Uit pure angst, maar later toch erg braaf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Uit pure angst, maar later toch erg braaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 10:55

Hij is twee weken geleden naar een africhtingsstal gegaan en daar hebben ze hem een paar dagen gereden. Hij had het allemaal wel eng gevonden en het was allemaal erg snel gegaan voor een paard dat niets kent. En dan zomaar een andere ruiter en een ander zadel....

Sietse, een bruine ruin van zo'n 1,80 meter (in elk geval een stuk groter als Muzefee van 1,70 meter).
Een dikke wintervacht, stevig gebouwd en lichtelijk een ramsneusje. Zo op het eerste gezicht niet echt een mooi paard.
Maar onder het zadel toont hij al veel beter en als je hem ziet lopen, zonder spieren in zijn achterhand, weet je dat het één is die weet waarom hij een achterhand heeft. Als daar straks spieren op zitten, dan draait die motor in elk geval goed. Hij weet zijn achterhand goed te gebruiken.
Springzadel of dressuurzadel erop? Nou, doe maar springzadel, ik denk dat ik daar net wat steviger op zit. (ben erg blij dat ik voor het springzadel gekozen heb)
Halstertouw voor de zekerheid om de hals geknoopt. Zweepje in de hand, helm op mijn hoofd en gaan met die banaan.

Eerst mocht hij even uitrazen aan de longeerlijn. Die meneer had energie genoeg... Galopperen, het liefst plat door de bocht.
Na een tijdje was hij de meeste energie kwijt.

Goed, nu ik. Voet in de beugel en ik hijs me aan zijn manen omhoog. Even wachten en daarna been over zijn rug zodat ik maar snel zat. Hmm... hij was wel wat rillerig. Marjan liet hem aan haar hand meelopen. Twee pasjes en toen ontplofte hij. Op zijn achterbenen en van die enge hoge, ronde bokkesprongen. Marjan kon zijn hoofd niet in haar richting krijgen waardoor hij de kans had door te bokken. Ondertussen was hij al twee of drie keer tegen mijn jukbeen aangeknald met mijn hoofd en voelde dat toch niet echt fijn aan.
Oeps... stijgbeugel kwijt en hij bleef maar doorspringen. Ik riep nog: "Ik spring eraf!", maar Marjan schreeuwde dat ik moest blijven zitten. Lekker zo, die rotbokken zonder beugels Bloos . En toen had ze zijn hoofd in haar richting en kon ze hem bij zich krijgen.
Ocharme... hij stond te trillen als een rietje. Hij vond het doodeng.

Daarna weer even aan de hand meegestapt en toen voelde ik hem wat ontspannen. De longe werd weer langer gemaakt en we stapten rond Marjan. Even later even aandraven en na een korte spanning, voelde ik hem zelfs af en toe mijn hand wat opzoeken. Ook op de andere hand ging het daarna goed.
Hij begon al snel wat moe te worden en daardoor dus wat flegmatiek. Mijn zweepje legde ik tegen zijn achterhand aan en hij spoot met een bok naar voren. Steeds als hij wat in tempo terug kwam, legde ik been aan en het zweepje op zijn achterhand.

Tenslotte hebben we de longe even losgemaakt en heb ik een tijdje los rondgestapt en rondgedraafd. Ook even van de grote volte af en in draf van hand veranderen. Hij vond het eng, maar hij was erg braaf.

Oh ja, wat ook grappig was, was het terug naar stal stappen.
Ik rijd in een 20 x 60 meter bak en de spiegel staat tussen H en E en ik reed de hele tijd tussen E en K. Na het uitstappen zou ik hem stappend naar stal terug rijden. Eerst langs een paar cavaletti. Niet eng. Toen langs een hindernis waar een stoel bij stond. Dat was een beetje eng.
En toen kwamen we bij de spiegel... WHaaaaaa..... POING POING... Geschrokken sprong hij bokkerig opzij. Daarna ben ik er nog even twee keer met hem langs gereden en toen was het al minder eng.
Hij had zichzelf nog nooit met iemand op zijn rug in die spiegel gezien, dus dat was toch wel schrikken.

Flink bezweet en toch wel erg braaf. Lekker met een bak biks op stal gezet.
Ik weet nu wel weer waarom ik altijd degene was die voor het eerst op de groene paarden moest. Ik blijf zitten als er wat gebeurt. Dat was wel prettig om even weer te ervaren. Toch leuk, zo'n jong ding, maar hij moet niet te vaak zulke fratsen uithalen.
Ik denk ook dat ik er een leuk springpaard aan heb. Als hij tenminste niet voor die tijd verkocht wordt...


Mijn jukbeen is trouwens wel nogal gevoelig door de bonken die ik van zijn kop gehad heb...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:15

Wat leuk Kitty, zo'n jong paard erbij!
Staat hij ook bij jou op stal?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:25

Jakkes ik krijg weer helemaal de kriebels van je verhaal, weet zo goed hoe het voelt. Helaas stond er bij mij niemand bij om het beestje vast te houden, dom, dom, want ik ging dus wel richting grond na een bokkig rondje of 4 Haha!
Goed dat je bent blijven zitten joh!
Het is ook nogal wat natuurlijk, komt er ineens een vreemde aan, met zadel, gewapend met cap, zweep, longe en een handlanger *LOL*
Maar hij weet dat je blijft zitten en dat is een groot voordeel voor de volgende keer. En voor jezelf natuurlijk ook een 'overwinning'.
Leuk, ga je vast nog veel plezier aan beleven

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:26

was dat zijn allereerste keer onder de man dan? dan deed hij het eigenlijk heel goed! (en jij nog beter Haha! !)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:46

Knap zeg, dat je bleef zitten.... Was mij niet gelukt.
Maar toch goed dat ie op het laatst braaf was.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 12:47

Het was niet zijn eerste keer onder het zadel. Hij is een paar weken geleden een paar dagen gereden (waarbij hij opengereden sporenplekken op zijn buik had toen hij terug kwam)
Sietse was een beetje zo'n vergeten paard. Omdat het niet klikte tussen hem en mijn instructrice hebben ze hem gewoon laten staan. Wel lekker elke dag in het land, maar verder is er weinig met hem gebeurd.
En nu ineens zo'n vreemde meid op zijn rug...

Hij staat (nog) niet bij mij op stal. Het kan best dat ik hem komend voorjaar wel bij mij op stal zet als dat makkelijker voor mij is qua tijd, maar eerst blijft hij gewoon bij de eigenaar op stal staan.
Nadat hij helemaal los ging in het begin, was hij wel erg braaf. Toen hij van de grootste schrik bekomen was stapte en draafde hij heel braaf zijn rondjes. Been kent hij nog niet, klikken met de tong wel en zweepje op zijn achterhand leggen is ook reden om te rennen.
Vandaag ga ik het nog maar eens een keer proberen. Hopen dat hij mij deze keer meteen accepteert.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:14

1 meter 80...*slik*
Dat is een heel eind!

Spannend toch, dat paardje beleren. succes ermee! Klinkt goed te gaan

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:55

Nou, jij liever dan ik!! Haha! (lees: ben helemaal geen held meer)
Ik vind het super stoer van je! Ik wil wel snel foto's zien van dat jonge puppenpaard (van 1.80m !!!! *slik*)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:48

ik zou dit echt niet durven!!! Super knap dat jij dat wel doet zeg! Nu nog volhouden...

hij is wel op een vreemde manier aangereden, als de sporenplekken in zijn zij staan. Ik heb nog nooit op zo'n jong paard gezeten met sporen... (lijkt mij persoonlijk ook nog niet nodig)

veel plezier met het verder inrijden van dit mega grote dier.

off-topic vraagje: hoe hoog schatten ze in dat hij is als hij is uitgegroeid?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:07

Heerlijk hoor, zo'n jong ding....
Succes met hem, hoop nog vaak goede verhalen te horen....
En dan geen pijnlijke jukbeentjes meer... Haha!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 19:01

Vandaag heb ik hem weer gereden en deze keer ging het een stuk rustiger. Het is wel een heel verschil met mijn doorgereden Muzefee. Die reageert op het aanleggen van mijn kuit en ik heb bijna niets in mijn handen. Dat is met deze ruin wel wat anders.

Ik denk trouwens dat hij niet veel meer zal groeien. Hij is al vijf.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:12

Kitty schreef:
Ik denk trouwens dat hij niet veel meer zal groeien. Hij is al vijf.

En al 1.80, dan mag hij ook wel eens stoppen met groeien dacht ik zo >;)
Dus vandaag ging het al een stuk beter, mooi zo!
Ja, zal idd nog een heel verschil zijn met je eigen paard, maar ook die heb je zelf gemaakt tot wat ze nu is, dus komt helemaal goed met deze Knipoog

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:21

jemig wat een grote bok zeg!!!

wel knap dat je niet bent gevallen maar misschien ook beter anders was het wel van hoog Haha!

als ik het nu goed begrijp is hij niet van jou maar rijd jij hem gewoon?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 20:22

Ja, hij is van een kennis die flink wat paarden heeft en waar Sietse in het vergeethoekje stond.
Ik geloof dat ik gewoon niet durfde te vallen, veel te hoog!
Maar ik heb er wel flink wat spierpijn aan over gehouden.