Discussie; paarden worden teveel vermenselijkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:16

ik denk het wel... in de vrije natuur ging alles ook over (kwaaltjes ed) nu... is er zalfje zus zalf je zo spuit hiervan en spuitje daarvan ik denk dat ze inprincipe niet nodig hebben net zo goed als een dekken op! Ze zijn te veel verwend!!!!

(mijn mening!!!) Cool Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:38

Wat je niet over het hoof moet zien denk ik, is dat een recreatief gereden paard, of een paard dat alleen maar in het land loopt, meer tijd heeft om zelf te herstellen van een kleine blessure. Bij een intensief getraind (top)sportpaard heeft het lichaam die kans bijna niet, en kan een kleine blessure snel doorschieten naar iets heel ernstigs. Je kunt daar 2 conclusies uit trekken:
-we moeten maar niet meer sporten met die dieren
-we moeten een manier van onderhouden vinden waar het paard zo gezond mogelijk bij blijft zonder concessies te doen aan de trainingsintensiteit.

Voor mij geldt optie 2, en ik zie helemaal geen problemen bij een paard dat niet naar buiten kan, mits er maar op een andere manier aan die bewegingsbehoefte voldaan wordt.

Ik heb vandaag een overzicht gezien van alle behandelingen van een paard, nav een blessure opgelopen in de wei Frusty Voor dat bedrag kon het gros van de bokkers zich al weer een leuk paard aanschaffen denk ik...

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:08

haha, zeker wel dat je voor dat bedrag een leuk paard kan kopen. Maar ja, als die weer naar de DA moet, kan dat dan nie meer Clown

Enne, welk overzicht heb je gezien dan?

_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-12-05 19:09 ]</font>

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:50

ja paarden worden vermenselijkt op een manier.
Een paard is een paard.Een paard kan heus wel ergens tegen maar wij hebben dat zo'n beetje verpest.Met al onze dekentjes en peesbeschermertjes en allerlei smeerseltjes.
We beschermen onze paarden teveel,en daardoor is hun weerstand zo slecht.
We doen precies hetzelfde met kinderen.Als ze onder de modder zitten,rennen we er ook meteen met een washandje achterna.En bij 1 hoestje rennen we naar de dokter.Natuurlijk is dat omdat je je kind beschermd maar je helpt de weerstand er niet mee.
Dat doen we ook met paarden,met al onze huisdieren.Ik ben wel eens een hond tegengekomen en het liefst zou de eigenaar hem dragen zodat hij niet vies werdt.Dat is onzin.Mijn hond mag van mij in de modder zitten,ik ben zelfd in staat om hem erin te gooien.Laat hem lekker hond zijn.
En je paard pak je in als ie de wei in gaat,deken peesbeschermers,en dan mag ie maar een half uurtje.Peesbeschermertjes af en met deken de stal in.Ik heb niets tegen die dingen,zelf vin ik het wel een fijn idee als me paardje een dekentje op heeft in de winter,maar peesbeschermers in de wei Verward
ik ben nog niet helemaal achter de bedoeling daarvan.
ja ik vindt wel dat we paarden op een manier vermenselijken,maar dat is denk ik meer omdat wij zo'n vorm van smetvrees hebben.Alles moet schoon enzo. En die gewoonte van ons,poetsen;schoonmaken;hygiene,dat heeft invloed op onze paarden en alles

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:44

Citaat:
Op 2001-12-05 17:47, schreef Marianne:
Ik vind dit dus echt een onbegrijpelijke reactie. Mensen die dit vinden zouden geen paard moeten hebben en ik gun ze van harte een volgend leven als paard met een baas die er ook zo over denkt Extreme duivel

Citaat:
Op 2001-12-03 00:15, schreef Fitzroy:
Mijn paard gaat ook absoluut het land niet meer op, ik heb er enorm slechte ervaringen mee.
Jammer voor hem, maar hij is er voor mij en niet andersom.




Fitz heeft duidelijk haar paard in dienst van HAAR. Wat ego is dat zeg. Misselijk
Ik weet hoe jij met je paard omgaat, maar deze uitspraak gaat echt boven mijn pet.
Behandel Fitz als paard en niet als jouw speeltje, misschien gaat hij zich dan ook lekkerder voelen en is hij minder bevattelijk voor zijn "blessures" en zijn "hoesten". Laat hem paard!!!!! want dat is hij *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:54

Ik snap niet dat sommige zich druk maken om wat fitz met haar paard doet.
Het is ook absluut niet mijn manier van paarden houden en misschien zou ik hem zelfs wel wegdoen als hij altijd maar wat mankeert.
Ik zou er niet mee kunnen leven dat mijn paard zijn hele leven maar binnen moet staan.
Maar goed dat is mijn eigen idee.
Wat Fitz met haar paard doet moet zij weten van mij part pakt ze hem in als een Mummie met 6 dekens.
het paard is er voor haar en daar ben ik het best mee eens.
Daar heb ik hele gesprekken over gehad afgelopen zomer. je moet er wel lol in hebben in je hobby het kost immers heel veel geld.
Tuurlijk kies ik ook wel voor mijn paarden maar afgelopen zomer ben ik er ook achter gekomen dat ik ook eens voor mezelf moet kiezen.
Als jullie je nou gewoon met jullie eigen paarden bemoeien dan doet fitz dat ook en hoeft niemand zich ergens druk over te maken.
Mensen moeten elkaar wat vaker iets gunnen of minder snel ergens op reageren.
Ik denk ook wel eens wat een muts dat doe je toch niet, ik tel tot 10 en richt me weer op mijn eigen paarden.
Als ze iets fout doen dan komen ze daar zelf wel achter.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:56

nee, ik denk dat je het anders moet bekijken. Fitz heeft een duur paard, een paard waar ze veel geld aan betaald. Voor dat geld wil je ook wel wat lol terug lijkt mij. Ik kan me fitz' standpunt goed voorstellen. Ik zou ook geen paard willen waar ik honderden (als het geen duizenden) guldens kosten aan heb en maar heel weinig plezier, alleen ergenis.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:57

missy, het nut van peesBESCHERMERS lijkt me al door het woord uitgelegt. Het beschermt de pezen als een paard gaat hollen en dan zijn pezen aantikt ( wat een gat in de pees kan veroorzaken).

en Phia, ik denk niet dat het met in dienst te maken heeft, maar meer met het idee dat ze er voor ons plezier zijn en niet andersom. ik denkd at dit niet wil zeggen dat je minder van je paarden houd, maar meer dat je reeel naar het paarden houden kijkt

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:12

uhm, steef, als je slim bent ga je niet weer over waarde praten Haha! Haha! Haha!

enne, een paard moet wel paard kunnen zijn. Laat hem anders gewoon aan de hand stappen.
Owja, bij ons loopt IEDER paard in het land. tot aan de duurste aan toe. Alleen niet de daag voor verkoop, maar voor de rest wel. Maar ja, die van ons zijn SGW paarden, en daar wordt het altijd mee gedaan. Maar ik ben wel van mening dat een paard gewoon in de wei moet kunnen. Wel met dek tegen kou. ( tenzij hij een onwijze vacht heeft

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:24

Ik snap dus niet waarom het dan wel met een SGW paard kan en niet met een dressuur paard.
Verward Verward
kan die link niet leggen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:31

het KAN wel, maar mensen met dressuur paarden doen het meestal minder ( tenminste, bij ons op stal en op stallen waar ik kom). SGW paarden worden als "" harder"" GEZIEN en behandeld. Ik zelf vind dat ze allemaal in de wei moeten kunne

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:33

Dat vind ik ook, daarom snap ik die hele stelling dus niet Haha!
Aan een hard dressuurpaard heb je toch meer dan aan zo''n barbie pop

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:33

Ik ook niet Cowgirl Verward Snap 't ook niet. Waarom een rekreatie paard/pony/manegepaard/pony wel en een "dressuur" paard niet in het land mag??
Ik denk dat de rekreatiepaarden e.d. een baas hebben die hun paard wel begrijpt Haha! En Merel begrijpt haar knollies ook. *LOL*

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:35

en fitz niet die is geen paard waard en wij moeten allemaal maar bewondering hebben voor de manier waarop mensen die het allemaal wel aardig voor elkaar hebben met de paarden omgaan.

Nou mensen met een mooie stal en waarvan paarden het vast goed hebben, leuk, maar voor zulk sociale gedrag heb ik geen enkel respect.
(Dat wil dus zeggen even oordelen dat diegene dan maar 'geen paard waard is' )

Laat toch iedereen in hun waarde.

Edit: verduidelijkt



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-12-05 21:43 ]</font>

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:37

wow, heeft Laura het nu tegen Fitz of Phia Verward Verward

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:39

Dressuurpaarden kunnen ook wel nar buiten, maar vaak gebeurt het toch niet. Ik denk dat mensen met SGW-paarden iets 'makkelijker' zijn. In de cross kunnen ze ook hun benen stoten of zich een keer aantikken, als je ze als kasplantjes op stal houdt kunnen ze daar helemaal niet tegen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:40

dat bedoelde ik idd Gomir. Ik had het over hoe mensen er over denken, niet hoe het is of hoe ik er over denk. Wij hebben ook dressuur paarden en die gaan ook naar buiten

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:45

Even een kort intermezzo...

Zou leuk zijn als iedereen elkaar gewoon in elkaars waarde zou willen laten. Phia, jouw reactie tegen Fitz ging IMO echt te ver, het is niet aan jou om dat soort dingen te bepalen. En Laura, Fitz is vrouw genoeg om voor zichzelf op te komen. Kan niet zeggen dat je bijdrage echt constructief was Boos!

Anyway, back on topic en ben een beetje begripvol voor elkaar. Probeer je te verplaatsen in elkaars standpunt en als je dat niet lukt laat het dan of denk er nog eens wat harder over na.. Ga in iedergeval niet je onberip op zo'n lompe manier op Bokt spuien...

Thanks Haha!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:17

Poe wat een topic! Ik ga me ook aan een reactie wagen (en eigenlijk hoor ik mijn finals Frans te leren voor morgen, maar m`n boktveslaving houdt me weer eens van m`n werk Haha! )

Er zijn heel veel verschillende manieren om een paard op een verantwoordelijke manier te houden. Zeker nu het paard zo gedomesticeerd is. Ze hebben zich aangepast aan het leven met de mens. Ik vind dat iedere paardeneigenaar zijn paard met respect en rechtvaardigheid hoor te behandelen, goed te eten hoort te geven en voor voldoende lichaamsbeweging hoort te zorgen en dat kun je op verschillende manieren doen zolang je paard er gezond en happy bij blijft. Tja en risico`s blijven er altijd en je kunt natuurlijk niet overal wat aan doen.

Verder moet je niet vergeten dat sportpaarden vaak hoger in het voer staan en door een goede training in een puike conditie zijn. Tja, dan gaan ze nu eenmaal wat eerder gek doen op het land. Perry is dan mischien nog geen "sportpaard" maar hij is op het moment in een zeer goede conditie, wordt nu wat zwaarder getraind en daardoor dus ook meer gevoerd. Hij begon toen te jagen achter de andere paarden in het land, joeg een paard door het hek, sprong zelf regelmatig over het hek, zat continue onder de krassen omdat ie telken tussen de struiken zat te rotzooien en verloor ijzers bij get leven. Tja, dan kan leven in een kudde nog zo natuurlijk zijn, in combinatie met het rijden van wedstrijden ging dat dus even niet. Dus hij verhuisde naar de stallen en kwam dagelijks in de paddock. Bij sommige paarden zou dit gewerkt kunnen hebben. Bij Perry niet. Hij werd heel humeurig en dus vond ik het de taak aan mij om voor een tussen oplossing te zoregn. Dus wat doe je dan? Dan kijk je broerlief aan en vraag je hem op allerliefste slijmballen toontje of ie aub svp Schijnheilig een klein prive weitje voor het paardje kon maken met extra hoge hekken. Dus zo gezegd zo gedaan. Per is heel happy nu. Staat `s nachts op stal, overdag in het weitje en/of paddock. Hij kan andere paarden zien maar niet molesteren en ook zichzelf houdt ie nu heel.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:40

Ik ben het er niet mee eens dat een paard er vor het plezier van de mens is en niet andersom. dat geld trouwens voor alle dieren. Het is geen ding of gebruiksvoorwerp enbij de aanschaf neem je de verantwoordelijkheid. Ik vind het wat anders als je zegt ik zou mijn paard van alles gunnen maar in mijn omstandigheden kan dat niet, ik probeer het hem zo goed mogelijk naar zijn zin te laten hebben. Toen mersedess nog niet van mij was stond ik op stal bij de eigenaar en hij kwam nooit buiten. Hij hoestte en hij kon de omheining van de bak "besmetten" zodat haar paarden ook gingen hoesten Verward . Ik kon een stukje land huren van mei tot september, kleiner dan een paddock voor 150 gulden per maand en daar mocht hij dan maximaal een uurtje in. Ik deed dat voor hem, maar vond het niet genoeg. ik had echter geen andere oplossing. Toen ik hem gekocht had werd ie ziek en heb ik hem ergens anders in de wei gezet. Toen kwam dit huis in zicht en heb ik een vriendin gezocht en nu staan ze van mei tot met november hele dagen buiten. NU kan dat. Ik heb altijd het bese met hem voor gehad, maar eerder had ik niet de mogelijkheid. Daarom was ik in die periode nog niet slecht voor hem.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 00:08

Ik ben gek dat ik me hier nog ga verdedigen maar goed .... ik word hier dusdanig aangevallen dat ik dit eigenlijk ver buiten de perken vind gaan en niet snap waarom de moddies niet ingrijpen.

Ik verwachtte eigenlijk allang een reactie op mijn uitspraak "mijn paard is er voor mij en niet andersom".
Dit geldt nl. voor iedereen hier. Als je je paard echt een plezier wilt doen, stopt iedereen acuut met rijden, brengt hem naar Frankrijk, gooit hem in een grote kudde en blijer kan je paard niet zijn!
Wat een gel*l van jullie, Marianne, Phia en Cowgirl, want ik ga nu ook even persoonlijk worden!
Iedereen heeft zijn paard voor zijn eigen plezier, dus dan is iedereen egoistisch!

En behalve dat Fitz niet in het land komt, krijgt het paard een prima verzorging dus kan het afgelopen zijn met dit gezeik!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 00:11

Citaat:
Op 2001-12-05 19:50, schreef Missy:

En je paard pak je in als ie de wei in gaat,deken peesbeschermers,en dan mag ie maar een half uurtje.Peesbeschermertjes af en met deken de stal in.Ik heb niets tegen die dingen,zelf vin ik het wel een fijn idee als me paardje een dekentje op heeft in de winter,maar peesbeschermers in de wei Verward
ik ben nog niet helemaal achter de bedoeling daarvan.



Die peesbeschermers zijn er voor het aantikken! Heb jij ooit wel eens een paard gehad wat zichzelf behoorlijk heeft aangetikt op de pees???? Ik hoop het niet voor je, en trouwens, waarom moeten kinderen een cap op?? of doe je met skaten kniebeschermers cq polsbeschermers om? is dit truttig of moet je behoorlijke blessures hebben gehad om hard te zijn?

Peesbeschermers hebben nix maar dan ook nix met vermenselijken te maken.
Peesbeschermers zijn geen steunbandages hoor maar beschermers!!
Wanneer je eenmaal anderhalfjaar blessureleed hebt gehad waarbij het paard bijna niet meer mag/kan lopen piep je wel anders.
Niet alle paarden zijn altijd rustig in het land, die hengst van ons gaat altijd tekeer en door zijn manier van lopen tikt hij heel snel zijn voorbenen aan, nou ik pas daarvoor en neem geen risico meer.

Een extra deken op doen als wij het zelf koud hebben, of altijd de bovendeur dicht dat vind ik persoonlijk niet goed.
Of van die geurtjes die je tegenwoordig voor je paard kan kopen dat vind ik persoonlijk weer helemaal nix met paarden te maken hebben.

En ja buitenstaan is niet voor iedereen mogelijk, ik persoonlijk heb nu geen land meer voor handen, maar ben wel op zoek naar iets waar onze hengst deze zomer een maandje kan uitwaaien.

Voorheen stonden onze paarden altijd buiten, en toen die ouwe met pension ging, zelfs na zijn revalidatie, stond hij samen met die halfblinde dag en nacht buiten.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 00:27

puck, WAAROM HEB JE EEN PAARD???????????

heus niet omdat hij dat zo leuk vind. Je zegt dat je alles voor hem doet ( geloof ik ook), maar je hebt hem nog steeds omdat je het leuk vind. Mensen hebben dieren nou een maal omdat ze het leuk vinden. Dit is gewoon de realiteit. Anders moet je net zoals Fitzroy zegt, stoppen met paardrijden en een hem in een super groot land van 10 hectare met kudde zetten en er dan nooit meer mee bemoeien.....

dusse, we hebben ze wel voor ons plezier.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 00:33

Na alle reacties, steken onder water en opmerkingen die gericht waren om mensen te beledigen...(mensen lees eens de boktrules),
zet ik dit topic dicht.

Het intermezzo van BartVB mocht duidelijk niet baten en het onderwerp 'houden van je paard voor je plezier of niet'...is offtopic.

Daarom hier een slot.
_________________
<FONT COLOR="white">*Opinions are like assholes...everybody's got one ~ Larry Flynt*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Vraag-Maar-Raak*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-12-05 23:33 ]</font>