heel wat vraagjes over keuring en fokken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-01 11:02

Heb net naar het NMPRS gebeld omdat ik nog steeds niets had gehoord over mijn inschrijving. Nu is het dus als volgt. Honey's moeder (chica) is enkel geregistreerd bij het shetland. Honey's vader (hassan) is voor het leven goedgekeurd.
Nu vroeg ze dus of ik chica ook in het NMPRS op wilde nemen, ivm afstamming op het papier. En dan iets met DNA ofzo. Maarja, Chica is 7 jaar geleden verkocht, en staat nog steeds op naam van de fokker van honey. DUs hoe traceer je zo'n beestje dan?
Dus heb ik ervoor gekozen om Honey's afstamming blanco te laten op het papier. Voor de keuring maakt het niets uit, omdat de keurmeesters toch de afstamming niet weten. Ze worden dus puur gekeurd op uiterlijk, gangen en karakter.
Nu kan ik dus zelf een "bloedlijn" op gaan bouwen door Honey dan weer door een goedgekeurde hengst te laten dekken. Dan komt er dus naam veulen, Vader: Bijv. Mythos, moeder, Iris van de zuidweg.

Ook wil ik mijn schoonouders een voorstel gaan doen. Ik wil Honey gewoon heel graag laten dekken (door waarschijnlijk Mythos). Dan wil ik dus aanbieden dat ze 4 weken voor dat ze uitgerekend is naar de manege gaat. Daar bevalt, en dan terug komt als het veulen 4 weken oud is. Zo heeft mijn wei ook lekker de kans bij te komen.
Bovendien is er op de manege altijd toezicht, en hebben die mensen vaker veulens ter wereld gebracht. Dat geeft dus best een geruststelling.

Dan heb ik nog een vraagje over KI. Kijk, als ik nu een hele gave hengst zie, die helemaal in Groningen ofzo staat, dan ben ik niet van plan daar helemaal met honey heen te gaan. DUs dan zou KI een oplossing zijn.
Kan je eigen veearts dat gewoon doen? Of moet dat iemand van de hengstenhouder doen, of weet ik veel. Kortom, hoe werkt dat?

Dan nog iets: Honey's manen zijn op het moment ongeveer 1.5 hand breedte. Omdat ze van de herfst coupe ala fjord heeft gehad is de onderkant dus heel recht, net of er een stuk afgeknipt is. Hoe krijg ik dit weer een beetje natuurlijk? (ik ben geen ster in trekken) Als het namelijk zo blijft denk ik dat ik haar voor de keuring toch invlecht. Eventueel met een matje of hengstevlecht.

Owhjah, nog iets. Ik heb nog nooit een pony voorgebracht voor de keuring. Nu kan ik er voor kiezen om haar door iemand van het stamboek voor te laten brengen. Hoe denken jullie daar over?

Heel wat vragen, maarja, anders moet ik weer allemaal losse berichtjes gaan schrijven.
Greetz stef

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 13:23

KI kan gedaan worden door je eigen DA, mits hij dat kan en wil. Onze DA doet dat in het voorjaar aan de lopende band, omdat dat bijons heel voor de hand ligt.
Ook Isolda is KI gedekt, eh drachtig graakt.
Ik weet niet of alle shethengsten ook KI hebben. En je moet er rekening mee houden dat er een flinke smak geld bij komt.
Je zou dan kunnen bedenken, ik neem die iets minder fantastische hengst, die ook goedgekeurd is, die in de buurt staat. Het scheelt je een boel centen.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 15:31

stef ki is erg duur. je moet inderdaad rekeking houden met veel extra kosten o.a het opsturen van sperma en het inbrengen is erg duur. je kunt er toch beter een dagje voor uittrekken om er heen te reizen misschien? maar ik zou dus toch zoeken naar een hengst wat meer in ZH. ken je hengstenhouderij kramp?? daa stond de vader van boss die heeft heeeel veel hengsten. kan het adres wel eens opzoeken voor je.en wat betreft die keuring als je zou gaan zou ik hem altijd voorlaten brengen door een prof. voorbrenger. informeer is of er geen cursus dagen gegeven worden over voorbrengen toiletteren. bij het nrps doen ze dat ook wel eens. is heel leuk en leerzaam. dan kun je het de volgende keer zelf.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 17:56

Euh wij doen zelf niet aan KI omdat dat veel te duur is in verhouding wat de veulens opbrengen.Er is al weinig winst bij het fokken van paarden maar zo wordt het wel erg duur dus inderdaad nemen we wat eerder een hengst in de buurt.
Ik wil graag zelf een veulen van een bepaalde hengst waar ik erg weg van ben helaas doet die alleen KI dus misschien dat ik het dan allemaal ga betalen .


Tja over de manen los vind ik bij een shet het mooiste en anders inderdaad een matje of hengstenvlecht knotjes vind ik niet zo heel erg leuk bij een shet omdat ze zo'n dikke manenkam hebben of je hebt een rij mega dikke knotten of een paar van die ieliepiel dingen op zo'n dikke manenkam na het uitdunnen.

Voorbrengen:Tja het ligt eraan hoelaat honey moet dan zou je 's morgens kunnen kijken hoe mensen het doen en het dan zelf doen maar het ligt denk ik aan de kosten of ik het zou laten doen.
Wij doen het allemaal zelf zijn echt in het diepe gegooit hebben wat mensen om tips gevraagd en doen het nu dus zelf niet zonder succes (2 hengsten goedgekeurd en een aantal dag en jeugdkampioenen) Zelfs Renate kon het toen ze moest ivm mijn enkels. Tegenwoordig jaag ik alleen maar aan omdat ik niet hard genoeg loop en snel door m'n enkel ga