Heeft iemand ooit een Don-paard in het echt gezien?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-01 15:22

Het meisje wat Toon vrijdag schoor is er heilig van overtuigd dat Toon een Don-paard is. Verward

Zelf heeft ze ook een Rus; een Budjonny. Dit ras is ontstaan uit kruisingen tussen Don-paarden en engelse volbloeds.

Ik heb persoonlijk mijn twijfels, denk niet dat Toon een Don is, maar ben wel benieuwd of iemand foto's heeft van dit ras? Ik heb in mijn rassenboeken gekeken, maar daar werd ik niet veel wijzer van... Haha!

(Bovendien hebben de meeste russen vriesmerken op hun schoft en dat heeft Toon ook niet, dus ik weet het niet hoor. Zal wel niet!)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 15:31

Kijk eens op de volgende sites:

http://www.paardenshow.nl/paarden_rasse ... gnr_oud=22

http://geocities.com/paardenrassen2/don.html

Op de laatstgenoemde site staan veel foto's. Ik kan ze helaas niet linken, degene van wie die site is heeft die optie uitgeschakeld.

Toon heeft wel iets ja, voor zover ik van foto's kan beoordelen. Maar ja, aan mij werd ook vaak gevraagd of Manjo een IJslander was... Lachen

Maar het is idd wel leuk om te speculeren over de afstamming van je paard. Succes, hoop dat je iets aan deze links hebt! Een echte Don heb ik helaas nog nooit gezien, heb je die uberhaupt wel in Nederland? Misschien dat iemand er eens een heeft gezien op vakantie in een Oost-Europees land?

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-19 14:34 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 15:47

Afbeelding

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 15:50

Kom je weleens bij Manege Nibbixwoud? Daar staan (stonden iig) 2 russen. Hele aparte koppies hebben ze, wel mooi.
Die hebben wel vriesmerken op de rug (op de plek van het zadel).
_________________
"Geef hem die graag de waarheid zegt een paard, waarop hij kan ontkomen" (Armeens spreekwoord)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marja op 2001-11-19 14:51 ]</font>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 16:03

Nee, op Nibbixwoud ben ik nooit geweest. Maar ze zijn er dus wel in NL? Overigens heb je verschillende soorten en typen Russen, ik ken bijvoorbeeld een Tersk, ook een vrij stevig paard (liep op hoog niveau endurance), maar die schijnen weer Russisch-Arabisch bloed te voeren.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 16:08

Bij ons op de manege lopen ook 2 Russen (vraag me niet wat voor), Rusky en Gorbatsjov. Allebei (vrij) stevig gebouwd en ongeveer 1,50. Rusky heeft 1 versnelling, hard, en kan flink bokken. Loopt onderhand geen les meer. Gorby is een stuk slomer, errug lomp (maar ik heb een vooroordeel sinds hij over me heen gewandeld is) maar kan buiten wel uit zijn dak gaan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 19:34

Even heeeeel erg off topic: Rusky en Gorbatsjov, ik vind ze wel heel origineel hoor! *LOL*

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 21:13

Tja, we hebben ook een Nelson. Daar ken ik er ondertussen al meerdere van. Is trouwens geen Zuid-Afrikaanse (toch? Daar komt Mandela toch vandaan?) pony. Gorbatsjov wordt eigenlijk wel altijd Gorby genoemd. Ik zal eens op zoek gaan naar een foto van hem.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 12:57

Hey bokkers bedankt voor de info!

Mijn twijfels heb ik nog steeds, ik zie inderdaad wel wat van Toon in de Don, maar volgens mij is Toon toch een stuk steviger... Moeilijk te beoordelen vanaf foto's!

Wel is het zo dat het koppie behoorlijke gelijkenis vertoont...

Ik ga misschien eens kijken bij Manege Nibbixwoud!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 17:57

Hoi Mieke,
Ook ik ben heel lang bezig geweest voordat ik erachter was dat Dikke een Kabardiner (ook een Rus Lachen ) is. Heb net even in je profiel de foto´s van Toon bekeken en de vorm van z´n lijf en de stand van z´n achterbenen komt wel eniger mate overeen met die van Dikke. Koppie en kleur weer niet. Als je wilt, PB me dan even een e-mail adres, dan kan ik je detail-foto´s van Dikke mailen (die ik speciaal voor dat doel voor iemand die totaal veel van russen paarden weet,
gemaakt heb). Ik heb na veel pijn een moeite één foto van Dikke hier op bokt gekregen. Hoe het via e-mail moet, weet ik wel *LOL* !
Groetjes, Sterre

PS Hoe gaat het met Kaminka???!