weer een ervaring rijker

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

weer een ervaring rijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 18:46

Heyhey,

Zoals jullie weten heb ik sinds kort 2 nieuwe bijrijdpaarden. (Met de mogelijkheid dat er een 3de bijkomt) Dinsdag heb al kennis gemaakt met Lodewijck en dat is erg goed verlopen. Vandaag zou ik voor het eerst, onder begeleiding van de eigenaar, op Kennywoody rijden. Vanmorgen vroeg ben ik uit mijn bed gebelt en naar de paarden toegegaan. Bij aankomst bleek de eigenaar zijn cap te zijn vergeten en ging die nog even halen alvorens hij het paard opzadelde en in zou rijden. De shetlanders besloten mijn tijd nuttig te gebruiken door uit te breken. Heerlijke eigenwijze beestjes. Ze beschikken daar alleen over een buitenbak, maar die was ondanks het weer toch goed te rijden. Zonder deken is Kennywoody een mooi paard om te zien. Toen ik Kennywoody onder het zadel zag merkte ik al meteen op dat het haar onkunde is waardoor ze hard draaft en in galop vervalt. Haar met harde hand opvangen is uit den boze, omdat ze dan in paniek raakt. Het is een energiek paard met weinig geduld. Stilstaan kan ze dan ook niet langer als een seconde. Na een kwartier toe te hebben gekeken hoe het paard onder het zadel liep bij de eigenaar ben ik er zelf opgestapt.

Ik merkte meteen dat het een werkwillig paard is. Met een lichte opvang op de buitenteugel en mijn zit kwam ze tot rust. Op een rustige voorwaartse manier liet ze zich neerwaarts rijden. Het moment waarop ik haar liet halthouden liet ze over zich heen komen. Ze zuchte eens diep en bleef staan. Rijkelijk beloond door mij! Het half uur dat ik Kennywoody heb ik vooral de overgangen van stap-draf, draf stap, stap halthouden en halthouden- stap met haar geoefent. In het begin nam ze af en toe nog even eens print toen ik mijn been aanlegde om aan te draven, maar ook dan liet ze zich weer snel terug rijden op de buitenteugel. Aan het einde van het halfuurtje liep ze rustig en gecontroleerd.

De eigenaar vond het goed gaan. Vond het aangenaam haar ook eens verzameld te zien lopen. Ik kreeg een compliment en hij vind het een fijn idee dat ik zijn paard ook bij ga rijden.


Liefs

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:49

Fijn zeg, dat de eigenaar zo enthousiast was, dat moet een goed gevoel geven !

Heel veel plezier met je bijrijdpaardjes en wanneer krijgen we foto's ? Lachen

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:33

foto's foto's, foto's foto's.... Haha! Haha! Haha!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:45

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's! Schijnheilig