Teveel sociaal contact, oorzaak voor verzuren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Teveel sociaal contact, oorzaak voor verzuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 02:29

Graag jullie eerlijke mening gewenst over de volgende situatie:
Ik heb een haflinger, heeft vanaf scheiden bij haar moeder (2 jr) bij mij op het erf alleen gestaan, enkel koeien voor dagelijks contact, en geregeld eens een ander paard bij een buitenritje. Dit paard heeft een 3 jaar alleen gestaan. Toen verhuisde ze naar een kleinschalige pensionstal, waar ze dagelijks veel contact heeft met een ander paard (Tinker) die hebben een paddock gedeeld, en worden samen losgegooid. Ook geregeld andere paardencontact tijdens de gang van zaken, door te laten snuffen ofzo. Vrij veel dus, vergeleken bij eerst.

Ik merkte, dat toen ze net op pensionstal stond, het allemaal leuk was, hartstikke gezellig en ze kon met alle paarden overweg. Na een goed half jaar verhuisd van stal, en ik merk dat ze verzuurd is. Sommige paarden zijn niet veilig voor haar, die valt ze gewoon aan als die haar stal passeren (bijten, dreigen, en uithalen doen). Ook kan ze niet naast sommige paarden staan, want ze doet haar best om te trappen, ik belet het haar, en ze luistert, maar dat is wel wat ze graag wilt doen... Scheve mond Nu begint ze echter ook die Tinker waar ze van begin af aan mee samen staat, en altijd goed mee overweg kon (echt hele goede maatjes) dat ze die nu ook aanvalt als hij lomp doet, en ook als hij niets bijzonders doet. Dit is nog niet het echte gemene, maar het dreigende uithalen.

Dit baart mij zorgen. Ze wordt steeds lelijker tegenover andere paarden. Ze gilt, bijt naar andere paarden, en zou graag een paar flinke uithalen doen qua trappen. Is dit nou omdat ze teveel sociaal contact heeft? En graag wat rust aan haar kop zou willen hebben? Ze is namelijk bijna nooit alleen, ze staat altijd samen buiten, en bij haar stal, staat die Tinker ook half in haar stal te leunen (hij heeft gedeelte van de wand gesloopt). Wat denken jullie hierover? Ze wordt steeds smeriger in haar gedrag tegenover andere paarden, terwijl dat eerst absoluut niet zo was Scheve mond

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 03:14

misschien dat haar grenzen aan het zoeken is?
eerst had ze beina geen contact. daarna ineens wel en ik denk dat daar de nieuwigheid nu een beetje vanaf is?
Ik denk dat ze nu iets heeft, ja allemaal leuk en aardig, maar waar sta ik nou? en dat ze een beetje grenzen aan het verkennen is.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:31

eerste tijd is belangrijk denk ik.
een paard wat niet in een kudde opgroeid leert geen sociale vaardigheden.
rottig, maar dat komt niet meer goed.

Loutjelou
Berichten: 650
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:39

Als je haar en de tinker (of een ander paard) in de paddock zet, blijft ze het dan doen of is het van korte duur? Onze eigen pony ging altijd achter mijn verzorgpony aan als ik ze bij elkaar zette, en dan ook oortjes in de nek en bijten in haar kont. Maar na een paard rondjes door het weiland rennen, was het weer goed. Ze wilde alleen laten zien dat ze de baas was. Misschien is dat met jouw haf ook het geval.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:42

Ai, is Raak niet de enige waartegen ze zo zuur doet dan?

Ik denk inderdaad dat ze neit geleerd heeft haar sociale vaardigheden te ontwikkelen en dat dat haar nu opspeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:52

* Waterkippie, dat klinkt me inderdaad een logische verklaring in de oren. Zou best kunnen, dat dat het geval is.
* Luxx, ze is samen met haar moeder opgegroeid, dus de eerste twee jaar, zat ze in een kleine kudde van haar moeder en 3 shetlanders. Dus sociaal contact, daar is ze wel mee opgevoed, en dat kent ze wel. Het is meer, dat ze dat een langere tijd niet dagelijks heeft gehad.
* Loutjelou, met die Tinker gaat het juist wel goed, die is de baas over haar, als ze los in de paddock staan, dan is hij juist aan het bazen over haar. En valt hij haar een beetje aan (dreigend speels) gewoon om duidelijk te maken dat hij de baas is. Dit gaat goed, het is meer dat als we aan het rijden zij, en we staan stil. dat zij dan ineens een dreigende bijtuithaal doet. Die Tinker doet dat soms ook wel, maar lang niet zoveels als mijn paard doet. Ik weet niet hoe het is met een ander paard, de andere eigenaren zie ik bijna nooit, en die twee waar ik de eigenaren wel van zie, die kan Amanda dus echt niet uitstaan Scheve mond

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:23

gewoon even te tijd gunnen.

Mijn fjord en shet gingen samen eerst heel goed, de kobus (de shet) was de baas en buddy (fjord) vond het wel best. maar na een tijdje werd buddy ook zo naar kobus als jij beschrijft wat amanda doet.. ik heb ze het hekker laten uitzoeken en nu gaat het weer prima, kobus heeft buddy wel even laten weten dat hij toch de baas is.. heeft even geduurd en buddy snapt hem nu..

dus even lekker de tijd geven, meestal lopen dat soort dingen wel los..

wat doet de tinker naar amanda als ze zo doet?
accepteerd hij dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:05

Meestal vrij onverschillig, als ik erop zit, laat hij het rustig toe, maar hij kan het soms wel beu worden, en haalt terug uit. Maar bij hem is ze juist niet zo smerig aan t doen. Maar ik zal het dan nog maar even aankijken Lachen

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:03

mmmmmmmm

stalmoed?
pijn?
stal aan een te drukke wandelgang?
pubertijd van je merrie?
te veel voer?
bang of bedreigd voelen?(daardoor de aanval inzetten)
is ze nu op een leeftijd wanneer haar echt karakter is gevormd?
(tussen 5 en 8 jaar)

de test: andere stal(in een hoek waar het rustig is),niet meer losgooien met anderen,veel alleen eruit en veel beweging,minder of ander voer,veearts controle enz.

luister goed naar je merrie zeprobeert je duidelijk wat wijs te maken!!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:14

Maya schreef:
en die twee waar ik de eigenaren wel van zie, die kan Amanda dus echt niet uitstaan Scheve mond


Nou? En wie zijn dat dan??? Haha!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:36

Heeft ze het wel naar de zin op die stal? Wordt ze door de staleigenaar/stalhulp naar buiten gezet en verzorgd of doe je dat allemaal zelf? Hoe gaat de staleigenaar/stalhulp met je paard om?

Toen ik op een andere stal stond veranderde mijn paard ook erg, hij ging de merrie waar hij al langer mee samen had gestaan aanvallen e.d. Hij werd erg onrustig. Bleek dat de stalhulp niet om kon gaan met kwpn-ers, ze was alleen friezen gewend, die schijnen toch minder gevoelig te zijn voor een druk (van karakter) persoon. Mijn paard kon daar dus absoluut niet tegen. Hij staat nu op een andere stal en hij staat zelfs buiten in een groep van 3 ruinen en 2 merries, ook de merrie waar hij bij stond op de andere stal. Nu gaat het hardstikke goed, hij is weer de coole Mega geworden die hij was.