Zouden jullie zo'n paardje hier kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Zouden jullie zo'n paardje hier kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 14:41

Hoi, ik las een advertentie over verschillende pony's ze zijn hardstikke jong en toch is er al op gereden.

Er staat zelfs een Fjord van 1 jaar die al gelongeerd wordt.
Zouden jullie het aandurven om zo'n paardje te kopen, en wat er dan me doen alsnog lekker in het land laten lopen en niks mee doen of gewoon verder gaan met trainen.
Laatst bijgewerkt door shemar op 24-01-04 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:48

Zijn die paarden allemaal van dezelfde eigenaar?
maar ik geloof dat je geen advertenties mag bespreken dus ik geloof wel dat hier een slotje op komt...

Maar dat wil niet zeggen dat ik dit vind kunnen, persoonlijk vind ik het véél te vroeg. Vooral het zinnetje bij die fjord van 1jaar, zelfs al met ZADELTJE. 1 jaar . Die pony hoort niet gelongeerd te worden, en zeker niet met een zadel op... Ik zou ze zelf niet kopen.

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 14:56

O ja dat is ook zo, even gewijzigd, maar het gaat me er gewoon om wat te doen met zo'n pony.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:05

Meen je dit nou? Dat je niet weet wat je met zpn pony moet doen als je m zou kopen?? Twijfel je echt of je dan verder zou gaan met longeren en inrijden? Dan ben je zelf geen haar beter..
Als je zon beestje koopt, zet m lekker nog een paar jaar in de wei en begin gewoon met m als ie daar klaar voor is!!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:28

nee never nooit niet! Ik zou zon paard absoluut niet kopen. Longeren op zon jonge leeftijd is heel slecht voor de paardenbenen die dan nog in ontwikkeling zijn. Wat licht werk op een grote volte kan natuurlijk wel maar echt longeren nee.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:54

Nee.
Je weet niet wat er al met zo'n beest gebeurd is,( rijden ofzo.)

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 21:17

Citaat:
Meen je dit nou? Dat je niet weet wat je met zpn pony moet doen als je m zou kopen??


Ik weet wel wat ik er mee zou doen, was alleen benieuwd wat jullie er van vonden.

Het gaat echt om een stuk of 10 pony's, o.a. een pony van nog geen 2 jaar die al volledig ingereden is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:51

Ik geloof niet dat ik zo'n pony zou aanschaffen. Wie weet wat er al allemaal met zo'n dier is uitgespookt en hoe erg het al verpest is....

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:41

Nee ik zou zo'n pony niet aanschaffen. ALs ze op 1-jarige leeftijd al longeren, wie weet wat er nog meer mee gedaan is! Dat is zo zielig!

Dus ik zou het echt niet doen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:45

Manon schreef:
Nee.
Je weet niet wat er al met zo'n beest gebeurd is,( rijden ofzo.)


Dat weet je nooit als je een paard koopt. Maar als een verkoper als verkoopargument in zijn advertenties zet dat er al gelongeerd is en op is gereden, dan zou ik persoonlijk heel goed uitkijken wat ik koop.

Een tweejarige die een zadel op heeft gehad en een of twee keer een ruitergewicht heeft gedragen....dat is niet verkeerd.
Maar ik zou het dier dan toch een zomer op het land gunnen, om lekker nog bij te kleuteren.

Mijn tweejarige merrie zal dit voorjaar, voordat ze het land opgaat ook het zadel leren kennen, en een of twee keer een lichtgewicht ruiter.

Daarna gaat ze het land op. En reken maar dat ze de basis die ze straks heeft geleerd, aankomende winter niet verleerd is...

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:34

Niet doen. De kans is groot dat zo'n beestje al heel jong medische problemen krijgt omdat het op een te jonge leeftijd is belast. Zonde van je geld en je emoties.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 04:56

lekker laten lopen tot ze drie zijn, of als ze nog erg in de groei zijn, nog langer. dus zeker niet bij iemand kopen die al begint met jaarlingen en tweejarigen in te rijden

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:10

ik zou even wachten met trainen want je moet wel uitkijken want als ze heel hard trainen als ze jong zijn kan je later niks meer met ze doen omdat ze dan uitgeput zijn!!!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:59

Een tweejarige die een zadel op heeft gehad en een of twee keer een ruitergewicht heeft gedragen....dat is niet verkeerd.
Maar ik zou het dier dan toch een zomer op het land gunnen, om lekker nog bij te kleuteren.

Mijn tweejarige merrie zal dit voorjaar, voordat ze het land opgaat ook het zadel leren kennen, en een of twee keer een lichtgewicht ruiter.

Daarna gaat ze het land op. En reken maar dat ze de basis die ze straks heeft geleerd, aankomende winter niet verleerd is...[/quote]

ben het hier helemaal mee eens..........hebben wij ook zo gedaan...... het paard groeit en knoeid nog lkr door maar vergeet niet wat ie geleerd heeft! en dat is fijn hoor dat je met een sterker geworden paard dan niet opnieuw hoeft te knoeien. de basis ligt al en er zijn geen spieren geschaad. een betere start kan je niet hebben.
zelf vind ik 1 jaar wel veels te jong, 2 is vroeg zat! een baby in de wieg probeer je toch ook niet al te leren lezen? tijd en geduld= kwaliteit en gewenst resultaat.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:09

ik zou het ook niet doen!
maarja je weet nooit precies wat er nou wel/ niet gebeurd is met je paard voor jou..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:10

Maar een tweejarige die een zadel heeft opgehad en een ruiter heeft gedragen noem ik niet volledig beleerd. Daar is meer voor nodig.

Maar misschien ziet die eigenaar dat anders? Dus in deze: wat is volledig beleerd?

Longeren met 1 jaar is ook in mijn ogen te jong...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:20

Ik heb ook met volle verbazing de advertenties zitten lezen......die fjord is nog niet eens 1 jaar watn dat word hij pas eind mei.
Moet er wel bij zeggen dat de meeste van de 2 jarige die al zadelmak zijn toch al heel kort bij de 3 jaar zitten.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:29

Ik ken dus een pony die met 1 jaar al werd ingereden en zo...
Ik ben benieuwd wanneer dit ponytje versleten is, volgens mij haalt dit dier net de 10-15 jaar.
De boer waar hij van is gaf deze reden:
De ponys worden jong ingereden omdat ze anders te sterk worden voor de meiden die rijden en inrijden.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:37

Verschrikkelijk zeg! Longeren ontwijk is het liefst helemaal bij jonge paardjes. Ga liever lekker wandelen. Als het aandurft om hem te kopen laat hem dan goed nakijken door meerdere mensen en gooi hem dan het land op.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:04

lor1_1984 schreef:
De ponys worden jong ingereden omdat ze anders te sterk worden voor de meiden die rijden en inrijden.


Inrijden op jonge leeftijd...ok. Dat doen er wel meer om te voorkomen dat ze te sterk worden, en helemaal met hengsten kun je ze overbluffen op die leeftijd.
Maar gooi ze daarna weer het land op!

Elmowiey

Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:03

Ik vind het niey kunne heur!! Scheve mond
Ik zou miss. juist wel zo'n paardje kopen!!
Dan kan jij het beestje geven wat ie nodig heeft
en m nog even zen ruzt gunne.. voordat een ander zon beestje
koopt en der mee verder traint!!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:12

ik weet niet of ik het zou kopen,maar ik vind het wel schandalig dat mensen een paard zó kunnne verkloten!!! Boos!

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:39

Niet kopen, en aan iedereen doorgeven. Dit is beulerij Boos! Denkt die man misschien dat hij dan hoogbegaafde paarden krijgt ofzo. Wat een stomme reden, alsof er alleen maar meiden paardrijden.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:24

Elmowiey schreef:
Ik vind het niey kunne heur!! Scheve mond
Ik zou miss. juist wel zo'n paardje kopen!!
Dan kan jij het beestje geven wat ie nodig heeft
en m nog even zen ruzt gunne.. voordat een ander zon beestje
koopt en der mee verder traint!!

Hier ben ik het totaal mee-oneens, het klinkt logish maar dat is het niet.
Waarschijnlijk is een paard waar op zn jonge leeftijd veel mee gegaan wordt grotendeels verpest voor de rest van zijn leven. Als deze mensen deze paardjes kunnen blijven verkopen zullen ze niks veranderen, bovendien wordt de plek van dit paardje weer ingenomen door een ander.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:37

Zo'n paardje zou ik denk ik laten staan, hoe zielig ik het ook vind. Zou ik er wel 1 hebben (een 1 jarige waar al een zadel op heeft gelegen) zou ik hem/haar lekker 3 jaar op het land zetten en daarna weer aan de slag gaan.