Pensionners en verzorgers (manege-)paarden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Pensionners en verzorgers (manege-)paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 18:01

Heey!! Ik merk op de manege weleens dat pensionners denken belangijker te zijn en meer om hun paard te geven, hun paard beter te kennen, dan bijvoorbeeld ik. Ik verzorg Jessivca nu ruim een jaar. Toen Jessica nog geleased werd, was er veel meer "aanzien" voor haar dan nu ze weer manege-paard is. Maar er is toch geen verschil?? Ben ik met mijn manege-knolletje minder belangrijk dan die pensionners?? Geef ik minder om Jessica dan zij om hun paarden?? Nog eerder meer!! Ik heb vaak het idee dat er door velen die manege-paarden verzorgen (en dan heb ik het over bijna de hele week, dus echt veel verzorgen) nog meer om "hun" paard geven dan de pensionners!! Alsof je als verzorger van een paard het paard minder liefde geeft dan wanneer het paard van jou is!! Het paard heeft echt nietr door uit wiens portemonnee het geld voor hem/haar komt, toch??

Sorry hoor, maar ik kan hier soms zo kwaad om worden!! waarom zou ik minder zijn?? Ik heb het trouwens over in het algemeen, dus ik geef niemand persoonlijk de schuld!! Alvast bedankt voor het lezen en ik zou graag jullie mening en ervaringen horen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:49

Ik ken jouw manege niet en kan alleen oordelen over die waar ik zelf sta, en daar is dit absoluut niet aan de orde. Ook niet qua aanzien van de paarden; de manegepaarden staan daar op nummer 1 omdat die stomweg het hardst werken. Krijgen dus bv ook voorrang met losgooien en weidegang. Terecht.

Maar ik merk wel eens op andere plaatsen dat jouw gevoel gedeeld wordt, en regelmatig volledig onterecht. Soort van jaloezie, en daardoor meteen de ander in een hokje stoppen. Dus als een andere manegeklant een keer geen Hoi zegt in het voorbijgaan dan was hij in gedachten, maar als een pensionklant dat doet dan is 'ie arrogant.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:18

in sommige maneges is het zoals jij zegt ja, maar ik heb soms het idee dat het wel een beetje van 2 kanten komt. aan de ene kant de mensen met eigen paarden die zich beter voelen dan de mensen die een uurtje in de week een manegepony rijden, en aan de andere kant de manegeklanten (vaak meisjes van 12-15 jaar (???)) die rot doen tegen de mensen met eigen paarden...waarom? ik weet het niet, misschien jaloezie ofzo? ik vraag het me al een paar jaar af, als iemand antwoord heeft graag Knipoog

ik weet iig van mezelf dat ik iedereen gelijk stel, de paarden en de mensen. ik zal echt geen manegeruiters plat rijden ofzo, maar wat sonja ook zegt: als je (perongeluk) geen voorrang geeft aan een andere pensionklant zeg je sorry en dat was het, en tegenover een manegeruiter vinden ze je meteen arrogant ed, en denken dat je de hele bak voor jezelf wilt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:26

Ik had mijn paardje ook op een manege staan, en omdat ik toevallig niet mee deed aan alle nieuwe trends, geen prive les had (mijn moeder gaf mij wel vaak les) enzo, werd ik toch wel een beetje met de nek aangekeken door andere pensionners. En dan lief en aardig doen als je der bent en dan viavia horen dat ze nare dingen over je zeggen, heel fijn..

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:29

Nou ik vind het wel meevallen (we staan op de zelfde manege ter verduidelijking en ik doe ook een manegepaard(linards Cool Tong uitsteken )). Vroeger toen ik 12 was ofzo zeurde er nog welis iemand als ik een halfuur in de spuit stond Haha! Bloos maar nu merk ik er eigenlijk niets meer van. En vroeger werd ik altijd raar aan gekeken als ik op zondag kwam (vrije manege paarden dag) , maar nu zeggen ze gedag en verder kijken ze niet naar je om Lachen )

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:46

Tegenwoordig is het niet meer aan de orde, we staan op een stalletje bij ene boertje met een stel andere leuke meiden en iedereen staat vrij om te doen en laten wat ze willen.

Vroeger reed ik op een manege, ik had wel een vast paard waar ik op reed *nou ja pony* en kwam afentoe eens op zondag kijken bij hem in de wei en al die leuke dingen.

Hier werd wel heel erg op de manegepony's en kinders neergekeken.

Ben een keer mijn manegeknolletje gaan poetsen op een eigen pony plek, stonden nog 2 meiden met hun paard en ze zagen me klooien met ene bus vloeibare teer.
Dus die ene meid komt nara me toe en geeft me ene fles spuitteer, veel handiger en schoner.
Ik hoefde nog maar 1 hoef, gebruikte het, was het met haar eens en gaf het terug.
Goor ik toen ze terug liep dat andere meisje tegen haar sissen: Dat is een manegepony hoor, zonde van je goede spullen.

Ik ben toen behoorlijk uit mijn dak gegaan met de vraag of een manegepaard, die veel harder werkt en veel nuttiger werk deed dan haar privepaard, minder was dan een pension paard?
Want als je echt paardengek bent maak je daar geen onderscheid in lijkt mij.

Die vriendin zat er verder niet mee, het waren 2 spuitjes teer, maar die juffrouw heeft me toch wel de rest van mijn manegeperiode vuil aan lopen kijken Haha!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:03

Bij ons gaan de pensionners voor op de manege paarden.
Als er een manegepaard in de rij staat voor de paddock en er komt een pensionner aan dan mag die voor, komt er daarna weer een aan, mag die ook voor enz. Heel irri. Met de spuitbox hetzelfde verhaal.

Sommige pensionners doen ook heel minderwaardig tegen de verzorgsters.

De pensionners ruimen ook vaak hun mest niet op in de spuitbox. Manegemeisjes krijgen er de schuld van. Gevolg is dat ze niet meer in de spuitbox mogen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:06

Ik sta op een pensionstalling maar daar is de sfeer onderling super. Iedereen is gelijk, de Zz ruiters zijn echt niet meer dan de recreatieve ruiters, en met de pony's heb je even veel recht Knipoog
Ook de bijrijders zijn echt niet minder ofzo.
Ben echt blij dat er bij ons niet zo'n verziekte sfeer is.

Maar ben het wel met Sonja eens, van dat een pensionklant sneller als arogant beoordeeld wordt, en er stiekum toch vaak een beetje jaloezie bij speelt Knipoog Tenminste wat ik heb gemerkt als ik wel eens met iemand meeging naar een manege ofzo.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:32

Tsja, pensionklanten betalen nou eenmaal
Vind het dan niet meer dan logisch dat zij voorgaan.
Ik heb op een stal gestaan waar (ja, geloof het of niet) de manegegriejtes bijna de baas waren over de pensionklanten.
Ik kreeg ze uitgescholden als ik met m'n pony in de bak was aan het rijden en die grieten mij half omver reden terwijl ik me aan de bakregels hield Verward

En ent zoals Ethelate al zei, vaak speelt er ook jaloezie, zoals ook bij die stal het geval was.
Je had ze moeten zien kijken, als ik een nieuw halster of een nieuwe deken had...
Gek geneog lagen ook altijd mijn dekens op de grond, vond ik m'n halsters terug in de voerbak van een ander paard en had m'n pony nogal eens striemen op haar kont Verward

Normaal doe ik zeker niet minderwaardig tegen verzorgmeisjes, maar deze maakten het er wel naar...Misselijk

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:06

LoveJess schreef:
Ik heb vaak het idee dat er door velen die manege-paarden verzorgen (en dan heb ik het over bijna de hele week, dus echt veel verzorgen) nog meer om "hun" paard geven dan de pensionners!! Alsof je als verzorger van een paard het paard minder liefde geeft dan wanneer het paard van jou is!!



Waarom heb jij vaak het idee dat meisjes die een manege paard verzorgen meer om dat paard geven dan mensen die een prive paard hebben?

De band die je met je paard hebt als je daar volledig verantwoordelijk voor bent, zowel financieel gezien als voor het welzijn van het paard, is anders als een paard waar jijzelf geen beslissingen over hoeft / mag nemen.
Dat betekend niet dat je minder bent als je geen eigen paard hebt, al zijn er genoeg manage's waar dat een soort ongeschreven regel is in de meeste situaties. Dus ik kan me jouw frustratie wel voorstellen, heb zelf ook jaren lang op manege's gereden, dus ik weet wel hoe het eraan toe kan gaan. Maar jouw hierboven gequote conclussie slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik vraag me toch echt af waar je dat vandaan haalt?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:35

Ethelate schreef:
Maar ben het wel met Sonja eens, van dat een pensionklant sneller als arogant beoordeeld wordt, en er stiekum toch vaak een beetje jaloezie bij speelt Knipoog Tenminste wat ik heb gemerkt als ik wel eens met iemand meeging naar een manege ofzo.


Nou jaloezie is het bij mij niet hoor. Ik heb ook een eigen paardje. En dat paard van de ergste zou ik niet willen hebben Knipoog
Is een ontzettend geflipte knol die er alles aan doet om onder het werken uit te komen Scheve mond

Ik denk dat er bij de kleine meisjes wel en jaloezie kan zijn op de andere meisjes die een eigen pony hebben. maar ik geloof niet dat ouderen jaloers zijn op andere ouderen.
Maar misschien komt dat ook wel omdat wij geen leuke paarden hebben staan haha

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:09

Citaat:
Ik denk dat er bij de kleine meisjes wel en jaloezie kan zijn op de andere meisjes die een eigen pony hebben. maar ik geloof niet dat ouderen jaloers zijn op andere ouderen.


Ik denk inderdaad ook dat dat het is. Toen ik als meisje van een jaar of twaalf nog op de manege reed keek ik altijd op tegen alle mensen die een eigen paard hadden. En eigenlijk was ik ook jaloers omdat ik ook graag een eigen paard wou. Ik merk ook dat nu ik ouder ben het me totaal niet uitmaakt wie een eigen paard heeft en wie niet. Ik rij ook niet meer op een manege, misschien dat dat ook uitmaakt. Achteraf stom natuurlijk die jaloezie, maar ik denk dat veel meisjes dat nu ook hebben. En misschien heeft dat meisje dit dit forum is begonnen dat ook wel...

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:04

Lin, Je moet nu niet alle pensionners en verzorgers gaan vergelijken he? Er zit nog een groot verschil tussen de pensionners bij ons op stal...

Maar wat bedoel je nou precies met je verhaal?

[edit]namen verwijderd op verzoek van Linardsje23 Tong uitsteken[/edit]

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 23:08

Nee, het is zeker niet bij iedereen zo.
Laat me het even uitleggen vanuit "mijn" situatie:

Het gaat me om Jessica, eigenlijk. Jessica is niet bepaald een voorbeeldpaardje, druk, vliegt nogal eens galopperend door het gangpad, enz. Als ik haar dan een keer niet houd, krijg ik gelijk commentaar over me heen. Als een pensionner een keer met zijn/haar paard door het gangpad komt vliegen, wordt er hooguit een opmerking gemaakt van "die heeft haast" ofzo. Ik weet dat het niet hoort, maar heb een beetje respect voor Jessica, niet alle paarden zijn zo lief! En dan de hoefsmid, die doet eerst de eigen paarden (die eens in de 5 weken gaan en gewoon een beurtje krijgen) en dan pas de manege-paarden (die eens in de 2/3 maanden gaan en vaak slechte stralen hebben, over ijzers groeien, enz) als hij nog tijd heeft tenminste. Jessica staat al 4 weken op de lijst, is hard nodig, maar er zou nog geen tijd zijn geweest om haar te doen, terwijl veel pensionpaarden wel geweest zijn in die 4 weken..

Het zijn maar kleine dingen en misschien zeur ik ook wel, maar ik vind het niet helemaal eerlijk.. Ik moet er eerlijk bijzeggen dat mijn eerste berichtje wat overdreven punten bevat, inderdaad, sorry daarvoor.. Was de frustratie, waarschijnlijk.

Suzan, ik bedoelde hiermee dat kinderen die een manege-paard verzorgen heel veel waarde aan het paard hechten, juist omdat het niet van hen is.. Tenminste, dat is bij mij zo, bang om haar kwijt te raken, ofzo.. Je hebt gelijk dat de band anders is, maar ik wilde alleen maar zeggen dat de band net zo sterk is, in mijn geval tenminste..

Bloos Hoezo ik was gefrustreerd toen ik mijn eerste berichtje schreef?? Bloos

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:25

Ja, dat van de hoefsmid is wel raar ja, Rocky wordt altijd meteen gedaan door Ed.

Ik denk dat ik weet wie je bedoelt die ook weleens door het gangpad komt vliegen Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:01

Ik rijd al jaren niet meer op een manege, dus wat dat betreft kan ik geen mening geven.
Voor mij persoonlijk maakt het niet uit wiens paard het is. We hebben allemaal dezelfde hobby en of dat nou is met een manegepaard of een eigen paard, dat moet niet uitmaken.
Mensen die daar wel onderscheid in maken, vind ik erg kortzichtig.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:25

Misschien vind de hoefsmid het wel niet nodig ofzo, en anders moet je gewoon aan iemand op de mange vragen

(wel raar eigenlijk dat het zolang duurt, linards gaat denk 8-10 keer in een jaar)

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:00

Citaat:
En dan de hoefsmid, die doet eerst de eigen paarden (die eens in de 5 weken gaan en gewoon een beurtje krijgen) en dan pas de manege-paarden (die eens in de 2/3 maanden gaan en vaak slechte stralen hebben, over ijzers groeien, enz) als hij nog tijd heeft tenminste.

Ik neem aan dat dat aan de hoefsmid ligt en niet aan de pensionners.

Citaat:
Suzan, ik bedoelde hiermee dat kinderen die een manege-paard verzorgen heel veel waarde aan het paard hechten, juist omdat het niet van hen is.. Tenminste, dat is bij mij zo, bang om haar kwijt te raken, ofzo..

Heel veel waarde hechten aan dat paard, juist omdat het niet van hen is? Dat snap ik niet helemaal. Ik ervaar dat iig niet zo. Mensen met eigen paarden en mensen die dat paard bijrijden/verzorgen/etc. houden volgens mij evenveel van dat paard. Mensen met een eigen paard misschien nog wel meer, omdat zij het paard veel langer kennen en meer zien.

Ik denk dat je mensen met een eigen paard een beetje over één kam scheert. Niet alle pensionners zijn zo en sommige verzorgers zullen misschien ook wel eens bot zijn. Er zitten altijd rotte appels tussen, maar om dan te zeggen dat alle pensionners denken dat ze balangrijker zijn en dat ze arrogant zijn vind ik heel ver gaan...

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 14:26

Dat heb je mij niet horen zeggen Knipoog

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:38

Citaat:
Ik merk op de manege weleens dat pensionners denken belangijker te zijn


Jouw woorden...

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 15:40

SOMMIGE (had ik er misschien tussen moeten zetten inderdaad)
Je hebt zeker weten gelijk als je zegt dat niet alle pensionners zo zijn en ik mag ze absoluut niet over één kam scheren, dat doe ik ook niet, maar er zijn erbij die mij niet helemaal liggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:49

LoveJess schreef:
SOMMIGE (had ik er misschien tussen moeten zetten inderdaad)
Je hebt zeker weten gelijk als je zegt dat niet alle pensionners zo zijn en ik mag ze absoluut niet over één kam scheren, dat doe ik ook niet, maar er zijn erbij die mij niet helemaal liggen..


Oh maar er zitten bij ons ook manegeklanten bij die mij totaal niet liggen Haha!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:11

Ja ,zo ging dat ook op de maneges waar ik gereden heb.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:43

Bij ons op stal is iedereen gelijk. Alle eigenaren/bijrijders zijn gek op de manegepaarden.
Regelmatig nemen wij (eigenaren) iets lekkers mee voor de manegepaarden omdat we weten dat ze hard moeten werken en krijgen ook gewoon lekker allemaal extra aandacht en mijn paardje staat in de eerste box dit allemaal dan aan te zien en is soms best jaloers.... maar hij is daarna aan de beurt hoor. Lovers

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:33

Dat is waar Tartuffo, bij ons is iedereen gelijk. Maar ik heb het in het verleden wel eens anders gezien, op andere stallen. Maar dat waren dan vooral groepjes kinderen van een jaar of 12 met eigen pony en daar tegenover stond dan zo'n zelfde groepje zonder eigen pony.
Dat was altijd haat en nijd.