voor het eerst inladen hou svp commentaar voor je!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-01 22:29

Hoi, vandaag ben ik gaan oefenen met mijn jonge paard; inladen, naar een wedstrijdterrein, longeren even rijden en weer inladen. en daar ging het fout Huilen thuis liep hij na een klein half uurtje de veewagen in maar op het wedstrijdterrein zijn wij wel 1 1/2 uur bezig geweest Lips are sealed da's balen ja, maar erger nog was het commentaar van allerlei 'penniemeisjes' je weet wel 10 lessen op een manege en het hoogste woord hebben" oh wat zielig je doet alles fout" "je mag hem geen tik geven met de zweep" en meer van dit soort gezwetst.Hier word ik zo boos van Extreme duivel ik heb echt het geduld en de ervaring wel en heb dit soort achtergrond geluiden echt niet nodig! Dus 'manegedames' kijken mag, helpen mag maar hou svp voortaan je commentaar voor je! *LOL* ik moest dit even kwijt!! alle begin is moeilijk nietwaar!!!!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:35

Geduld is een schone zaak in dit soort zaken, dat weet jij waarschijnlijk ook. Ik heb ook wel eens twee uur met een pony voor de wagen gestaan.
Overigens, je schrijft over een vrachtwagen. Persoonlijk zou ik met een onervaren paard liever ervoor kiezen om het met een trailer te doen, moet je die wel voor handen hebben, natuurlijk.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:36

ja ik weet hoe dat gaat... net als mijn paard die me 1001 keer uitprobeert maar dan is het jammer dan heeft ie ook echt een tik of weetnietwat te pakken, daar gaat ie niet aan dood hoor Lachen Maar de penny-meisjes zelf hebben het gevaar dat ze zich zo laten kisten door hun pony dat dat beest een loopje met ze neemt, denk daar maar aan Lachen

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-01 22:37

wij hebben een 2 paards veewagen, het is een zijlader met een hele brede uitnodigende klep. het achterdeurtje kan ook open dus het is heel licht. Tot nu toe lopen alle paarden er bijna probleemloos in. Tot mijn schimmeltje vandaag.....maar we blijven oefenen hoor!........

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:55

Het probleem is denk ik niet zozeer of het licht genoeg is, hoewel dat wel helpt, maar een laadklep van een veewagentje is altijd steiler dan van een trailer. Ik heb zelf ook een veewagen, maar die klep is behoorlijk steil. De meeste paarden doen inderdaad niet moeilijk maar er zijn van die grensgevallen. Op die momenten zou ik liever kiezen voor een trailer. Zeker ook bij onervaren paarden. Mijn ervaring is dat dat ooit net iets gemakkelijker gaat en dus vaak de door jou omschreven, breek-me-de-bek-niet-los ik weet er alles van, situaties voorkomt. Je moet dan natuurlijk wel een trailer beschikbaar hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 10:07

grinnik, mensen met eigen paarden hebben het ook snel verkeerd gedaan bij manegemeisjes die geen eigen paardje hebben. Ik zou me er ook aan ergeren hoor, die onnozele wichten die het allemaal wel eens effe te weten. Toen ik een manegemeisje was wist ik ook totaal niks.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 10:37

Mhh ik ken het probleem mijn pard wilde na een val ook niet meer de trailer op.

Maar plaats ik het hele geval tussen 2 deuren danheb ik geen probleem. Nu heb ik na heel wat oefenen en trainen hem weer goed de trailer op. PS en een hoooooooop geduld. Mocht hij de volgende keer weer gaan piepen ga ik geen gevecht aan maar gelijk de trailer tussen de dueren. Ik wordt boos endan gaat hij over de zeik en dan kan ik het helemaal vergeten.
Vaak geeft mijn spanning (voor de wedstrijd) ook een hoop problemen dus nu laat ik iemand anders laden en ik sta erachter om hem een klapje te geven.

Jammer dat paarden niet kunnen praten Frusty .

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:22

ik herken het helemaal

met youri stonden we op de stal al 1,5 uur aan het inladen en dan ook nog eens op wedstrijdterrein er tussen uitgaan.

we hebben het met heel veel geduld moeten doen, en idd een zweep er achter, maar der geen tik me geven. veel stemhulpen en belonen.

Nu is Youri zover dat een baby hem kan inladen.

dus suc6 er mee

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:31

Zucht, waar ken ik dit van?
Maar niet alleen Penniemeisjes, ook volwassen mensen kunnen er wat van. Dan willen ze helpen ,en denken dan 'dat doen we wel even' (dan stellen ze voor de bezem, flinke zweep, schreeuwen te gebruiken). Maar wij weten dat dat niet helpt, vooral met rust en af en toe even overtuigend optreden gaat het veel beter. Maar dat is sommigen mensen niet aan hun verstand te brengen. Boos!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:41

juist dor, omdat mijn "nieuwe" paard eerst naar een keruing moest voordat ze bij ons kwamen en zij dus zich ook niet liet laden hebben anders mensen een handje meegeholpen, terwuijl de 'oude' eigenaar het met rust wilde doen.

gevolg: ik heb een paard met een mega litteken op de neus omdat ze werd opgejaagd en dus met haar neus tegen het dak van de trailer kwam en een hele lap vlees los had hangen Boos!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 15:42

Oh, met mijn lieve ruin zijn we maar liefst twee dagen bezig geweest. HIj was zooooo bang dat ie zijn koppie zou stoten en door zijn gezeik (erop en in de zesde versnelling als een gek omdraaien en er weer af!!!!!!!) heeft ie zijn hoofd wel 5 keer gestoten.
De volgende dag m'n paard letterlijk kapot gewerkt, het was een wit paard ipv een bruine!
Hij was toen zo volgzaam dat het nog ''maar'' 1.5 uur duurde voordat ie erop ging. Laatst met de vrachtwagen was het binnen 30min. gelukt. We maken vooruitgang!
Dus, laat je niet kisten en een zweep heb je in die gevallen echt wel nodig want vaak is het gewoon gezeik. In ieder geval bij die van mij wel en daar zijn we niet van gediend! Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 15:54

iones had nooit zin, zeker niet als hij in de verte paddy in de wei zag staan. En dan galoppeerde hij gewoon naar de wei i.p.v. de trailer op te gaan. Of ik hem nu vast had of niet, maakte niets uit. Sindsdien gebruik ik een kinkettinkje en rammel ik eens lekker aan zijn kinnetje. Hij is nu voortaan superbraaf met opladen. Niets aan de hand.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:01

queen was ook zo terwijl zo op de veewagen geen problemen had liep ze zo op... maar trailer.... toen hebben wij het tussenschot eruit gehaald en nu gaat het beter....queen heeft zelfs mijn vader een paar keer geslagen omdat hij de trailer niet op wou en zijn staldeur helemaal aan gort geslagen.... verder is ze heel lief hoor.....

een ander meisje dat ik ken had dat probleem ook maar die heeft haar pony door iemand anders af laten ranselen en toen liep die bij haar zo de trailer op...
en dat vind ik fout... ik doe het liever zelf met veel geduld en nou loopt queen zo de trailer op met iedereen... ik heb haar ook weleens een knal gegeven natuurlijk maar met geduld bereik je meer dan met geweld


_________________
Afbeelding
QUEEN I LOVE YOU!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ingrid op 2001-11-26 15:01 ]</font>

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:54

Hee!

Veel oefenen he, want vanaf januari mag het voor het eggie toch? Hmm, laat ik nog maar niets zeggen, eerst fatsoenlijk gallopperen...


GreetZ Caro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 19:19

Ik heb een paard gereden waar het laden niet zon probleem was, maar als hij erop stond en je had net die buis achter zijn kont dicht (voordat je er zon veiligheids haakje in kon doen) dan knalde hij met zijn spronggewricht tegen de buis die dan 10 meter hoog door de lucht vloog, en hij erachteraan natuurlijk.
Hij heeft dit enkele malen geprobeerd maar om de een of andere reden was toch toch ineens weer afgeleerd }> Knipoog

Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 10:39

Ik snap het even niet! Kijk een keer een tik geven is niet erg maar het lijkt wel of sommige van jullie ze lopen af te rossen! De mijne deden het altijd braaf zolang ik met ze praatte en ze voorging. Laat het dan maar een uur duren, zodra ze vaak genoeg zien dat er niets aan de hand is komen ze vanzelf. Als de band tussen jullie goed is (en die bereik je alleen door wederzijds respect en dat moet je nog altijd verdienen!!!) dan volgt hij je overal dus ook de trailer / vrachtwagen in. Tuurlijk duurt het even, maar sommigen van jullie maken er een machtstrijd van en op de lange termijn verlies je dat echt wel. Breken is de manier niet hoor! Lees het boek de Paardenfluisteraar zou ik zeggen. En geloof me dat ik weet waar ik het over heb want mijn pony was een regelrechte pittbull in het begin doordat hij ernstig mishandeld was door van die onervaren, hoogmoedige gasten die dachten dat de zweep een wondermiddel was en als bleek dat dat niet werkte, werd hij gewoon in elkaar geslagen. Niemand kon bij hem in de buurt komen want hij greep je en liet je niet meer los. Door heel veel praten, aandacht en heel heel erg veel liefde is het helemaal goed gekomen (vraag maar aan Rhijnauwen!). De kleinste kinderen mogen met hem spelen en rijden, mijn baby mag alles bij hem doen en heeft weer vertrouwen in de mens! Dus dames ga nou niet slaan maar praat eens gewoon met ze zoals je dat ook tegen een mens zou doen. En denk er eens bij na dat je een mens ook niet zomaar zou slaan. Hoe kom je er dan bij om dat wel bij je paard te doen. Als ik niet voor je wil kruipen, wil hij dat ook niet en straf hem niet maar probeer eens een andere weg. En over die managemeisjes: zij staan dichter met hun liefde bij paarden en waarderen het veel meer dus vaak hebben ze nog gelijk ook! Het zijn vaak de verwende nesten die op het wedstrijdterrein de problemen hebben omdat ze niet meer waarderen waar ze mee mogen werken: het paard. Toen ik nog wedstrijden reed lachte ik me altijd rot om al die mutsen met peperdure paarden! Omdat ze samen geen connectie hadden stonden ze meer op de achterbenen dan dat ze vooruit kwamen terwijl ik daar heerlijk op mijn gemakkie tussendoor hobbelde met mijn allerliefste Bassie! Wij hebben nl. wel een band! Door dik en dun. Ik zou willen dat iedereen dat had die met paarden om gaat. Denk nou a.u.b. niet dat ik iedereen op deze site veroordeel want dat is niet zo. Ik heb het slechts over die gevallen die hun paarden slaan (en dan heb ik het echt niet over een tikkie maar echt slaan) en geen respect tonen voor ons edeledier. Ook Bas krijgt van mij weleens een tik maar meestal lig ik in een deuk om wat hij probeert. Hij voelt zich dan vervolgens flink in de z... genomen en doet het vervolgens niet meer. Nee echt, communiceer zoals je ook met een mens zou communiceren, dat werkt echt! En dat boek? het is echt een aanrader.
groetjes! Heidi Lovers Bas 4ever!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:19

Hmmm trailerladen is een apart iets bij mijn paard...meestal heeft hij weinig zin, hij is nou eenmaal claustrofobisch en 3 muren om zich heen en weinig uitzicht vind hij toch wat minder.
Het grappige is dat het ene trukje (achter emmer voer aanlopen bv) maar 1 hooguit 2x werkt.
Als we bij een DA zijn geweest krijgt hij altijd een kleine cocktail indien nodig (soms is hij vanwege de behandeling al suf), zodat hij braaf trailerd.

Doet me denken aan een keer dat hij ondanks suf, absoluut niet wilde, hij verzette gewoon geen voet....kwam er een vreemde meneer even helpen...die gaat achter mijn paard staan en bij het zien van de man 'huppelt' mijn paard snel de trailer in, hahahahahaha. Hoezo 'dwingende ogen van vreemden' *LOL*

Meestal staat hij binnen een kwartier wel op de trailer en soms makkelijker dan andere keren.

Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 11:31

Nog even voor alle duidelijkheid voordat ik verkeerd begrepen wordt...: ik ben NIET tegen een tik maar wel tegen flink meppen (zag ik ergens staan dat iemand dat was overkomen door iemand van een manage. zo´n gast komt al niet eens bij mijn Bassie in de buurt)
Ik ken Rhijnauwen ook goed genoeg om te weten hoe ze dat heeft aangepakt. Als Rhijnauwen iets niet lukt dan kun je het rustig vergeten want dan lukt het niemand.
De reden van mijn felle reactie is vanwege het feit dat steeds dezelfde personen het hebben over wel effe meppen, in de zeik nemen dus ik zal ´m eens even. Dat soort mensen zijn de mensen waar ik het over had. Dit even ter verduidelijking. Wellicht had ik het beter onder het stukje van Merilyn kunnen zetten omtrent die stal gezien mijn ergenis daar eigenlijk ontstond. Toen ik hier weer opnieuw las dat er geslagen werd (niet door de auteur maar bij sommige reacties) werd ik even ziedend en kon ik het wel uitschreeuwen! Dat deed ik dan dus ook maar op de verkeerde plek. Het had dus eigenlijk moeten staan onder het stukje over het in de stal gaan met die stoere hengst...
Voor degene die mij verkeerd begrepen hebben, sorry maar jullie weten nu in ieder geval hoe het zit.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:49

Ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar er zijn ook een aantal paarden die dus echt het bloed onder je nagels vandaan halen, en dan kun je dus 3 dagen bij de trailer gaan staan, no way dat dat paard ook maar 1 stap richting trailer zet.
Ik ben persoonlijk ook niet voor de harde hand, maar bij sommige paarden helpt praten en voer enz... gewoon niet. Je kunt snel zien aan een paard of dat ie gewoon bang is om die trailer in te gaan, dan is het een kwestie van vertrouwen winnen. maar er zijn ook paarden, dan kun je praten als brugman... maar dat helpt dus geen biet. en nu heb ik het dus niet over verrot slaan, maar even aanpakken, zo`n paard neemt je nl dus echt in de zeik.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 13:52

Makkelijk praten Heid maar echt ieder paard is anders de ene heeft een rotschop nodig en de ander loopt er met een fijn babbeltje in.

Wat dat betreft heb ik genoeg gezien met laden betreft.

PS ik heb een laadoefendag van Emiel Voest gezien en die heeft ook niet alle paarden op een "vriendelijk" manier de trailer op gekregen Haha! .

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:13

Ik denk dat ieder paard een eigen aanpak nodig heeft, maar wat wel bij alles geldt is dat geduld een schone zaak is (HE PRIS????) Haha! Haha! , Verschillende manieren helpen.
Het paard van een vriendin weigert de trailer op te lopen als er niet iets op zijn schoft ligt.
Dus dan doen we dat toch maar dan gaat het goed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:35

Yep, niet ieder paard staat open voor een redelijke benadering. Mensen staan daar nog niet eens altijd open voor. En dan moet je gewoon iets harder optreden.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:29

Paity wil ook absoluut niet zomaar de trailer in. Je druk maken of slaan helpt ook totaal niet, net zomin als paaien met lekkere hapjes. Het enige dat werkt is een longeerlijn achter en tegen haar kont. Normaal gesproken niet mijn steil, maar beter zo dan met een hoop trammelant. Als ze er eenmaal opstaat, en ook bij het uitladen, gedraagt ze zich als een Schijnheilig !