Paard ingespannen... helaas....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:18

Ik snap niet wat je op de weg doet met zo'n aanspanning. Wees blij dat er geen ergere ongelukken zijn gebeurd. Waarom loopt er niemand naast me een longeerlijn om te oefenen? Waarom niet eerst erachter lopen? Waarom niet eerst even slepen voor de zekerheid? Waarom niet eerst in de bak of wei rijden ipv de weg op? Waarom, waarom, waarom? Ik snap het niet, maar het zal wel weer aan mij liggen.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:27

Sorry hoor, maar ik vind dat je het beestje geen kans hebt gegeven. Gelijk naar buiten met zo'n beestje is toch van de gekken? Dat je het 1x probeert en het gaat niet, dat kan gebeuren. Maar na die eerste keer moeten toch de alarmbellen al gaan rinkelen? Eerst oefenen, dan pas naar buiten. Probeer eerst dat achter de teugel eens op te lossen met erachter lopen, breng de rust er in. Overigens twijfel ik aan de kunde van de menner. Op foto 2 heeft hij de zweep niet in de hand, met de zweep had hij hem voorwaarts moeten drijven. Je moet het paard voor zijn, gelijk drijven als het fout gaat, ookal gaat ie al hard. Op foto 3 heeft hij overigens ook de zweep niet in de hand.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:46

Branca schreef:
Piet had inderdaad geen zweep, merendeel stond ie in die pijp. Hij had het al druk met de leidsels, voelen enzo.


Een echte paardenman idd. Verward
Zonder zweep in mijn hand voel ik mij onthand, hoe druk ik het ook heb met de leidsels.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:55

Ik ben van mening dat je het met veel geduld, oefenen en de juiste instructie wel lukt. Dat Piet het niet lukt is jammer, maar niet onoverkomelijk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:58

Billy schreef:
Misschien dat die Piet zich verkeken heeft op het verschil tussen een Fries en een warmbloed?
Dat is ook niet echt te vergelijken.
nu krijg ik natuurlijk weer allemaal friezenliefhebbers over me heen Tong uitsteken


Ik vind wel dat je gelijk hebt. Ik wilde die vergelijking ook al maken.
Ik heb vroeger heel lang met een Haflinger gemend en dat ging prima. Toen kreeg ik een eigenwijze Welsh voor de wagen, dat was echt wennen hoor! In het begin presteerde ik het om binnen 2 meter aan de ene kant van het pad de bosjes in te rijden en aan de andere kant de stoep op te rijden.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:00

Branca schreef:
Nee... heeft zich niet verkeken, hij is heel wat gewend. Heeft zeker geen makkelijke fries staan. Zelfs zo'n harde.. die houd onder de man wel 5 rondes bokken vol!


Ja, maar mennen met een moeilijk paard wat je gewend bent is anders dan mennen met een moeilijk paard wat je niet gewend bent. Je weet hoe je je eigen paard moet aan pakken, maar een vreemd paard....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:12

Branca schreef:
Wat bedoel je met "het ene paard is het andere niet"?


Het ene paard kan binnen 3 weken beleerd worden, het andere heeft 3 maanden nodig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:41

Branca schreef:
En ja...blijft het de vraag...wie zijn kenners?
Mensen die er een baan van hebben gemaakt? Die er geld voor vragen?


Voor een "leek" is iedereen die er iets meer vanaf weten dan zij al een kenner en daar gaat het fout, denk ik.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:37

Lang verhaal Casanova, maar het moraal van het verhaal klopt idd. Hij begreep het gewoon niet, daarom moet je veel geduld hebben, zodat het paard vertrouwen krijgt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, amyz, DanaxxLester, Isab123, kimmetje26, lies_sparkle, Maaike_Ma, paardje2013, Padoertje, Raineri, Selente, SplashIsLief, StalNollie, Utixo, XladyX en 122 bezoekers