Overtijd.... auwwww!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Overtijd.... auwwww!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 19:35

Vandaag was de paardentandarts bij Gracy geweest.

Normaal gesproken wordt Gracy gebit 1x per jaar nagekeken.. maar door de verhuizing en de gedoe van met d'r kreupelheid, smid enzo.., is Gracy 2 maanden overtijd.. haar gebit had in november ter controle gedaan worden. Bloos!

Ze werd steeds meer onrustiger met haar hoofd tijdens het rijden, en ik merkte al een week dat ze na het rijden flink schuurde met haar hoofd langs haar rechtervoorbeen... Ik vermoedde dat ze last had van haken...

Tijdens de onderzoek voelde de tandarts dat Gracy een kies rechtsonderaan had gebroken! en dat ze inderdaad last had van haken, de rechterkant was kapot (door de schuren) maar gelukkig geen fikse gaten.
Doordat de bit haar tong op het afgebroken kies drukte... daar had ze dus flink last van Ziek
Hij is ruim een uur bezig geweest, bewust rustig gewerkt met haar, pauzeren af en toe, lief prattend om Gracy rustig te houden en kreeg ze dikke knuffels van hem Ach gut Gracy was super braaf! Ondanks dat ze allerie vreemd voorwerpen in d'r mond kreeg, deed ze niet moeilijk! Lovers

De paardentandarts zei dat het ook een reden kan zijn dat ze niet lekker liep, als een paard last heeft van d'r kiezen, dan gaan ze ook verkeerd lopen... met alle gevolgen van dien.
Lichamelijktaal is heeel belangrijk! Als een paard niet zuiver loopt of onrustig is met zijn hoofd.. dan is het verstandig om de gebit te laten controleren!

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:57

ja weet ik alles van Haha!
mijn pony had wolfskiezen
en toen heeft de tandarts ook alle haken bijgewerkt.
ze was wel verdooft wegens het trekken en ik heb niet gekeken Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:00

Fijn dat het nu verholpen is. Het zal even duren voordat ze merkt dat het allemaal geen pijn meer doet want haar wang moet ook genezen.

Welke tandarts heb je erbij gehad?

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 01:28

Kleintje"]
Fijn dat het nu verholpen is. Het zal even duren voordat ze merkt dat het allemaal geen pijn meer doet want haar wang moet ook genezen.
[/quote]

De tandarts zei dat haar wang niet zo erg stuk was en dat het in 2 dagen genezen is. Het was gelukkig ook alleen aan haar rechterkant en er zaten geen gaten erin.

Vreemd was dat Gracy zonder probleem haar eten op vreet, de kuilgras en winterpeen at ze gewoon en ook de bix, ze liet geen voer over. Er was ook geen propjes te vinden in d'r mond. Verward
Alleen omdat ze zooooo onrustig werd onder het rijden met d'r hoofd en waarschijnlijk daardoor liep ze ook scheef.. en sinds een week flink schuren aan een bepaalde kant.. wilde ik snel haar gebit laten nakijken. (Ze was ruim een jaar geleden voor het laaste bij de paardentandarts).

[quote="Kleintje schreef:
Welke tandarts heb je erbij gehad?

Happy Horse.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:07

Happy Horse... dat is John toch???

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 12:22

Kleintje schreef:
Happy Horse... dat is John toch???


Dat klopt

Het was leuk om elkaar weer te zien en we hebben gezellig bijgepraat.

John had een paarden schedel meegenomen en hij liet aan mij en een stalgenoot zien hoe de gebit werkte en wat kan mis gaan.

Hij nam echt de tijd om Gracy te behandelen, want door de gebroken kies had Gracy pijn, en hij wilde voorkomen dat Gracy angst zou overhouden na de behandeling. Gracy bleef rustig netjes staan en reageerde goed op zijn stem. Er was geen pram en geen kalmerend middelen nodig. OK dan!
Ik kon merken dat Gracy hem vertrouwde.

John houdt ook de paard gegevens bij: wat voor behandeling de paard heeft ondergaan, welke kies wat heeft.. enzo. Dat vind ik erg belangrijk! Daardoor weet hij de geschiedenis van zijn klanten en wat voor gebit of gebitsproblemen ze hebben. Lachen

robir

Berichten: 327
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Dwingelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:27

Kleintje schreef:
Fijn dat het nu verholpen is. Het zal even duren voordat ze merkt dat het allemaal geen pijn meer doet want haar wang moet ook genezen.

ja dart zal wel even duren ja! en ja fijn dat er wat aan is gedaan joh Knipoog

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:14

Ja! Gelukkig is Gracy geholpen, arme meid!!! Haha! gelukkig zijn we er nu achter gekomen en niet later!!! :>

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:52

Bij Kas was er ook een kies gebroken. Die was in haar wang gaan groeien. Gelukkig heeft de tandarts het verholpen en nu loopt ze weer stukken beter.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 20:16

Vanmiddag heb ik gemerkte dat Gracy een stuk rustiger was met haar hoofd. Lachen
Op stal merkte ze eerder dat Gracy ook last had van d'r rug, een stalgenoot/mede bokker heeft mij vandaag haar gelpad geleend om te kijken of dat prettiger wordt voor Gracy. Inderdaad, geen bokpartijen tijdens het galloperen. Ach gut

Gracy liep vandaag een stuk better OK dan!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:00

Hee Moon, dus gebruik je nu voortaan een gelpad? Onder het zadel? Groetjes megan

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:55

Moon, is een andere boom of opvullen van het zadel dan geen optie? Want een goed passend zadel heeft geen gelpad nodig.
Of misschien een dikker schabrak.
Een gelpad is niet ideaal voor de rug.