Privéles op de manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Privéles op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 14:00

Goed, ik zou vorige week maandag naar les gaan bij Tyrza, maar wegens wat omstandigheden ging dat niet door. Ik zie dat nu ook nog niet gebeuren op korte termijn, er zullen zeker wel 2 maanden overheen gaan wil ik me echt safe voelen om met die vrachtwagen alleen op pad te gaan.
En ja, ik wil wel verder met Treasure, dus heb ik besloten om maar een privéles te nemen van een van de instructeurs op de manege. Pfff, dat heb ik geweten.

Zo, vertel maar was zijn reactie. Ik verteld over hoe en wat en hij daarna wat hij zo al had gezien vanuit de kantine en met het langslopen.
Sja... daar moest ik toch even over nadenken. Hij zei dat het tijdens het rijden wel duidelijk zou worden.

Men... hij heeft gewoon gelijk gekregen. Ik vind het niet fijn om mannen zomaar gelijk te geven Knipoog

Treasure loopt mooi, met een mooie spectaculaire draf, maar geeft zich zo goed, dat ze ermee weg komt. Je denkt dat ze aan het werk is, je kan hier wel puntjes mee rijden, maar het paard echt verbeteren en sterker maken, dat deed ik niet. Ze liep netjes naar beneden, in haar eigen tempo, en dan een kwestie van de figuren netjes rijden, ja, dan kom je de B wel door.

Ik moest het tempo wat langzamer maken, minder met mijn hand doen, hand veel meer neerzetten en drijven. Ze voelde opeens zwaarder aan. Ja, logisch, ze liep vaak net iets achter de teugel, vandaar dat het licht in de hand voelde, maar het was een houding en geen gereden houding.

In mijn vorige lessen wilde mijn instructrice dat ik Treasure vaak naar voren reed. Lekker voorwaarts en veel middendraf. Dat moest ik nu vergeten. Ze moest zich meer zelf gaan dragen, op het achterbeen en ik moest meer gaan zitten en veel meer met mijn been doen.

Na 20 minuten was Treasure zeiknat en ik erg moe. En de voltes gingen super, alles was meer onder controle en ze zweette opeens ook op haar kont en tussen haar billen.

Dit was maandag. Om dinsdag ook aan het werk te zijn onder controle had ik besloten de 'huisvrouwen'les mee te rijden. Normaal wordt die door Karin gegeven, maar die kon dinsdagmorgen niet. Tot mijn schrik stapt Ramon in de bak. oliebol, weer hard werken. En nu zou de les een uur duren. Gelukkig niet alleen alle aandacht.

We werden goed aan het werk gezet. Weer verder waar we gisteren waren gebleven. Hand meer stil, niet moeilijk doen als Treasure moeilijk doet, gewoon been aanvullen. Ze mag niet harder, moet alleen meer ondertreden. En jawel, het had effect. Ze ging echt geweldig lopen. Haar spectaculaire draf werd eigenlijk nog mooier, maar nu wel terwijl ze helemaal los door het lijf liep. Mijn benen vielen er bijna vanaf. Ik dacht dat Treasure aan het been was, maar dat viel dus vies tegen, want ze had altijd wat bedenktijd voor ze een opdracht opvolgde en nu ging dat veel sneller.

We hebben echt heerlijk gereden en ik heb wel het gevoel dat we een goede richting opgaan. Eerst terug naar de basis. Sja denk je nu, B is toch basis. Ja, maar we gaan dus echt nog verder terug. Nog niet halthouden en groeten. Nog geen mooie middendraf. Eerst de basisgangen helemaal onder controle, en niet zoals ik zo vaak 'voor spek en bonen' erop zat in de galop.

Ik hoop dat dit zijn vruchten gaat afwerpen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:18

Wow, klinkt goed ! Stom hè, dat je soms in 1 les al zo'n verschil kan merken ... Nu nog allebei wat aan de conditie werken ? Schijnheilig

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:23

Leuk om te lezen dat je er zon goed gevoel aan over hebt gehouden!
veel succes met het trainen!!! Haha!
komt volgens mij helemaal goed met jullie tweeen! OK dan!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:26

Nou, jij hebt je instructeur gevonden! Fijn dat je al na een les zoveel vooruitgang kunt merken.

Tygahno

Berichten: 262
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:30

Wat fijn dat je iemand gevonden hebt die je op de goede weg kan helpen. Het is toch handig om te lessen bij een instructeur van je manege, dan hoef je niet steeds te reizen met je paard en kan je die ritjes met het vrachtwagentje nog even uitstellen Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:49

he fijn zo'n instructeur !!! zal lekker gevoel geven om zo lekker op je knollie te rijden !!! veel plezier!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 08:55

Wat fijn dat je nu zo'n goed gevoel hebt bij je instructeur! Jullie komen er wel, ben benieuwd naar je verslagen over een aantal weken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:24

gaaf, dat je een goede instructeur hebt daar! Ramon... komt me bekend voor... heeft hij ook les gegeven op Hippisch Centrum Hillegersberg?? Zoja... maak dan je borst maar nat... die is heel streng... Haha! Maar wel heel goed... Lachen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:39

Ik heb bij Ramon gesprongen. Hij is best fanatiek ja. Fijn om te horen dat je er zo'n goed gevoel over hebt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 10:21

Ja, het is idd. die Ramon. Hij is behoorlijk fanatiek en dat heb ik nodig. Maar hij is fanatiek op de juiste manier, hij gaat niet door voordat dit is bevestigd. En er zijn er zoveel die dan juist meer willen en sneller willen gaan.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:27

Ben benieuwd wanneer je gaat springen met Treasure....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 11:54

*grijns* als het aan mij ligt nooit. Ik ben geen dappere springdodo.
Maar ja, goed voor de afwisseling, de ontwikkeling etc.
Dus we zullen er binnenkort een keer aan geloven.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:44

Heee Eveline!

Leuk dat het nu nog beter gaat met Treasure! Die zal wel gedacht hebben van oliebol.. wat krijgen we nou! Haha! Dus je gaat wel vaker lessen bij Ramon? Nou ja, ik wil daar ook gaan lessen met Gracy maar weet nog niet bij wie of wanneer. Ik begin denk ik gewoon met de groepslessen, daarna zie ik wel verder. Ze zullen op ons waarschijnlijk ook genoeg minpuntjes zien:)

XXXMegan

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:34

Dat is even wennen, he, als je je paard ineens anders moet rijden?
Ik heb die fase ook gehad. Valt niet mee, maar het resultaat is een goede beloning Knipoog

Veel succes verder met lessen en misschien zie ik het resultaat nog wel eens in de ring Tong uitsteken

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 17:01

Ik was net lekker in de buitenbak aan het rijden. Aan het genieten van het koude weer maar wel met een lekker zonnetje. Toen kwam Ramon langslopen, bleef even staan en gaf de opmerking 'hmmm, ik moet wat moeilijkers voor jou verzinnen voor maandag, dit heb je te snel onder de knie' Haha!
Treasure ging ook erg lekker. Wat jolige sprongen omdat ze het zo fijn vond, maar na het loswerken vond ik dat ze klaar was, ze werkte zo fijn mee. Dus daarna mocht ze lekker los om te spelen en te rollen (fijn, had ik weer wat te poetsen!).