Gravende pony, wat doe je er tegen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Gravende pony, wat doe je er tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 11:39

Jaja, camilla denkt dat ze een hond is ofzo. Verward Scheve mond
Iedere keer als ik op stal kom, en ik trek de staldeur open, valt de halve inhoud eruit. (OK, das overdreven, maar er valt een heleboel zaagsel uit..)
Elke keer na het rijden verdeel ik het weer goed en ligt er maar een heel klein beetje bij de staldeur, maar de volgende dag weer een hele berg tegen de deur aan.. En valt alles weer naar buiten.
Precies in het midden van de stal zit altijd een soort kuil. Net alsof ze gewoon een kuil graaft dus!
Iemand tips wat ik hiertegen kan doen? Het is namelijk erg irritant, kan ongeveer elke dag alles weer teruggooien en de gang vegen.. Scheve mond

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:42

Het weide/stalgenootje van mijn bijrijdpaard graaft onwijze kuilen in de wei en in de bak Scheve mond Die in de bak vallen nog mee omdat hij daar nooit lang in staat en die gooi ik regelmatig dich, maar in de wei zitten echt diepe gaten! De eigenaren hebben inmiddels hets tuk in de wei met de grootste gaten afgezet, het is veel te gevaarlijk! Als hij er een keer door heen zou galopperen breekt ie zn benen! Dit weekend gooien we ze dicht.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 11:47

In de wei doet ze het niet, daar zitten iig geen kuilen.
Alleen in de stal. Verward

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:49

Ik heb ook een merrie die dat vaak doet. Bij haar is het een teken van verveling en dat ze naar buiten wil ofwel als ze niet buiten kunnen moet ik haar echt een hele berg hooi of kuil geven zodat ze lang bezig is.

Misschien is het bij dit paard ook zo.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:49

misschien eens een andere bodembedekking proberen, kijken of dat helpt. Heeft ze wel voldoende afleiding? Staat ze genoeg buiten etc? Wanneer doet ze het? Misschien wel alleen als ze gevoerd word... Ik denk niet dat het veel kwaad kan, dat graven op stal, behalve dan dat het een beetje onhandig is voor jou.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 11:50

Hmm, dat zou best kunnen.
Al heeft ze vaak wel hooi liggen, en een jollybal waarmee ik haar al meerdere keren mee heb zien spelen..
Verder staat ze de gehele dag buiten. Volgens mij doet ze het 's nachts.
Ze gaat wel altijd precies in de kuil liggen. Scheve mond

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:59

Als ze in de kuil gaat liggen, gebruikt ze dan het 'opgegooide' gedeelte als rug/hoofd steun? Of niet? Anders zou het ook nog kunnen dat er wat tocht onder de deur door komt en dat ze dat dus afdicht door er zaagsel voor te leggen Lachen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 12:01

Hey, das een goede! Ik heb er eigenlijk nooit opgelet of ze het als steuntje gebruikt ofzo. Maar wat je zegt zou heel goed kunnen.
Als dat zo is, heb ik toch nog wel een slimme pony. Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:37

een pony van mij deed het ook, die nam dan een hap brok en wandelde daar de stal mee door...bak leeg en op speur tocht...graven als de ziekte op stal...ook hooi is niet om te eten maar om te verdelen Verward
Je zou zelf al een soort kuil kunnen maken en dan het hooi voor de deur leggen..kijken wat ze dan doet.

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:48

Prins is 3,5 jaar oud en een ruin, hij is erg slim, als de wei nat is, dan graaft hij eerst een kuil, daardoor komt er een lekker droog plekje en dan gaat hij daarin liggen rollen! wel lastig voor ons maar we gooien ze regelmatig dicht.

Succes verder! Groetjes Joyce

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:50

Dennis doet het ook. Hij staat op Biobase en ligt zelf altijd in een kuil en daarom heen is het iedere dag een stuk hoger. Niets aan te doen denk ik.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:08

denk niet dat je paard er iets 'bewust' mee bedoelt. maar gaan liggen, of rollen, gebeurt bij een paard meestal maar na een soort 'voorgedrag', het krabben met een hoef. hoe groter de drang is om te gaan liggen/rollen, hoe korter die voorgedragfase zal zijn. soms zie je dus bijna niks, of hoogstens één schraapje met een hoef.
tegenovergestelde: hoe onbeslister het paard is of het wel of niet zal gaan liggen, hoe uitgesprokener die aanloopfase. tot het in extreme gevallen bijna op zichzelf staand gedrag wordt.
jouw paard wil dus eigenlijk wel gaan liggen, maar twijfelt heel lang. paarden gaan in de natuur nu eenmaal niet op hun ééntje in een afgesloten ruimte liggen. door die twijfel blijft hij maar krabben en krabben en krabben en........gaat finaal wel liggen, in een gat. dat hij daarbij alles op een hoop gooit, daar snapt hij zelf niet eens de konsekwentie van Knipoog !

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:44

Tos doet het ook en dat is met uitmesten heel makkelijk! Alles is al vast op één bultje Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:03

Zo'n pony wil iedereen hebben, ze zijn nml een schat aan het opgraven om aan hun baasje te geven Haha!
Ten minste dat is het verhaaltje wat ik mezelf heb aangepraat, oftewel Smiles doet het ook, ik heb ook geen flauw idee waarom hij dat doet.
Wat ongeo zegt gaat bij mijn pony iig niet op, hij gaat nml heel makkelijk liggen zonder daarvoor te graven, bovendien doet hij het ook buiten zijn stal.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:46

Zou het door heen en weer lopen kunnen komen? Joris heeft altijd een kuil in het midden en aan de voorkant en deels zijkant veel zaagsel. Komt bij hem door veel lopen in de box.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:02

Yorghos heeft ook altijd een kuil in het midden van zijn stal. Ik zie hem nooit graven, maar soms zie ik wel dat hij languit ligt. Daarbij duwt hij automatisch met zijn hals en benen stalbedekking aan de kant. Misschien doet jouw paardje dat ook.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:07

of verveling of vitamine te kort.... sla twee vliegen in 1 klap!
koop een likit of een liksteen, dan hebben ze vitamine, en iets te doen Tong uitsteken

suc6

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:13

Brenda graaft ook vaak kuilen in haar stal. Dit doet ze vooral wanneer ze bijna haar eten krijgt. Dus haar rede is bekend maar het is wel lastig als je dr stal uitmest en je dan in de kuil valt Clown (de ondergrond is gewoon van zand)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:14

Ik zou het zelf op verveling gooien, Mander doet het nl ook, maar niet in stal, alleen in de bak.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:26

ewald heeft het ook gedaan maar dan had ie alles naar het midden van de box gedaan.. nou zat er bij hem ook deze keer erg veel zaagsel in. Maar ik weet zeker dat het bij hem door verveling komt.. hij was die dag nl. niet uit zn box geweest... kan hij neit zo goed tegen (en groot gelijk)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:12

Vroeger had ik een vos die er een kampioen in was. Die presteerde het om in 1 nacht een gat te graven van een meter diep en alle stenen op een bergje te gooien. Zucht... kon je accuut aan het straten in de stal. Later had ik voor mevrouw een grote zwerfkei in de stal liggen en daar ging ze dan mee aan de rol. Ze wou graag bouwvakker worden denk ik. (had voordien al diverse dingen geprobeert, oa. loshangende ketting, jollybal etc.) De zwerfkei werkte echt het beste....

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:20

Mijn paard Unique is bijna 3. Ze begon in de losgooibak enorm gat tegraven. Wat ze nu elke keer mooi doet. Maar nu heeft ze die gewoonte ook aangenomen omdat in de haar box te doen, Boos! (erg vervelend) Aangezien ze bij ons op vlas staan en je een goed bodem moet op potten gaat dat op z'n manier niet echt lukken. Maar z'n liksteen is wel leuk en handig maar binnen een uur is die al op . Er hangt ook een bal in haar stal. Maar heeft toch weinig zin.