Ik vind dat veel mensen TE snel een paard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 20:34

Net alsof je een bank koopt ofzo...
Maar het gaat wel om een beest met gevoel en die op jou en zn omgeving gaat vertrouwen..
Veel mensen kopen gewoon ondoordacht een paard, zo van, ja leuk een paard, en na 2 jaar hebben ze er eigenlijk wel weer genoeg van dus weg gaat dat beessie weer...

Voordat ik aan een eigen paard begon heb ik er echt wel goed overnagedacht, ik heb een vrij jong beessie (7 jaar), dus ga er van uit dat ie nog zon 30 jaar leeft (op zn langst) en de bedoeling is dan ook dat ie tot zn dood bij mij blijft (weet natuurlijk niet hoe alles gaat verlopen...)

Het zelfde geld voor andere beesten, ze nemen zo een hond, kat, cavia, konijn, hamster, en na een jaar hebben ze het wel weer bekeken en willen wat anders en weg gaat dat beessie weer.. Dat is toch zielig? tot nu toe zijn al mijn beesten tot hun dood bij mij gebleven..

Ik vind als je ergens aan begint moet je het ook afmaken... en ook aan dat beest denken.. weet als je ergens aan begint!!!!

En dit is niet voor 1 persoon in het algemeen ofzo, ik erger mij hier al zolang aan... Heb ook al heel wat beesten van andere mensen overgenomen die om de een of andere reden hun beest niet meer wouden.. Extreme duivel

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 20:41

In zijn algemeenheid ben ik het wel met je eens.Veel mensen schaffen overhaast een huisdier aan zonder daar de consequenties van te overzien.

Maar soms kan het zijn dat het egoistischer is een dier te houden in plaats van een goed ander huis voor hem te zoeken.
Er kunnen zich in je leven omstandigheden voordoen die je niet kunt weten bij de aanschaf van je huisdier, maar die wel degelijk invloed hebben op zijn welzijn.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je in een groot ruim huis woont met een enorme tuin en je hebt een flinke St. Bernhard aangeschaft.
Na een jaar of vijf gebeurt er iets waardoor je 5 hoog zonder lift op een 1-kamer flatje terechtkomt.

Denk je dan aan het welzijn van een hond door hem zelf te houden??? Ik denk van niet eerlijk gezegd.

Hoe verdrietig het ook is een dier te moeten weg doen, soms moet je wel in het belang van een dier zelf!!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 20:45

hier ben ik het dus ook mee eens, er zijn veel mensen die een paard kopen zonder van te voren te bedenken wat ze van het paard zullen verwachten!! Daarom vind ik het eigenlijk niet zo gek dat veel kinderen hier(met mij inbgrepen) van hun ouders geen paard mag!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 20:46

Het kan ook goed gaan Romy! Daar ben ik het voorbeeld van durf ik wel te zeggen Haha! Escala kopen is het meest impulsieve dat ik ooit gedaan heb, maar ik heb haar nu 3,5 jaar en ik heb werkelijk geen seconde spijt gehad! Het leukste compliment dat ik gehad heb is dat de ex vrouw van de eerste eigenaar blij is dat ze nu van mij is omdat ze vindt dat ik een heel goed baasje ben. Haha! Maarre...over het algemeen denk ik dat je wel gelijk hebt hoor...zo heb je ook van die mensen gehad die na de film 101 dalmatiers een dalmatier kochten, maar later...hmmm...maar dat je maar even weet dat het niet altijd "slecht" afloopt als mensen impulsief een dier kopen! Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 20:50


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:10

Tja, je hebt verschillende manieren om met paarden om te gaan... Je hebt mensen die paarden hebben zonder gevoel, die gebruiken en misbruiken paarden, soms ook uit onwetendheid.
Je hebt mensen die bekijken het houden van paarden vrij zakelijk. Een paard moet voldoen aan de eisen, moet presteren, zo niet? Dan doe je het paard weg. Als je een goed bot krijgt, dan is hij ook weg. (Zorgen meestal wel goed voor hun paarden)
En dan heb je nog van die typjes zoals ikzelf, die nogal sentimenteel (lees gevoelig) zijn aangelegd en die zich erg hechten aan een dier, en het ten alle tijden goed willen verzorgen en tot het laatst bij zich willen houden. Het gevaar is dat je heel erg gekwetst raakt wanneer er iets gebeurt waardoor het paard niet meer bruikbaar is, en heel veel geld gaat kosten, wat je niet hebt... Of wanneer je om andere redenen je paard moet verkopen, of hem af moet laten maken!
Tja, dat neem ik dus maar voor lief... Misschien dat ik bij een volgende paard ook wat nuchterder probeer te zijn, maar nu is het daarvoor al te laat... En ik ben stiekem blij dat ik dat gevoel nog heb!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:16

Ja, herken het hoor...

Mensen kopen een puppy, puppy is na een half jaar nog niet zindelijk, bijt vanalles kapot, doe maar weer weg! Frusty IS TOCH ACHTELIJK! Verward

Ben nou ook bij verschillende ponies wezen kijken, meidje koopt in Juni in pony, en komt er in September achter dat het niet samen gaat met er studie! (NADENKEN) Frusty

Ik heb ook wel eens een konijn (een heel ander beest) en ook wel eens een hamster over genomen van mensen die dan zo';n klein jonkietje kopen, en na een half jaar is ie groot, en de kooi verschonen is te veel werk!

Mijn ouders hebben eerst gezegt: een tijd rijles en over een half jaar hebben we het weer over! Zelf vond ik dat heel rieel (al duurde dat half jaar wel errrug lang!)
Nou is dat half jaar voorbij en hebben we besloten dat er een pony komt, gekeken wat voor maat (een grote D-er, wordt mijn pony, maar me vader wil er ook een keer op) Stalling geregeld en nou zijn we dus beslissende (tussen 2 haffies!)

Ik vind het ook stom, van die ouders die gewoon ff een pony kopen, helemaal niet kijken: klikt het wel! pony wordt een half jaar verpest, en dan moet ie weg..... TOCH STOM!
Frusty

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 21:21

Dat topic had ik idd niet gezien..
Maar er zijn altijd situaties die je niet van te voren kan aan zien komen, maar dan moet je gewoon uit noodzaak handelen.. maar in de meeste situaties is er gewoon niet goed over de aanschaf nagedacht, en dat vind ik erg.. en zielig tegen over de beesten.. je moet namelijk niet alleen aan je zelf denken wanneer je aan een beest gegint...

Gelukkig zijn er ook situaties waar het wel goed bij gaat vikki! *LOL* *LOL*

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 21:24

Citaat:
Op 2001-11-18 20:10, schreef joyce B:
Tja, je hebt verschillende manieren om met paarden om te gaan... Je hebt mensen die paarden hebben zonder gevoel, die gebruiken en misbruiken paarden, soms ook uit onwetendheid.
Je hebt mensen die bekijken het houden van paarden vrij zakelijk. Een paard moet voldoen aan de eisen, moet presteren, zo niet? Dan doe je het paard weg. Als je een goed bot krijgt, dan is hij ook weg. (Zorgen meestal wel goed voor hun paarden)
En dan heb je nog van die typjes zoals ikzelf, die nogal sentimenteel (lees gevoelig) zijn aangelegd en die zich erg hechten aan een dier, en het ten alle tijden goed willen verzorgen en tot het laatst bij zich willen houden. Het gevaar is dat je heel erg gekwetst raakt wanneer er iets gebeurt waardoor het paard niet meer bruikbaar is, en heel veel geld gaat kosten, wat je niet hebt... Of wanneer je om andere redenen je paard moet verkopen, of hem af moet laten maken!
Tja, dat neem ik dus maar voor lief... Misschien dat ik bij een volgende paard ook wat nuchterder probeer te zijn, maar nu is het daarvoor al te laat... En ik ben stiekem blij dat ik dat gevoel nog heb!


Volgens mij heb ik dat precies zo als jou... als er ooit een afscheid komt gaat dat volgens mij heeeel moeilijk worden.. Huilen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:26

idd, ik geef je gelijk

en wordt ook te snel verkocht... doordat het niet goed gegaan is met de verkoop
laura.. wees toch maar blij dat je kritisch bent
heb 1 keer in mijn leven eeen dier terug gebracht; gijsje, een dwerghamster mar die kon je niet oppakken of aaien of hij gromde en bijtte al weer

_________________
Een beste vriend(in)is net als een klavertje vier, moeilijk te vinden en je hebt geluk als je er een hebt... ik dus!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Yentl op 2001-11-18 20:27 ]</font>

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 21:28

ik ben het met je eens... ik mag dan wel bijna 9 jaar rijervaring hebben maar ik weet nog lang niet alles en ook de noodzakelijke dingen..... daarom wil ik nog geen paard, ik kan wel 10.000 boeken doorworstelen maarin de praktijk is het toch anders en leer je ook het snelst! Ik wil eerst nog zoveel leren van mijn instruktrice/eigenaresse van verzorgpaard enz. Nee hoor voor mij geen eigen paard!!! tuurlijk droom ik erook van om met mijn eigen paardje hier op bokt te staan, maar zolang ik voor mijn gevoel niet klaarvoor ben doe ik het niet!

En ik wil eerst mijn opleidingen afmaken!