friezen op wedstrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 22:38

ik ben eigenlijk veel meer een springer dan een dressuur rijden, heb 2 pony's bijna in het z springen gehad en ben nu met mijn derde bezig

maar nu krijg ik ook een heel mooi aanbod om op een friese stermerrie te rijden, ook wedstrijden

ik heb altijd gezegt dat ik nooit op een fries de wedtrijden in wil
maar nu ik die fries dus rijd is ze toch wel leuk, leukste fries die ik tot nu toe gereden heb
dus ik zit er toch wel over te denken om het te doen

maar nu is dus mijn vraag, ik heb me eigenlijk nooit echt met friezen beziggehouden, hoe doet de gemiddelde fries het op wedstrijden tussen de 'gewone' paarden.
een fries rijdt heel anders, wordt dat nu ook anders gejureerd?

en zijn er hier meer mensen met friezen in de wedstrijden? hoe gaat dat? en hebben jullie daar ook foto's van?

alvast bedankt!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 22:42

d
Laatst bijgewerkt door janna op 10-04-22 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 23:13

Je ziet ze de laatste tijd meer, volgens mij!
Ik denk dat het voor een jurylid weleens lastig kan zijn, maar waarom niet? In principe moet je hetzelfde beoordeeld worden, en dat gebeurt over het algemeen ook wel volgens mij. Misschien is dat ook afhankelijk van de regio.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 10:12

Zelf heb ik op een fries wedstrijden gereden en mijn zus rijdt nog steeds op friezen. Zelf reed ik M met mijn fries. Deze was wel erg druk, waardoor ik wat moeite had om deze netjes aan het been te laten lopen. Mijn zus heeft haar laatste paard binnen 2 jaar naar de Z gereden vanaf de B. Het jureren zou niet anders moeten zijn, maar ik merk wel dat het in Friesland toch wat gewoner is dan in Overijssel Gelderland. Hier in Overijssel kun je soms met veel grotere puntenverschillen te maken krijgen, terwijl in Friesland minder verschil tussen ongeveer gelijkwaardige proeven in punten ziet. Wat vaak wel in je voordeel werkt met een fries (heb ik gemerkt) is als deze veel behang heeft. Je kunt dan niet altijd goed zien of de buiging of stelling goed is, waardoor je vooral in de hogere klassen wel eens het voordeel van de twijfel krijgt (andersom kan ook, maar dat gebeurt minder vaak. Wanneer een jurylid iets niet goed kan zien krijg je vaak een voldoende) Het voordeel van een Fries verder vind ik dat deze vaak van zichzelf heel constant doorlopen. Je kunt zo een nette proef rijden ook al kan hij de oefeningen nog niet zo goed. Omdat het paard dan toch constant blijft doorlopen, lijkt het al heel wat.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 19:57

ik heb 3 jaar friezestermerrie's gereden.
Ze worden door de meeste jury's wel gelijk gejureerd als andere paarden maar je ehtb er van die stinkmoddern tussen Lips are sealed
Maar met een fries wedstrijden springen heb ik nooit echt wat gevonden,w ant daar zijnz e eigenlijsk wat te lomp voor.
Dressuur kunnen de meesten daarentegen (heel) goed.
Ik heb 1 fries beleerd, dat was in het begin een draak datw eg vloog zodra je er op zat.
En toen ik dr had áfgericht'was het een goede dressuurmerrie die alweer eens tuk duurder was geworden *glunder*
ik rijd dr al een jaar enit emer maar ik heb soms nog steeds de neiging om dr weer trug te vragen.
Maar opd it moment ben ikw eer een paardje aan het beleren end aar ben ik heel blij mee.

Maar nuw eer ff ontopic:
met friezen kun je ongelovelijk vele lol beleven, vooral emt springen haha.
Als ze een beetje tuigen en goed galoperen dan zijn het fantastische dressuurpaarden.
Als je meer wilt weten Pb je me maar.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 22:30

hahahah, ik zie het al voor me, ik met zo'n fries in het parcours Haha!

bonny_
Berichten: 31
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:54

hoi!
ik weet niet erg veel over de friezen en zo.
maar mijn vriendin daar de vriendin van Haha! die rijd ook friezen.
en ook wedstrijden.
en ze valt er niet mee op!
en de fries doet altijd goed zn best!
maar het zal bij iederen fries wel anders zijn denk ik.


groetjes bonny

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 22:56

zijn er hier dan ook mensen met foto's van hun fries in de wedstrijden? ben ik wel erg benieuwd naar

bonny_
Berichten: 31
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:20


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:56

Het nadeel bij Friezen is soms juist het front. Omdat ze hun hals er zo opzetten, LIJKT het alsof ze aan de teugel lopen. Zolagn je je Fries gewoon naar beneden kan rijden, en weer Hoger in kunt stellen, dan zou ik het zeker doen. Maar als hij in 1 houding blijft lopen niet.

Ik zit me nog steeds rot te ergeren aan die stinkmodderjury's die dat namaak-aan-de-teugel nog steeds waarderen met hoge punten. En dan denken de amazone's of ruiters dat ze heel goed rijden, das poedersuiker.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 18:27

foto
Afbeelding

Mijn zus met haar friese merrie twee jaar geleden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: nefertete op 2001-12-10 17:29 ]</font>

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 22:20

Ik geef een aantal Friezen les (hengsten. ruinen en merries) jureer regelmatig en heb zelf een 2 1/2 jarige hengst. Ik ben van mening dat je een Fries net moet beoordelen als een wpn-er of wat voor ras dan ook! er zijn Friezen erg beroerd lopen, maar er zijn net zo goed wpn-ers die beroerd lopen! maar er zijn ook Friezen die super over de rug gaan, kunnen uitstrekken en super kunnen galopperen. Ik ben eens naar een clinic van Tineke Bartels geweest in Ermelo, speciaal gericht op Friezen, je merk dan dat de benadering van lesgeven gewoon hetzelfde is (lang/laag/rond over de rug etc.)met als speciale aandachtspunt de galop en de lengtebuiging, maar zullen er niet heel veel ruiters/amazones van wpn-ers met dezelfde problemen zitten? Verward Heel veel succes met het rijden van wedstrijden enne er zijn er al een paar die starten bij de NVDR ZZ licht en ZZ zwaar Haha! dus gewoon volhouden en als je zo'n jury krijgt die nog steeds denkt dat een Fries voor de kar hoort laat ze dan zien dat een Fries ook een super dressuurpaard is met een super karakter en ps ze kunnen ook best goed springen hoor! heeft laatst in "Bit" een heel artikel over gestaan! Clown

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:51

Er rijden tegenwoordig inderdaad heel veel Friezen in wedstrijden, hoor! Toevallig reed er vanavond eentje bij ons in de Z1. En in één van de andere rubrieken berijdt een jong meisje een Fries en als zij er is dan weet je dat je waarschijnlijk geen eerste wordt!
Ik schrijf vaak voor de jury bij dressuurwedstrijden en mijn ervaring is dat de meeste jury's Friezen inderdaad als elk ander paard beoordelen.
Een Fries die bijvoorbeeld goed verruimt bij de middendraf krijgt net zoveel punten als een KWPN-er.

Zelf heb ik op zich ook niet zo heel veel met Friezen, vind ze een beetje teveel een modepaard geworden, maar toen ik een tijdje terug een Friesje van een stalgenootje mocht rijden was dat toch wel heel leuk! *LOL*