(Zelfbouw) buitenbox...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

(Zelfbouw) buitenbox...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 23:15

Zie ook mijn andere topics:

[PP] en zo staat je paard op straat...
[EA] [GZ] Houten (zelfbouw) buitenbox

Ik ben dus druk rond aan het kijken naar houten (zelfbouw) buitenboxen, of anders losse onderdelen. We zijn aan het overwegen of we zelf een box zullen gaan bouwen, of dat we een standaardbox bestellen ergens.
Het ligt er een beetje aan hoe de kosten uit zullen gaan vallen...

Zijn er Bokkers die ervaring hebben met het zelf bouwen van een houten buitenbox (kosten, tijd, materiaal, etc...) of met het plaatsen van bestaande buitenboxen (kosten, degelijkheid materiaal, merk, etc...)

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:42

Wij hebben indertijd gekozen voor schorsplanken, niet alleen omdat dit het goedkoopste was/is maar ook omdat het fijn en makkelijk werkt, duurzaam is als je het goed onderhoud (op tijd likje carbolin erop) en vooral ook mooi staat. (al zeg ik het zelf Knipoog )
Onze stal ziet er zo uit:
http://www.xender.be/bokt/xen/IMG_0936.jpg

http://www.xender.be/fotos/IMG_0910.jpg


De zijkanten en achterkant bestaat uit schorsplanken, de voorkant hebben we met houten platen gedaan.
Het dak is gemaakt van bitummen golfplaten, weerom zowat het goedkoopste maar dat betekend niet dat het daarom rommel is. In de jaar of 5 dat we stallen bouwen/verbouwen of bijbouwen werken we al met dit soort dakbedekking en dat heeft nog nooit problemen gegeven. OK dan!
Asbest platen is dan wel het goedkoopste maar ze zijn dan ook "lichtelijk" ongezond, en als je dakpannen wil leggen moet je een wel heel stevig dak leggen wil je dat het niet inzakt ... Roofing is ook leuk maar ook best zwaar ... Bitummen is perfect! Haha!

Ik kan nogal moeilijk een prijs-indicatie geven omdat we de stal in 2 delen hebben gebouwd (eerst hadden kleine pony-stallen maar dan kwam er toch een D-pony bij dus moest het dak omhoog, de boxen ruimer etc.)

Als je 1 box moet maken en een makkelijk plat dak gaat leggen kan je dit perfect op 1 dag doen!
Tenminste, als je niet op scheve zandgrond hoeft te werken ...
Wil je een iets ingewikkelder bouwsel op een iets moeilijkere ondergrond zoals op de foto trek je maar best een week uit Scheve mond

Op welke ondergrond ga je werken? En wat ga je in de stal leggen?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 16:39

Bedankt voor je tips!
Enne, leuke stal trouwens! Lachen

De stal komt op zandgrond te staan. het is de bedoeling dat er een tegelvloer in komt, net als bij de boxen die er al staan.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:40

Aha, op zandgrond. Heb je al enig idee hoe je de stal in de grond gaat verankeren?
Wij hebben treinbilzen gebruikt, waterpasse put gemaakt zodat de bilz nog net een cm of 2 boven de grond uitsteekt en daar de stal op. Het ligt heel stevig, is makkelijk te plaatsen en het is ook makkelijker bij een eventuele afbraak. (beton moet oa een tijdje drogen, en als je de stal weer wil weg halen moet je die uit de grond gaan kappen ... een bilz is recycleerbaar Tong uitsteken )

Verder hebben wij ook tegels (dals/stoepstenen) gebruikt, hels karwei voor je rug! Haha! (maar het voordeel is wel dat de urine weg kan)
Al beginnen sommige dals door al dat pissen in de voorbije 5 jaar wel een beetje te verzakken, maar een hoopje zand eronder en ze liggen weer zoals het hoort. Knipoog

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 09:40

We gaan van de week even kijken hoe de al staande boxen verankerd staan, dan lijkt het me het handigst als wij het op dezelde manier doen. Ik heb allerlei informatie aangevraagd van stallenbouwers, dus ik zit vol verwachting elke morgen bij de brievenbus!