Tips voor een angsthaas?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Tips voor een angsthaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 00:01

Eindelijk... na 2 jaar niet meer in de buurt van paarden te zijn geweest, is het weer zover. IK HEB EEB VERZORGPAARD. Geweldig he
Maar ja, ik ben een rasechte manegeklant, wat overigens heeeeel leuk en gezellig is, dan is dit wel ff andere koek.
Zoals je dan mischien wel in mijn profiel gelezen hebt, ben ik behoorlijk angstig, maar ik kan het niet laten om met paarden om te gaan. Knipoog

Ik ben nu eerst mijn contact aan het opbouwen met prana en lekker aan het tutten met haar. Maar ik kijk enorm op tegen de dag om er op te kruipen. Hebben jullie nog wat tips voor me

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:17

kijk even naar mijn topic onder rijtechnisch, ik heb hele aardige en bruikbare tips gekregen. Succes!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:35

De NVVR organiseerd in juli een rijweekend voor mensen met angst. Kijk eens op www.nvvr.info en wordt lid van de club, krijg je nog een leuk blad op de koop toe OK dan!

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 01:01

doe het vooral erg rustig aan. Daarnaast is het bij zulke angsten van belang dat je er doorheen gaat. Dus zorg dat wanneer je er voor de eerste keer opstapt het ten eerste erg rustig en voorzichtig doet. Ga er bijvoorbeeld eerst alleen op zitten daarna langzaam stappen en zo steeds verder. Maar het is erg belangrijk dat wanneer dat lukt natuurlijk als je erop zit en je voelt de angst opkomen dat je wel even blijft zitten en wacht totdat de angst weggaat. Wanneer je je angstig voelt en je stapt eraf dan ontvlucht je die angst en zal het lastiger worden. Maar kun je blijven zitten dan gaat die angst gaat vanzelf over dan kun je het zo langzaam opbouwen. Normaal gesproken zijn mensen die bijv ergens bang voor zijn geneigd ervoor weg te rennen wat alleen het tegenoversgestelde resultaat heeft. Doe het vooral rustig en neem iemand mee die het paard vast kan houden en jou stimuleert en kalmeert! Heel erg veel suc6! (sorry voor het verwarde verhaal, maar als je het niet snapt vraag het, ik weet wel een beetje wat over angsten (studie) dus misschien kan je nog wat extra tips geven ofzo

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 13:09

Goh, bedankt voor de tips. Het is ook fijn om te weten dat ik niet de enige ben die bang is. Scheve mond
Wat mijn slechte gewoonte is als ik bang ben is dat als er iets gebeurd, ik gelijk voorover val en met mijn benen ga knijpen. Heeeeeel fout dus.
maar ik wil zo graag op prana gaan rijden ze lijkt me echt geweldig onder het zadel.

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:25

Ik ben ook zo'n schijterd, en idd doe rustig aan.
Ik vind t zelf ook belangrijk dat t een lief en rustig paard is. Ik durfde in het begin niet eens te galopperen op m'n verzorgpaard, dus heb ik dat ook niet gedaan. Dat heb ik pas na een paar maanden gedaan. Nu doe ik t ook alleen maar als t niet druk is in de bak, dus ben nog steeds een schijterd! Haha!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:40

prana schreef:
Goh, bedankt voor de tips. Het is ook fijn om te weten dat ik niet de enige ben die bang is. Scheve mond
Wat mijn slechte gewoonte is als ik bang ben is dat als er iets gebeurd, ik gelijk voorover val en met mijn benen ga knijpen. Heeeeeel fout dus.
maar ik wil zo graag op prana gaan rijden ze lijkt me echt geweldig onder het zadel.


Dat zijn geen slechte gewoontes, dat zijn gewoon natuurlijke reacties. De enigste manier om daar vanaf te komen is niet meer bang zijn en dus meer vertrouwen hebben.
Zorg voor iemand die je kan steunen in je niet-bang-willen-zijn. Iemand die je ergens doorheen kan praten kan erg stimulerend zijn.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:50

Hallo, ik heb ook met tussenpozen op maneges gereden. Sinds 4 maanden heb ik een bijrijdpaard. Ik zit er wel al vanaf het begin op, maar herken je gevoelens wel.
De eigenaresse van mijn bijrijdpaardje leert me dat je je angst om moet zetten in kracht. Dat werkt steeds beter. Wat ook goed werkt: als je bang bent ga je automatisch je adem vast houden en meer inademen. Je moet het tegenovergestelde doen, goed uitademen. Zo zijn er nog meer ontspanningstips.

Ik heb ook het probleem dat als er iets onverwachts gebeurd, dat ik dan voorover duikel. Dat gaat ook steeds beter. Laatst ging ik zomaar automatisch achterover zitten toen Huib wegsprong voor iets!

Het gaat vast goed komen. Gewoon vertrouwen hebben/houden en ontspannen!
Succes!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:15

ikke schreef:
De NVVR organiseerd in juli een rijweekend voor mensen met angst. Kijk eens op www.nvvr.info en wordt lid van de club, krijg je nog een leuk blad op de koop toe OK dan!


Ik kan geen info vinden op die pagina. Ligt vast aan mij. Waar staat het precies?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:35

Gewoon op jezelf vertrouwen,
Niet angstig erop zitten, gewoon je paard vertrouwen geven, want dan krijg je dat ook terug.
Het is gewoon een wisselwerking, als jij gespannen bent, is je paard dat ook maar geef je hem rust en vertrouwen krijg je het terug.

Als je voelt dat je angstig word, ga er desnoods even naastlopen ga praten tegen je paard, of zingen (doe ik altijd, worden ze heel erg rustig van).

Suc6

prana

Berichten: 319
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:20

dank je wel allemaal,

Dat van je adem vasthouden klopt, dat maakt het alleen nog maar erger.
Ben vanmiddag weer geweest en er zit al vooruitgang in. Het was nl. zo erg dat ik niet eens met haar durfde te lopen. Vanmiddag heb ik haar zowaar gelongeerd ( voor de 2e keer van mijn leven ).
Het ging echt geweldig en Prana reaggeerde geweldig op mijn stem.
Ik had het zo naar mijn zin dat ik niet eens had gemerkt dat het al behoorlijk was gaan regenen. Verward

Gelukkig wordt ik ook heel goed begeleid door de eigenaaresse, dus dat zit wel goed.
Nogmaals bedankt voor de tips, hier kan ik meer mee dan menig boek dat ik gelezen heb.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:07

Yep, voor al die bangebroeken hier de datum voor het angsthazen weekend van de NVVR. We noemen het: Angst wordt Moed!
Het wordt gehouden op 4 - 6 juli in Kootwijkerbroek. Voor details kun je PB-en.

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:27

ik ben zelf persoonlijk banger op der grond bij een paard dan op z'n rug.
maar ik denk dat je je al heel wat comfortabeler zult voelen als je je verzorgpaard beter kent en haar vertrouwt
ik ben er zeker van dat het wel in orde komt