Warming up, cooling down, wat is dat ?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Warming up, cooling down, wat is dat ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 11:17

Ik heb weer eens een mooi staaltje gezien van: hoe bezorg ik mijn paard spierpijn?!
Een kennis van mij heeft een paard bij een grote trainingsstal staan om klaar te maken voor de keuring. Ik ging even mee om bij het paard te kijken. Nou, paard wordt in de stal klaargemaakt voor het longeren. Hoofdstel in, singel om, slof eraan, nog niks aan de hand. Totdat die slof alvast kort wordt vastgeknoopt met ook alvast maar stelling naar links. De eigenaar fluisterde naar mij: het zit wel strak he. En dan ook echt vrij strak, bijna kin op de borst. Zo liepen we naar de longeerbak, kleine minuut lopen. Daar aangekomen direkt flink in draf rondjagen. Omdat ik dit toch wel heel bijzonder vond heb ik het op mijn horloge eens bijgehouden. Dit werd 5 minuten gedaan, toen ging de boel nog strakker en volgden er nog 5 minuten. Toen nog even 10 minuten rechtsom jagen. En toen zag je ook dat het toch wat teveel werd. Het is een jong paard en het lijf zwalkt nog alle kanten op, spoort totaal niet en loopt ook nog onregelmatig. Maar ja, het is mijn paard niet. Na deze 20 minuten rondjagen, slof los, terug naar stal lopen en.... klaar.
Geen idee wat het nut van dit longeren is geweest. Maar ik hoop echt dat tijdens de keuring het paard geen mega spierpijn heeft.
Dat het er bij trainingsstallen nogal eens anders aan toe gaat heb ik geen probleem mee. Maar ik denk dat je met deze methode eerder een paard vastmaakt dan losmaakt, of heeft iemand hier nog een idee over? (en dan verdorie nog veel geld betalen ook voor het trainen )

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:30

Gebeurd bij bij mij op stal ook wel eens ja! Gister stond er een paard in de paddock maar er wilde iemand anders even 5 min dr pony laten rennen, dus of degene die erin stond even eruit kon. Nou goed, pony wordt van stal gehaald, wordt meteen opgejaagd in galop, galoppeerd 5 minuten en wordt weer op stal gezet en er wordt bedankt dat ze even tussendoor mocht...
Arme beesje staat de volgende dag met spierpijn!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:28

Bij ons gebeurd het niet voor zover ik weet, maar ik ben er dan ook niet dag en nacht.

Wel belachelijk dat die mensen zo met die dieren omgaan zeg.. zo'n jong beestje ..

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:04

Inderdaad, belachelijk dat ze zo met paarden omgaan!
Heeft die eigenaar er niks van gezegd dan?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:13

Bij ons gebeurt dat gelukkig niet, wel dat er af en toe te vroeg begonnen word met draven naar mijn idee (3 rondjes stap en hup in draf...) maar uitgestapt word er altijd wel heel goed (10 minuten/kwartier)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:13

Tja, je staat daar toch bij een bekende trainingsstal. Als het mijn paard was had ik er wel wat van gezegd. De eigenaar heeft zeker een paar dingen gezegd maar dan wordt je aangekeken met een blik van: waar bemoei je je mee, wij hebben er verstand van. Maar nee, dit lijkt mij meer slecht doen voor de spieren etc dan goed. Maar we zullen zien hoe het op de keuring afloopt.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:24

Volgens mij weet de helft van de paarden mensen niet meer wat een warming up en een cooling down is.
Men stapt op het paard en begint na 1 rondje stappen(als er al gestapt wordt) gelijk al te draven en te galloperen Verward en dan gelijk even lekker in de krul trekken die handel,en cooling down?hebben ze ook nog nooit van gehoord.
Lekker je paardje bezweet en buiten adem op stal zetten,en dan ook nog raar kijkken als ze ziek op helemaal stijf lopen de volgende dag Scheve mond
Echt te gek voor woorden.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:44

ai, als dit mijn paard was, ik denk dat ik een rolberoerte kreeg Bloos! ! wat jij nu vertelt is ook de reden dat ik heel weinig vertrouwen heb in 'andere methodes'. maar goed, voor mezelf klasseer ik dat dan maar onder 'eigenwijs' Haha! !

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:52

Dat is toch geen manier om met dat jonge beestje om te gaan

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:58

Arm, arm diertje. Zou mijn paard daar meteen weghalen....
waarom staan trimmers zich altijd op te warmen??? echt niet voor de fun.
Ik zou de slof pakken deze bij diegene om doen en met een lange zweep de bak door jagen... vaak weet men dan pas hoe het voelt.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:16

Met zo'n methode kun je je paard beter zelf trainen, kost weinig moeite.
Vergeleken met deze manier kan je het alleen maar beter maken Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:20

Yellowfish schreef:
Bij ons gebeurd het niet voor zover ik weet, maar ik ben er dan ook niet dag en nacht.

Wel belachelijk dat die mensen zo met die dieren omgaan zeg.. zo'n jong beestje ..



Nou ik heb het helaas maar al te vaak zien gebeuren...(helaas!!) op de vorige stal waar ik stond werden de paarden vooral dmv spinnen 'losgewerkt' en ook zonder eerst los te stappen gelijk naar de galop. Ik wil best geloven dat dmv een galopje het paard zich meer gaat ontspannen (Ik heb ooit in een Bit gelezen dat Albert Voorn dit ook veel doet) maar ik neem aan dat je dan eerste je paard wel behoorlijk in laat stappen.

Ook op mijn huidige stal heb ik het zeker in het begin veel zien gebeuren. Ruiter stapt op, rukt paard in de krul en gaat verder in een 'verzamelde' galop Verward

Ik hoop dat deze mensen zichzelf wel een keer gaan tegenkomen doordat hun paarden alleen maar in de knoop zitten. Helaas dat die dieren eronder moeten lijden!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:25

Ik durf dat alleen in de zomer aan, galloperen na een goede stapopwarming. Het blijven spieren, en je paard laat pas merken wanneer het fout gaat wanneer hij al spierpijn heeft.
Ik kan alleen fijn met mijn paard aan de slag als ik hem eerst 20 a 30 min lang en laag, gestapt gedraaft en gegallopeerd heb. Dan wat schakelen in alle 3 de gangen met neusje op de grond, en dan pas wat meer op pakken. Anders valt er gewoon niet mee te werken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 17:24

Lydiia schreef:
Met zo'n methode kun je je paard beter zelf trainen, kost weinig moeite.

Nou, dat dacht ik ook. Voor dat geld wil ik ook wel een paard 1 x per dag 'trainen' . (nou ja, bij wijze van spreken dan Scheve mond )

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:23

mmm, ik was ala minuut verhuist geloof ik
de meeste hobbyisten doen het beter

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:33

Zo heb ik een miep in de les die als ze amperan op het paard zit al begint te draven, meteen het paard aan de teugel laat lopen en galoppeerd.
Snap ook niet wrom de instructrice er niets van zegt.
Ik en mn vriendin ergeren zich er flink aan dat ze eerst niet een fatsoenlijke warming - up doet.
Afbeelding

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:51

Ik ken iemand die bij het uitstappen zn pony ook nog in de krul blijft rijden, vast onder het motto: hij kan straks nog lang genoeg zn hals strekken Schijnheilig