Heerlijk van die leerpaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Heerlijk van die leerpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 21:59

Had vandaag weer lekker rustig en ontspannen bosritje gemaakt. Paard terug gebracht naar het land.

Toen ik terug kwam lopen was mijn instructrice (staat tegenwoordig ook bij ons op stal) op dr paard aan het rijden. We liepen er langs en ze vroeg of ik er ook nog even op wou....njah...waarom ook niet.
Heb 'm vroeger ook wekelijks gereden. Dan kreeg ik les op haar paard, van haar....men wat heb ik daar toen veel van geleerd....maar zat erop en zou als van ouds wegrijden....

oke je raad het al....ging iets minder als van ouds. Hij was echt compleet veranderd....elke kleine beweging die ik maakte werd op gereageerd. Eerst liet de eigenaresse me lekker beetje aanmodderen, terwijl ze zelf lekker stond te glimlachen dat ik echt zoiets had van: Sjeees wat is dit anders zeg.....

Uiteindelijk kwam ze me toch even helpen. Beetje lesgegeven. Kon echt bijna volledig haar paard op mijn zit rijden. Overgangen van stap - draf - galop met enkel en alleen mijn zit. En vervolgens stap - galop - stap op mijn zit.....ik stond echt even te kijken. Dit had ik nog nooit zo gedaan te paard, niet ZO bewust!!

Vervolgens nog wat eenvoudige galopchangementjes gedaan en poging tot appuyement. Nou vond het toch heel wat....dat ik dat er toch zomaar even uit kon krijgen.
Nu maar afgesproken dat ik toch binnenkort maar weer eens een lesje op haar paard ga rijden, kan ik even dat gevoel te pakken krijgen.....lijkt me toch ook wel eens heel wat hoor, om toch het gevoel te kunnen krijgen van de 'hogere' oefeningen (kom momenteel met beide paarden in de dressuur even niet verder dan de L-oefeningen)

Super dat er mensen zijn die hun paard als leerpaard ter beschikking stellen.... OK dan!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:02

Fijn voelt dat he. Eventjes voelen hoe het is om de hogere oefeningen te rijden.
Dennis crossed nu rondop een zwak B nivo'tje, maar als je dan weer eventjes geproeft hebt aan meer Lachen .

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 11:00

Zeker weten...hebben we weer even een doel voor ogen!

Eusebio
Berichten: 848
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:29

Ja, ik ken dit verhaal van rijden op het paard van je instructrice. *LOL* Heb dit namelijk een aantal weken geleden ook mogen voelen. Wij als combinatie rijden M2 dressuur met winst, maar op een paar oefeningen worden we steeds afgerekent zoals de keertwendingen en de travers. Dit mocht ik dus gaan uitproberen op haar paard, en inderdaad toen viel het kwartje opeens. Vingers aflikken Wauw, Vingers aflikken ik zat gewoon aan de verkeerde kant met de wendingen, waardoor m'n paard uit balans raakt. Dit idem met de travers. Haar paard geeft gewoon duidelijk aan wat wel en wat niet goed is, dit d.m.v. wel of niet doen wat je van hem vraagt. Kan je zeker vertellen dat deze oefeningen nu een stuk beter gaan, gelukkig maar, er valt nog steeds heel veel te leren van goed (aan)gereden paarden. Bloos Bloos! Schijnheilig Complimenten voor haar hoor. Haha!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:43

dit is ok de reden dat ze oa. in Engeland, Duitsland en Amerika leerpaarden kopen voor jonge of onervaren ruiters. Hoe vaak hoor je niet dat het fout is gegaan doordat er een jong/onervaren paard is aangeschaft voor een jong/onervaren ruiter/amazone. Van een goedgereden paard is heel veel te leren!
Fijn dat jouw instructrice het aan jou heeft willen laten voelen Bella!
(fijn dat Pardoes jou zo'n goed gevoel heeft gegeven Eusebio Bloos )

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:30

rhijnauwen schreef:
. Hoe vaak hoor je niet dat het fout is gegaan doordat er een jong/onervaren paard is aangeschaft voor een jong/onervaren ruiter/amazone. )


helemaal met je eens heb ik helaas ook door schade en schande achter moeten komen............
ach.......je leert overal weer van Cool