helaas....slecht nieuws

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
natte

Berichten: 152
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: zwaag

helaas....slecht nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 00:00

Ik heb slecht nieuws over de uitslag van mijn paardje!!
Afgelopen week is hij naar emmeloord gegaan voor een controle, omdat hij zich niet helemaal okee voelde. Ze hebben bloed afgenomen, en hij moest twee dagen in emmeloord blijven staan, omdat zijn darmen leeg moesten, en daarom mocht hij 2 dagen niet eten, dit omdat de arts allemaal bulten op zijn darmen voelde. Dit kunnen ook mestballen zijn, vandaar dat hij geen risico wilde nemen en dus de darmen leeg moesten.
Uit zijn bloed blijkt nu dat hij meerdere ontstekingen heeft.
In het verleden zo'n 2/3 jaar terug had ik ook al een probleem met mijn paard, want toen bleek dat hij niet goed ontwormd was. Klachten gingen gepaard met onregelmatigheid en de band waar zijn darmen aan hangt, was als het ware opgezet. Ik wist niet beter dat mijn paard goed ontwormd werd, maar dit was dus niet het geval, terwijl ik dat ik mijn paard kocht hem helemaal op en top had laten keuren, zelfs bloed is er afgenomen en daaruit was hij kerngezond!
Nu heb ik drie dagen terug de uitslag binnen Huilen
Mijn lieverd heeft nu dus chronisch wormen..................
De larven die zitten helemaal in zijn buikwand genesteld, en daar kunnen ze dus niet meer bij komen, zelfs niet meer met medicijnen. Hij moet nu slobber eten omdat zijn darmen heel gevoelig zijn.
Conclusie is dat mijn paard niet meer in de sport kan worden uitgebracht en ik kan hem ook niet verkopen als recreatiepaard.......hij heeft pijn
Nu moet ik het rapport van de dierenarts afwachten......
Als mijn paardje pijn houd, dan weet ik wat er gaat gebeuren........
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem met pijn te laten staan
Als ik wel afscheid van hem moet nemen dan laat ik hem inslapen
En ik blijf erbij.........dat ben ik hem verschuldigt......
Ik wist gewoon dat het geen goed nieuws was.......ik voelde het gewoon
Dit is nu mijn tweede paard waar ik afscheid van moet nemen
Ik hoop gauw dat ik bericht krijg van waar ik aan toe ben, want elke dag dat hij met pijn loopt, of zich niet lekker voelt vind ik echt heel erg.
Het ergste vind ik dat dit voorkomen had kunnen worden...
Het is een menselijke fout, als hij op tijd/goed zijn wormenkuur had gehad, dan had ik waarschijnlijk nooit afstand van hem hoeven nemen, want dan had ik gewoon een superpaard aan hem gehad.
Nu heeft hij pijn en is hij niet meer happy
Als ik het geweten had................
Ik vind dit zo erg, voel me zo klote, het idee dat het voorkomen had kunnen worden, en ik maar denken dat hij stipt zijn wormenkuur kreeg
Voel me nu helemaal ellendig........................

xxx natte

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 00:11

hee, natte. wat erg voor je. ik kan me erggoed voorstellen hoe je je nu voelt. bij mij op de manege was er ook een meisje die dat is overkomen. je kunt er niet altijd iets aan doen hoor. ik heb gehoord dat er wormen zijn die imuum zijn geworrden voor sommige ontwormings middelen. succes met de uitslag en veel sterkte

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 00:13

He bah, wat vervelend joh Boos! Ach gut
Maar hoe komt het dan dat je paardje niet op tijd zijn wormenkuur kreeg? deed een ander dat voor je?

Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte als je wilt!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 00:32

Echt verschrikkelijk... ik vind het heel erg voor jou en je paard.

paardengekkk
Berichten: 10
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Schiebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 01:06

Is denk ik wel ut ergste wat er is als je paard ziek is...

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 01:18

O wat verschrikkelijk zeg! Ik hoop dat je gauw duidelijkheid krijgt.
Veel sterkte..

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 01:27

Jeetje meis wat erg !!! '(
Ik hoop dat je snel iets te horen krijgt

Heel veel sterkte Ach gut !!!

LadyDi
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Heusden gem Heusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:20

Heel erg veel sterkte Ach gut
Ik hoop voor je dat je snel wat van de dierenarts hoot en dat je geen afscheid hoeft te nemen.

Maar net als lunatje vroeg ik me af waarom dat ie de wormenspuit niet op tijd kreeg.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:26

Vraag een tweede opinie bij een andere VA of bel eens naar Utrecht. Niet te snel opgeven hoor!

=^.,.^=

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:54

oh wat verschrikkelijk voor je zeg... heel veel sterkte met het nemen van je besluit :/

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:56

Getver hoop dat je snel uitsluitsel krijgt voor beide. Er is niets zo erg dan je paardje pijn te zien lijden.
Heeft de vorige eigenaar niet goed ontwormt, word er collectief op stal ontwormt op een foute manier of heeft dat chronische een andere oorzaak?

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:21

Jeejtje wat erg!
Heel veel sterkte!! Ach gut

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:23

He verdorie, wat vervelend voor je Ach gut
Ik hoop dat je snel bericht krijgt, zodat je in ieder geval een beslissing kunt nemen hoe moeilijk dat ook is.
Heel veel sterkte

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:25

Ontzettend veel sterkte!! Echt vreselijk zoiets!
Maar je moet je niet schuldig voelen hoor! Jij kon het toch niet weten?
Je hebt hem zo goed mogelijk verzorgd en dit soort dingen zijn nooit te voorzien.....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:27

Wat onwijs rot voor je zeg!Ik hoop dat je snel weet hoe of wat,sterkte

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:34

Heel veel sterkte de komende tijd...

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:38

Wat vervelend voor je!
Heel veel sterkte Ach gut

natte

Berichten: 152
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 14:46

Toen we mijn paard kochten, hebben we hem helemaal laten keuren in emmeloord, zowel rontgologisch als klinish. Ook hebben we bloed af laten nemen, maar hij bleek gelukkig kerngezond te zijn en ging ook als een zonnetje door de keuring heen. Toen stond ik nog op een manege en ik stelde voor om mijn nieuwe paardje zelf te ontwormen, maar dat hoefde niet werd mij gezegd omdat dat in het stalgeld inbegrepen zat. Ik hoefde mij geen zorgen te maken want het personeel op stal deed trouw de wormenkuren geven. Had ik het nu maar wel gedaan....... want uit de rapporten van de kliniek blijkt dat hij al heel lang last heeft van wormen, al zo'n jaartje of 2/3 nu! Nu vallen ook alle puzzelstukjes bij elkaar. dat is natuurlijk ook de reden geweest dat mijn paard niet meer wou springen, en ook onder het zadel werd het een heel ander paard. Hij werd gewoon onvoorspelbaar, hij werd een staker, als ik bv gallopeerde, stopte hij ineen keer, zomaar uit het niets, en begon daarna achteruit te lopen!
Het toppunt was op een gegeven moment dat hij begon te steigeren, zo hoog dat hij tegen de muur op klauwde. Ik was ondertussen al naar emmeloord gegaan door dit gedrag, maar ze konden toendertijd niets vinden. Ze dachten eerst dat het aan zijn rug lag, dus is zijn hele rug gescand, maar ook dat was gelukkig positief. Toen zijn zijn benen opnieuw gekeurd, maar ook dat was goed. Emmeloord dacht dat hij waarschijnlijk een spierblessure had opgelopen en stelde voor om hem drie maanden rust te geven alleen weidegang. Heb ik gedaan, ik heb er zelfs drie weken aan vast geplakt om helemaal geen risico te nemen. Ik pakte de draad weer op en begon langzaam met de training, maar na nog geen 5 minuten begon hij weer.... We hebben alles onderzocht, en toendertijd had ik een nieuw passier zadel gekocht, en na die goed te hebben onderzocht vonden wij hem toch niet helemaal goed liggen, na een goede studie bleek dat ik ook scheef zat. Je raad het al, om helemaal geen risico te nemen heb ik een Hulsebos aan laten meten. In de hoop dat dat het misscien was. Ook op dat gebied had ik in het begin geen geluk want het zadel was teveel opgevuld, waardoor mijn paard geen schoudervrijheid had, en dus helemaal niet meer vooruit te branden was.
Het overtollige vulsel werd eruit gehaald en ja, hij boekte vooruitgang!! *LOL* Ik had weer hoop...godzijdank hij liep goed!
Maar toen de volgende dag was het weer zover, steigeren niet vooruit willen heel dwars zijn. Weer naar emmeloord, zadel meegenomen, lag niet aan het zadel. Er werd weer bloed afgenomen en ja hoor bingo!!! Er werden meerdere ontstekingen geconstateerd! Wat dus na veel gepuzzel duidde op wormen. Rust en vier keer equest achter elkaar geven met een tussenpauze van een maand. Kortom 4 maanden rust. Toen is hij naar een vriendin van mij gegaan die heeft stallen bij het strand, en ook met veel hectare land, daar heb ik hem paard gelaten voor 4 maanden lang.
Al met al ging het beter, en ik besloot om mijn paard daar te laten voor de zomermaanden en mijn vriendin ging hem voor mij weer een beetje rijden om de draad weer op te pakken, maar dat ging niet goed, in het begin wel.............maar al gauw begonnen de klachten weer. En dat is nu zo'n beetje mijn verhaal. Want we gingen dus weer naar emmeloord en daar kwam dit nu uit. Ik heb besloten dat als het niet goed uitpakt en hij toch afgekeurd word, en mij word geadviseerd om hem door de verzekering op te laten nemen, dan laat ik hem inslapen, ik wil niet meer aan hem sleutelen. Hij heeft pijn en er zitten larven in zijn buikwand die hem gewoon langzaam opeten, dat verklaart ook die ontstekingen. Het idee dat er aan hem geknaagt word van binnen en dat de kans misschien bestaat dat hij op een dag zo'n pijn heeft omdat zijn darmen aangegeten worden? Nee! Hij moet nu al slobber omdat zijn darmen gevoelig zijn.....
Dat doe ik hem niet aan, dat kan ik niet. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik ben helemaal leeg.......Ik kan niet meer verder met hem gaan sleutelen. Ik ben er goed verdrietig van, maar ik wil niet egoistisch zijn. Als ik afscheid moet nemen, dan doe ik dat op een hele waardige manier, want ik heb respect voor hem en ik hou van hem en dat ben ik hem verschuldigt, helemaal na alle ellende die hij heeft moeten doorstaan.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
Ik wil jullie toch even bedanken voor jullie reakties.....Fijn dat er mensen zoals jullie bestaan..........die het begrijpen tenminste

Liefs natte

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:56

jeetje wat een verhaal..... Eigenlijk is het niet jouw schuld... Maar leer wel dat je volgende keer (als je nog eens een paard koopt) zelf de wormenkuren gaat geven heeeeeeeeeeeeeeel veel sterkte

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:18

Jeetje, ik krijg er gewoon rillingen van. Ik wens je veel sterkte nu en voor wat nog komen gaat!

moon65
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:19

Kop op Natte.
Heel veel sterkte je hebt je zelf niets te verwijten.
Je hebt er alles aan gedaan wat in je vermogen lag.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:53

Wat erg zeg, heel erg veel sterkte wat er ook mag gebeuren..
Ik vind het echt heel vreslijk voor je..

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:59

Goh meissie,

Heel veel sterkte met je paardje!!! Huilen Huilen Huilen Vreselijk lijkt het me als ik mijn paard zo erg moest zien lijden..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:15

Da's de reden waarom ik één maal per jaar de DA vraag m'n paardjes te ontwormen ... Ze staan al thuis en toch ben ik daar best bang voor!

Geniet nog maar even van je trouwe vriend ...

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:18

Ik weet dat hij al een paar keer eerder op bokt heeft gestaan, maar wil hem toch weer even neerzetten:

Als twee bruine ogen vragen,
Help mij, want ik voel me niet fijn
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde,
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts te horen krijgt,
Dit komt nooit meer goed en hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan, omdat je hem niet kan missen,
Egoïstisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed,
En je zonder hem naar huis toe moet,
Met je halster in je hand en je hart vol pijn,
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoïstisch zijn

Al die jaren met zijn tweetjes,
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren is hij zelf,
Niet één keer egoïstisch geweest...

Ik hoop voor je dat het toch nog goed komt en wens je veel sterkte.