Voersnelheid grote baal kuilvoer/hooi

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Voersnelheid grote baal kuilvoer/hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 23:42

Ik voer momenteel ipv hooi kuilvoer. En dan niet dat groene spul maar meer dat hooiachtige.
Nu heb ik voor het eerst zo'n grote in plastic verpakte baal.

Ik schat dat er zo'n 20 gewone balen inpassen (als je van een baal hooi uitgaat dus).

Nu gaat dit spul echter nogal gauw schimmelen dus ik moet een redelijke voersnelheid erin houden maar ja hoe lang kun je zo'n baal open laten? Aangezien ik maar 1 pony heb is het nogal moeilijk om zo'n baal snel op te voeren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb nu een deel van de brok al vervangen door dit kuilvoer/hooi en hij krijgt dus behoorlijk veel op een dag.

Hoeveel kun je maximaal voeren?
Ik schat dat hij nu wel bijna een kruiwagen vol per dag krijgt.

Als ik de baal niet snel genoeg opgevoerd krijg dan moet ik naar iets anders zoeken want ik koop niet zo'n grote baal om vervolgens de helft weg te kunnen laten halen.

Overigens heb ik voor zo'n grote baal nu 15 euro betaald ik geloof dat dit wel een koopje was? Verward

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:06

Ik vrees voor je dat goedkoop in dit geval duurkoop gaat worden. Als equivalent van 20 gewone balen heb je dus zo ongeveer 300 kg. ruwvoer. Dat krijgt 1 pony niet op binnen een week. (zo ongeveer de bewaartijd van een losse baal).
De tijd dat het goed blijft hangt wel een beetje af van de hoeveelheid vocht die er in zit. Je merkt snel genoeg of het bedorven raakt. (Ruiken !)

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:39

Als er geen natte plekken inzitten dan gaat het ook niet zo gauw schimmelen..., als het hooiachtig spul is kun je het volgens mij wel langer bewaren...hoe droger hoe beter Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:44

Wat je ook nog kunt doen als je tenminste de ruimte hebt in de schuur is de baal lostrekken en uitspreiden over een groot oppervlak. Op deze manier heb je minder kans op schimmel/broei. Er zijn ook kleine pakjes kuilvoer trouwens die je wel voor 1 paard kan gebruiken maar die zijn relatief duurder. De mijne krijgen alleen kuil uit de baal als de koeien op stal staan, 's zomers krijgen ze gewoon gras. (maai elke dag een stukje met de zeis of ze lopen in het land)

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 07:51

Kuil is ongeveer 14 dagen goed of iets langer wij voeren 4 paarden 3x per dag kuil en doen er dan ongeveer 12 dagen mee precies goed dacht ik zo.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 08:14

Een gemiddelde hoeveelheid van 10 kg per dag is aardig aan de maat voor een pony. Dat betekend dus dat je een maand met een baal doet.
De tip van annegti kan werken, maar persoonlijk zou ik die ellende niet aanhalen, want de kwaliteit wordt er nooit beter op.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:29

Losgooien helpt niet veel. Als je baal vochtig is, krijg je ook bij uitspreiden schimmelige plekken. Ik denk niet dat hier een oplossing voor is. Een baal is gewoon veel te veel voor 1 pony, en ik denk dat je hoe dan ook een flink deel weg zal moeten gooien.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:45

Voor 1 pony is een grote bol kuil te veel. Je kan dan toch beter weer overgaan op hooi, of gewoon bij een boer een aanhangertje halen als het op is.

Voordroog in bollen is makkelijk en langer houdbaar. Dit jaar stap ik zelf ook over van gewoon hooi op voordroog in bollen.

froukje2
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:52

Ook wij voeren grote balen, we hebben een fries en een shet.
Ik doe er ongeveer 4 weken mee, en nooit last van schimmel.
Het staat bij ons wel binnen en ik haal het plastic er gelijk af.
En hoe droger hoe beter.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:49

Is voordroogkuil eigenlijk net zo stofvrij als gewone kuil?

Wij hebben straks 2 paarden op stal staan en ik heb een luchtweg gevoelig paard. Dus als hooi niet goed gaat wil ik ook kuil gaan voeren. Maar ja, met 2 paarden doe je daar dus te lang mee als ik bovenstaande stukjes lees...

Dan zouden we dus we voordroogkuil kunnen gaan voeren.
Hoe lang kun je zo'n baal dan open laten liggen? Red je dat wel met 2 paarden?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:26

Wij voeren met zo'n baal zes tot zeven paarden ongeveer een week.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:01

froukje2 schreef:
Ook wij voeren grote balen, we hebben een fries en een shet.
Ik doe er ongeveer 4 weken mee, en nooit last van schimmel.
Het staat bij ons wel binnen en ik haal het plastic er gelijk af.
En hoe droger hoe beter.


Ik heb de baal ook binnen liggen en ik heb gelijk het plastic eraf gehaald. Het is vrij droog spul dus ik heb wel hoop dat het goed blijft.

Als ik er vier weken mee kan doen dan moet ik een heel eind kunnen komen.

Overigens is dit gewoon een keer uitproberen hoe het gaat. Normaal gesproken haalde ik het met een kruiwagen bij dezelfde boerderij maar aangezien de koeien dit spul niet meer krijgen nu kan ik het niet meer los halen. Vandaar dat we nu eens proberen hoe het gaat met zo'n baal. Als het niet lukt dan ga ik gewoon wat anders proberen!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:03

Nouvel schreef:
Is voordroogkuil eigenlijk net zo stofvrij als gewone kuil?

Wij hebben straks 2 paarden op stal staan en ik heb een luchtweg gevoelig paard. Dus als hooi niet goed gaat wil ik ook kuil gaan voeren. Maar ja, met 2 paarden doe je daar dus te lang mee als ik bovenstaande stukjes lees...

Dan zouden we dus we voordroogkuil kunnen gaan voeren.
Hoe lang kun je zo'n baal dan open laten liggen? Red je dat wel met 2 paarden?



Bij mij iig wel. Voordeel is, dat ik eigen hooi/voordroog heb, en dus precies weet hoe droog en hoe stofvrij het in de bollen gaat.

Kuil droogt 2-4 dagen, is dus redelijk nat en schimmelt snel
Voordroog droogt 5 dagen, is dus al bijna droog als het in bollen gaat
Hooi droogt 6-7 dagen (bij mij dan), dus is absoluut helemaal droog als het gepakt wordt.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:32

Bedankt imker!

Voordroogkuil kun je dus wat langer open laten liggen en dit zou je met 2 paarden kunnen redden??

dat zou dan een mooie optie zijn als ze van het hooi toch weer zou gaan hoesten...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:46

Nouvel, waarom laat je niet (dat doe ik dit jaar ook) je hooi gewoon in bollen pakken? Dan gaat het niet stoffen, en je hebt geen last van schimmelplekken.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:46

Goed voordroog kan je zeker 2 a 3 weken open laten liggen. Dek het tussentijds wel zoveel mogelijk af met plastic. Onze paarden krijgen per paard 4 volle kruiwagens (met kop) per dag en daarnaast nog 1 kilo brok. Daar doen ze het goed op en zijn niet buikig of sloom.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:17

Wij voeren onze 2 paarden ongeveer 14 dagen van 1 baal . Het nattere schimmelt eerder dan het drogere. De paarden zelf vinden het nattere lekkerder, maar voer matig, want ze hebben snel dikke benen.
voor 1 pony is een pak kuil volgens mij veel te veel. Zeker omdat je het eigenlijk niet onbeperkt kan voeren omdat er toch veel eiwitten in zitten!