het verwachte begin van mijn paardencarriëre

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja42
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rolde

het verwachte begin van mijn paardencarriëre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 20:56

Het was allemaal onverwacht, maar van de week kwam ik een advertentie tegen die me onmiddellijk aangreep. Er waren twee shethengstjes van de slacht weggekocht, maar de meiskes die dit gedaan hadden, konden vervolgens geen wei vinden om ze te stallen.
Dus konden ze niet veel anders doen dan ze weer aan te bieden.
Dit trok mijn aandacht en dus had ik al snel de afspraak gemaakt. We hebben nog helemaal geen plek voor paardjes, maar geen probleem; we konden ze voorlopig even bij kennissen kwijt met voldoende ervaring. Zelf verhuizen we over een maandje of drie naar een boerderij en mijn kids stonden dus al te stuiteren toen ik ze vertelde van ons nieuwe avontuur.
De ponies stonden bij een restaurant waar ze tijdelijk even 'geparkeerd' mochten worden.
Afspraken gemaakt, trailer geregeld en hup naar Eindhoven vanaf de andere kant van Nederland.
Aangekomen op de plek van bestemming, kregen zowel wij als de eigenaresse van de shetjes de schrik van ons leven....
ze waren weg!!!!
De restauranthouder was het zat, ging met vakantie en had ze voor het gemak de dag ervoor maar aan een Belgische handelaar verkocht... weg ponies.... weg droom van mijn kinders.
Traantjes zijn hier weggepinkt.. beloftes over nieuwe paardjes (uiteraard verschoppelingetjes want zo zijn we nu eenmaal) zijn gemaakt...

En nu is het geduld hebben voor ons allemaal......

Dit is overigens mijn eerste kennismaking met jullie gezellige forum. Kon zo gauw geen plekje vinden om me eerst netjes voor te stellen, dus steek ik maar gelijk van wal.

Ervaring heb ik nog niet.... maar eens moet altijd de eerste keer zijn. Met zo'n beetje alle andere diersels hebben we wel ervaring (vangen o.a. buitenlandse honden op), hebben al heel wat met de fles grootgebracht en mijn dochters hebben al paardgereden en eea geleerd over verzorging. Voor de rest worden we mentaal flink bijgestaan door vrienden en kennissen en leren we snel......

Maar we laten ons door deze ervaring niet uit het veld slaan.
Onze tijd komt dus nog wel!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:03

Welkom op bokt,maar pas op het is zeer verslavend Knipoog

Ik heb die advertentie ook zien staan, die arme beestjes zagen er niet uit,vooral de hoefjes niet.
Wat raar dat de restaurant houder de pony's zo verkocht heeft,hopelijk komen ze wel goed terecht.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:04

Ten eerste welkom op bokt! Haha!
Wel balen dat de shetjes al vekocht waren, als jij en de kinderen zich er zo op hadden verheugd! Maar er staan zat shetjes te koop, dus gewoon weer opnieuw gaan zoeken!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:12

nieuw op bokt en al meteen een rotverhaal!!!
iig welkom en hierzo heb je genoeg afleiding!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:20

Wat een raar verhaal hoe dat gegaan is, bah zeg..

Het eerste wat me te binnen schiet als ik dit lees is... pas je wel op met onbekende paarden en ponies, en dan met name hengsten, en je kinderen? Ook shetlanders kunnen vervelend en onopgevoed zijn, en shetlandhengstjes zijn zelfden goed gezelschap voor kinderen. Zijn vaak heel bijterig. Zo'n klein bekkie kan nog heel wat schade aanrichten!

Succes met je verhuizing. Er komt vast wel wat leuks in de wei te staan tegen die tijd Lachen

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 08:45

Ow god en die handelaar heeft ze natuurlijk weer linea recta terug naar het slachthuis gestuurd. Wat sneu!

Sonja42
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 09:52

ArwenLune schreef:
Wat een raar verhaal hoe dat gegaan is, bah zeg..

Het eerste wat me te binnen schiet als ik dit lees is... pas je wel op met onbekende paarden en ponies, en dan met name hengsten, en je kinderen? Ook shetlanders kunnen vervelend en onopgevoed zijn, en shetlandhengstjes zijn zelfden goed gezelschap voor kinderen. Zijn vaak heel bijterig. Zo'n klein bekkie kan nog heel wat schade aanrichten!

Succes met je verhuizing. Er komt vast wel wat leuks in de wei te staan tegen die tijd Lachen


We staan natuurlijk open voor suggesties.... deze pony's waren nog erg jong. Dan lijkt mij dat er nog wel eea opgevoed kan worden.
Welke leeftijd raden jullie me aan om aan te schaffen???

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:13

Niet jong en geen hengst. Dus vanaf een jaar of 4 en liever nog juist wat ouder (10 +) en dan bij voorkeur een pony die zich al bewezen heeft met kinderen. Een die (als je de kinderen wilt laten rijden) ook onder het zadel al kind-mak is.

Ook omdat jijzelf niet al ervaring hebt met jonge ponies lijkt het me niet slim met een jong dier te beginnen.

Ik weet ook niet of het een slim idee is een zielepoot of afdankertje te kopen. Vaak is er dan toch iets medisch mis (veel dierenartskosten, misschien zelfs wel afgekeurd, niet berijdbaar ets etc... ) of heeft zo'n beestje een erg moeilijk karakter wat weer niet zo goed combineert met iemand die zelf onervaren is en jonge kinderen.

Ik zou gewoon voor een bewezen kinderpony gaan. (Twee is trouwens een goed idee, een pony alleen houden is niet zo vriendelijk)

Sonja42
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 12:21

ok.. bedankt voor de tip. We hebben toch geen haast hoor.
En er komen er zowieso meer hoor. Eén kan natuurlijk niet; da's je reinste mishandeling.
Een paard is een kuddedier. Overigens geld dat ook voor honden..... die leven toch ook in een roedel en dat doen ze dus bij ons.. daarom hebben we er ook zes.

Maar we gaan op ons gemakje zoeken, hebben nog alle tijd

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:05

Welkom hier!

Heel vervelend voor de shetjes dat ze nu verkocht zijn aan een handelaar, maar voor jullie is het waarschijnlijk niet zo verkeerd.

Zoals al eerder gezegd zijn shetjes gewoon kleine paarden die een hele conseqeunte opvoeding nodig hebben. Jongen shetjes, zeker hengsten zijn eigenlijk erg slecht om mee te beginnen, zeker als zowel kinderen als ouders er nog weinig verstand van hebben.

Ik zou ook gaan voor een oudere pony van een jaar of 10+ waar je de geschiedenis van weet en die zich al bewezen heeft met kinderen. Is wel zo veilig voor de kinderen, en daar beleef je waarschijnlijk een hoop meer plezier van.

Heel veel succes met je zoektocht en met het verhuizen.

Sonja42
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 20:21

ok dat is me allemaal duidelijk.
Nu vallen me ook een veelheid aan prijzen op.
Kunnen jullie aangeven wat een 'normale' prijs is voor een wat oudere merrie/ruin?

MrMysterio

Berichten: 62
Geregistreerd: 08-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:14

Wat een raar verhaal zeg, echt aso dat ze die beestjes zomaar weggedaan hebben... Dat mag toch ook helemaal niet Verward

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:11

Humm wat een poedersuiker verhaal.. sneu voor die beesies en je kids

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:43

prijzen... tja, voor mij een beetje gokwerk aangezien ik er helemaal niet in zit, maar een echt braaf paard is toch nog wel wat waard denk ik, ondanks de leeftijd. Rond de 2000-2500 euro?
En dan heb ik het niet over een paard dat al echt wat gepresteerd heeft in de sport of die nog als een goede fokmerrie gebruikt kan worden, want dan zullen de prijzen denk ik nog een stukje hoger liggen.

Natas

Berichten: 158
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:02

Volgens mij is ze op zoek naar een shetje of een andere kinderpony dan is 2000 Euro nogal veel geld. Ik denk dat je voor een shetlander of een kleine makke kinderpony toch zeker onder de 500 Euro moet kunnen komen. (Maar ik heb ook niet heel veel verstand van prijzen hoor)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:48

Hoi! Welkom op Bokt!

Heb je een PB gestuurd.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:28

Het ligt er helemaal aan wat je zoekt.

Hoe oud zijn je dochters?
Wat is hun ervaring?

En wat willen jullie precies gaan doen met de pony's?
-alleen knuffelen en niet rijden (pony afgekeurd of heel oud = goedkoop)
-af en toe een rondje stappen (pony hoeft niet veel te kunnen= ietsje duurder dan goedkoop)
-naar de manege/ ponyclub (pony moet vertrouwd zijn met kinderen en makkelijk berijdbaar zijn= duurder)
-serieus wedstrijden rijden (pony heeft veel capaciteiten= duurst)

Verder zijn raspony's met papieren meestal duurder dan niet-raspony's. Vaak weet je bij een pony met papieren wel beter wat je koopt.

Hoe groter hoe duurder over het algemeen. Pony's zijn qua hoogte ingedeeld in bepaalde categorieën
A tot 1.18 schofthoogte
B tot 1.28
C tot 1.38
D tot 1.48
E tot 1.58

Hoe groter, hoe langer je ermee door kan rijden maar ook hoe meer begeleiding de verzorging van een volwassene vraagt (afhankelijk van hoe oud je kinderen zijn)

Spullen die worden bijgeleverd
Een goed zadel en hoofdstel, dekens etc zijn erg duur. Wanneer dit bij verkoop wordt meegeleverd kan dit de prijs omhoog halen.

Wedstrijdervaring en klassering
Hoe hoger geklasseerd hoe duurder
De klasses voor pony's zijn (grofweg) B, L, M en Z waarbij B het makkelijkst en Z het moeilijkst.

Leeftijd
Het duurst zijn meestal pony's tussen de 4 en de 8 die jong zijn maar al wel bereden (en mogelijk al (hoog)geklasseerd in wedstrijden) Jonger is goedkoper maar vraagt ervaring en geduld, ouder is vaak goedkoper maar een bewezen leerpony kan best prijzig blijven.

Een kleine pony zonder goede stamboekpapieren vind je al vanaf 500 euro denk ik. Spullen kunnen het weer duurder maken

Voor een leuke D pony die zich bewezen heeft met kinderen en geschikt is voor manege/ ponyclub kom je eerder op 1500 euro of meer.

Sonja42
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 12:51

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Zo raak ik vanzelf vertrouwd in deze wereld.

De bedoeling?
Wij hebben de paarden straks bij ons op de boerderij staan. Ze hebben de ruimte en er hoeft niet veel van ze verwacht te worden.
Er moet flink geknuffeld kunnen worden. Bereden... dat willen we langzaam opbouwen.

Mijn dochters zijn 8, 10 en 13 jaar oud. De jongste twee hebben van de zomer op een educatieve boerderij geleerd hoe ze met een paard moeten omgaan en een beetje moeten rondrijden. Ook de verzorging was erg belangrijk. Een beetje de grondbeginselen dus.
Mijn oudste heeft twee jaar gereden bij een manege en heeft al meer ervaring.

De paarden zullen nooit in de buurt van een manege komen, want dat is gelukkig niet nodig. Ze staan nogmaals veilig bij huis.
Misschien dat we op den duur ook willen gaan rijden met een shetkarretje. Daar hebben we ook al het eea over gezien en gelezen.
Maar dat is nog een beetje toekomst.
Eerst helemaal vertrouwd raken met de dieren en de dieren met ons.
Aan aandacht zal het niet liggen, want die gaan ze volop tegemoet zien.

In mijn vrienden en kennissenkring zitten flink wat paardenliefhebbers. Hier wordt ik al volledig 'getraind'.....
Verder lijkt me een algemeen gevoel voor dieren heel belangrijk en dat hebben we hier alle vijf.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:07

Voor een shetlander zullen je dochters al snel te groot zijn (als ze dat niet al zijn) om echt op te rijden. Ik zou dus naar een iets groter maatje kijken. Ook al wat meer ervaren ponies omdat jullie geen van allen echt veel ervaring hebben (2 jaar manege is niet zoveel)

Een manege of ponyclub zie ik niet als negatief (waarom jij wel?), je kinderen kunnen van lessen heel veel leren en hebben daar bovendien contact met andere ponykinderen. Niet dat je ze er moet stallen maar meer af en toe een les meepikken. Dat kan misschien ook wel in je vriendenkring.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:11

Ik zou op zoek gaan naar een leuke C/D pony van over de 12 ofzo, waar al veel mee gedaan is door kinderen. Dat soort pony's zijn nog wel eens te koop wegens overstap naar paard. De kinderen laten lessen met de pony is altijd goed; zo gaan ze echt vooruit in rijvaardigheid, en het kan heel veel probelem met rijden voorkomen of oplossen.