Hoefschoenen test in de Bit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Hoefschoenen test in de Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 19:00

Ik heb vanmiddag de bit gekregen en direct de test gelezen.

Het viel me op dat de hoefschoenen er vrij negatief uitkwamen, met name de old mac's.
Als je het leest zou je haast denken dat als je van je paard af wilt old mac's moet kopen Verward

Ik ben op dit moment bezig met Marquis, ook deze kwamen nou niet echt goed uit de bus.
Belangrijk punt vond ik wel het niet kunnen afrollen.
Dat vind ik dan toch een vrij belangrijk punt.

De andere 2 intresserde met zowieso al niet maar verbaast was ik bij de easyboots over die punje die in de hoefwand steken en het moeilijke aan het uit krijgen.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:20

Nou, lekker representatief ook zo'n test. Met hoeveel paarden hebben ze getest?? Met wel 1 paard, nou daar kun je een hoop van zeggen dan.

Ik heb easy boots, op reserve omdat mijn paard gevoelige zolen heeft en ook nog wel eens een ijzer aftrapt. Easy boots kunnen ook over het ijzer heen. Was bij mij even nodig, wegens het teveel wegsnijden van de zool door de hoefsmid. Die puntjes aan de binnenkant daar heeft het paard helemaal geen last van. En wat dacht je van hoefnagels? Gaan die er niet dwars doorheen?
En het uittrekken gaat inderdaad vrij moeilijk, maar dat is gewoon en handigheidje met de schroevendraaier.

De hoefsmid die aan deze test meegewerkt heeft, leek me ook nogal een anti hoefschoenen smid. Maar de Marquis kwamen er toch zo'n beetje het beste af hoor.
Het maatwerk van Smit Rijssen hebben ze maar geen moeite voor gedaan. Mijn conclusie: waardeloze test.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:27

nu alweer een BIT? en ik heb nog niks ontvangen... Verdrietig

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:50

Heb het ook gelezen... Erg negatief zeg, idd vooral over de old mac's. Ze vertellen ook niet echt veel over de pluspunten van de hoefschoenen waardoor je bijna gaat denken dat hoefschoenen alleen maar slecht kunnen zijn.
Ik vind het een beetje een raar artikel.. Scheve mond

Symbeami schreef:
De hoefsmid die aan deze test meegewerkt heeft, leek me ook nogal een anti hoefschoenen smid. Maar de Marquis kwamen er toch zo'n beetje het beste af hoor.
Het maatwerk van Smit Rijssen hebben ze maar geen moeite voor gedaan. Mijn conclusie: waardeloze test.


Nee joh, als ie heel erg uit de hoogte gaat doen over hoefschoenen heeft ie straks natuurlijk geen klanten meer. Knipoog Schijnheilig

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:01

Hij heeft zich heel slim vooraf terug getrokken.

Marquis kwam er idd een soort van als beste uit. Het is dat ik al het een en ander weet van hoefschoenen want hier werd ik niet wijzer van. Ook geen duidelijke foto's. Van die Dallman's of zo zaten geen duidelijke foto's en was wel benieuwd hoe die er rondom uit zien.

Lady maakt prima haar passen af met Marquis.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:15

Met 1 paard en dan iets van 20 minuten mee rijden. Betrouwbaar testresultaat, vast.

Dat jij 50 km of meer in een wedstrijd met schoenen hebt gereden, zegt mij meer.
En inmiddels heb ik zelf ook positieve ervaringen met de easy boots en ik train er zelfs mee. En daar waren ze volgens de Bit niet geschikt voor.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:17

Foto's waren idd erg slecht.

Alleen marquis en oldmac waren helemaal te zien.

Verder geen foto's van de oldmacs waar je de riempjes ziet zitten of foto's van hoe je ze omdoet.


m.a.w BIT eruit Marquis erin Haha!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:34

Vandaag nog 40 km met Easy Boots gereden en in hoog tempo over bevroren paden en zware paden gegaan. Ze deden het super. Ohja ik heb er ook al 3500 km mee gereden (zo ongeveer en dat op slechts één paar, alleen een keer een nieuw kabeltje)
Tss hoe kun je nu testen met 1 paard, en dan ook nog zo oppervlakkig???

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:37

Wat betreft slijtage kwamen de easy boots er het best af. Dat hebben ze in een laboratorium getest. Maar ze waren dus niet geschikt om mee te trainen. Je bent helemaal fout bezig joh. Knipoog

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:51

ohoh....

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:56

Ben benieuwd, ik ga de bit snel kopen iig:)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:00

Je wordt er niet wijzer van hoor SymO.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:24

Over de Old Macs; Hanifa en EJ hebben daar in KWB mee gereden en verloren er 1 of 2x een, en ze waren ook behoorlijk gehavend na de rit. Dus het negatieve verhaal doet me niets vreemd aan, het zijn echt een soort slobsokken naar wat ik gezien heb. De andere soorten kan ik niets over zeggen...

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:58

Dat is wel jammer aan die test. Ze hadden eigenlijk een paard langer moeten volgen. En verschillende paarden die schoenen laten aantrekken.

Ik weet ondertussen dat "koudbloeden" vaak geen last hebben dat de ballen open gaan. Hebben wat dikkere huid en beharing.

Jammer, ik had wel een betere test kunnen bedenken. Hier hebben mensen die aan schoenen denken weinig aan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:56

Symbeami schreef:
Met 1 paard en dan iets van 20 minuten mee rijden. Betrouwbaar testresultaat, vast.

Dat jij 50 km of meer in een wedstrijd met schoenen hebt gereden, zegt mij meer.


Ervaringen van gebruikers (zowel positief als negatief) zeggen mij ook meer dan een 'objectieve' test. In een van de vorig jaar verschenen VrijRuiters (weet zo even niet meer welk nummer) staat een artikel met daarin ervaringen met de verschillende merken.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:24

Ja, die heb ik ergens via mail gelezen geloof ik. Duidelijker beschreven geloof ik.

Maar ja, Bit laat wel vaker steekjes vallen. Dat artikel over die strijd Fries, had ik ook meer plaatjes willen zien en een uitgebreider verhaal.
Was nu een oppervlakkig verhaal. Jammer.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:30

Ik zou zeggen; reageer met een ingezonden brief! Ik ben ook wel benieuwd naar de gebruikerservaringen en denk dat ze dat bij bit ook wel willen weten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:39

Jorie schreef:
Marquis kwam er idd een soort van als beste uit. Het is dat ik al het een en ander weet van hoefschoenen want hier werd ik niet wijzer van. Ook geen duidelijke foto's. Van die Dallman's of zo zaten geen duidelijke foto's en was wel benieuwd hoe die er rondom uit zien.

Ik had juist het idee dat de Dallmans het beste uit de test kwamen, iig wel voor de voorvoeten.
Ik zit er serieus over te denken om een paar aan te schaffen als 'thuisbrengertjes'. Al die andere merken hebben luchtkamertjes, zluiten helemaal om de voet heen etc.
Ik zie liever zo weinig mogelijk materiaal.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 12:55

Inderdaad voor de voorhoeven kwamen de Dallmans er het beste uit. Maar over het geheel genomen de Marquis.
En ik weet niet wat ik moet denken van een opmerking als ' ze slijten het snelst, maar zijn ook het dikst'
Verder is het in de praktijk heel erg afhankelijk van de vorm van de hoeven van je paard op welke schoenen hij het best loopt.
Maar als je ze puur als 'thuisbrengertjes' wilt hebben, dan stel je toch andere eisen.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:08

Hahaha, die snapte ik ook niet helemaal. Ze slijten het snelst maar zijn het dikst. Dus slijten ze het minst.....doordat ze zo dik zijn kunnen ze langer mee. Of zijn ze zo dik omdat ze dus heel snel slijten. Snappie??? Ik niet.

Zit er wel over na te denken een brief te sturen. Ik hoor vaak voor en tegen berichten. Maar dat zijn meestal van mensen die ze zelf hebben of gehad hebben. Dat vind ik een beter uitgangspunt dan ze even 20 minuten aan hebben.
Dus zal in die trant de brief schrijven.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:24

Het viel mij ook al op dat ze allemaal zo negatief uit de test kwamen, Terwijl ik toch overal om me heen hoor dat de meeste mensen er bet tevreden mee zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:39


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:40

Ik heb het ook vluchtig doorgelezen, maar ook ik miste de ervaringen van gebruikers. Dat zegt mij meer dan zo'n test.
Wat ik me wel afvraag is of het telkens goed blijft passen ook als je paard net naar de hoefsmid is geweest en wanneer het weer hoognodig tijd wordt dat hij gaat. Mij lijkt dat de vorm van de hoef toch aardig kan varieren in die weken...

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:49

Heej.......wat is dát voor een knappe meneer op Marquis hoefschoenen???

Ik denk dat je het uit ervaring moet kunnen vast stellen of die schoenen wel of niet naar je tevredenheid zijn. De test in Bit vind ik erg oppervlakkig en beetje "gekleurd" door de bril van de betreffende hoefsmid.

Mijn mannetje kan er prima mee uit de "voeten" zal ik maar zeggen! Knipoog Wel zijn voor mijn hengst de luchtkamers omhoog gezet moeten worden vanwege zijn "echte" Arabische voetjes. Vandaar dat ze wat hoger lijken dan normaal.

Afbeelding
Avalon Ibn Amgad tijdens Paard Ahoy 2003

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:54

Ik vind overigens dat de test in de Bit meer zegt dan gebruikerservaringen,
hoeveel mensen hebben de luxe gehad om meer dan 1 soort hoefschoenmerk in de praktijk uit te mogen proberen?
Ook hecht ik veel waarde aan het oordeel van de hoefsmid wat betreft het gangwerk van het paard, ik ken te veel mensen die hun paard bijzonder goed vinden lopen terwijl bij mij de tranen in de ogen springen.
Ik had wel het idee dat de smid wat sceptisch was, maar dat vind ik juist goed, zeker bij zo'n relatief nieuw product. Hij was naar mijn idee iig wel objectief.