Bijrijdster wordt nerveus van mij!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Bijrijdster wordt nerveus van mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 22:13

Hahaha, arme Camilla...!

Mijn vriendin/collega/bijrijdster van Koortje word nerveus van mij!
Ze rijdt Kore nu al een poosje op de vrijdag bij, en ik ben inderdaad een nogal secuur persoon als het om Kore gaat. Betreft verzorging, tuig, en natuurlijk rijtechnisch. Ben gewoon zuinig op mn paardje! Schijnheilig

Met Kore ben ik nu al een poosje aan het lessen. We gaan erg vooruit en hebben een soort planning en rijstijl opgezet, waarvan ik graag zie dat Camilla die ook zou hanteren. Verschil is dat ik een dressuurruiter ben, en Camilla een voormalig springruiter. Ze krijgt dus vaak kramp van mijn dressuurzadel, en heeft er een andere rijstijl op na gehouden, namelijk heel veel buigingen, wendingen en redelijk opgericht. Terwijl ik nu meer bezig ben met vwnw, ontspanning en het op de zit rijden.
Soms kom ik dus op de vrijdag even kijken (dat weet ze vooraf), en geef haar dan wat aanwijzingen (in haar ogen een strenge les!).
Zo ook vandaag. Tot overmaat van ramp was het best druk in de bak, en ging het dus niet super. Camilla is Deense, en kent nog niet alle rijtechnische termen. En ook niet helemaal de voorrangsregels (haalt nog wel eens links en rechts door elkaar). Dus was ze het zat, en gingen we naar buiten. Ook goed.
Nu blijkt dus dat ze soms helemaal nerveus van me wordt! Kennelijk heeft ze het gevoel dat ik altijd alles check, zoals de peesbeschermers, alle riempjes van het hoofdstel, ligging van het zadel.... en dan dus ook nog die kennelijk strenge les! Verward Bloos

Nouja!!!! Ik denk dat ik voortaan maar niet meer ga kijken op vrijdag, arme meid!

Ik vertrouw haar wel, maar ben wat dat betreft gewoon een Pietje Precies. Ik erger me aan scheef tuig, een sjabrak wat op de schoft drukt, of als Kore maar wat loopt te lummelen omdat ze dondersgoed in de gaten heeft dat Camilla niet zo streng is als ik!

Wat zouden jullie doen? Haha!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:14

Haar een beetje met rust laten totdat ze haar draai met Koortje helemaal heeft gevonden Knipoog

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:18

wat betreft dat lummelen word ze denk ik vanzelf wel wat strenger in... ik was ook niet altijd even streng als Alike... maar nu dat flame dat door krijgt en mij gaat lopen uitproberen zal ik wel moeten en misschien gebeurd dat ook wel bij Kore en Camilla ....
en tsja je kan ook denken qua rijstijl dat hij daar losser van word het is niet een compleet andere rijstijl alleen hij moet dus meer buigen en meer opgericht rijden en ze rijd maar 1x per week dus op zich kan dat geen kwaad voor hem denk ik hoor merk jij dat hij heel anders rijd op zaterdag? ... zo niet dan is het geen probleem en wie weet heb jij er straks alleen maar baat bij als hij wat meer opgericht moet komen....

Fiej

Berichten: 2928
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:21

oooh arme meid Tong uitsteken héhé, miss kan je haar gewoon vertrouwen, ze weet wel wat ze doet! hoe lang verzorgt ze kore al?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 22:27

Hahah, fijne meelevende Bokkers! Lovers

Bengel, Kore is een echte merrie Knipoog
Verder heb ik er ook niet zo`n moeite mee als ze eens per week wat anders word gereden... zolang het maar niet extreem anders wordt!

Sofiekexxx, Camilla rijdt/verzorgt Kore al ongeveer vanaf de September, met af en toe hier en daar een weekje dat ze niet kon ofzo.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:43

Lastig... maar denk dat je het het beste even met rust kan laten....

Camilla heeft misschien ook wat weinig zelf vertrouwen?
Herken wel het één en ander.... Ik heb sinds september ook een bijrijder voor Regina, en deze vrouw was (vooral in het begin) vreselijk onzeker. Heb me hier verder niet teveel mee bemoeid, want ze deed niets fout, was alleen af en toe wat te lief. En tja, is wel logisch, sommige dingen deed ze iets anders dan ik. Maar ik doe ook lang niet alles goed en heb me met het rijtechnische deel ook weinig bemoeit.
Na een tijdje werd ze Regina ook zat, die hoefde nooit zoveel bij haar te doen maar probeerde haar af en toe wel behoorlijk uit, en heeft ze er een keer doorheen gereden. Ze vraagt nog lang niet zoveel van Regina als ik zelf doe, maar dat maakt niet uit, komt vanzelf wel
Kan me op zich wel voorstellen dat ze er een beetje de kriebels van krijgt, het is toch het paard van een ander waar je op rijdt en je voelt je toch een beetje gecontroleerd.
Is het geen idee om haar les te laten nemen van jou instructrice? (gebeurd bij mij ook en dat werkt super OK dan! )

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:49

Ach gossie *LOL*
Ik kan het me wel een beetje voorstellen hoor.
Je hebt je paard blijkbaar leuk aan het lopen, en waarschijnlijk heeft ze het gevoel dat ze moet "presteren".
Zolang je paard goed te rijden blijft, denk ik dat je er goed aan doet om haar even met rust te laten.
Ook al rijd je je paard op een wat andere manier, het hoeft niet perse negatief te zijn als jouw bijrijdster er een iets andere stijl op nahoudt.
Het wordt natuurlijk anders als je zelf niet meer met je paard uit de voeten kunt, maar zoals ik het begrijp is dit niet het geval.
En misschien is je paard zelfs wel blij met een "dagje anders" Knipoog

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:50

Richtje schreef:
Is het geen idee om haar les te laten nemen van jou instructrice?


dat lijkt mij ook wel een goed idee jah !
dan krijgen jullie allerbei op dezelfde manier aanwijzingen
en werk je een beetje aan dezelfde......

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 23:07

Klopt allemaal!
Camilla is inderdaad van zichzelf al wat onzeker, en gaf inderdaad aan bang te zijn dingen verkeerd te doen. Ze is bang iets verkeerd met Kore te doen. Ze heeft al eens les van mijn instructrice gehad, en dat vond ze ook maar eng. Ze was bang te moeten presteren, maar ik heb haar toch zover gekregen en uiteindelijk ging het prima, ondanks dat ze weer kramp in haar benen kreeg van mijn zadel. Ik denk dat het idd verstandig is als ze zo af en toe bij Jacqueline lest, daar hebben we het al over gehad.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:09

Kan het me wel een beetje voorstellen als ik jouw berichten soms lees Tong uitsteken
maar ik snap dat je zuinig bent op je paardje en als zij daarbij ook nog redelijk onzeker is krijg je dit ja! Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 23:10

Hoezo?? Haha! Bloos

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:11

Ik snap jou heel goed Ik kan me er ook aan ergeren als er iets scheef zit enzo. Maar ook je bijrijdster snap ik wel, ik zou er persoonlijk ook niet tegen kunnen als alles zo gecontroleerd wordt (of voelt alsof dat zo is).
Toch zou ik niet wegblijven als ik jou was.... maar probeer anders iets minder "advies" te geven en het haar zelf laten oplossen.
Succes hiermee Knipoog

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:43

misschien een stomme opmerking hoor van me maar ik probeer me dan te verplaatsen in die verzorgster omdat ik zelf verzorgster ben!

moest ik de zenuwen krijgen van de eigenaresse van mijn verzorgpaard omdat ze zo secuur is op der paard dan zou ik mijn toch wel ff de vraag stellen of ze het niet beter allemaal zelf kan doen!

als verzorgster heb je al ervaring met paarden en meestal hou je ook heel van je verzorgpaardje en als je eens wat fout zou doen dan doe je dat niet express!!
De eigenaresse van mijn verzorgpaardje komt ook af entoe wel eens kijken hoor, heel weinig maar dat maakt niet uit want als ik ze altijd zou zien op de dagen dat ik orsini doe dan zou ik me wederom afvragen, waarom staan we hier met zijn 2en, dan kun je hem beter zelf doen.

misschien is het voor jouw een handige tip om of je paard helemaal zelf te doen of om je verzorgster een beetje krediet te geven!

niet aanvallend bedoeld!! Knipoog

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:52

probeer eens met toe te geven aan haar dat je af en toe een zeikert en een pietje precies bent Bloos! . Dat je het zeker niet bedoelt om haar onderuit te halen en onzeker te maken. Laat haar vooral ook merken dat je blij met haar bent Lachen ( als je dat bent) en de dingen te benadrukken die ze goed doet. Misschien scheelt dit al een hoop. Vertel haar ook dat ze als ze het ergens niet mee eens is of iets raar vindt.. dat ze dat dan ook mag zeggen tegen jou, zodat de openheid tussen jullie blijft, waardoor julie wat vertrouwen ion elkaar krijgen en zij van jou kan leren ipv zich onzekerder te gaan voelen.

Succes.
groetjes mejet

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 08:33

Misschien extra benadrukken dat ze het goed doet of zeggen dat je tevreden bent. Niet komen kijken is ook weer zoiets, kan misschien ongeinteresseert overkomen ofzo. Gewoon de goede dingen benadrukken en de aandactspunten vriendelijk brengen. Van je moet even nog hierop letten.

Daarbij is het toch normaal dat als er iets scheef zit dat je dat rechttrekt, denk dat dat een tic van iedereen is.
Maar niet bijvoorbeeld elke keer het paard zowat opnieuw opzadelen maar neem aan dat je dat niet doet, hahaha.
Als mensen mij helpen dan wil ik het liefst dat ze het paard vasthouden en zich nie bemoeien met zadel opleggen of dekens opdoen, dan krijg ik helemaal de kriebels want he tmoet op mijn manier dan......hahaha.

Ik kan me in beide goed plaatsen, ik ben zelf ook best wel controlerend aangelegd als een ander iets doet bij mijn paard en het liefst doe ik gewoon alles zelf. Een bijrijder op mijn paard zou ook echt niks voormij zijn denk ik.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:46

Daarom heb ik geen bijrijder Tong uitsteken

Ik wilde alleen de bovenste zin plaatsen maar zal hem toch nog even verklaren..
Ik kan er dus niet tegen om mijn paard uit handen te geven.. Ik heb laatst voor het eerst mijn paard een dagje door mijn vriendin laten doen omdat ik die volledig vertrouw en ik toch eens door de zure appel heen moet..Dat is allemaal super gegaan.. Maar vast iemand erop nee

Ik snap jouw reactie dus ook heel goed.. maar snap ook de reactie van je verzorgster... Ach komt wel goed..het is wennen voor beide partijen..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 10:04

Tja..........ik kan me beide kanten goed voorstellen. Ik kon ook altijd slecht tegen een bijrijdster..........en kon me ergeren aan kleine dingen...........uiteindelijk dus maar lekker ZONDER bijrijdster gedaan ! Want ik weet van mezelf dat dat gezeik niet helemaal eerlijk is........

MAAR........als ik een paardje zou rijden en de eigenaresse zou vaak komen kijken en me "checken" op allerlei kleine dingen, dan zou ik wegwezen, want alhoewel ik weet dat ik zelf ook zo ben, kan ik er zelf aan de andere kant weer helemaal niet tegen.........

Het zal haar geen goed gevoel geven, ze zal het gevoel hebben dat ze alles voor meer dan 200% goed moet doen en dat is niet leuk..........

Ik zou bv. stoppen met haar "les" geven, ik denk dat dat al heel wat scheelt en probeer verder gewoon die kleine dingetjes je ogen toe te knijpen........... Knipoog (ik weet het; makkelijk gezegd)

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:07

Ik ben ook zo'n zeikerd.Als ik op een dag kom dat mijn bijrijdster voor mijn paard zorgt heb ik ook altijd wel wat. Of de stal, of DIT of DAT ... niet dat ze het niet goed doet maar omdat ik het anders zou doen.
Omdat ik ervoor kies om een bijrijdster te hebben en ik dondersgoed weet dat iedereen het anders doet, simpelweg omdat geen mens hetzelfde is hou ik vaak mijn mond.Vaak kom ik evengoed wel even bij mijn paard kijken maar als ik eerlijk ben kom ik liever als zij er niet is,tenzij ze les heeft want dat vind ik geweldig om te zien (zij lest bij dezelfde instructrice als mij).
Ik ben erg blij met haar (Dus Fran, als je dit leest niet boos zijn Nagelbijten / Gniffelen ) maar wil hiermee zeggen dat ik mij ook kan irriteren.

Uhm, beetje offtopic misschien?? Clown

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:37

Precies de reden dat ik de enige ben die op mijn paard rijd en haar verzorgt Haha!

consequentie van een bijrijder is gewoon dat er anders gereden wordt, en je kunt tot op zekere hoogte wel aanpassing verwachtten, maar het zal nooit worden zoals jij dat zelf doet. Dat zul je toch moeten accepteren, en anders idd maar geen bijrijder.

Arme meid dus maar een beetje met rust laten denk ik Tong uitsteken

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:56

Om heel eerlijk te zijn zou ik de kriebels krijgen als de eigenaresse zich veel met mij zou bemoeien. Ik rijd dus nu 1x per week het paardje van iemand en die laat me ook lekker gaan.
Ze is er ooit 1x bij geweest dat ik erop stapte (de eerste keer) en dat ging niet helemaal naar mijn zin Haha!

Natuurlijk begrijp ik dat je alles perfect wil hebben bij je paardje, wie wil dat niet?
Ik zou zelf dus nooit een bijrijder kunnen hebben, niemand doet het toch goed genoeg Bloos
De enige die ik zonder moeite op 'mijn' paard laat rijden is mijn zus (over de verzorging en longeren heb ik het maar niet Haha! ). Daar deel ik al jaren pony's en paarden mee en dat zit helemaal goed.
Natuurlijk mag mijn moeder als officiele eigenaresse ook op haar paard, maar dat is bijna niet aan de orde.

Dus: zelf wil ik wel vrij gelaten worden als ik het paard van iemand verzorg en rijd.
Aan de andere kant zou ik absoluut niet zo snel een bijrijder nemen. Verwarrend he Tong uitsteken

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:34

Ik wordt ook altijd pietlut genoemd door mijn bijrijdster Haha!
Dan doelt ze vooral op: de gelpad die mooi recht moet liggen en waarvan de rand wel achter het zadel moet liggen ipv eronder zoals zij vaak doet, de uiteindes van de riempjes die ik door de passantjes wil hebben, de sperriem waarvan de gesp precies op een bepaalde plek moet zitten, de neusriem die recht moet en niet te strak, kijken of er geen velletjes tussen de frontriem zitten, voorbenen even naar voren trekken na het aansingelen zodat daar geen velletjes tussen zitten, na het rijden zorgen dat er geen viezigheid meer aan het bit zit. En zo dus nog meer dingen waar ik heel duidelijk op let en zij wat minder. Verder help ik haar veel bij het rijden, zij is een stuk jonger dan mij en vind het ook prettig dat ik haar help. Ik laat haar wel behoorlijk vrij in wat ze met Flair doet zolang ze maar eerlijk tegenover haar en mij is.

Ik denk dat het per bijrijder verschillend is hoeveel je je ermee kunt bemoeien, de een kan er absoluut niet tegen en wordt er zenuwachtig van, de ander vind het fijn.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 18:36

Haha, leuke verhaaltjes allemaal!
Gelukkig scheelt het dat Camilla naast collega en bijrijdster ook nog eens een van mijn beste vriendinnen is, dus we kunnen het over heel veel hebben, en voelen we mekaar ook aan.
Ik heb gezegd dat ik haar met rijden voortaan met rust zal laten, en dat als ik kom kijken dat gewoon voor de gezeligheid zal zijn. Natuurlijk kan ik niks 100% beloven, en ik zal soms heus nog wel eens een "toevoeging" plaatsen Haha! .

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:21

dan gaat dat vast wel goed lopen tussen jullie zo te horen

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:26

SpLaSh_ schreef:
Haar een beetje met rust laten totdat ze haar draai met Koortje helemaal heeft gevonden Knipoog


OK dan! mee eens

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 19:49

flair schreef:
Ik wordt ook altijd pietlut genoemd door mijn bijrijdster Haha!
Dan doelt ze vooral op: de gelpad die mooi recht moet liggen en waarvan de rand wel achter het zadel moet liggen ipv eronder zoals zij vaak doet, de uiteindes van de riempjes die ik door de passantjes wil hebben, de sperriem waarvan de gesp precies op een bepaalde plek moet zitten, de neusriem die recht moet en niet te strak, kijken of er geen velletjes tussen de frontriem zitten, voorbenen even naar voren trekken na het aansingelen zodat daar geen velletjes tussen zitten, na het rijden zorgen dat er geen viezigheid meer aan het bit zit. En zo dus nog meer dingen waar ik heel duidelijk op let en zij wat minder. Verder help ik haar veel bij het rijden, zij is een stuk jonger dan mij en vind het ook prettig dat ik haar help. Ik laat haar wel behoorlijk vrij in wat ze met Flair doet zolang ze maar eerlijk tegenover haar en mij is.

Ik denk dat het per bijrijder verschillend is hoeveel je je ermee kunt bemoeien, de een kan er absoluut niet tegen en wordt er zenuwachtig van, de ander vind het fijn.


Hoe herkenbaar!!!! *LOL*
Ik ook, ik heb net een Bartl bontonderlegger overgekocht van Free hier op Bokt, en ik zei tegen Camilla dat ze het alleen mag gebruiken als ze 100% zeker is dat het goed ligt... dat houdt in, zodanig dat het recht ligt, en dat het het sjabrak niet op de schoft drukt. Je moet het dus echt met sjabrak en al heel goed omhoog trekken. Met als gevolg dat ze die nu dus niet (durft te) gebruikt. Verder idd, de keelriem moet op dat en dat gaatje, de singel aan elke kant evenveel gaatjes, de neusriem (aansnoer) moet recht zitten, het sperriempje ook door de passantjes... Bloos