Gangenpaarden/tolten, jullie ervaringen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 15:52

hallo, ik ben nieuw hier, heb me net aangemeld. Zelf ben ik IJslanderfan, maar ik vroeg me af of er ook mensen zijn op bokt met andere gangenpaarden, of die geinteresseerd zijn in gangenpaarden. Of mensen die een 'gewoon' rijpaard hebben dat ook kan tolten. Of die denken dat hun paard weleens tolt! En wat ze vinden van dat tolten. Ik heb vroeger, zoals zoveel IJslandermensen, op gewone paarden en pony's gereden, en toen vond ik tolten maar raar. Maar nu ik het eenmaal ken, wil ik niets anders meer. Hoe zit dat met jullie? Weleens getolt, maar je vond er niks aan? Nooit getolt, maar wel nieuwsgierig?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 15:54

Hee Marieke,
Jij ook hier. Alles goed met Askja? In mijn profiel kun je Sefja bewonderen. Groetjes,
Eline

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 16:07

hoi en welkom hier ook ik ben een ijslander fan en heb ook een eigen merrie kvika genaamd.
kijk in mijn profiel voor meer info en foto´s

groetjes kvika

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 16:23

Hoi Kvika en Dimmelin,
Ja jullie profielen heb ik natuurlijk allaaaang bekeken! En de foto's van jullie IJslanders heb ik dus ook bewonderd (moet die van mij nog in mijn profiel zetten). Eline, Sefja is echt heel gaaf! Maarja, wat wil je met zo'n afstamming (halfzusje van Soley...) Leuk dat je uiteindelijk zo'n goeie hebt gevonden. Askja is trouwens van Selur, ook een Aldenghoor. Zelf komt ze van een fokker uit Warmenhuizen (van de Oudewal).
Hopelijk komen er nog meer Ijslanderfans op bokt!
Wel zo gezellig.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 18:02

hm, ik heb wel eens op een stijve ijs getold. Vond het nix. Vind eigenwijslanders zowiezo nix (niet banketstaaflig of persoonlijk bedoelt) maar voor een keer was het wel grappig.

Wij heben een orlov draver op stal staan die in het span loopt en die kent gelooof ik alle rare gangen die er bestaan. DAn telgangt hij weer en dan krijg je weer iets anders vaags wat nog harder hobbelt. Die loopt in het 4 span.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 18:11

Ik vind IJslanders echt zooo Cool ! Lovers
Ben een keer op ponykamp geweest waar ik best veel op IJslanders heb gereden, en ze zijn zoooo lief!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:51

Helaas rijdt ik de laatste tijd geen ijsjes meer. Ik mag graag een eind Tolten, hoewel ik er geen ster in ben, maar ik vraag altijd om een makkelijk toltend typje.
Als ijslanderfan uit het noorden ken je ongetwijfeld Elselien Klein. Ik heb daar wel eens gereden. Misschien komend voorjaar maar weer eens, het is altijd wel gezellig daar.
Ken haar vanuit de NVVR, zijn we allebei lid van. Dus misschien tot ziens in het noorden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 00:24

Ikke, onze paarden staan bij Anne en Elselien, dus mocht je nog eens naar De Punt komen, dan kom je ze wel tegen, en ons misschien ook wel (heee, boktmeeting??)
Lijkt me errug leuk!

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:23

Ik sinds kort ook een ijslander. Ze is echt helemaal geweldig Lovers . Ik zal een keer proberen om foto's in mijn profiel te zetten.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 10:18

Nog effe voor Steef:
Tölten op een stijvige Ijslander is inderdaad niet direct aangenaam. En er zijn helaas best veel stijve harken onder de IJslanders (ligt mede aan hoe ze gereden worden). Weet je overigens zeker dat je in tölt zat, en niet in 'zwiek' (onze huisterm voor schweinepass/ erg laterale tölt)? Je zou voor the real thing toch echt een keer een supertölter moeten proberen! (en dat hoeft niet perse een IJslander te zijn) En ja, 'eigenwijslanders', je moet er wel van houden, van dat oerpooniegedrag (en uiterlijk)! Ik houd er dus van, en jij niet, moet kunnen toch. Gelukkig verlaag jij je tenminste niet tot leeghoofdig gescheld in de trant van 'afgrijslander', zoals ik pas van iemand hoorde.
Dat soort termen zegt meer over degene die ze uitkraamt dan over het paard zelf. Iedereen moet gewoon het paard kiezen wat bij hem past, de keuze van anderen respecteren en paarden in hun waarde laten.
Dat die Orlow tölt/telgangt is niet zo vreemd, bij de meeste dravers zit dat in de genen.
Groetjes!

sara
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Putte (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:52

Heb ook een ijslander, een pikzwarte merrie van 8 jaar, Sara. Vroeger toen ik jong was reed ik op grote paarden maar sinds ik kennis gemaakt heb met de ijslanders, hoeft er voor mij niets anders meer. Ze zijn echt super van karakter en er zit heel wat meer pit in dan veel mensen zouden denken. Tolt zit er bij haar helaas niet in (ik denk ook wegens haar gewicht), maar ze kan heel goed rentelgangen. Ik ga er enkel buitenritten mee doen en altijd in gezelschap van anderen (ook ijsjes). Ze is enorm lief, maar schrikt van tractoren (erg moeilijk als je op het platteland woont). Ik heb nog een merrie bijgekocht (Lukka) van 12 jaar. Deze is zeer rustig en is van niets bang. Ze tolt ook prachtig en de bedoeling is van eventueel met haar alleen naar buiten te gaan. Begin 2002 komt zij bij mij. Ik ben razend enthousiast en heb er nu al zin in.