Rampzalig weekend

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Rampzalig weekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 18:32

Pfieuw, wat een vreselijk weekend heb ik achter de rug zeg

Het begon zaterdag...
Ik was gewoon wat aan het rijden in de achterste binnenpiste, en er waren nog 2 mensen aan het rijden.
Maar Ushi bleef maar haar hoofd naar beneden doen en zo haar benen super hoog gooien, alsof ze haar hoofd wou raken,
maar dat was ik ondertussen al gewoon (soort tik nerveux van de zenuwen),
en ze liep gewoon onder me door (stond al sinds woensdag binnen doordat ik ziek was).
Maar ze ging met nogal veel snelheid door de bocht, terwijl ge weer haar hoofd naar beneden deed.
Ze is daarna gestruikeld, en gevallen, waardoor ik er dus ook af ben gevlogen.
Maar dan heeft ze nog een soort rol gemaakt waardoor ze dus bovenop mn been lag.
Ze is hierna direct opgestaan, ik natuurlijk helemaal geschrokken, maar had op het eerste zicht niets zo veel pijn.
Mientjeuh zat aan de kant te kijken en heeft dan effe met Ushi rond gestapt terwijl ik mn gezicht effe af ging spoelen.
In de toilette zag ik dat mn neus dik was en dat ik schaafwondjes naast mn oog en op mn neus had.
Op de weg trug naar de piste begon mn been ook wel wat pijn te doen, maar niet zo hard.
Ben dan maar trug gaan rijden, eerst gekeken of Ushi niet mankte maar er was niets te zien.
Ze had blijkbaar haar lesje nog altijd niet geleerd, want ze deed nog altijd haar hoofd naar beneden
Thuis begon mijn neus steeds dikker, blauwer en pijnlijker te worden, maar dat is nu al wat minder.
Mijn knie bleek ook een beetje gekneusd te zijn en er was dus een grote blauwe plek op mn knie Boos!

En het bleef doorgaan tot zondag...
Ik ging vandaag met Elke (free) meedoen aan een jumping in CE "La Nethen",
gewoon om wat ervaring op te doen en omdat het ons wel leuk leek om eens samen te doen.
Zowel Ushi als Montana springen heel graag, maar hebben nog niet zo veel wedstrijdervaring.
We gingen normaal te voet tot ginder gaan door het bos, maar dan waren we wel 3 kwartier onderweg.
Toen we te horen kregen dat we daar rond half 10 moesten zijn, hebben we toch maar een trailer gezocht Tong uitsteken
We hadden al een keer een wandeling gemaakt met Titsia en zij had een trailer dus hadden het een keer aan haar gevraagd,
zij had haar trailer zondag zelf nodig, maar ze heeft een trailer van een vriendin kunnen regelen voor ons Haha!
Dus vanmorgen om 7 uur opgestaan, aangekleed en op weg naar de manege gegaan Gaaaap
Van daaruit moest ik dan een klein stukje tot bij Elke haar stal stappen, waar de trailer al klaarstond.
Alletwee gingen problemenloos op de trailer (Montana bleef alleen twijfelen in het midden van de klep Tong uitsteken)
Veilig aangekomen op "La Nethen" en de trailer ergens op een plekje een eindje van de manege gezet,
en dan zijn wij ons gaan inschrijven in de cafetaria terwijl Elke haar vader op de paardjes paste Bloos
We hebben ons alletwee ingeschreven voor 1 proef van 60 cm en als het goed ging gingen we mss in de namiddag nog een keer.
Dan nog een hele tijd staan wachten voor we eindelijk mochten gaan inrijden.
Ushi was echt super zenuwachtig (dat is wel redelijk normaal bij Ushi, maar nu was het toch wel heel erg Scheve mond )
Na wat gedraaft te hebben wou ik eens over het mini kruisje dat er stond springen,
Ushi sprong braaf, maar begon na de sprong echt super hard te bokken en bochten te maken.
Ik ben er dan af gevallen, maar as heel zacht gelanden doordat ik al een tijdje ernaast hing voor ik viel.
Ik natuurlijk helemaal boos, maar ook helemaal verward, want dat was echt niet de Ushi die ik ken
Ben dan nog wat gaan draven, maar ze zat echt heel de tijd te bokken, bleef wel zitten.
Na een tijdje is ze dan wel gestopt met bokken in draf, maar bleef trippelen enzo.
Toen er wat minder mensen in de piste waren wou ik haar dan eens goed laten galoperen,
dat ze haar energie wat kwijt was en misschien zou stoppen met bokken en gek doen.
Uhm, slecht idee dus... eerste galopsprong gaf ze al een enorme bok en een bocht naar rechts,
gevolg: ik hing er half naast en heb haar dan stil kunnen trekken.
Nu was ik toch echt wel alle hoop kwijt, ik had nog niet eens gesprongen, wat zou dat worden? Huilen
Wou me dus laten uitschrijven want zo kon ik toch geen parcours springen.
Maar na lange aanmoediging van Sandy (vriendin van Elke) en Elke zelf,
ging ik toch nog maar eens een sprongetje wagen. Was een kruisje van 20 cm ofzo Bloos
Bleek dus weer niet zo een fantastisch idee te zijn, na de sprong weer een bok en een bocht en ik lag er weer.
Een stuk naast waar ik gevallen was, schrok een ander paard en steigerde enorm hoog.
Ik heb mn moeder me dan toch maar laten uitschrijven, durfde echt niet meer Huilen
Ik weet dat ik haar nu een beetje heb laten winnen, maar 3 keer vallen op 2 dagen vond ik al genoeg

Sorry voor het lange verhaal... Schijnheilig

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:52

Ooh, Anja, kei erg! Ach gut
Was super geschrokken gisteren, was wel eng om jullie te zien vallen Scheve mond Maarja, jullie zijn ongedeert, en da's het belangrijkste.

Ik had echt iets anders verwacht van die jumping, niet dat het aan u ligt, da weet ge zelf, maar da's om zo te horen echt niet de Ushi die ik ken ... Ik hoop iig dat 't zo niet blijft en dat de volgende wedstrijden beter gaan worden.

odessalief

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Monster (dat is in het Westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:58

jeempie, echt jammer dat het zo is gegaan zeg.
hopelijk gaat het volgende keer beter als je een wedstrijd rijd!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:01

Oh nee Anja... Das echt niet fijn...
Denk je dat Ushi je aan het uitproberen is of zou er wat mis zijn met haar?
Je hebt naar wat ik hier lees toch al een tijdje problemen met haar...
Heb je nu al les?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 19:16

Idra schreef:
Oh nee Anja... Das echt niet fijn...
Denk je dat Ushi je aan het uitproberen is of zou er wat mis zijn met haar?
Je hebt naar wat ik hier lees toch al een tijdje problemen met haar...
Heb je nu al les?

Nee, de problemen zijn thuis opgelost.
Ze loopt de laatste tijd toch redelijk goed.
Ik heb al een tijdje privéles en het gaat echt goed.
Alleen dat "borsthappen" krijg ik er nog niet echt uit.
Volgens mij was het gewoon de vreemde omgeving die er te veel aan was.
Thuis bokt ze ook echt nooit meer als ik aan het rijden ben.
(toen ze er net was 2 keer een kleine bok ofzo, maar nooit zo hoog )

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:24

Niet erg leuk het is ons weekendje niet, bij mij was heros gaan lopen hihi, een tip die ik voor je heb, ga veeeeeeel op verplaatsing maar niet direct om te rijden gewoon wat aan de longe, wie weet helpt dat wat?

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:29

Of juist omgekeerd, veel wedstrijden in de eigen manege rijden dat ze het gewoon wordt! Lachen (Heeft Anja mij verteld Knipoog)

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:30

eigen bodem kennen ze heel rap hoe meer je binnen blijft (op eigen manege dus) hoe meer problemen je gaat krijgen als je op verplaatsing gaat, weet ik jammer genoeg uit eigen ondervinding

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:36

ja, ik wou ook net zeggen wat titsia al deed: op verplaatsing dan eerst echt goed longeren zou toch kunnen helpen? en toch, met zoveel valmisére op één weekend zou je toch gaan denken dat het paardje op één of andere manier zelf niet goed in haar vel zit Verward ?

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:09

Vervelend voor je maar aan de andere kant: het diertje had wel van woensdag tot zaterdag binnen gestaan, is natuurlijk niet zo heel vreemd dat ze dan zo doet.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 20:55

narretje schreef:
Vervelend voor je maar aan de andere kant: het diertje had wel van woensdag tot zaterdag binnen gestaan, is natuurlijk niet zo heel vreemd dat ze dan zo doet.

Alleen maar donderdag en vrijdag hè, is toch niet ZO onmenselijk lang? Verward
Zaterdag heb ik haar een uurtje op de paddock gezet waar ze zich heeft kunnen uitleven,
plus dan nog eens 's avonds een uur gereden te hebben, en ze was op het einde toch wel rustig.
Denk dat haar energie dus toch weer tot normaal niveau was, en het niets te maken heeft daarmee. Scheve mond

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:10

Jah jij hebt echt wel ongeluk dit weekend he. Eerst onder ushi belanden en dan vandaag. Ze deed echt wel smerig ze, het was niet dat ze zo na 1bok stopte maar dus echt gewoon verder blijven bokken met haar hoofd compleet tussen haar voorbenen om je er toch maar af te krijgen! Maar misschien zoals ze zeggen, veel om wedstrijd proberen te gaan. Je had toch groot gelijk dat je niet verder hebt gedaan hoor, ik zou het ook niet zien zitten hebben! (ps: je bent nog vergeten zeggen hoe ze van de trailer is afgegaan en toen we daar effe gingen "wandelen" en ik mij al omdraaide, héhé).

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:31

Je moet wel bedenken dat ze niet gewend is om achterwaarts van een trailer te gaan, aangezien wij er eentje hebben met een voorklep.
Maar, vreemd terrein is ze wel gewend aangezien ze LRV wedstrijden en indoors meegedaan heeft en vorig jaar een half schooljaar twee dagen per week in Syntra in Sint Niklaas heeft doorgebracht.
Wat ik vroeger deed op een indoor jumping was zoals anderen al suggeren, ze zich eerst laten uitleven aan de longe.

vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:11

2 dagen op stal niet zo erg ?
Ik denk dat dat voor paarden juist wel erg is.Zeker als ze dan nog goed gevoerd worden.
Sorry wil niet cru klinken (maar was Ushi ook niet vrij jong)

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 17:52

vvexx schreef:
2 dagen op stal niet zo erg ?
Ik denk dat dat voor paarden juist wel erg is.Zeker als ze dan nog goed gevoerd worden.
Sorry wil niet cru klinken (maar was Ushi ook niet vrij jong)

Ja ik was ziek, kan ik toch nix aan doen? Scheve mond
En met dit rotweer gaan ze ook niet op de wei...

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:16

Wat een rot weekend. IK hoop dat het vanaf nu beter gaat met jullie beide!
Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:54

dat borst happen zoals je het noemt kan te maken hebben met dat het paardje nog te vast zit veel mensen rijden paarden veel te weinig los.Ik heb alles over het belang van losrijden geleerd bij antoin de bodt neem eens een kijkje op zijn site www.hoefkatrol.be is niet alleen bedoelt voor paarden met hoefkatrol problemen maar ook met andere rij technishe problemen zeer intressant .Ik heb aan zijn lessen veel gehad het heeft vooral te maken met de manier van losrijden en het vastzitten van spieren.allee ik hoop dat je je wat beter voelt na zo'n bewogen weekend

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:59

heh bah wat vervelend Boos!

misschien toch kijken wat vvexx zegt, twee dagen stil zetten en door blijven voeren als altijd (ik zeg niet dat je dat gedaan hebt, maar als je dat gedaan hebt) als je toch al een zenuwlijer heb kan dat misschien de druppel zijn?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 20:44

silvana schreef:
dat borst happen zoals je het noemt kan te maken hebben met dat het paardje nog te vast zit veel mensen rijden paarden veel te weinig los.Ik heb alles over het belang van losrijden geleerd bij antoin de bodt neem eens een kijkje op zijn site www.hoefkatrol.be is niet alleen bedoelt voor paarden met hoefkatrol problemen maar ook met andere rij technishe problemen zeer intressant .Ik heb aan zijn lessen veel gehad het heeft vooral te maken met de manier van losrijden en het vastzitten van spieren.allee ik hoop dat je je wat beter voelt na zo'n bewogen weekend

Ik ga in de zomer met nog 3 bokkers naar een 5-daagse trainen bij Antoine de Bodt
Ik hoop dat hij me misschien wat kan helpen, want het is toch wel een groot probleem. Scheve mond
Kan je mij misschien per pb ofzo nog wat meer vertellen over AdB, en jouw ervaringen?
Lijkt me heel leuk om al wat meningen te horen voor ik op cursus ga, kan ik al een idee vormen. Knipoog

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:46

jeetje meis je hebt idd een rot weekend achter de rug!
3 keer vallen is echt veel. wat rot zeg.
ik ben heel erg benieuwd hoe het verder gaat met rijden. laat je snel weer wat horen?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:21

Wat een snertweekend!!!
Maar bedenk dat het alleen maar beter kan gaan na deze dagen!!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:25

Hai,

Rot dat je 3 x gevallen bent maar zat er misschien niet iets hinderlijks of pijnlijks in of onder het tuig?
Is toch vreemd dat ze zo gericht blijf bokken om je eraf te krijgen en na het bokken zenuwachtig blijft dribbelen Verward
Kan zeker een hoog gehalte aan energie zijn geweest maar om dan zo te gaan bokken om je er echt vanaf te krijgen lijkt mij toch ook een behoorlijke uiting van ongemak of pijn door iets.

Sterkte met je lichaam na al die valpartijen Knipoog

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 13:40

GillyZidane schreef:
ik ben heel erg benieuwd hoe het verder gaat met rijden. laat je snel weer wat horen?

Ben gisteren weer naar haar geweest (maandag is de manege gesloten, dus kon ik niet Scheve mond ).
Omdat ik dinsdag nooit veel tijd heb, heb ik haar eerst effe laten lopen, en dan gelongeert.
Ze was echt super braaf bij het longeren, normaal geeft ze bij aanspringen in galop wel een bok ofzo,
maar nu deed ze helemaal niets en bleef braaf haar rondjes lopen en goed naar mn stem luisteren. Haha!
Leek wel alsof ze het goed wou maken ofzo Ach gut Knipoog
Ga vandaag voor de eerste keer na zondag weer rijden, hoop dat ze braaf is.
Ik zal vanavond nog wel laten weten hoe het ging

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:30

Anjatjeuh schreef:
Ik ga in de zomer met nog 3 bokkers naar een 5-daagse trainen bij Antoine de Bodt
Ik hoop dat hij me misschien wat kan helpen, want het is toch wel een groot probleem. Scheve mond
Kan je mij misschien per pb ofzo nog wat meer vertellen over AdB, en jouw ervaringen?
Lijkt me heel leuk om al wat meningen te horen voor ik op cursus ga, kan ik al een idee vormen. Knipoog


Eén van die 3 ben ik Tong uitsteken , wil ook wel wat ervaringen lezen. Ik heb daarjuist de site helemaal gelezen op aanraden van Idra Knipoog en ben nog enthousiaster als ervoor!

Anja, het zal wel beter gaan met je paard hoor! Effe doorbijten en toch veel op verplaatsing gaan met haar! Het is misschien de combinatie van jou stress (die jij overbrengt op haar) en zij die dan al een tijdje niets anders heeft gezien dan de vertrowde manège, die het deden mislopen.
Ga gewoon weer naar Nethen volgende maand! Ik ben daar ook 3 jaar alle winterwedstrijden gaan doen met Marengo, vond het een geweldig concours. En de jury was (in die tijd) heel enthousiast en aanmoedigend in de lagere proefjes! (Of kom met ons mee naar De Mustang in Duffel daar is de jury ook geweldig *LOL* )
Ik denk ook dat je Ushi op verplaatsing best eerst longeert. (In Nethen kan je dat in de buitenpiste, naast de wedstrijdpiste)
En voor alles veel tijd nemen, heel rustig alles doen, zo weinig mogelijk je opjagen. Dus heel veel van te voren er zijn, laat haar alles is bekijken! Trouwens in Nethen herhalen ze toch in de namiddag nog eens dezelfde proeven? Dat was vroeger toch zo. Als je dan 9u30 te vroeg vindt, kan je in de namiddag gaan en toch te paard door het bos en al is goed galoperen. Haha! (en er dan liefst niet afvallen hè Tong uitsteken )