Koliek tijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Koliek tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 15:08

Het is weer echt koliek tijd!!! De laaste dagen hebben veel paarden koliek gehad
Kan komen door het slechte vreis weer en dat paarden die normaal op de wei staan dan op stal moeten blijven staan.. Hoop dat het snel over is met al die koliek aanvallen!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:26

Volgens mij ligt het daar niet aan hoor. Gewoon pech en toeval lijkt me eerder.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:29

ja dat denk ik ook

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 20:22

Ik heb verzorgpaardjes bij een veearts en die heeft de laaste paar dagen niks anders moeten doen dat paarden met koleik behandelen en bij de meesten mensen waren het paarden die normaal dag en nacht op de wei staan en nu ineens dag en nacht op de stal moesten staan door het slechte weer...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:06

Neem aan dat de meeste paarden al een tijd binnen staan toch?

Maar ok *klop op hout* bij ons op stal zijn we tot nu toe koliekvrij Haha!

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:36

Da's grappig. Wij hadden de laatste paar dagen ookal 3 paarden met koliek... Wij ons maar afvragen waar dat nou vandaan kwam. Voerschema was niet veranderd, ze komen ook niet op het land. Zou het dan echt aan het weer liggen??? Het was overigens geen zware koliek, met uitzondering van 1. Het lijkt er op dat ze allemaal flinke buikpijn hebben. Als paarden van buiten naar binnen komen snap ik het wel, maar bij ons was er echt geen aanwijsbare oorzaak.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 01:04

Koliek door het staan op stal ?
Wel sneu, maar of het daar aan ligt, lijkt me een beetje vaag.
Of hebben ze zodanig veel bijvoer gekregen ( niet dat er in het land veel voedzaam gras staat dat ze daar van kunnen leven, maar je bedenkt toch wat ) dat ze daar koliek van hebben gekregen?

Die bij ons hebben vorige week ook een poosje op stal gestaan vanwege de nattigheid, maar het enige wat er eentje had was stalbeen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 08:38

Tja, misschien zou men die paarden die normaal overdag in het land staan , maar nu ineens binnen, iets minder voer moeten geven, want buiten dat ene uurtje dat ze miscchien gereden worden per dag staan ze waarschijnlijk de andere 23 uur stil binnen. Als ze overdag in de wei lopen (daar staat nu ook niets aan voedingsstoffen) verbranden ze toch meer dan dat ze stil staan.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:09

Ik denk bij koliektijd eigenlijk ff wat verder, als het gras weer vol voeding en eiwitten is en mensen hun paarden van stal meteen de hele dag het volle gras ingooien, dan komt er weer koliek Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:21

Flinke temperatuurswisselingen kunnen al voor koliek zorgen.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:58

Sugarmiss schreef:
Flinke temperatuurswisselingen kunnen al voor koliek zorgen.

Hmm wist niet dat dat kon? Mijn pony leek gister ook wat buikpijn te hebben.. Ze keek tijdens het wandelen buiten de hele tijd achterom en ze hapte in haar buik toen we bij de schuur stilstonden Scheve mond Verder was een van de twee (ze staat met nog een pony in het land) een beetje diarree.. Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn pony in augustis en september zo'n 4 a 5 AB kuren heeft gehad, ik hoorde dat dit de darmen aantast dus misschien dat het daar aan ligt?

Maar hoe kan koliek met het weer te maken hebben?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:29

Paarden staan vaak met te dikke dekens op overdag en paarden kunnen beter tegen de kou dan tegen de warmte, zeker als ze toch ook nog een behoorlijke vacht hebben.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:55

temperatuurwisselingen ? of IJSKOUD WATER uit de drinkbakken na beweging gehad te hebben??

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:56

Ook een hele goeie ja...