen, eigen brok, en natuurlijk onze eigen spullen, maar dan is de auto nog niet vol, dus er kan nog meer bij Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:44

Dat is ook de reden dat we de bagage lekker laten brengen (luxe!! Haha!) zodat we lekker kunnen rijden. Ik heb idd wel eens uren met rugzak gereden en het beperkt je enorm.
Qua deken zat ik te denken aan een regendeken. Stel we hebben een dag door het bos gereden en bij aankomst moeten de paarden in de wei en het gaat plenzen, dan is een ongevoerde regendeken wel lekker om koude spieren te voorkomen.
Kleding voor onszelf is het probleem niet, aangezien het thuisfront onze thuis klaargelegde kleding mee kan nemen, maar het zal idd geen modeshow worden Haha!
Ik heb een touwhalster met een soort musketon eraan als bevestiging, dus bij paniek zal het niet tot bloedens toe in de huid snijden, dan breekt het knipje, halsterhoofdstel is idd ook nog een optie, heb er al aan gedacht want ik ben voor die trektocht nog jarig Schijnheilig

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 21:45

Karin schreef:
Er gaat toch wel een cameraatje mee hè? Knipoog

Wat denk jij Knipoog

Over de hoeven: ik denk dat ijzers niet nodig zullen zijn, de route gaat voornamelijk over ruiterpaden en door het bos, maar dan nog vergen de hoeven idd wel speciale aandacht. Denk dat het verstandig is om de hoeven niet vlak voor de tocht te laten bekappen, omdat ze onderweg nog wel wat zullen slijten. Wel voor de rit nog even netjes in model laten vijlen, dan moet het goedkomen. De drie paarden die meegaan hebben alledrie goede hoeven.

Helga, dat zijn veel kilometers in 5 dagen! Gemiddeld dus 35 km per dag, hoe lang waren jullie inclusief pauzes dan op zo'n dag onderweg?
Ik denk dat het voor ons verstandig is dat we het bij die 20 a 25 houden (en die zijn dan al ruim geteld, ik denk dat het misschien nog wel iets minder is elke keer) zodat het alleen maar mee kan vallen, en we nog een extra stukje route mee kunnen pakken als we in de buurt van de overnachting komen, ipv dat het tegenvalt. Het is onze eerste trektocht, dus eerst maar wat ervaring opdoen *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: femkepien, Laarvv, Laj1 en 128 bezoekers