Jeetje, wát ging díé hoog!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Jeetje, wát ging díé hoog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 09:19

Helaas is het gisteren gebeurd: ben écht onwijs gelanceerd.
Ik ging met dat lekkere weer eens in de buitenbak rijden. Toen ik Secret, eind september, net had, heb ik 2 x met haar buiten gereden, dus het was haar niet echt onbekend.
Nou, dat had ik dus niet moeten doen. Er reden nog 3 meiden buiten, waarvan 2 met een rustig paard. Er was nog 1 paard bij die nogal fris was. Nadat we samen een keer aan de kletter waren gegaan bleven we bij elkaar uit de buurt, zodat onze paarden elkaar niet zouden aansteken.
Ik voelde Secret alleen maar inademen, dus ik zei nog met een grapje: ik hoop dat ze ook nog uitademt, anders stort ze straks dood onder me neer. Ik hoopte met wat werk haar ontspannen te krijgen.

Nou, opeens begon het hoor. Madam kwam de lucht in, ik klemde mijn armen om haar hals (heb helaas nogal ervaring met steigerende paarden), ze liep zeker 10 m achteruit op haar achterbenen (mijn hart in mijn strot) en toen landde ze, met een hele bolle rug, vervolgens viel ik zo ongeveer uit de lucht óp het paard (hoe ik dat gedaan heb, geen idee) en van het paard knalde ik op de grond. Ik viel op mijn voorkant, omdat ik mijn val moest breken. Ik zag op de grond dat mijn paard op me af kwam, maar gelukkig ging ze de andere kant op omdat dat andere paard aan de kletter ging van mijn salto mortale. Ik had wel 2 minuten nodig om op adem te komen, want mijn ribbenkast was door de klap nogal in elkaar gedrukt.
Ik ben dus van zo ongeveer 5 meter hoogte gevallen. Het is nu de volgende dag en ik voel me alsof er een vrachtwagen over me heen is gereden. Overal spierpijn natuurlijk, een hele beurse elleboog (even aankijken hoe het gaat, anders even naar de dokter), last van een gekneusde rib, lastig ademhalen omdat mijn borstbeen pijnlijk is en een spierscheur in mijn rechter dijbeen. En natuurlijk koppijn (wel heel blij dat ik met cap rij!).

Gelukkig is iemand anders nog even op mijn paard gegaan in de buitenbak, na haar eerst even te hebben uitrazen in de longeerpaddock. Oh ja, ook nog zo leuk, ze wilde de paddock uit, stak haar voorbeen door het hek en zat dus vast. Ze was nogal opgefokt waardoor ze terugtrok dus ik was ook nog bang dat ze haar been zou breken. Gelukkig is ze van zichzelf niet gestresst dus ze raakte niet in paniek. Ook had ik haar gebandageerd dus ze had geen uiterlijke verwondingen.
Ik heb haar laten uitstappen en daarna haar benen goed afgespoten en het klem gezeten been in de klei gezet. Hopelijk houdt ze er niets aan over.

Omdat Secret zó onwijs braaf is ben ik een beetje 'ingedut' en vergeet ik wel eens dat ze pas 4 maanden onder het zadel is, pas 4 is (eigenlijk 5, dit jaar) en gewoon onervaren is. Ik vergeet dat ze nu sterker begint te worden door de training en dus gaat puberen. Dat komt omdat ze heel rustig is van zichzelf en alles heel braaf en goed oppakt. Verder was het gewoon een paar stapjes té ver om dit te doen. Het veulentje op onze stal werd gisteren afgespeend en liep op het land, dat zo ongeveer 20 m van de bak af ligt en was nogal aan het gillen naar zijn moeder en aan het rennen. Dat ik Secret kocht werd haar veulentje ook afgespeend, dus het veulen van gisteren zal haar ook wel wat gedaan hebben (afgeleid). Ik had gewoon beter op de signalen moeten letten, maar ik ben nu weer wakker en heb flink geleerd hiervan!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:29

Jeetje je hebt nog al een smak gemaakt.
Gelukkig heb je er niks ernstigs aan over gehouden!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:30

Zo je hebt wel erg geluk gehad, het had veel slechter af kunnen lopen!
En zou als ik jou was toch maar even naar de dokter gaan, want kan zomaar iets stuk zijn zonder dat je het weet!

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:24

en dan te bedenken dat anderen er jarenlang op trainen en ook nog eens ervoor betaald krygen,om dit soort stunten uit te voeren...!!
en jij doet dit even alsof het niets is!!!
hoop dat je snel weer opknapt en dat het de volgende keer weer beter gaat!!
lijkt me niet gezond dit elke keer te moeten meemaken..
Verdrietig

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:29

idd veel geluk gehad!!

Laat je je maar lekker vertroetelen..

enne tip voor de volgende salto...gebruik een kussen voor een zachtere landing... Haha!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:38

Klinkt behoorlijk heftig.... hopen dat borstbeen/elleboog en ribbenkast snel weer normaal gaan doen

ikkiekikker

Berichten: 896
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:57

Zo, dat klinkt pijnlijk!
Beterschap hoor! Ach gut

MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:42

Je hebt zeker geluk gehad Vivian...
Ik vond het echt helemaal niets voor Secret!

Ik schrok me dood, gelukkig bleef Husky rustig en kon ik Secret makkelijk pakken!

Klinkt niet echt best, wat je er allemaal aan over hebt gehouden,
je kwam ook zeker erg hard neer!

Het was ook geen pretje om te zien

Beterschap Ach gut

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:19

Jeetje, heel veel beterschap!
En hopen dat het de volgende keer beter gaat

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:02

jah heel veel beterschap...

En laat het idd ff bij de dokter checken... want je weet maar nooit met botten en spieren Scheve mond

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:07

Dat is gelukkig nog goed afgelopen, het zijn dus alleen wat beurze plekken? (alsof dat zo leuk is... Scheve mond ).

Ik moet zelf niets hebben van paarden die steigeren brrr!!
Hopelijk blijft het bij deze ene keer en zoals je zelf al zei, toch nog rekening houden met het feit dat het nog een jong dier is.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 11:08

Omdat ik nogal moeite had met de ademhaling ben ik toch maar even naar de dokter geweest, net. Er is niets gebroken. De dokter heeft goed naar mijn nekwervels gekeken omdat ik een flinke klap met mijn hoofd tegen de grond had gemaakt. Alle spieren zaten ook vast dus ik vond dat daar even naar gekeken moest worden.
Ik heb zo'n last van mijn borstbeen en de dokter zei dat de spieren van je borst(en) met gewrichtjes richting de ribben lopen. En die gewrichtjes zijn dus wat ontwricht. Dat heeft alleen maar tijd nodig en gaat vanzelf over.
Verder een lichte hersenschudding en ik mag geen hele dagen werken (ik doe voornamelijk beeldschermwerk en dat is nu niet zo verstandig om hele dagen te doen).
De blauwe plek op mijn been is inderdaad een spierscheur en gezien de plaats waar het zit vrees ik dat het nog even duurt voordat ik kan gaan rijden. Ik heb een aantal jaar geleden eens mijn ruiterspier gescheurd gehad (ook door een val van het paard) en ik weet wel dat ik daar nog heel lang last van gehad heb. Deze spier is gelukkig niet mijn ruiterspier, maar het zit wel aan de binnenkant van mijn dijbeen, dus het zal met rijden nog wel gevoelig zijn.
Verder dus alleen maar blauwe plekken en een zeer gedeukte ego Knipoog !

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 11:11

MuSLi schreef:
Je hebt zeker geluk gehad Vivian...
Ik vond het echt helemaal niets voor Secret!

Ik schrok me dood, gelukkig bleef Husky rustig en kon ik Secret makkelijk pakken!

Klinkt niet echt best, wat je er allemaal aan over hebt gehouden,
je kwam ook zeker erg hard neer!

Het was ook geen pretje om te zien

Beterschap Ach gut


Ik ging al expres met jou mee naar buiten omdat ik weet dat Husky braaf is en jij hem heel goed in de hand hebt staan. Wist ik veel dat Aniek er ook was (Levi is altijd al een scheet geweest dus daar dacht ik niet eens bij na). Toen Aniek ook aan de kletter ging vond ik het al niet zo leuk meer maar ik wilde me niet laten kennen Haha!

Zoals ik het hierboven vertel is zoals ik het heb meegemaakt; klopt dat ook een beetje met wat jij ervan gezien hebt? Heb jij alles gezien? Ik was een klein stukkie kwijt (niet door de val, maar meer omdat alles zo snel en raar ging) en dat hoorde ik van Martine en Maaike.

In ieder geval nog bedankt voor het vangen van Siek!

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:13

jeetje schrikken!
maar heel veel beterschap!!

MuSLi

Berichten: 5242
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:47

Randy01 schreef:
Zoals ik het hierboven vertel is zoals ik het heb meegemaakt; klopt dat ook een beetje met wat jij ervan gezien hebt? Heb jij alles gezien? Ik was een klein stukkie kwijt (niet door de val, maar meer omdat alles zo snel en raar ging) en dat hoorde ik van Martine en Maaike.


Ja ik heb alles gezien

Volgens mij ben je nog wel een klein stukje vergeten,
je hebt het nog langer volgehouden dan je het zelf zegt!

Ze is namelijk meerdere keren omhoog gekomen, en je werd er echt afgeslingerd... Scheve mond

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 14:57

MuSLi"]
[quote="Randy01 schreef:
Zoals ik het hierboven vertel is zoals ik het heb meegemaakt; klopt dat ook een beetje met wat jij ervan gezien hebt? Heb jij alles gezien? Ik was een klein stukkie kwijt (niet door de val, maar meer omdat alles zo snel en raar ging) en dat hoorde ik van Martine en Maaike.


Ja ik heb alles gezien

Volgens mij ben je nog wel een klein stukje vergeten,
je hebt het nog langer volgehouden dan je het zelf zegt!

Ze is namelijk meerdere keren omhoog gekomen, en je werd er echt afgeslingerd... Scheve mond
[/quote]

O, nou, ik sta verbaasd van mezelf, hihihi. Kan ik toch beter rodeo-en dan ik zelf dacht! Dat eraf slingeren had ik wel door maar meerdere keren omhoog... Wauw!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 16:29

Jij hebt nog geluk gehad bij zo'n klap!! (niet banketstaaf bedoelt hoor)
Maar je zo zomaar wat kunnen breken.
strekte.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:06

je had van alles kunnen breken zg verschrikkelijk enja je had het niet moeten vergeten maar er zijn er wel meer die dat vergeten! beterschap!

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:29

ouw veel sterkte Ach gut

ik denk dat ik de afgelopen jaren best veel geluk heb gehad met aan de kletter gaan de paarden ben bang dat ik dit jaar aan de buurt ben Scheve mond

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:41

Oohh jeetje wat erg!!
Jaa steigeren is nooit fijn...
Ik weet ook nooit echt wat ik moet doen, maar op dat moment doe ik vanzelf wel wat en ben er gelukkig nog nooit er af gevallen.
Maar zaterdag ook ging een paard met mij akelig hoog de lucht in.. op dat moment denk ik niks.. maar daarnaa.. nee das niet fijn...

Maar nog heeel veel sterkte en ik hoop dat het paard het kunstje nooit meer doet!!!