De waarde van een paard is wat de slager er voor geeft?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 04:12

.....dit hoor ik heel veel op bokt. En "een paard is waard wat de gek er voor geeft". Maar hoe zit dat dan met auto`s, zijn die dan ook waard wat de schroothoop er voor geeft? De waarde van een paard heeft gewoon te maken met hoe de markt op dat momnet ligt. Zo is de dollar sterk op het moment en kan je met een dollar zo`n 2,5 gulden kopen. Je kan dat dollarbiljet ook in de fik steken om je warm te houden. Ik vind het toch niet echt opgaan dat ieder paard per definitie maar de slachtprijs waard is. In het fokken, opfokken en trainen gaat toch zeker wel wat geld zitten en je zult waarschijnlijk nooit een succesvol Grand Prix paard voor de slachtprijs kunnen krijgen. Ik vind dat de training die het paard gehad heeft en wedstrijdresultaten zeker mee tellen in de waarde. Kijk, vakkenvuller bij de AH, daar hoef je nou niet bepaald een dure/moeilijke opleiding voor te volgen, dus krijg je geen topsalaris. Anders ligt het als je dokter bent, of advocaat. Zo vind ik het ook wel een beetje met paarden. Een paard dat een goede opleiding achter de rug heeft en veel talent toont, of een paard dat al goede sportresultaten heeft behaald zijn in mijn ogen zeker meer dan de slachtprijs waard. Helemaal als we het over kwaliteitsvolle hengsten of merries hebben. En wat die waarde dan mag zijn, dat hangt van de markt op dat moment af (hoewel een echte topcrack altijd wel voor goed geld verkoopt).

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 08:42

helemaal mee eens!!!!!!!!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 09:04

Helemaal mee eens, en wat dacht je van 'vraag- en aanbod'?
In de lente/zomer zijn paarden weer meer waard dan eind herfst/winter. Doordat veel mensen die hun paard verkopen, dit willen doen voordat ze de dure winterstalling moeten betalen, dus in de herfst of in elk geval zo gauw mogelijk.
Elke maand dat het paard langer op stal staat kost geld he, en in de zomer, in de wei, valt dit wel mee.
Het is ook een groot verschil met de regio waar het paard vandaan komt, tenminste wat betreft de lager opgeleide paarden.
Als zo'n paard uit de Randstad/'t Gooi komt, waar de stalling erg duur is, dan kost hij al gauw een duizendje meer dan in Zuid-Limburg, Brabant, Drenthe, etc..
En wat dacht je wat uiterlijk kan doen...
Ik weet nog dat Kim (Nimber) die arabier (merrie) had opgekocht, ze had een maanoog. De nerveuze merrie was beschreven als onmogelijk in te rijden, hopeloos en alleen nog goed voor de slacht.
En vanwege dat maanoog wilde niemand haar hebben als fokmerrie...
Kim heeft gelukkig haar vertrouwen kunnen winnen en haar wel kunnen inrijden, en toen een goed tehuis voor haar gezocht: is een supersportpaardje nu!
Niet te geloven hoe de prijzen soms door kleine dingetjes torenhoog stijgen of juist weer dalen.
Maar ja, dat is met alles inderdaad.
En ik vind ook dat training/ervaring van een paard aardig wat aan de waarde toevoegt.
Stel ik kan twee paarden kopen, even oud, even groot, nou ja alles hetzelfde, behalve de ene heeft geen wedstrijd-ervaring en de andere is dubbel M.
En de prijs zou dan hetzelfde zijn...
Dan kies ik toch voor die laatste?

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 09:51

Wat hier volgens mij mee bedoeld wordt is dat de waarde van een paard heel snel kan verminderen. Een topsportpaard met een blessure waarmee hij het topniveau niet meer aankan daalt gigantisch in waarde, een hengst die om medische reden gecastreerd moet worden of een fokmerrie die om wat voor reden dan ook onvruchtbaar wordt, hebben eigenlijk alleen nog maar een slachtwaarde. Je kan nu wel een half miljoen uitgeven voor een dressuurcrack, maar voor hetzelfde geld breekt hij een been als hij uit de trailer komt, en dan ben je mooi je geld kwijt (behalve dus de slachtwaarde), als je tenminste niet verzekerd bent.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:19

De absolute waarde van een paard is inderdaad de slachtprijs. De slachtprijs is een bedrag dat je er gegarandeerd voor kunt krijgen als je 'm verkoopt, die waarde heeft ieder paard, een topper of een kreupele, maakt niet uit.
Iedere gulden daarboven betaal je voor de toekomstverwachtingen die je van een paard hebt, op een verleden kun je niet rijden. Je betaalt dus voor hoop.
Heb je hoge verwachtingen van een paard (veel talent, al een succesvolle sportcarriere gehad, goede fokmerrie etc.) dan betaal je daar veel voor, zijn de verwachtingen wat minder hoog bv. door een blessure dan betaal je daar minder voor. Wat je betaalt voor die verwachting heeft naar mijn idee veel te maken met 'wat de gek in een paard ziet'.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:15

En toch is er ook een minimum prijs. Ik denk echt neit dat je een gezond en gereden paard van rond de 5 met papieren voor de slachtprijs zult kunnen betalen. Dan is de uitspraak "aan alles hangt een prijskaartje" meer van toepassing. Die paarden van mij zijn heel wat meer waard dan de slachtprijs, Iones gaat er niet uit voor minder dan een ton (emotionele waarde), en paddy wel al voor veel minder, maar ook daar moeten ze een vette prijs voor betalen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:38

Ik denk dat je de slachtprijs idd als de minium waarde moet zien.Kreupel grandprix of dekhengst dat is de prijs die je er iig voor krijgt de rest is gewoon wat de eigenaar het waard vind. wat Desiree al zegt Mijn Paard is voor mij heel erg veel waard.
Ze zullen aardig moeten bieden wil ik 'm wegdoen kreupel of niet.
Dat terwijl het helemaal geen bijzonderpaard is voor topruiters en het is een ruin dus fokkers hebben er ook geen bal aan.
Ik vind Lot erg veel waard maar als ik 'm aan v. grunsven wil verkopen zou ze 'm denk ik niet eens voor de slachtprijs willen hebben Haha!

Een eigenaar kan wel roepen hij is zoveel waard maar eerst maar eens zien of je een gek vind die dat er voor wil geven.
Als je iemand vind heeft zo'n paard een toekomst voor zich waar de kopers in geloven. niemand koopt een 25 jarig grand prixpaard voor 50.000. was ie 10 jaar jonger was ie zo weg geweest zelfde paard maar andere toekomst nog voor de boeg..
Het ligt ook aan de markt.
Toen ik Lot kocht lag de paardenmarkt op z'n gat.
veulens voor een prikkie (al waren de echte toppers wel aardig aan de prijs)Nu is er veel meer vraag naar paarden

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:05

De slachtwaarde is een minimum waarde voor de onderkant van de markt. Inderdaad, vergelikbaar met de schrootwaarde van een oud wrak. Doordat Nederland redelijk overspoeld is met paarden/ponies, merken veel mensen dat er geen markt meer is voor de paarden/ponies en is die waarde dus naargelang. Voor de top van de markt is er meer waarde. Daar is alleen de vraag naar wanneer de kopers komen. Kopers zien helaas erg snel wanneer iemand "omhoog" zit met een paard of pony en gaan dan al gauw slachtwaarde bieden.

Economische waarde van een paard is moeilijk uit te rekenen. Vergelijk de waarde van een schilderij. Behang is heel wat goedkoper dan een van Gogh schilderij. Toch betaalt men voor het laatste meestal iets meer.

We weten wel met zijn allen heel goed hoeveel het kost om een paard op de wereld te zetten, te trainen, etc. Dat is eigenlijk de enige echte maatstaf om uit te rekenen wat een paard moet kosten. Door overproduktie komt de marktwaarde helaas vaak onder de kosten te liggen, wat jammer is. De enige methode is door produktiebeperking aan te gaan, dus denk voordat je iets met je paard of pony gaat fokken. Staat de wereld wel op je veulentje te wachten? Heb je zelf een plaats voor het product? De emotionele waarde van een eigen fokprodukt ligt namelijk vaak veel hoger dan de marktwaarde.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:28

Ik heb het eens met de stelling betreft emotionele waarde.... Ik kan dus niet gaan praten over mijn paarden, dat ze dus 1500,- waard zijn.... er zit voor mij veel meer aan. Ik vind het ook naar om er zo over te praten. ten eerste is Sando mij veel te veel waard om hem straks naar de slager te brengen dus dan houd het verhaal eigenlijk al op voor mij. Ik praat gewoon niet zo over mijn paarden. Aan alles hangt een waarde, en het ligt er dus aan, wat een paard gepresteerd heeft enz...
het is niet zo"Wat de gek er voor geeft".... Alles heeft zijn waarde, auto`s fietsen, paarden, honden, voetballers enz enz...noem het maar op. Dit word bepaald door de maatschappij. en het is wel zo dat als bijvoorbeeld een grand prix paard zijn been breekt, en ze brengen hem naar de slager, dan geeft de slager er echt geen 150.000 gulden voor, logisch. Maar die mensen zijn goed verzekerd en krijgen hun geld wel gedeeltelijk uitgekeert. je verzekerd je paard dus voor een bepaalde waarde.
Dus met deze stelling:"De waarde van een paard is wat de slager er voor geeft?" ben ik het dus niet eens...........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:37

forget it Sando: die paarden zijn niet verzekerd. Die paarden zijn niet te verzekeren, want dat is niet te op te brengen, die hoge premies. Als een toppaard sterft, dan is niet alleen het paard weg, maar ook het geld wat er in zit. Vraag maar na, heb ik namelijk ook gedaan. Vandaar dat ik het weet. Wat marktwaarde betreft: die is gestegen. Ik heb gemerkt dat veulens en jaarlingen met name het dubbele kosten t.o.v. 2 jaar terug.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:25

o, dat is mooi kl*te dan zeg....dat wist ik niet.
ach risico`s van het vak zullen we het dan maar noemen. Tot welk bedrag kun je een paard verzekeren dan, weet je dat ?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:30

tot welk bedrag je maar wilt. MAar denk eens aan hoe hoog de premie zal zijn? Is echt niet te doen. Hoe duurder je een paard verzekert, hoe hoger de premie. En op een gegeven moment is het niet meer op te brengen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 16:04

zouden die topruiters hen paarden niet verzekerd hebben... denk het haast van wel.Ben eigenlijk wel benieuwd wie zijn paarden heeft vezekerd...
ga even een topic openen bij vraag maar raak....

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 18:33

Het lijkt me heel logisch dat paarden die goed getraind zijn en talent hebben (veel) meer dan hun slachtprijs waard zijn. Wie beweerd er dan dat dat niet zo is?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 19:00

Citaat:
Op 2001-12-11 15:04, schreef Sando:
zouden die topruiters hen paarden niet verzekerd hebben... denk het haast van wel.


Die paarden zijn wel verzekerd, maar gewoon niet voor het volle bedrag dat ze waard zijn (relatief begrip in de context van dit topic Haha! ), ik geloof dat Bonfire verzekerd is voor een bedrag van 10.000 gulden ofzo, de 'vervangingswaarde' van zo'n dier is niet te verzekeren, maar de ziektekosten wél en daar zijn ze dan dus voor verzekerd.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:01

Quote: Behang is heel wat goedkoper dan een van Gogh schilderij. Toch betaalt men voor het laatste meestal iets meer.

Niet altijd, mijn "super" tekeningen/schilderijen (je weet wel met die nummertjes, heb ik vroeger wel eens gemaakt) wil niemand hebben. Huilen
En ik ben ook een echte van Gogh. *LOL*