koukleumpje pepper

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

koukleumpje pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 23:51

hey hey
mijn pony heeft spat en arthose.. nu wil ik haar dag en nacht het GEHELE jaar door op de wei laten.. MAAR.. ze heeft nogal veel warmbloed en krijgt echt heel weinig wintervacht,.. (ik weet dat de vacht dan rechtop gaat staan (zoals bij arabieren) om de lucht vast te houden en die dan te verwarmen, maar blijkbaar heeft ze het toch nog koud)
als ik haar 's winters zonder deken in de paddock laat en ze beweegt niet gaat ze opeens helemaal trillen en is dr hoofdje en zijn dr oren echt steenkoud!..
ze krijgt het gehele jaar door GEEN deken op....
hoe moet ik dat aanpakken in de winter,, als ik haar gewoon op de wei wil laten, ?!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:38

Dan zul je toch echt een deken op moeten doen.
Je kunt dan bijv. niet te dikke dekens nemen (natuurlijk wel zorgen dat ze het niet koud heeft) en zo ervoor zorgen dat ze een wintervacht gaat maken. Het volgende jaar kun je dan later een deken op doen. Je moet er wel rekening mee houden dat het 's nachts natuurlijk kouder is. Aan het begin van de winter zou de deken eerst alleen nog 's nachts op kunnen. Verder moet je haar natuurlijk wel steeds in de gaten houden en als je geen schuilstal hebt, erg oppassen met de regen, want van een doorweekte deken kan een paard het ontzettend koud krijgen. Met alle gevolgen van dien.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:47

Waarom wil je haar geen deken opdoen dan? Ik zou dat toch wel doen hoor! Als je dan een waterdichte koopt heb je ook nog het voordeel dat ze gewoon in de regen kan blijven staan zonder problemen. Ik vond trouwens dat ze best dik ik het haar zat hoor, maar inderdaad niet dik genoeg om in de vrieskou buiten te staan, toch een dekentje maar denk ik...

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:47

Ik zou toch echt een deken opdoen, anders zou je best eens problemen kunnen krijgen !

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:50

Idd, gewoon met een waterdicht dekentje buitenzetten, lijkt me voor haar wel het fijnste. Kan je bij Ronald het hele jaar buitenstaan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:28

Idd.. Waarom wil je haar geen deken op doen dan? Want ik zou haar toch echt een deken opdoen, anders wordt ze dalijk ziek!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 21:13

ik wil wel een deken op doen, maar TOT NU TOE heeft ze het gehele jaar GEEN deken opgehad,, dat bedoel ik meer, maar goed, thnx voor de tips

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:39

Als mijn paard zou gaan trillen zou die meteen een deken opkrijgen. Ook al had hij nog geen deken omgehad.

Heeft hij het de rest van het jaar niet koud gehad? Anders zou ik hem ook eens laten nakijken. Het is nu niet echt meer de tijd om het ineens koud te krijgen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 22:40

neej de rest van het jaar niet, maar ze stond ' s winters gewoon op stal.. en soms in de paddock (elke dag een uur of 2) maar die keer had ik dr 3 uur buiten laten staan en toen begon ze te trillen ..
(vorige winter was dat gebeurd, en tjah nu isset wel een lekker weertje en nu trilt ze ook niet meer,.. )
ik denk dat ik indd gewoon volgende winter alleen 's avonds doe en na mate het steeds kouder word gewoon de hele dag.. (maar eerst moet ze een wintervacht krijgen,,..)