Rotnieuws van de zadelmaker

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Rotnieuws van de zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 21:42

Moet het even kwijt.. Ooteman was een tijdje geleden gekomen om mijn zadeltje aan te passen omdat het constant schoof. Na zijn aanpassingen schoof het niet meer, maar het lag niet lekker en Fleur werd steeds sjagreiniger.
Vandaag is Fugers dus geweest en kon me meteen vertellen dat Fleur totaal de verkeerde boom in haar wintec zadel had. Ik heb haar ruim een jaar gereden met de gele boom (de smalste) en de voor haar prettigste boom is de rode (de op een na breedste!!!) Ze moet dus vreselijke pijn gehad hebben Scheve mond
Maar goed, de rode boom erin is geen optie, haar schouders zijn namelijk smaller dan haar rug, dus de rode boom zou meteen op haar nek schuiven.

Een voorsingel is geen optie, die moet namelijk zo strak dat het hetzelfde effect heeft als de smalle boom. Pijn dus.
Een staartriem is geen optie omdat het druk op haar ruggegraat geeft.
Een ander zadel maakt niets uit, er zal namelijk niets goed op haar rug passen en niet over de schouder glijden.

Kort samengevat is Fleurs rug dus niet geschikt voor een zadel..

Nou zit ik dus de opties door te nemen.. zonder zadel rijden, barebackpad, evt boomloos enz, maar punt is dus dat ik nooit wedstrijden kan rijden, de zadelrubriek uit de keuring is uit den boze enz

Aan een kant ben ik vreselijk blij dat ik er nu achter ben waarom Fleur zich altijd zo verzette en onhappy leek, aan de andere kant zit ik met een perfect 4 jarig rijpaardje waar ik niet met zadel op kan rijden..

Ach.. Fugers zei het ook al.. Mennen is ook leuk! Scheve mond

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:49

wat ontzettend rot voor je, maar kun je het zadel niet op maat laten maken?
mijn zus (rocamor op bokt) weet de naam van een zadelmaker die voor elk paard het zadel kan aanpassen. pb haar anders even (ze is niet vaak op bokt vanwege haar werk)

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:50

ah bah wat naar, wat raar dat di eerste zadelmaker dat niet had gezien. Kun je geen zadel op maat laten maken, of gaat dat ook niet lukken op haar rug (en ja dat mnoet je portemonaie ook aankunnen).

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:52

Wat vervelend, vooral je er pas zo laat achter bent gekomen. Zoals de anderen hier al zeggen, misschien is een zadel op maat laten maken een optie ? Is wel wat duurder, maar dan heb je wel iets !

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:53

Of een heel ander type zadel? Zoals een endurance- of westernzadeltje? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat op jouw paardje geen enkel zadel past... Of mag je de zadelrubrieken niet met een ander zadel dan Engels starten?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:55

Volgens mij moet een goede zadelmaker een oplossing weten!!
Probeer het eens bij van Rijs in Zevenhuizen, misschien een beetje ver voor jou maar echt een super zadelmaker!!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:57

Hmmmmm.....je hebt een paard waar geen zadel op past???
Ach ja, leuke grap van je zadelmaker, waarschijnlijk heeft hij gewoon geen passend zadel voor je.

Probeer het eens bij het Drunens Ruiterhuis te Drunen. Die hebben honderden zadels van allerlei merken en prijzen. Geven heel goed advies en hebben binnenkort een zadelpas avond waar je veel te weten kunt komen over paarden met moeilijke ruggen. Evt. kun je die avond zelfs je paard mee nemen.

Mijn arabische merrie had ook een "onmogelijke" rug en die rijd ik met een Euroriding Diamant (inmiddels al weer 8 jaar). Dat zadel ligt op heel veel paarden super. Zeker op paarden waarbij een zadel snel naar voren schuift (zoals bij arabieren).

Hopelijk heb je iets aan deze info.

Succes met je zoektocht.

Pegassa

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 22:04

Tja, een zadel op maat laten maken klinkt heel leuk, maar de ribben zijn gewoon breder dan de schouder, dus per definitie kan het zadel niet op de schouder steunen.. en dat is juist waar een dressuurzadel op blijft liggen.
Euroriding heb ik in een grijs verleden al geprobeert, die past ook niet (klemt of schuift, afhankelijk van de maat)

Ooteman had het probleem ook al gezien, maar opgelost door alles zo laten klemmen dat het bijna niet meer kon schuiven.. maar goed, een klemmend zadel is ook niet fijn..
In Fugers heb ik redelijk wat vertrouwen.. hij had vandaag ontzettend veel aan me kunnen verdienen, maar hij kon me niet helpen.. gewoon laksheid lijkt het me dus niet..

Wat Elles zegt zit idd wel wat aan.. een ander type.. maar welke dan?! Iemand daar ervaring mee? (zit dus nu op de boomloos site van pmarena te kijken Knipoog )

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:13

Stuur Sablou eens een p.b.tje. Wellicht kan hij je helpen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 22:17

Jasper schreef:
Stuur Sablou eens een p.b.tje. Wellicht kan hij je helpen.

Is Sablou degene die die prachtige zadels maakt?
Ga ff profieltje zoeken.. dank je

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:17

batje schreef:
Tja, een zadel op maat laten maken klinkt heel leuk, maar de ribben zijn gewoon breder dan de schouder, dus per definitie kan het zadel niet op de schouder steunen.. en dat is juist waar een dressuurzadel op blijft liggen.


Moet de schouder niet helemaal vrij liggen of ligt dat aan mij Verward Nouja het is in ieder geval wel heel erg vervelend, Daaleman maakt ook hele goede zadels op maat. Misschien toch nog wat andere zadelmakers laten kijken?? Hopelijk vind je iets dat je toch nog op je pardje kan blijven rijden Ach gut

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 22:20

jen"]
[quote="batje schreef:
Tja, een zadel op maat laten maken klinkt heel leuk, maar de ribben zijn gewoon breder dan de schouder, dus per definitie kan het zadel niet op de schouder steunen.. en dat is juist waar een dressuurzadel op blijft liggen.


Moet de schouder niet helemaal vrij liggen of ligt dat aan mij Verward Nouja het is in ieder geval wel heel erg vervelend, Daaleman maakt ook hele goede zadels op maat. Misschien toch nog wat andere zadelmakers laten kijken?? Hopelijk vind je iets dat je toch nog op je pardje kan blijven rijden Ach gut
[/quote]
De schouder moet wel vrij, maar het de breedte van het bot zorgt er normaal wel voor dat je met het zadel niet op de nek belandt.

Aan een kant wil ik er meerdere zadelmakers naar laten kijken, aan de andere kant ben ik bang dat die kunstgrepen uit gaan halen om m passend te krijgen (zoals Ooteman)
Tis voor mij ook nog even nieuw allemaal, ben er nog niet uit wat ik ga doen..

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:25

batje"]
[quote="Jasper schreef:
Stuur Sablou eens een p.b.tje. Wellicht kan hij je helpen.

Is Sablou degene die die prachtige zadels maakt?
Ga ff profieltje zoeken.. dank je
[/quote]
Hij is zadelmaker (maakt inderdaad mooie dingen!). Hij maakt wel vaker aangepaste zadels voor paarden met een moeilijke rug.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:26

Ik denk dat je best Van Rijs eens kan bellen.
Erg kundig en erg eerlijk.
Als je hem over de telefoon het verhaal al verteld dan kan hij je vast al wat meer zeggen.

Balen zeg...

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 22:28

Jasper schreef:
Hij is zadelmaker (maakt inderdaad mooie dingen!). Hij maakt wel vaker aangepaste zadels voor paarden met een moeilijke rug.

Ik vond zijn site nogal lastig door te worstelen, maar ik ga morgen even zitten voor een pbtje, dank je voor de tip Lachen

Vervelende is alleen dat ik een dressuurmuts ben, en een westernzadel dan toch wel even slikken is..
(*disclaimer: hierbij bedoel ik niets onvriendelijks naar mensen die erg gelukkig met hun westernzadel zijn, het is alleen voor mij even slikken* Lachen )

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:31

Lastig probleem... en ik herken het ook.
Mijn [naam verwijderd] was ook niet geschikt om een zadel op te leggen en ik kon er dus niet meer mee rijden kwa sport. En buitenritten maken zonder zadel...nee dank je.
Ik heb afstand gedaan van [naam verwijderd] en dat was rot. Ik heb gekozen voor de sport... en heb er geen spijt van. [naam verwijderd] is goed terecht gekomen.

Ik hoop dat je een andere leuke manier vind om van je paard te genieten. Boomloze zadels kunnen uitkomst brengen. En mennen kan idd leuk zijn.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:34

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen één zadel op fleur past.
Ze zal toch niet de enige zijn met zo'n rug?!?

Hou je het zadel Wissel van Marit de Haas in de gaten? Misschien is dat wat?
www.dehaasdesign.nl

Ik ben heel erg te spreken over Van Rijs.
Hij is zo'n goede vakman! Hij neemt tijd voor je en is eerlijk!
Hij is toen voor Fitz ook een keer de amsterdamse kant op gekomen geloof ik.

Iig sterkte!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:43

ik denk dat je met Ben Fugers wel één van de top-zadelmakers erbij hebt gehad!

Hij heeft mij echter ook niet aan een passend zadel kunnen helpen.
Het zadel lag op het stilstaand paard perfect, maar al shij een keertje wegsprong, hing het aan de zijkant met mij erbij!

Ik heb nu een boomloos zadel en dat ligt perfect, paard loopt geweldig en ik zit heerlijk.
Je mag er inderdaag alleen geen wedstrijden mee starten.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 00:08

Ik denk inderdaad dat ik met Fugers wel een goede heb gehad.. de beste man heeft in elk geval bijna een half uur uit staan leggen waarom hij me niet kon helpen en is vervolgens zonder een cent van mij weer vertrokken, dus daarin is hij in elk geval wel heel eerlijk geweest.
Het probleem klinkt inderdaad gelijk als dat van Smurf.. zolang ze stil staat is daar best een zadeltje op te leggen, maar ze moet niet gaan lopen. Wacht dus met spanning het boomloze testzadel af..

Dat zadel van Marit heeft weer dezelfde pasvorm, dus valt voor Fleur een beetje af. Zit wel een beetje te twijfelen om bv van Rijs weer te laten komen, maar bel in elk geval morgen even voor zijn mening. Ben ook een beetje bang al mijn geld (welk geld? Knipoog ) weer kwijt te raken aan voorrijkosten van zadelmakers die toch niet kunnen helpen.

Dees, mag ik vragen wat jij allemaal geprobeert hebt voor je besloot Neve weg te doen? Waren er nog andere opties die voor jou niet werkten, maar voor mij misschien wel?
Lijkt me heel moeilijk je paard om die reden weg te doen, maar ik kan het me heel goed voorstellen. Als mij rijkunsten beter waren en ik haar echt voor de sport had gekocht had ik er ook zeker nog goed over na moeten denken..

iig allemaal weer bedankt voor het meedenken! Lachen

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:12

hoi hoi
heb ook gesnuffeld op internet en kwam deze site tegen:!!!!!!!

http://www.ansursaddle.com/

dat zijn dus wel dressuurzadels en boomloos. OK dan!

zij zeggen dat ze op ieder paard passen en hebben verschillende modellen. je kunt ze ook mailen en je probleem voorleggen. nou engels kan voor you geen probleem zijn Haha! ís wel buitenland dus misschien kostbaarder maar het hoeft niet natuurlijk.maar je kunt allicht ff kijken...misschien is het wat.
als ik nog wat tegenkom I let you know.

zie je snel weer.
groetjes
aurora van bles de buurman van fleurtje.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:57

Heyyy Batje een heel henkenbaar probleem, ik heb t zelfde met onze Leida en ga zodra ik het geld heb over op boomloos omdat op leida niet gestart gaat worden waarschijnlijk. Maar aan de andere kant kun je geen ontheffing krijgen ik bedoel het gaat toch om harmonie tussen ruiter en paard en als je dat met de gebruikelijke zadels niet kan krijgen en wel met een boomloos, waarom niet? OK dan!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 04:21

Goh wat vervelend. Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen een zadel is dat haar past.

Bij ons op stal staat ook een paard met de meest lastige rug. Maar ze heeft een zadel gevonden. Wel helemaal op maat gemaakt dus erg duur.

Maar zoals ik het nu lees heb je al vanalles geprobeerd. Ik hoop voor je dat je toch een zadeltje kan vinden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 08:12

Troost je, Tjo heeft ook smalle schouders en een bredere en ook nog eens rechte rug en waarempel daar past gewoon een zadel op, niet eens aangepast gewoon zo uit de rekken.....
Geloof me, een zadelmaker die eer van zn werk wil hebben zal je echt wel helpen en aan van Rijs heb je een hele goeie, die is ook goudeerlijk.
Bellen kan in ieder geval geen kwaad, desnoods foto's van dr bouw maken en een brief erbij en opsturen.
Heel veel succes!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 08:32

Fugers heeft best heel veel verstand van de zadels die hij in zijn assortiment heeft,
maar voor mij en Ozep had hij ook geen passend zadel...
Ik weet dat er nog ergens een bedrijf zit welke een gipsafdruk maken van de rug van het paard en hier een boom voor maken. Volgens mij weet Prakkie daar meer van af, ik zou haar eens een pbtje sturen.
Verder zou ik eens zo'n boomloos ding op proef nemen.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:17

Je zou eens kunnen kijken bij Podium zadels of ROC zadels (www.r-o-c.de). Ik heb begrepen dat deze een standaard zadel zo kunnen opvullen dat het perfect past.
Ook zou een maatzadel van Daaleman een optie kunnen zijn.
Ga niet te snel in zak en as zitten. Er zijn veel paarden met een wat lastige rug die niet in een standaard zadel passen. Daarnaast is fleur nog maar 4 en dus nog in de groei, ook dat kan (gaan) uitmaken.