kan een paard zich wel "aanstellen"?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

kan een paard zich wel "aanstellen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 15:34

vaak lees ik hier op bokt dat een paard iets niet doet omdat hij zich aanstelt of dat ruiters roepen dat hij dit doet.

mijn vraag aan jullie, kan een paard zich echt aanstellen of is dit typisch een voorbeeld van iets menselijks projecteren op het paard? ik vraag me nl. af of een paard uberhaupt zo kan redeneren waardoor hij zich zou kunnen "aanstellen".

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:37

volgens mij kan dat niet hoor.
volgens mij is een paard altijd eerlijk
wat een paard denkt niet zo als een mens.
denk dat veel mensen dat zeggen terwijl ze weten dat de fout bij hun ligt maar het dan naar het paard schuiven.
niet altijd maar vaak wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:37

Ik denk van wel.
Gewoon een natuurlijk iets om onder werk uit te komen.
Dit doordat hij onthouden heeft dat het in het verleden werkte.

Dus ergens bang van zijn, wat gelukt is bij echte angst, maar waarbij onthouden heeft dat hij wel ff door kon klieren zonder aan het werk gezet te worden.
En daarna dingen zogenaamd eng vind om onder het werk uit te komen.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:38

ik denk ook wel dat het kan ja als het paard bang is of als hij bijv mishandelt is maar dan vind ik het niet echt meer aanstellen.
en ergens onderuit proberen te komen kan ook wel maar echt aanstellen denk ik niet

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 15:40

dat is meer een truukje dat een paard ondekt heeft denk ik kawa, dan echt aanstellen. laat ik anders eerst goed definieren wat ik aanstellen vind:

aan·stel·len2 (wk.ww., zich ~)
1 zich op overdreven wijze uiten => acteren, komediespelen, toneelspelen

verschil met jouw voorbeeld is dus dat het zich geleerd heeft en bij aanstellen spontaan is.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:00

Boh, ik denk het wel, maar niet op de manier als wij bedoelen. Precies zoals Kawa zegt eigenlijk. Mijn verzorgpony heeft een hele tijd geleden ook uitgevonden dat ze door er heel hard in galop vandoor te gaan als er een vrachtwagen langs komt sneller bij haar vriendinnetje kan zijn. (die halen we altijd op als we naar les gaan) Bij trekkers deed ze dat ook. Niet dat ze er bang voor was ofzo, voordat ze het een keertje uitprobeerde ging ze er perfect langs. Beetje huppelen, maar meer niet.
Nu ik haar steeds rondjes laat lopen als ze de neiging krijgt er vandoor te gaan, doet ze helemaal niets meer als er een vrachtwagen langskomt. Gewoon omdat ze een str*nthekel heeft aan rondjes lopen. *LOL*
Dat noem ik aanstellen, er vandoor gaan voor niets om er zelf wat beter van te worden. Maar goed, dat was wel mijn fout, omdat ik het haar de eerste keer gewoon liet doen.
Maar ik denk niet dat een paard bij wijze van spreken kan doen alsof ie heel ziek is ofzo omdat ie onder het werk uit wil komen. Een dier denkt natuurlijk niet in mensengedachten... *LOL* Dus dan zeg ik dat een paard zich niet, zeg maar, op een menselijke manier aan kan stellen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:05

Ik heb het zelf meegemaakt met mijn ex-pony, ongeloofelijk komediespelen...

Het was vrijdagavond en ik wou rijden. Gepoetst, niets aan de hand, ik leg het zadel op, en BAF, ze zakte door haar knieën nog erger als ik een ton op haar had gesmeten. Plots bij iedere aanraking ging ze door de knieen, zelfs bij een handoplegging. Eigenaar van de manege er tenslotte ook nog eens bijgehaald, hij met zijn pen eens geken en gedrukt, niks te vinden.

Een paar dagen gelaten, dinsdag kwamen we af, ja hoor borstel erop en BAM door de knieen. Toen lieten we haar even los in de paddock, en blijkbaar kon ze wel gewoon draven en galoperen, dat was geen probleem Verward

Woensdag kwam de DA.... de pony kende hem ondertussen al van haar jaarlijkse 'doodenge'injecties Schijnheilig
De DA heeft er zijn hand opgelegd, niets aan de hand. Met een pen duwen, pony geeft geen reactie. Met beide handen afdrukken, rug blijft kaarsrecht. Uiteindelijk gaat hij er met zadel en al op zitten, en maar bonken in het zadel, de pony geeft geen kik...

2uur later kwam ik zelf af. Hop borstel op haar rug en ineens BAM weer door op haar gat alsof ze verschikkelijk veel pijn had . Maar toen wist ik dat het komedie was, heb gewoon koppig doorgezet en enkele dagen later was de "rugpijn" plots volledig verdwenen Haha! .

Maar dit is wel zover ik mij kan herinneren de enige pony die ik ken die zo ongeloofelijk komedie speelde Haha! Volgens mij deed ze ook om de reden wat Kawa zegt, de pony zal waarschijnlijk geweten hebben als ik doe alsof ik pijn heb aan mijn rug dan moet ik niet werken, en dus het iedere keer op mij toegepast hebben.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:05

Echt aanstellen kan een paard imo niet.
Wat Kawa zegt wel, iets wat met echte angst 'geholpen' heeft daarna als trucje gebruiken om onder het werk uit te komen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:13

wat kawa zegt, dat noemen wij vaak aanstellen, maar dat is eigenlijk een trucje

zo ken ik een aantal manegepony's die expres kreupel gaan lopen als ze voorop moeten lopen, of als ze moeten galloperen
dat zijn eigenlijk ook trucjes, maar er wordt dan gezegd o hij stelt zich aan, hij heeft gewoon geen zin om harder te moeten werken
omdat diezelfde pony's er bij een buitenrit altijd vandoorgaan, en energie genoeg hebben maar zodra ze in de bak moeten lopen zijn ze ineens 'kreupel'

een zweepje of een spoortje doen dan trouwens wonderen, zijn ze in no-time genezen van de 'kreupelheid' Knipoog

maar het zijn allemaal trucjes

maar Quentin is bijvoorbeeld op wedstrijd ineens overal bang voor, als hij in de wedstrijdring is, of met het rondje om de ring

als ik daarna in vrije stap de ring mag verlaten aan t eind van de proef is ineens niets meer eng
zijn er andere paarden bij en mogen we even in de ring losrijden is niets eng, is ie er daarna in zn eentje is t wel eng

maar ja hij komt dan niet onder het werk uit, hij maakt zichzelf alleen maar doodmoe, door onder me uit te gaan rennen, en t levert hem een pijnlijke mond op en ook mn sporen voelt ie duidelijk als ie een andere kant op rent dan ik wil

dus hij maakt het zichzelf niet gemakkelijker door zich 'aan te stellen' dat ie alles eng vind, waarom hij t dan doet weet ik niet
denk dat dat meer onder de categorie 'klieren' valt, maar ja als je dan gaat nadenken, kan een paard wel met opzet vervelend doen en alles doen wat ie juist niet moet doen en dus de proef verpesten

want als een paard zich niet op de menselijke manier kan aanstellen, kan hij dan wel op de menselijke manier klieren of zit er wat anders achter Verward

en zenuwachtig zijn, kent een paard dat wel? als ik Quentin heb ingevlochten en zn voetjes heb gewassen wil hij niet meer eten en staat hij constant te mesten en draait ie alsmaar rondjes in zn stal
pas als we na de wedstrijd weer thuis zijn wil hij weer eten
zijn dat dan wedstrijdzenuwen? want een vriendin van mij gaat ook 100x naar de wc en krijgt geen hap door haar keel als ze op wedstrijd gaat

SP je hebt me aan t denken gekregen Haha!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:42

Ja dat vind ik ook altijd zo apart... als je van de stal af loopt is alles 10x enger dan naar de stal toe!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:48

SuperPepeijn schreef:
aan·stel·len2 (wk.ww., zich ~)
1 zich op overdreven wijze uiten => acteren, komediespelen, toneelspelen



Je zou 'm eens moeten zien als ik met een wortel aan kom zetten! Alsof hij in geen weken te eten heeft gehad... Terwijl hij 'm ook heus wel krijgt als hij normaal doet.
Imo is dat absoluut een voorbeeld van "zich op overdreven wijze uiten".

"Aanstellen" heeft een beetje een negatieve bijklank, als je iemand een aansteller noemt, dan is dat toch niet positief bedoeld. Maar als je zo naar deze definitie kijkt, dan is het een betekenis zonder waardeoordeel.
Dat een paard zich op de negatieve manier kan aanstellen geloof ik niet zo, maar dat het dier zich overdreven kan uiten is zeker waar!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:50

een paard reageert, de ene wat heftiger als de ander....... maar dat is alles. Aanstellen komt niet in een paardenwoordenboek voor. En een paard kan zich zeker uiten........ dat geloof ik ook wel

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:50

Myra1 schreef:
Ja dat vind ik ook altijd zo apart... als je van de stal af loopt is alles 10x enger dan naar de stal toe!


Of 10 keer langs een bepaald punt in de bak rijden en de elfde keer is het in ene "eng".

Als ik aan het rijden ben merk aan zijn reactie of hij werkelijk schrikt of zich aanstelt. En mischien is het wel een trukje wat hij zichzelf heeft aangeleerd, maar het is een soort toneelspel: hij doet alsof hij ervan schrikt, dus volgens mij valt het onder de definitie van aanstellen.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:02

zeker weten dat een paard zich kan aanstellen! haha

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:16

De ene heeft een hogere pijngrens dan de andere,
de ene is sneller op de teentjes getrapt dan de andere,
en zo kan je nog wel even doorgaan, de ene is de ander tenslotte niet.
Ik denk dus zeker dat het ene paard op een bepaalde blessure gewoon doorloopt, terwijl de ander bij wijze van op drie benen hinkt.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:26

Die van mij kan prima acteren. Ze is nooit kreupel maar als ze geen zin had ik rijden ging ze spontaan een beetje mank lopen Verward Ik trapte daar niet in en ze stopte er gelijk mee. (het was helemaal zeker dat ze niet kreupel was hoor, ben geen dierenmishandelaar)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:30

bestaat 'op de teentjes getrapt' dan überhaupt wel?
volgens mij is het in een deel van de gevallen 'showen', bv van het schrikken in de bak. een beetje spelen zgz, showen, zichzelf bezighouden.

aanstellen kan wel. verplaats je in het paard. je rijdt in de hoek en je ziet wat 'engs'. het ligt in je natuur ervandoor te gaan. maar eigenlijk weet je al dat het niks zal zijn, het is nooit iets. je ruiter stelt je gerust, zet je stil, laat je kijken, dan nog ren je weg. dat is imo aanstellen. misschien verveelt zo'n paard zich wel, of heeft hij energie over.
dus: een uitdrukking van aanstellen, maar met heel diverse beweegredenen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:34

Ik denk dat het eerder een karakter is.
Mijn paard kan zich ongelooflijk uitsloven, overdreven gedragen, maar of ze dat doet om mensen voor de gek te houden of dat dat gewoon een karakter is?

Ik denk wel dat paarden door de jaren heen, vermenslijkt zijn. Net als honden. Paarden zijn behoorlijk slim. Mijn paard denkt dat wanneer ik mijn hand in mijn zak steek, ze wat lekkers krijgt. Ze gaat dan heel gek met haar hoofd doen doen.

Ik moet lachen daarom, ik denk dat ze best wel aanvoelt wat ik van dat gedrag vind. Ofwel zij "voelt" mijn reactie en voelt dat dat positief is.
Ze zal het dus zeker herhalen, helemaal wanneer ik haar ook nog wat geef. (lees dus beloon)
Je kunt gedrag dus zeker aansporen. En ik denk dus dat uiteindelijk het paard ook wel "overdreven" leert reageren op andere dingen.

Maar goed, ik ken ook paarden die nergens wat mee doen, een soort van autistisch lijken die (zo noem ik het in mezelf).
Ik weet het niet, wel interresant....
Laatst bijgewerkt door Tigger op 24-01-04 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:35

Trouwens dat van "monsters in de hoek" ligt ook een beetje aan soort paard.
Bloedkikkers horen en zien vanalles. Ik schenk er geen aandacht aan, dat werkt het beste.
Net wat ik hier boven zei, je kunt gedrag ook aansporen.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:42

Sjuimpje schreef:
De ene heeft een hogere pijngrens dan de andere,
de ene is sneller op de teentjes getrapt dan de andere,
en zo kan je nog wel even doorgaan, de ene is de ander tenslotte niet.
Ik denk dus zeker dat het ene paard op een bepaalde blessure gewoon doorloopt, terwijl de ander bij wijze van op drie benen hinkt.


Maar als een paard pijn heeft, steltie zich niet aan. (Ja ok, hij kan overdrijven).

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:56

runningkawa schreef:
Ik denk van wel.
Gewoon een natuurlijk iets om onder werk uit te komen.
Dit doordat hij onthouden heeft dat het in het verleden werkte.

Dus ergens bang van zijn, wat gelukt is bij echte angst, maar waarbij onthouden heeft dat hij wel ff door kon klieren zonder aan het werk gezet te worden.
En daarna dingen zogenaamd eng vind om onder het werk uit te komen.

Ik denk dit dus ook.
Waarom denk ik dit? Als ik rechtsom stap dan vind ze de hoek tussen A en K niet eng. Met losse teugel is er ook niets engs, maar zodra ze aan het werk moet en we zitten in draf of galop, dan moet ze opeens kijken, opzij springen en schrikken in die hoek.
Het lijkt mij toch echt sterk dat het springmateriaal opeens tot leven komt en dat het al een keer is gebeurd dat ze opeens werd aangevallen door dat materiaal.

Mijn mening is dat als ze het echt eng vindt, dat ze dan ook in stap of met losse teugel kijkt en het vreemd vind. Maar dan kijkt ze nog niet eens. Dus waarom in draf wel. Puur aanstellerig gedrag om onder het werk vandaan te komen naar mijn gevoel.

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:54

volgens mij kan een paard zich wel aanstellen !!
Maar ... wij vinden dat het paard zich dan aanstelt, maar het paardje zelf heeft dan meestal pijn of is heel erg bang !!
Ik vind soms dat men paardje zich aanstelt, als hij weer eens verschiet, op de plek, waarvoor hij gisteren verschoot,en eergisteren en ...
Als mn paard van iets verschiet, help ik hem altijd over zijn angst heen,zodat hij er zonder problemen voorbij durft, maar als hij dit blijft doen,vind ik dat hij zich wel aanstelt ...
maar ... meestal hebben paardjes er wel een reden voor hoor!!

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:41

Om je aan te stellen moet je kunnen 'doen alsof', je moet dingen kunnen verzinnen en je dan ook nog eens 'gemaakt' gedragen. Dit vereist imo een mate van ontwikkeling en intelligentie die een dier niet heeft.

Ik geloof dan ook absoluut niet dat een paard kan doen alsof hij schrikt van die deken op de bakrand. Of dat hij bedenkt dat als hij maar doet alsof hij een oefening niet snapt hij onder het werk uit kan komen. Nee, dat is imo toch echt een vorm van interpreteren en een die ons soms wel goed uitkomt.

Wel is, en dat lijkt me behoorlijk een feit, een paard een gewoontedier en kan hij bovendien behoorlijk wat leren. Dit zorgt ervoor dat hij zich iedere dag rond etenstijd laat horen maar ook dat hij eenmaal aangeleerde oefeningen of gewoontes niet snel meer vergeet.

In deze zin zal hij ook best wel na een keer de lucht in te zijn gekomen toen hij iets moest doen wat niet prettig was, dat opslaan en hetzelfde een volgende keer weer doen bij een moeilijke oefening.
Of zal hij als hij een keer tijdens een buitenrit is geschrokken, omgekeerd en voortijdig terug op stal is beland ( klein gevalletje van eigen ervaring Knipoog) een tweede keer ook zodra 'het niet leuk meer of eng is' (want in zulke simpele termen moeten we volgens mij denken) omdraaien etc.

En dan zijn er natuurlijk ook nog gevallen die wel als 'gezeur' af doen en waar dan later blijkt dat het paard gewoon ergens pijn had oid.

Kortom, nee ik geloof absoluut nooit dat een paard zich aansteld. Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:43

Misschien kan een paard zich niet aanstellen. Omdat aanstellen iets heel menselijks is. Hij doet is omdat hij het toevallig geleerd heeft, of omdat ie echt bang is etc.

Maar is het niet een makkelijke omschrijving als je zegt, "hij stelt zich aan!"
Iedereen weet dan wat je bedoelt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:18

Luci schreef:
Om je aan te stellen moet je kunnen 'doen alsof', je moet dingen kunnen verzinnen en je dan ook nog eens 'gemaakt' gedragen. Dit vereist imo een mate van ontwikkeling en intelligentie die een dier niet heeft.
dit is ook wat ik bedoel, en wij interpreteren het daarna als aanstellen omdat we er graag betekenis aan willen geven.

in het voorbeeld van margreet (dat trouwens erg herkenbaar is Haha! ) is het misschien niet zozeer aanstellen maar gewoon alles uit de kast te halen om die wortel te krijgen.