Gelanceerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 21:13

Het wordt voor mij steeds moeilijker om Iduna buiten te rijden. Naarmate het kouder wordt, worden de problemen erger. Binnen gaat het prima, maar zo gauw we een voet in de (megagrote) buitenbak zetten begint het gesnurk en gehuppel.
Alles is eng, van een opwaaiend blaadje tot de stapmolen.

Nadat ik vandaag weer de nodige bokken had geincasseerd, waagde ik me nog een keer aan een rustig galopje. Teugels kort, rustig en goed achterover zitten en gaan met die banaan. 2 Voltes niks aan de hand en daar gingen we (ik!). Heel hard naar binnen wegschieten, teugels losrukken en een bok van hier tot Tokio. Mariska gelanceerd en met een volle salto het zand in. Godzijdank ongedeerd, behalve een blauw dijbeen. Zucht, ik vrees dat dit alleen maar erger wordt naarmate het kouder wordt ..

Iemand tips?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:16

Ik heb geen tips, maar heb helaas hetzelfde probleem. Sinds het wat frisser is longeer ik voor ik erop ga (ik weet niet hoe oud die van jou is, maar die van mij is 4 en veel arabisch bloed, dus okeee) Maar toch, elke dag is het bokken en scheuren geblazen. Toch wel prettig om dat te doen voordat je erop gaat, is dat geen idee? Als hij dan wat kwijt wil kan hij het kwijt, en dan wordt jij de dupe er niet van. Ik rijd nu dus ook niet meer in de buitenbak.......te schijterig voor....... Gaaaap Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:18

Yeps geef haar voorlopig een longeerdag op zondag (ivm de wedstrijden) zelfs Carla reed niet met Iuna buiten. Omdat ze geoon aan de kletter gaat.

Andere oplossing eerst longeren zodat ze wat rustiger is zet er dan een beetje bij en laat haar veel overgangen rijden. Stap, draf, galop net zolang totdat ze een beetje rustig wordt. Misschien handig om haar een beetje bij te zetten.

Met dit longeren moet ze luisteren en mag ze niet wegvliegen en bokken. Zorg dat je 100% controle hebt op haar misschien moet je dan af en toe wat strenger zijn en haar eens flink op haar donder te geven. Luisteren is luisteren klaar.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 21:24

Je hebt gelijk hoor Pris, maar als ze zo aan de haal gaat wordt ze ontzettend sterk en is dan erg moeilijk terug te krijgen. Je weet hoe groot de bak dan kan zijn Haha! . Ze moet inderdaad eens flink op haar flikker krijgen, maar meestal heb ik na zo´n kletter het lef er niet meer voor.

Dat longeren ga ik doen, in elk geval als ik buiten ga rijden. Lekker moe laten worden, en dan het zadel erop. Ik heb het idee dat het beestje veels te veel energie heeft en veel meer beweging moet krijgen ..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:32

Nee longeren MET zadel erop want anders krijgt ze de tijd om af te koelen Verward en daarvoor doe je het niet. En zodra je in de buitenbak bent ga je werken niet te lang stappen en op adem laten komen want dan maak je het probleem erger. In de winter kan je beter heel kort instappen en dan gaan draven dan veel stappen want dan krijgen ze het koud.

Iduna heeft helemaal geen energie teveel ze is alleen continue bezig onder het werk uit te komen. In de manegelessen lag er ook regelmatig iemand naast ze is af en toe gewoon een verwend kreng. Met meer laten lopen bouw je alleen maar meer conditie op DUS MEER PROBLEMEN. Helaas weet ik hier alles van omdat leys daar ook erg last van heeft. Vroeger reed ik zeker 2 uur en was nog niet moe het werd steeds erger. Nu ik nog maar 1 uur tot max 1.5 rij is het veel beter plus dat ik meer vraag van hem. Dus meer op de kleine volte ipv de hele bak draven. Hoe meer rechte lijnen je rijdt hoe makkelijker het voor haar is om er onderuit te komen.

Je kan beter een half uur fanatiek rijden en dan stoppen dan een half uur stappen 15 min draven/galoperen en dan weer een half uur stappen. Hierbij krijgt ze de kans om rond te gaan kijken om te gaan stinkmoddern.

Lovers

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 21:39

Die kleine volte doe ik al, het risico van door de hele bak galopperen neem ik voorlopig sowieso niet, dan vraag ik om problemen. Maar zelfs op die volte presteert ze het dus.

Maar ik ga nu inderdaad vantevoren (met zadel) longeren, kijken of het beter gaat. Ik vertik het gewoon om de hele winter binnen te blijven omdat mevrouw niet naar buiten wil. Ik neem mijn lessen nu ook buiten, ze went er maar aan ..

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:43

Ha ben dus niet de enige die vandaag gelanceerd is!!! Haha!
Jaike had al een paar dagen stil gestaan. Blossem had ik al in de wei gezet, maar Jaike liep te klooien toen ik haar wilde borstelen. Dus ik ging haar eerst maar even longeren!! Ze gaf me een paar flinke bokken, toen was ik allang blij dat ik er niet op zat!! *LOL*
Maar ik was zo stom om haar daarna even te gaan poetsen en te gaan tutten enzo Frusty
Dus mevrouwtje was al afgekoeld!!
Toen ik er op stapte (was zo stom omdat voor de schuur te doen) ging ze al bokkend naar het weiland!!!
Ik kon niet meer blijven zitten en heb me laten vallen!! Ben nu ook in het bezit van een blauwe heup!! Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:46

Idd heel verstandig maar hou er rekening mee dat ze wanneer je alleen bent je toch uit gaat proberen Haha! . Helaas is het niet even met Iduna ze staat er helaas een beetje bekend om. Neem geen risico volgend jaar als jullie beide wat verder zijn gaat het vast beter. De eerste winter dat ik Leys had geen het helaas ook niet anders soms erg vermoeiend maare de aanhouder wint Lachen.

Ik zoek altijd een hoek uit in de bak waar ik rij en daar blijf ik dan totdat ik klaar ben (behalve met springen) rijden. Ik sluit hem dan goed op met mijn benen en ben rustig in mijn hand met mijn zit probeer ik hem dan rustiger maar actiever te laten lopen. Zodat hij het zo druk heeft met mij dat hij geentijd heeft voor andere dingen om hem heen.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 21:47

hi hi sorry hoor Barb , maar ik zie het helemaal voor me. Paarden, je zou ze af en toe ..

Beterschap met je been, kijken wie van ons weer het eerst een normaal kleurtje heeft *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: puma op 2001-11-18 20:48 ]</font>

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:55

krijgt je paard misschien te veel bix???? de mijne is minder gaan krijgen en is daar door minder fris

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:59

Nou ik weet zeker dat die van mij niet te veel biks krijgt hoor, komt gewoon omdat ze een paar dagen stil gestaan heeft!!!
Is gewoon mijn eigen stomme schuld Frusty

Ik baalde wel want mijn vriend zou foto's gaan maken, maar ja, mijn hoofd zat onder de modder dus ik was er al weer helemaal klaar mee Haha!