Problemen met mijn hafmerrie-hoe verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Problemen met mijn hafmerrie-hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 23:41

Hallo,
ik heb mijn hafmerrie nu twee jaar, aan de ene kant is ze lief in de omgang, aan de andere kant heeft ze een heel dominant karakter. Eerste pikte ze niets van iemand, bijv. voorwaarts stappen, dan ging ze erg boos kijken en achteruitlopen, dus dat was niet zo'n ramp, daar kwam ze overheen, en draven ging ook goed. Galloperen kon ze eerst niet, maar na lang oefenen op buitenritten (stukken rechtuit over zandpaden) gaat dat nu rechtsom goed, links nog niet.
Ik heb les met haar, we hebben rechtergalop eerst verder ontwikkelt tot dat goed ging en zijn nu met linksom bezig. Ze wordt steeds leniger

Maar de laatste weken loop ik een beetje vast. We zijn afgelopen weken 2x met zn 6-en op buitenrit geweest, en hierdoor werd ze erg druk. Omdat ik op een bepaald moment niks meer over dr te zeggen had, ben ik afgestapt en het laatste stuk naar huis gelopen.
en metr galloperen in de bak, ik gebruik een zweepje en ze bokte wel eens 1 of 2 x, maar dat waren lage bokjes, makkelijk uit te zitten.

Echter de afgelopen weken bokte ze steeds hoger en langer door, tot ik zowat op dr nek beland. Ook als ik het probeer zonder zweep, maar met stem bhaar opzweep, bokt ze.

Ik heb het gevoel dat ze me onder de duim begint te krijgen, wat dus absoluut niet de bedoeling is.

Ik heb haar vanochtend gelongeerd, maar ze gallopeerde toen gemakkelijk aan, na een kleine strijd maar zonder bokken. Ik had gehoopt dat ze dat wel zou doen, zodat ik haar dan aan kon pakken zonder dat het gevaar dreigt eraf te vallen.
Niet dat ik nou zo bang ben van een hafje van 1.40 te vallen, maar ik ben meer bang voor de angst om te vallen.
Ik wil haar morgen met zadel gaan longeren, om te kijken of de dan bokt, zoja dan doet het zadel misschien pijn.

Wie heeft er tips voor mij? Ik wil deze strijd winnen, zodat ze straks net zo braaf aangallopeert als ze aandraaft.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 00:16

ehm,dit moet bij een andere topic geloof ik..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 00:19

naar welke? vraag maar raak?

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 02:43

Neem GOEDE les is mijn tip.... Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 10:11

biepp: beter lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:39

Als je in 2 jaar tijd nog niet verder gekomen bent dan je nu schrijft dan zijn er 3 mogelijkheden.
1. Je paard is echt een rampenpaard.
2. Jij bent echt verstoken van elke vorm van gevoel/aanleg/talent.
3. Je les is niet al te best.

Welke het is, weet ik niet, misschien ook wel een combi. Maar misschien kun je er wat mee.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 10:43

1. ik ben echt een stuk verdergekomen! misschien blijkt dat niet goed uit mn verhaal. stap en draf gaan nu perfect! maar het is inderdaad een erg moeilijk paard. maar daarom is de uitdaging juist groter!
2. dank je wel
3. de les gaat prima, en ik weet ook wel wat ik moet doen als het gebeurd, maar ik voel zelf dat ik bang wordt en vraag daar eigenlijk steun bij

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:46

ik weet hoe haflingers zijn, iedere keer in om iets nieuws te proberen.
het zou inderdaad aan het zadel kunnen liggen, aangezien ze steeds meer verzet met galopperen als jij erop zit, maar niet aan de longe.
ik zou daar dus eerst snel naar kijken.
en anders andere lessen nemen, bijvoorbeeld privéles van iemand die haflinger of andere moeilijke paarden gewend is.
die kan je hopelijk verder helpen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 10:54

EstherSi schreef:
en anders andere lessen nemen, bijvoorbeeld privéles van iemand die haflinger of andere moeilijke paarden gewend is.
die kan je hopelijk verder helpen.


Ja dat zou kunnen. Ik heb zelf het gevoel dat het een fase is waar ze even doorheen moet, omdat het galloperen eerder al wel goed ging. Nou ja, lang leve de haflingers he?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 10:58

Sonja schreef:
2. Jij bent echt verstoken van elke vorm van gevoel/aanleg/talent.


sorry ik zit nog heel erg over die opmerking van jou te malen Huilen . ik lees net in je profiel dat je 33 bent maar ik vind het echt een rotopmerking en als je zelf een beetje gevoel had (blijkbaar ook niet dus) dan zou je dat zo niet zeggen, of in ieder geval niet op die manier

Boos! KRITIEK IS HIER OP BOKT NIET GEWENST Boos! , opbouwende kritiek/feedback des te meer, denk voortaan ff na voordat je zoiets roept!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:18

Beter lezen. Ik zeg dat dat een mogelijkheid is. En is dat zo'n schande dan? Dan kan 98% van de ruiters nu wel beginnen te stuiteren. Als je geen gevoel/talent hebt voor paardrijden wil dat nog niet zeggen dat je niet heel veel lol met je pony kan hebben!

Maar laten we eerlijk wezen: als je al 2 jaar met je paard bezig bent en hij kan nog niet de 3 basisgangen beide kanten op, dan is dat toch niet helemaal normaal? Dat is geen veroordeling, dat is een constatering.

Dat wil niet zeggen dat je geen paard waard bent of dat dat paard maar de hamburgers in moet, je kan er lol zat mee hebben. Maar helemaal normaal vind ik het niet. En dan denk ik persoonlijk aan 3 punten waar het aan kan schorten. Het paard, de ruiter of de instructie.
Tja, en als jij daardoor op je teentjes getrapt bent, dan spijt me dat voor jou. Maar ik vertik het om te zeggen dat het normaal is als je zo lang over je basisopvoeding van je paard doet, want dat is het gewoon niet.

En of Bokt daar niet voor is? Ik heb nergens gelezen dat het hier verplicht is om te liegen of huichelen.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:37

missnynke schreef:
biepp: beter lezen!


ja, maar als jouw instructeur/trice je hier niet bij kan helpen, wat heb je dan aan die les (niet aanvallend bedoeld hoor!)
Als de basisgangen na 2 jaar nog steeds niet goed gaan, klopt er naar mijn mening iets niet, dat kan aan van alles liggen hoor, ik veroordeel je ook niet, maar echte goede les kan wonderen doen.

Ik heb het zelf ook gemerkt....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 11:44

ik weet prima wat ik moet doen, dat legt mijn instructrice ook echt goed uit voor mijn gevoel, ik heb nu bijna een jaar les, en het zal ook wel dat ik en mijn haf beide geen natuurtalenten zijn, maar tot voor kort ging het best goed alleen nu Boos!
en ja elke ruiter zal wel meemaken dat zn paard wat gaat puberen, en weigert te doen wat je vraagt en dan gaat bokken als je doorgaat/dwingend vraagt. Maar ik wordt eigenlijk wat onzeker nu, weet wel dat ik goed bezig ben en dat ze hier even doorheen moet, en ach ja al val ik een keer, dat geeft niks, alleen ik voel me er gewoon rot om.
ach ja ik zal wel vragen om een slotje voor dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:51

Waarom zou je er een slotje op laten gooien? Omdat je een keer een antwoord krijgt wat je niet aanstaat? Grow up!

Iedereen heeft wel eens een rotperiode met z'n paard hoor. That's life. Soms doe je lekker steeds een pasje vooruit, en ga je er ineens weer 3 terug. Dat hoort er ook bij.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:04

Niet zo op je teentjes getrapt zijn joh! Sonja geeft een paar hele goede mogelijkheden aan... en zelfs al zou de mogelijkheid die jij blijkbaar zo kwetsend vinden mee spelen... so what??? Dan heb je iig iets om aan te werken... sommige mensen -zoals ik bijvoorbeeld Haha! - hebben nou eenmaal geen natuurlijk talent voor het paard rijden... maar dat betekent niet dat daar niet aan gewerkt kan worden. Ik zal bv. nooit een Anky worden, maar met de juiste hulp kan ik wel de beste combinatie met mijn paard worden die binnen mijn mogelijkheid ligt. Het is voor mij alleen wat harder werken dan voor iemand die natuurlijk talent heeft maar ach, wat geeft dat nou... daar komt nog eens bij dat dat helemaal de reden niet hoeft te zijn... maar onmogelijk is het ook niet. Wees blij met alle input die je hier krijgt, het kan immers bijdragen aan een betere samenwerking met je paard. Succes!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 12:11

ja ik weet ook wel dat ik en mijn haf beide geen natuurtalenten zijn. ach ja we hebben al een heleboel geleerd en zullen ons hier ook wel weer doorheen slaan en weer een ervaring rijker worden.
Hoe zitten jullie het bokken eigenlijk uit? gaan staan in de stijgbeugels? Meppen bij het bokken? Of juist dan geen zweep gebruiken?
Ik heb het ipv met de zweep ook met mijn stem geprobeerd, dan reageert ze ook door te bokken. wie o wie heeft nog rijtechnische tips voor mij?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:22

Hangt er helemaal vanaf hoe ze bokken Lachen. Achterover zitten, been lang houden. Beetje afhankelijk van de bok gaan staan (zodat ze 'onder je door bokken') of juist diep blijven zitten.
Hangt ook van het paard af. Bij sommige paarden is een luide 'EEEEEH' genoeg, andere paarden een pets om de oren, weer andere paarden een tik met zweep (en dan nog verschil tussen 'op de schouder' of 'achter het been').
De aanpak die bij het ene paard werkt hoeft dat nog niet per definitie bij het andere paard te doen.

Citaat:
Echter de afgelopen weken bokte ze steeds hoger en langer door, tot ik zowat op dr nek beland. Ook als ik het probeer zonder zweep, maar met stem bhaar opzweep, bokt ze.


Hoe bedoel je dit? Zit je in de galop met je stem of zweep haar aan te sporen? Op te zwepen? In dat geval zou het ook opwinding kunnen zijn die zij uit door te bokken. Niet meer doen voorlopig.

Verder, ze bokt vnl in de galop. Wat je ook nog kunt doen is kleine stukjes galopperen. Daarbij je binnenhand hoog houden en je buitenhand laag. Het ziet er niet uit en is ook rijtechnisch niet zo netjes, maar het maakt haar wel een stuk moeilijker te bokken. Als dat ok gaat kun je langzaam maar zeker je handen weer meer op gelijke hoogte houden.
Laatst bijgewerkt door Apple op 15-03-04 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:23

Is heel persoonlijk, hoe je bokken uitzit. Ik sta het liefst iets in m'n beugels, dan heb ik het gevoel dat een bok "onder me door rolt" en ik niet gelanceerd word Haha!
Maar in lessen wordt doorgaans aangeleerd dat je juist achterover moet blijven zitten.

Als (ALS) mijn paard bokt, krijgt ze ook een beste pets met de teugel. Bokken mag niet en wordt dus afgestraft. Ook als het paard daar op natrapt, volgt er bij mij toch weer een tik. De laatste tik is altijd voor mij, omdat het paard er gewoon niet op na mag trappen. Als ik een tik geef, is dat terecht, en wil ik dus niet dat protest.

Rijtechnische tips voor jou..... Is even lastig, want je geeft zelf aan dat je wat angstig bent en ik las in een ander topic dat je niet helemaal lekker in je vel zit momenteel (niet fit). Ik zou er in dat geval uberhaupt niet op gaan zitten maar (tijdelijk) wat meer grondwerk doen en/of een wat meer ervaren ruiter het Bok-probleem op laten lossen. Dat betekent dat jij daarna weer lekker vol vertrouwen in het zadel kunt kruipen, dus minder angstig en gespannen bent, waardoor het paard minder zal protesteren, waardoor jij meer zelfvertrouwen krijgt etc etc. Een lekker opwaartse spiraal dus, ipv een neerwaartse!

Succes!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 12:26

kijk hier heb ik wat aan! dank je, ik zal het vanmiddag eens proberen hoe het gaat, en eens wat uitproberen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 12:40

Sonja"]
Als (ALS) mijn paard bokt, krijgt ze ook een beste pets met de teugel. Bokken mag niet en wordt dus afgestraft. Ook als het paard daar op natrapt, volgt er bij mij toch weer een tik. De laatste tik is altijd voor mij, omdat het paard er gewoon niet op na mag trappen. Als ik een tik geef, is dat terecht, en wil ik dus niet dat protest.
[/quote]

dat doe ik nu ook, afgelopen weken bleef het bij 1 of twee bokken die uit te zitten waren, maar nu gaat ze steeds langer door,van de week zat ik op de hals, maar idd de laatste tik is voor mij

[quote="Sonja schreef:
Rijtechnische tips voor jou..... Is even lastig, want je geeft zelf aan dat je wat angstig bent en ik las in een ander topic dat je niet helemaal lekker in je vel zit momenteel (niet fit). Ik zou er in dat geval uberhaupt niet op gaan zitten maar (tijdelijk) wat meer grondwerk doen en/of een wat meer ervaren ruiter het Bok-probleem op laten lossen. Dat betekent dat jij daarna weer lekker vol vertrouwen in het zadel kunt kruipen, dus minder angstig en gespannen bent, waardoor het paard minder zal protesteren, waardoor jij meer zelfvertrouwen krijgt etc etc. Een lekker opwaartse spiraal dus, ipv een neerwaartse!

Succes!


het klopt inderdaad dat ik niet zo lekker in mn vel zit, maar ik wil ook niet opgeven en haar voor mijn gevoel op die manier te laten winnen, me laten kisten. Misschien kan ik met het rijden tijdelijk ff wat meer de nadruk geven op wat wel goed gaat, en grondwerk doen. Iki rij samen met anderen, waarvan één ook wel eens op haar rijdt. Die geeft ook wel aan dat het een vervelend paard is om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:11

missnynke schreef:
maar ik wil ook niet opgeven en haar voor mijn gevoel op die manier te laten winnen, me laten kisten.


Dat doe je niet als je er niet op gaat zitten, want het paard heeft geen herinnering aan gisteren. Dus die denkt niet "Yes ik hoef vandaag niet onder het zadel omdat ik gisteren zo bokte", zover kan 'ie niet denken. Da's echt je eigen gevoel als je denkt dat hij "wint" als je het nu even anders aanpakt, je paard zal het zo niet ervaren.
Ik die het juist graag, grondwerken, ook om problemen op te lossen. Want als je erop zit en het probleem komt en je moet om wat voor reden dan ook afhaken, ja dan heeft het paard gewonnen. Maar als je 'm in plaats van onder het zadel aan de lijn laat werken, dan dus mooi niet

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:16

Eerst alle medische oorzaken uitsluiten en als daar niks uitgekomen is dan zal je de strijd aan moeten gaan en die winnen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 13:24

gijsenkim schreef:
Eerst alle medische oorzaken uitsluiten en als daar niks uitgekomen is dan zal je de strijd aan moeten gaan en die winnen


Hoe zou je dat doen als je in mijn schoenen stond? zadel laten nakijken? DA een controle laten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:26

*mag ik me er nog heel even mee bemoeien?:D *
Als de instructie goed is, dan is het medische gedeelte al wel uitgesloten. En aangezien we aan het begin van het topic geen verkeerd woord over de instructie mochten zeggen, is een medische oorzaak alsmede een slechtliggend zadel uitgesloten.....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 13:37

nou ik vind het idd raar als je vanaf je stoeldaar kunt beoordelen dat mijn instructrice met mbo en hbo opleiding in deurne geen verstand van zaken heeft. En dat het gedrag van mijn paard een oorzaak heeft, dat kan ik zelf ook wel bedenken. en zou je voortaan alleen reakties willen geven als je wat te melden hebt waar een ander wat aan heeft? Reageer anders niet aub! Ik vind echt dat je op een heel erg flauwe en kinderachtige manier reageert.