Pony's uitbesteden... idee ??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 02:56

Door mijn "uit de hand gelopen" hobby heb ik momenteel 15 welsh A pony's. Dekhengsten, fokmerries, hengsten en merries in opfok. Eigenlijk teveel werk voor alleen hobby.
Heeft iemand ideeen om in plaats van de verzorger naar de pony te laten komen, een of meerdere ponys naar de verzorger/ster te brengen ??
Het idee is eigenlijk: "zou iemand anders niet, al dan niet tijdelijk.. (vanalles is af te spreken immers) veel meer plezier aan mijn pony's kunnen beleven.
Wie heeft ervaringen/interesse/ideeen ??????

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 09:17

Misschien is het wat om contact op te nemen met ponypark slagharen. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger kon je de pony`s voor de winter in winterstalling krijgen. Na de winter moesten de pony`s weer terug. Zij zullen daar vast een systeem voor hebben dat werkt. Als zij jou kunnen helpen hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 00:15

Is misschien een idee, maar het is niet zozeer dat het om winterstalling gaat. Het gaat er om dat de pony het beter naar de zin heeft en de gebruikers ook. Heeft dus niets met zomer of winter te maken.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 00:21

Dus dit is nu eigenlijk een oproep voor mensen die graag een pony zouden willen leasen??
Want dat is het toch in feite?

Lijkt me wel een goed plan, maar zorg dan wel dat er een echt goed contract is Lachen
Dus, wat die verzorgster er mee mag doen, wat hij/zij betaalt, voor hoe lang enz.

En oja, ik zou wel willen, is alleen geen plek hier in de buurt Verdrietig

_________________
<font color="green">Ik kan gedachten lezen!!!</font>
<font color="red">En... je moest je schamen Knipoog</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: assie op 2001-11-22 23:23 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 00:47

Als je daar goede afspraken over maakt (en deze op papier zet!!) is dat heel goed mogelijk. Wordt eindeloos gedaan hoor, in allerlei vormen Haha! Grote vraag is altijd, wie betaalt wat e.d. En denk goed aan je verzekeringen!

Het lijkt me dat het voor jou als fokker misschien leuk is om de betere pony's door een talentvol jeugdruitertje op wedstrijden uit te laten brengen. Goede reclame voor je fokproducten! Lijkt me een betere bestemming dan ponypark Slagharen eerlijk gezegd...

_________________
It's just that I recall September
It's just that I still hear your song
It's just I can't seem to remember
Forever more those days are gone

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-11-22 23:57 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-11-23 00:20 ]</font>

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 01:11

Zo bedoelde ik het niet. Ik had het meer over die contracten. Als het goed is hebben zij een redelijk systeem opgezet en daar ook de spelregels van op papier staan. Dus hoef je niet zelf te gaan vogelen met contracten als er een bijna voor je neus ligt. Dat heeft dus ook niks met zomer en winterstalling te maken. Misschien vind je dat wat zij op papier hebben wel heel goed van toepassing op jouw pony`s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 01:19

dan had ik het verkeerd begrepen chrico, no offence.

Ik denk toch dat je beter zelf een contract opstelt, uiteindelijk (voorbeelden zijn nooit weg uiteraard), omdat er, afhankelijk naar de situatie, heel andere belangen gaan spelen.

In het geval dat een lief klein meisje gewoon leuk bosritjes gaat rijden met een leuke pony, is er weinig ingewikkelds aan de hand. Op het moment dat een goede ponyruiter een van de dekhengsten serieus in de sport gaat uitbrengen, komen er heel andere belangen bij kijken. Dan moet er geïnvesteerd worden in lessen e.d., wie gaat dat betalen? Als die pony goed presteert is het te verwachten dat er meer dekkingen komen en dus meer inkomsten, ziet de ponyruiter (de ouders?) daar nog wat van terug? Doordat een pony in de sport heeft gelopen wordt hij meer waard, ziet de ponyruiter daar nog wat van terug? etc. etc. etc.

Zo'n contract hoeft helemaal niet "officieel" worden opgesteld bij een notaris of zo. Het gaat erom dat die afspraken op papier staan, dat iedereen dezelfde afspraken op papier heeft staan en dat iedere partij dat voor acceptatie ondertekend heeft.

Ik heb een geval meegemaakt waarbij een "leenpaard" door een stom ongeluk om het leven kwam, en doordat wij als eigenaren onderling de dingen goed op een rijtje hadden staan, zijn de persoonlijke verhoudingen heel goed gebleven.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 01:27

Ik heb ooit eens (en dat was wel een winterafspraak) wat pony's gebracht bij mensen die daarvoor dat gedaan hadden met "Slagharen". Deze mensen kwamen dus NIET bij mij terecht vanwege de positieve ervaringen hiermee Lachen

Het gaat mij overigens niet om leasen (oftewel om het geld). In principe is het gratis.

Bertus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 01:34

Ik begreep uit je eerste berichtje al dat het je niet om geld te doen is, maar ik denk dat je dat, in de situatie die ik je schetste, niet uit het oog moet verliezen. Kan vervelende situaties opleveren namelijk, het is iig de moeite waard om er vantevoren overna gedacht te hebben. Het kan nog zo uitlopen dat jij een ander geld schuldig gaat zijn Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 01:50

Ik begrijp precies wat je bedoelt Zep, maar ik denk altijd maar: 1 stap tegelijk. Zodra iemand serieus belangstelling heeft kunnen er altijd nog goede afspraken gemaakt worden en dat zal dan ook zeker gebeuren. En met mij kunnen mensen altijd veel kanten op !
Ben trouwens erg blij met jullie reacties... tnx !

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 07:39

Hoi, ja dat uitbesteden klinkt wel leuk ja. Zoals jullie allemaal onderhand wel weten zitten mijn ponies in NL en ik helaas zo'n 2000 kilometer naar het Noord-Oosten. Mijn vader is gelukkig gezond, maar ik weet wel een drietal ponies die op een betere plaats thuishoren dan waar ze nu staan. Daar kan ik dus heel weinig aan doen. Maar goed, uitbesteden heeft veel haken en ogen. Soms is het het beste om het bestand klein te houden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 11:04

Idd stel een goed waterdicht contract op en laat de mensen we wat voor betalen hoeft niet veel te zijn maar meer voor het idee. Kom je echt een wedstrijdruiter tegen dan is de sitautie weer anders. Dan krijg je tenminste de wat serieuze ruiters op je af ipv die kinders die alleen komen wanneer ze zin hebben (wil niet zeggen dat dat altijd zo is maar helaas heb ik die ervaring) .

Lijkt me idd leuk om ruiters te hebben die er wat mee willen doen (springen, dressuur) Dat is goed voor je naam en de pony´s zijn ook weer happy. Party!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 21:18

Prisca, natuurlijk... "de bokken van de geiten scheiden" is al een probleem op zich Lachen Lachen

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 16:15

Het idee op zich vind ik heel goed...Beide partijen hebben er plezier van en als het goed is de pony ook nog. Het is dan natuurlijk belangrijk dat er duidelijke afspraken zijn. De meeste mee in het Welsh wereldje zitten hebben veel contacten in de pony-wereld, kan je daar niet iets mee? Het zo idd mooi zijn als je een wedstrijdruitertje kan vinden, die zijn vaak wat serieuzer en het is de natuurlijk ook goed voor jou als fokker.

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:38

Zou best wel kunnen, als iemand er dan veel lol mee heeft, dat is toch leuk!!!
Misschien een kinderboerderij, of een jong enthousiast ruitertje, of iemand met een karretje....

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 21:47

Citaat:
Op 2001-11-22 23:21, schreef assie:


En oja, ik zou wel willen, is alleen geen plek hier in de buurt Verdrietig

_________________
<font color="green">Ik kan gedachten lezen!!!</font>
<font color="red">En... je moest je schamen Knipoog</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: assie op 2001-11-22 23:23 ]
</font>


met rond vragen bij boeren kom je al een heeel eind astrid. laura is het ook gelukt!
helaas kan het bij mij niet he (jij dus een pony daar neerzetten)
dat leasen lijkt me idd wel handig en fijn

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-01 22:38

Kinderboerderij lijkt me niet zo'n goed plan .. het mooiste zou zijn dat iemand gewoon met de pony ('s) aan de slag gaat.
Karretje trouwens ook niet.. indien gewenst heb ik die ook wel.
En afspraken zijn er gewoon om gemaakt te worden als jullie begrijpen wat ik bedoel.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:51

Maar wat bedoel je dan met aan de slag gaan?? Uitbrengen op wedstrijden, erop rijden, mennen, vrijheidsdressuur (iets in die trant) paardje zelf inrijden, western?

Ik zou dus wel willen.. maar geen plaats Verdrietig en Yentl.. ik heb al heel veel rondgevraagd..
En ik denk dat ik ook te groot ben, voor welsh A'tjes. Daarom vraag ik ook, of het alleen om rijden gaat, of om het aandacht geven?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-01 23:47

Maakt niet zoveel uit Astrid.. alles is bespreekbaar !