Ik heb besloten mijn Fjord te houden, maar hoe nu verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 22:08

Zoals sommigen van jullie wel weten, zat ik de laatste tijd enorm te twijfelen of ik mijn Fjord zou verkopen om een ander paardje terug te kopen.

Inmiddels heb ik besloten dat ik hem wil houden omdat hij gewoon een schat van een dier is en ik hem eigenlijk helemaal niet kwijt wil.

Het is een beetje ingewikkeld verhaal, maar ik hoop echt dat jullie met me mee willen denken.

Ik heb van mijn 6e tot zo ongeveer mijn 25e veel paardgereden. Daarna door omstandigheden tijdje niet, maar uiteindelijk was ik in oktober 99 in de gelegenheid een eigen paard te kopen.

Van dit paard ben ik na een aantal weken heel ongelukkig afgevallen. Paard heeft mij er doelbewust afgegooid en probeerde daarna nog eens over me heen te lopen.
Heel vervelend allemaal en uiteindelijk heb ik het paard moeten verkopen.

Door alle blessures die ik door die val heb opgelopen, heb ik 2 jaar niet kunnen/mogen rijden.
Begin dit jaar was ik zover dat ik weer mocht rijden.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een heel lief, betrouwbaar paard omdat ik enorm bang was geworden om weer te rijden.

Dat paard is mijn Fjord Orwin geworden. Ik ben inmiddels zover dat ik op hem durf te rijden, maar nog wel wat angstig ben.
Probleem is nu dat Orwin niet echt goed is aangereden. Hij kan stappen en draven, doet dat ook heel braaf, maar de galophulpen zijn hem volkomen vreemd.
Daarnaast heeft hij de onhebbelijke gewoonte af en toe recht naar de uitgang te lopen.

ik beschik op dit moment over onvoldoende lef en rij-ervaring om dit goed op te lossen.


Daarnaast is het ook nog eens zo dat hij niet te longeren is. Hij loopt en aantal rondjes en daarna gaat ie in galop rechtdoor en houd ik hem dus niet tegen.

Kortom, Orwin moet een aantal dingen gaan leren. Hij moet aan de longeerlijn leren lopen en hij moet gehoorzaam aan de hulpen staan.

Op dit moment ben ik aan het nadenken hoe ik dit het beste kan aanpakken?
ik kan een bijrijder zoeken die hem wil doorrijden. probleem is dat ik die niet kan vinden
ik kan hem ook naar een africhtingsstal doen, maar daar heb ik verder helemaal geen ervaring mee.
Hoe zoek ik die uit, waar moet ik op letten etc etc.

Zelf ga ik volgende week beginnen met rijles bij de manege, gewoon om weer wat meer zelfvertrouwen op te bouwen.

Please, geef je mening hierover, want ik kom er zelf niet zo goed meer uit.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:17

Als ik jou was zou ik proberen om priveles te nemen, dit is denk ik de manier om van je angst af te komen en meer doorzettingsvermogen te krijgen in bepaalde situaties. Ik denk dat je keuze voor een fjord op zich heel verstandig is geweest, meestal zijn ze erg braaf maar zoals je weet ook eigenwijs. Ik heb zelf ook een hele historie met een bepaalde pony gehad en heb daarna ook een fjord gekocht die mij weer veel vertrouwen gaf. Helaas heb ik haar nu niet meer omdat ze een ernstige kwaal in haar voorbenen had. Ik zou echt proberen om les te krijgen van iemand die je vertrouwd, dan zul je zien dat je met sprongen vooruit gaat Haha! .
En vooral bij een fjord heeel consequent zijn! Succes ermee.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:44

tess, die opmerking over vooral bij een fjord heeel concequent zijn vind ik nergens op slaan, bij elk ras moet je consequent zijn

en irene, ik ben blij dat je je fjord houdt
je had hiet al eens eerder een topic over, daar had ik toen ook op gereageerd
dat longeren, gewoon het rondje afzetten, kan ie niet eens rechtuitlopen, móét ie dus wel op de volte blijven, gewoon 1 klein draadje is voor de meeste pony's wel genoeg omdat zo'n klein draadje ze vaak aan stroom doet denken...

zo'n africhtingsstal lijkt me niet zo super
je moet het toch samen met je fjord oplossen, uiteindelijk moeten jullie toch samen dus lijkt het mij het beste als jullie het dan ook samen leren
maar dat is mijn mening

ik zou dus, wat tess ook zei, een goede instructrise zoeken en misschien 2 of 3 keer per week lesnemen, dat is misschien duur, maar zo'n africhtingsstal is nog veel duurder

verder gewoon heel consequent met hem bezig zijn, als je naast hem loopt mag ie geen stap voor jou komen te lopen, doet ie dit wel dan mag ie lekker een aantal passen achteruit van jou, dan moet ie zich onderwerpen want alleen de leider kan een ander paard achteruit laten lopen, op die manier maak jij je pony dus duidelijk dat jij dus echt de leider bent
dit tot vervelens toe, gewoon in alles heel consequent zijn, jij bent de baas en dat moet je fjordje maar accepteren

in ieder geval
heel veel succes verder!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:50

Naast de bovenstaande tips, waar je zeker je voordeel mee moet doen, wil ik je toch nog wat ter overweging geven. Join de NVVR. Niet dat wij iets speciaals hebben met Fjorden, wij hebben wat met alle paarden, maar ik heb al hele volksstammen de revue zien passeren in die jaren met problemen van allerlei aard, en altijd waren er daar enkelen die met hele waardevolle tips en daadwerkelijke stukje begeleiding veel verder zijn gekomen. Ik weet bij jou in de omgeving (Z.bommel) iemand die barste van de schrik, en dat is uiteindelijk ook goed gekomen.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 23:18

Bedankt voor jullie reacties.

CC-lover. Bak afzetten heb ik al een aantal keer gedaan. Daar springt die fjordenbaal dus gewoon overheen.
ik was van plan het nog een keer te proberen, maar dan met dat rood/witte plastic lint en dan maar tot 2 meter hoog afzetten, dus op 3 hoogten afzetten.

Priveles wil ik zeer zeker gaan doen. Ben ook al druk op zoek naar iemand die dat wil geven, maar dat valt nog niet mee.
ik wil dat inderdaad 2 a 3 keer in de week doen, want volgens mij geeft dat het beste resultaat.

Ikke: Heb je wat meer informatie over de NVVR??

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 23:21

stoer! zo'n springende fjord!
maar in dit geval dus niet erg handig nee

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 00:09

ik zou hem opnieuw laten inrijden ! maar ja het is ook beter om priveles te gaan nemen met hem!

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 00:23

hoi,
in mei ben ik ook heel ongelukkig van mijn paard gevallen
nek zwaar gekneusd schouder..kortom in de prak.
mijn paard stond ondertussen een grasbuik te kweken terwijl ik net
zo lekker hem aan het trainen was geweest...
op internet gaan struinen om mijn paard maar tijdelijk in de africhting
te doen.zodat ik kon genezen van die val en mijn paard toch doorgereden zou worden.
Daar is hij 3 maanden geweest en is qua rijden soepeler geworden.
Positief hoor,getraind door een proffesionele ruiter.
Zelf ook in die tijd betrokken geweest bij de training van mijn paard.
en onder zijn begeleiding de draad zelf weer op gepakt te rijden.
Kijk ik moest ook van die angst af,een paard voelt je angst.
Weet je niet hoe te handelen of twijfel je bij het rijden....dan moet je zeker niet alleen
gaan sukkelen.........kan je als je wilt telnr geven van de trainer die mijn paard heeft gereden?
als je er voor kiest je paard elders te stallen,voor de tijd die nodig is tenminste
enne betaalbare africhtingsstal.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 00:36

alstie recht naar de uitgang loopt trek je hm loei hard zijn kop deraf! Luisteren moetie!


Longeren, haal de lijn door de binnenbitring over zijn hoofd aan de buitenbitring vast. dan ben je sterker, kga nu slapen. dus vandaar deze korte reactie!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 14:23

Wat goed van je dat je toch verder gaat met Orwin Knipoog .
Ik ben het verder helemaal met CC Lover eens.
Juist doordat je zelf met Orwin aan de slag gaat komen jullie samen verder.........kun je straks trots zijn dat je dat allemaal zelf hebt gedaan Lovers
Echt prive les is gewoon super ik weet zeker dat jullie er samen wel komen.......
Misschien moet je proberen wat strenger te zijn..voor jezelf en vooral voor Orwin!!!
Ik heb met Oliva echt hetzelfde gehad, en nadat ik priveles had is het gewoon steeds beter gegaan, en toen kwam dus ook naar boven dat ik gewoon veel te zacht was en dat ik veel consuquenter moest zijn......het gaat nu gewoon veel beter......het heeft tijd nodig maar echt het gaat lukken!!!!
Probeer het lekker zelf te doen met behulp van een goede instuctuur/trice!!!!
Heb je al eeens een advertentie gezet op i-net bij hoefnet of marktplaats voor een goede instructuur/trice?
Ik heb iemand gevonden op die manier die zelf altijd veel fjorden heeft gereden/ingereden.......
Succes

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-01 14:36

Steef, die truc met de longeerlijn hebben we ook al geprobeerd, maar probeer maar eens een tank tegen te houden als die besloten heeft rechtdoor te lopen:?
Op de een of andere manier komt er een waas voor zijn ogen als ie de longeerlijn ziet.
Ik ga nu van de week proberen met lint een kleine longeervolte af te zetten en hem daar rustig te laten stappen.
Het longeerverhaal wordt vervolgd dus

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 21:39

Ik steek m'n longe altijd door de bitring (aan de binnenkant van de volte) en bevestig de longe aan een ringetje van de longeersingel of van het zadel. Als je paard dan wegloopt, kan je aan de longe trekken en dwing je hem om zich toe te plooien. Hij krijgt op die manier z'n hals niet recht vooruit gestrekt en is minder sterk.

doei

Anja

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-01 22:06

Ook dat hebben we geprobeerd, anja, maar dan nog gaat hij gewoon rechtdoor.
Maar ik blijf optimistisch, ooit gaat het helemaal goedkomen, vraag is alleen nog wanneer Verward

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 23:37

Tja, zo'n kloeke beestjes kunnen inderdaad wel sterk zijn. Moest ooit met onze stevig gebouwde C-pony foto's voor een comunniekantje gaan maken in een wegje naast de manege.
Ha, de foto's waren amper genomen of het ging in draf richting manege, met mij aan het halstertouw. Van het moment dat ze haar hals recht kreeg en sterk kon maken, hing ik eraan voor spek en bonen.
Doe je bijzetteugels aan als je longeert ?

doei

Anja

mirke+wido
Berichten: 9
Geregistreerd: 05-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 12:23

Mischien heb je een vriendin die niet angstig is en het wel aandurft.
Nou ik hoop dat het een beetje helpt en anders is er vast wel iemand op bokt die het wilt doen!!!! Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 12:33

Ik had ook problemen met Bill met longeren, daarom longeer ik hem nu met 2 lijnen, dan kun je hem veel makkelijker houden.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 13:56

Misschien kun je 'm een paar weekjes bij iemand brengen die hem goed de hulpen (en wat manieren) leert en jou daarna een beetje op weg kan helpen.

Dan zou ik een goeie instructeur zoeken waar je elke week een half uurtje priveles van kan krijgen. En misschien kun je wel een bijrijder vinden die handig is en hem dressuurmatig een beetje bijhoudt.

Succes!

ponyfreak

Berichten: 15
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 21:44

ik zou het niet weten sorry
Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward
Scheve mond\ Scheve mond\ Scheve mond\ Scheve mond\ Scheve mond\ Scheve mond\ Scheve mond\ Scheve mond\