Paard overlijd bij Metworst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Paard overlijd bij Metworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 20:55

BOXMEER - Bij het traditionele Metworstrennen in Boxmeer is maandagmorgen een paard om het leven gekomen. Het dier kreeg een hartstilstand na één van de onderdelen van de race. Het paard viel tegen een hek en overleed ter plaatse.

Het Metworstrennen in Boxmeer is een jaarlijkse wedstrijd op carnavalsmaandag en wordt 264 jaar gehouden. Ongetrouwde jongens uit Boxmeer houden dan een paardenrace met als prijzen onder meer een metworst en een varkenskop.

Voor zover bekend is er nog niet eerder zo’n ernstig ongeluk gebeurd.

Verbod
De Dierenbescherming wil een verbod op het Metworstrennen in Boxmeer. Paarden worden er volgens de instelling misbruikt voor volksvermaak. Bovendien zijn er twijfels aan de conditie van de paarden en aan de kundigheid van de ruiters.

De Dierenbescherming stelt een onderzoek in naar het voorval.

maandag 23 februari 2004

Hee..
dit stond er op de website over het ongeluk bij de metworst.. ik heb gehoord dat Ton Ondersteijn de ruiter van dit paard was.. kweet het niet zeker

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:06

Jeetje echt verschrikkelijk zeg. Nou van mij mogen ze het verbieden hoor. Ik vind het echt niet normaal gewoon

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:10

deedee19 schreef:
Jeetje echt verschrikkelijk zeg. Nou van mij mogen ze het verbieden hoor. Ik vind het echt niet normaal gewoon


Wat vind je niet normaal? Dat een paard een hartstilstand krijgt? Dat kan ook gebeuren wanneer je gewoon aan het dressuren bent, of zelfs in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:11

Ik zie dat verbieden niet zo zitten hoor.
je hoort zo vaak dat er een paard overlijdt door een hartstilstand.
het is alleen l*llig als het toevallig meer mensen zien, net als dat er een paard overlijdt op concours.
Dan moeten ze dat ook maar verbieden. Verward

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:11

Ik vind het altijd leuk om te zien (spannend!) Maar ook erug zielig (die zwepen bv en ze rennen zo ongeveer op de straat want die zandlaag is nog geen 20cm dik)
Ik ben het ook eens met het artikel dat de conditie van de paarden en de kundigheid van de ruiters (en trainers) niet altijd zo geweldig is.
Maar wel verschrikkelijk dat dit is gebeurd, alleen klopt het bericht niet helemaal. Er is namelijk jaaaaren geleden een paard geweest wat zijn voorbenen brak (toen lag er nog geen zand op de weg Lips are sealed) dat vindt ik nóg zieliger eigenlijk en dus ook ernstiger.
Wel sneu voor ruiter en paard, wat zou die ruiter (en baas) geschrokken zijn zeg! Op welk paard reed die Ton? Weten we dat? En heeft het paard wel de race uitgelopen?

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 21:18

Ik geloof dat het ongeveer bij de eindstreep gebeurde..
Afbeelding
ik ben het er mee eens dat het niet verboden hoeft te worden,
je hoort idd dat er vaker een paard tijdens een concours overlijd.. De paarden worden bij de metworst wel allemaal gekeurd, het paard is daar dus wel doorheen gekomen,
ik heb verder geen idee wat voor paard dat was, waar Ton Ondersteijn op reed..
ik heb ook maar gehoord dat hij de ruiter was, duss kweet het niet zeker.. het lijkt me echt verschrikkelijk als zoiets gebeurt met het paard waar je op rijd.. Scheve mond
op de website van de metworst zal een dezer dagen wel meer informatie staan..
www.metworst.nl

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:19

Ikeje schreef:
Dat een paard een hartstilstand krijgt? Dat kan ook gebeuren wanneer je gewoon aan het dressuren bent, of zelfs in de wei.

Dit klopt, maar je moet wel bedenken dat de dierenbescherming al heel lang de Metworst probeert te verbieden, nu er zoiets gebeurd grijpen ze natuurlijk meteen hun kans.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:20

Op Brabant nieuws komt dalijk ook meer informatie over het overleden paard trouwens. Geloof dat dat om half negen komt, dan wordt vast wel gezegd om welk paard het ging.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:22

Is een verschil tussen renpaarden en dit soort races? De renpaarden zijn getraind om te racen en dit zijn waarschijnlijk paarden die zo van stal worden geplukt, 2 dagen oefenen en dan verschrikkelijk worden uitgeput en dat daarom een paard een hartstilstand krijgt?? Ik heb er nog nooit van gehoord, van zulke evenementen, maar zo hier terug te lezen, gaat het er nogal onverantwoordelijk aan toe en in dat geval vindt ik het erg triest dat een paard overlijd(zoizo altijd naar) voor een "leuk" dagje racen en kans maakt op een worst en varkeskop als prijs?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:23

Ik heb het eens op tv gezien.
En ik vond het allemaal wel mee vallen.
een sprintje in het bos maken is dan net zo gevaarlijk.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:25

Kimberly: De paarden trainen weken vooraf en er wordt op voer en conditie van het paard gelet, dus dat klopt niet wat je zegt. Het pad is trouwens een kilometer lang, niet zo lang dus.
Nu ik er zo over denk, klopt het wel wat Kawa zegt, maar toch vind ik het een beetje sneu voor de paarden. Vooral op de zwepen en om de verharde weg, dat lijkt me niet goed/leuk voor de paarden. Het rennen vinden ze helemaal geweldig, dat zie je gewoon aan ze.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:40