eindelijk duidenlijkheid over de chip en paspoort!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

eindelijk duidenlijkheid over de chip en paspoort!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 22:57

er zullen vast meer mensen zijn die moe werden van de onduidelijkheid rondom het chippen (en het paspoort)

Na een tijd bellen etc etc, ben ik erachter, en ook waarom het zo onduidelijk is, en waarom de een iets ander zegt dan de ander!

lees anders eens op http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/in ... readid=165

daar heb ik het heel duidenlijk proberen te beschrijven de 9de reactie op dat topic!

als dat niet duidenlijk is, mail me maar!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:16

bedankt! Dat maakt het een stuk helderder!
Ik heb het nog even gepaste:


Re:alles over het Paardenpaspoort en de chip
« Antwoord #8 Gepost op: 03-02-04 21:53 »

--------------------------------------------------------------------------------
Mij was niet duidelijk of een chip nu verplicht is of niet.

het lezen van de folder gaf mij niet meer duidelijkheid, en mijn stamboek zegt iets anders dan de dierenarts.

Is het mogenlijk om alleen een paspoort zonder chip aan te vragen?
Volgens het stamboek is een chip nog niet verplicht (misschien over een paar jaar, na een overgangsperiode)
Volgens twee dierenartsen is het onloskoppelbaar... (en dat terwijl ik nu twee paspoorten zonder chip heb aangevraagd)

Ik werd helemaal gek, niemand kon mij een bevredigend antwoord geven, dus pakte ik de telefoon, en belde het ministerie LNV (landbouw Natuur en Voedselkwaliteit)
Die wisten niets en verwezen mij door naar productschap vlees vee eieren (PVE)
Daar werd ik van de kast naar de muur doorverbonden, maar na een half uur aan de telefoon hangen kreeg ik mevrouw de Vries aan de lijn die over dit onderwerp gaat.

zei kon mij een goed en duidelijk antwoord geven:

Het is zo dat de paspoort verplichting een Europese wetgeving is, en is vanaf 1 januari dit jaar verplicht voor ieder paard (en ezel). De chip verplichtig geldt in sommige landen, en ook Nederland wilt dat, nu is die aanvraag bij de EU, zij moeten toestemming geven, geven zij dat, dan wordt het meteen verplicht ingaande met een overgangs periode (waarschijnlijk per begin april)
het PVE wilt dat wij denken dat het verplicht is, om zo klachten over een paspoort en daarna weer een chip te voorkomen (1 keer iemand langs laten komen is natuurlijk goedkoper!) Vandaar dat de folder zo wazig is, ze mogen er niet in zetten dat het verplicht is, maar ze willen het wel suggereren.

Het is dus zo dat een paspoort verplicht is (vooral bij vervoer) en een chip is nog niet verplicht, maar makkelijker is het om het in 1 keer te doen


maar natuurlijk gelden ook de regels van stamboeken etc, als paarden zonder chip bijvoorbeeld niet gekeurd kunnen worden!

« Laatste verandering: vandaag om 08:13:49 door Ilse »

Gelogd


--------------------------------------------------------------------------------
Een goede ruiter begrijpt zijn paard,
Een slechte ruiter begrijpt zijn paard niet,
Maar de echte paarden man begrijpt dat hij zijn paard nooit echt kan begrijpen.


Klaas Feuth
www.natuurlijkruiterschap
.nl

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:10

of je leest even de site van de PVE/PVV....

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:14

Of je belt met het PVE en dan weten ze weer niet hoe het zit met een dochterstamboek zoals het onze (de Shire). Gek word je er van !! Boos!