bang voor water

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 13:10

mijn verzorgpony is er bang voor water. Als je haar afspuit dan hou iemand haar vast want als je de vast zet raakt ze in paniek. Ze gaat rondjes lopen ze maakt zich sterk. Je meot der echt in een houdgreep houden om haar voetje aftespuiten. We hebben alleen een slang met koud water. Ik spoel aleen als het warm weer is de beentje af. Anders vat ze kou. Want moet ik doen. Ik zou de graag een keer in de zomer lekker af willen spuiten zonder problemen.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:40

Mijn pony had ook altijd een hekel aan afspuiten. Totdat we een wasplaatst met warm water kregen. Het koude water vind ze gewoon niet fijn, ik kreeg haar op het laatst niet eens meer de spuitplaats in.
Nu spuit ik afentoe haar beentjes af en doe ik het met lauw/warm water en ze vind het een stuk prettiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:07

Misschien kun je eerst proberen een spons een beetje nat te maken. Niet teveel uitwringen. Als je dan een beetje over haar benen ermee gaat wrijven, en ze blijft rustig herhaal je dit een aantal keer.

Als dat goed gaat, kan je de waterslang pakken en de kraan niet te hard zetten. Voorzichtig spuit je haar dan af. Misschien heb je er wat aan. Iig succes!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:56

Je moet een keer een paar dagen voor uittrekken als het lekker weer is en dan je pony vertrouwd met water maken. Dan begin je met een spons, waarna je de spuit bij de spons houd en vervolgens langzaam van de hoef het been op gaat en weer terug en dat steeds een stukje verder. En als je paard de spuit met water wil zien of ruiken...laat hem/haar lekker....het is namelijk vaak iets waarvan de paarden niet goed snappen wat er gebeurd...vandaar dat ze er aan moeten wennen!!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 20:59

oke dank je wel ik hoop snel dat het zomer wordt haha dan kan ik oefenen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:44

hm heeft iemand nog een tip als de pony, met warm water uit een spons op haar rug bv (bij haar benen niet te proberen) zich helemaal intrekt, wegspringt en gek wordt van een druppeltje? (ontploft ze letterlijk Scheve mond )
haar in de douche krijgen is begrijpelijkerwijze niet mogelijk op die manier.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 22:46

dat heb ik ook aleen met koud water. Ze begint te briesen en probeerd wegte glippen.Ik heb 1keer de staart kunnen wassen en 1keer de beentje toen was ze rustig maar de vorige keer ontplofte ze bijna

bushwullie
Berichten: 39
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:05

je hebt toch ook van die waterspuiten die je op de slang kunt zetten. wij gebruiken meestal z'n ding en zetten het dan op fijn dan is het meer hele kleine druppels ipv een straal. zo hebben wij een tinker en een arabier binnen een uur aan het water laten wennen ging super.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:26

ponyzotje schreef:
hm heeft iemand nog een tip als de pony, met warm water uit een spons op haar rug bv (bij haar benen niet te proberen) zich helemaal intrekt, wegspringt en gek wordt van een druppeltje? (ontploft ze letterlijk Scheve mond )
haar in de douche krijgen is begrijpelijkerwijze niet mogelijk op die manier.

Klink alsof ze of het water te warm vind of het water niet snapt en misschien denkt dat ze bloed oid...maar water op dr benen is geen optie!?!? mmh...lastig. Andere optie is haar keer met spons vanaf haar neus richting hals naar de rug nat te maken, maarja moet het wel het weer voor zijn! Manier om haar toch minder angstig voor water te maken!

Veel mensen zijn te gehaast met water. Ze vergeten in te denken dat water voor paarden iets heel aparts is om zomaar op het lichaam te krijgen op een plek. Voor ons is het heel normaal maar voor hen niet! Laat ze daarom vantevoren altijd eerst even wennen aan het water uit de slang, vooral de eerste keren dat je het gebruikt. Na verloop van tijd zal het dan steeds makkelijker gaan. Een paard volledig vastknopen en afspoelen en meteen de straal op je paard zetten, kan je paard goed aan het schrikken brengen, waardoor ze angst ervoor krijgen!

pfff

Berichten: 38
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:25

probeer het eerst eens met een emmer en een spons en ga dan steeds een stapje verder dat wil vaak ook wel werken