paard gaat áltijd plassen als ik erop ga zitten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

paard gaat áltijd plassen als ik erop ga zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 16:33

n.a.v. Niet mesten tijdens training , vraag ik me af of meer paarden dit doen.
ik heb mijn paard zelf ingereden, en ergens in het begin plaste hij een keer terwijl ik erop zat.
vervolgens ging hij altijd aan het begin van de rit plassen, en gebruikte hij het ook wel eens om niet verder te lopen.
dus stoppen, even gewoon staan, voorbeentjes vooruit, en dan gras eten...
ik heb het altijd lastig gevonden om mee om te gaan, me tussendoor ook wel eens zorgen gemaakt of hij misschien een probleem met plassen had, maar de rest van de dag doet hij het nooit dus dat valt dan eigenlijk al af.
ook vind ik dat als dat paard moet plassen, dat hij gewoon moet kunnen plassen, en dat is nou eenmaal niet iets waarvan je kunt zeggen, dat moet hij dan maar lopend doen!
het is dus bij tijd en wijle een leuk spelletje van hem, en ik zit altijd op het randje van echt kwaad worden [hij stopt soms wel 5x] als hij dan uiteindelijk toch altijd weer gaat plassen, waarna hij het ook niet meer doet.
hoewel hij soms later in de rit, na flinke arbeid nog wel een keer plast.
dat flauwe in de maling nemen spelletje zijn we nu wel overheen, doet hij soms nog maar.
nu heb ik vooral het idee dat hij vanaf het moment dat ik erop ga zitten eraan aan het denken is, een beetje persen, zelf zorgen dat hij moet plassen, een soort gewoonte.
eerste 10 minuten is hij daarmee bezig, langzaam lopen, gaat ervoor staan, en dan duurt het vaak ook even waarbij hij heel geconcentreerd staat te kijken, je ziet aan hoe hij zijn hoofd en oren houd dat hij staat te persen.
als dat achter de rug is moet er ook nog gemest worden, waarbij hij van mij trouwens ook stil mag staan, want ik ben een recreatie ruiter, dus dan is dat helemaal niet boeiend, en ik gun het hem gewoon om even lekker rustig te staan kakken Haha! , waar hij ook vreselijk van geniet, er komt dan altijd geluid bij.
dat is een mmMMmmmMMMMmmmmm geluid.
om een lang verhaal kort te maken, ik heb het idee dat hij het niet doet omdat hij écht móet, maar meer omdat hij het lekker vind ofzo, herkend iemand dit?

Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:42

Ik rij altijd op een pony die zijn *** uit laat hangen als k hem op de wasplaats poets Verward... niet erg fris...

verder moet hij altijd mesten in de bak tijdens het rijden.. nooit tijdens het poetsen en dan ben k in de bak en dan gaat ie wel weer scheiten hoor...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:32

Volgens mij is t gewoon een tik van m, mijn paard zou dat echt niet mogen, dan blijf je stilstaan! Hij kan t heus wel ophouden, er zijn genoeg paarden die pas gaan plassen als ze weer op stal staan en die kunnen ook gewoon t hele uur doorlopen..

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:34

Haha! Hihihi ik lach je niet uit hoor, alleen maar toe! Bloos!
Mijn paard heeft vaak er het handje van ook om ook zn vlag uit te hangen als ik hem af heb gezadeld en hem na verzorg.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:35

De Tinker van mijn oom en tante heeft heel lang last van zijn nieren gehad waardoor hij niet kan plassen. Nou krijgt hij elke dag een flesje bier en gaat alles weer goed maar soms gaat ie nog stilstaan en dan voorbenen naar voren enzo en dan komt er niks...Hij heeft er geen last meer van maar doet dit gewoon om ff stil te staaan...Is idd erg irri want je wist eerst niet of ie plassen moest of niet dus je liet hem altijd staan...Hij maakt er dus nu gebruik van...

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:32

Het verhaal van plassen op het begin van de rit i erg herkenbaar! Ik rijd mijn verzorgpony het erf af, meneer gaat netjes in de berm staan (anders spettert het zo tegen zijn benen en daar houdt meneer niet van) en uitgebreidt staan zeiken. Ik altijd maar deneken dat paarden niet graag plassen met een ruiter op de rug maar hij plast elke rit op die plaats!
P.S. als je paardje z'n piemel laat hangen tijdens de verzorging is dat toch juist handig? Kan je zonder met je hele hand in het paard te moeten froeten z'n piemel en de schacht goed schoonmaken.

Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:00

ja maar niet als het een manegepony is en ik dat dus nie hoef te doen...

ik vind het nie zo'n fris gezicht.. een paard met zijn leuter uit Tong uitsteken

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:39

Aramat schreef:
Volgens mij is t gewoon een tik van m, mijn paard zou dat echt niet mogen, dan blijf je stilstaan! Hij kan t heus wel ophouden, er zijn genoeg paarden die pas gaan plassen als ze weer op stal staan en die kunnen ook gewoon t hele uur doorlopen..


Jouw paard zou dat niet mógen??? Ga jij dan lekker een uur paardhobbelen met een volle blaas?
De baas zijn (spelen) is leuk maar je moet het natuurlijk niet overdrijven hè.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:48

Het ligt eraan in welke situatie je zit dat het niet mag. Ik zou het ook niet zo grappig vinden als Ascot besluit te gaan plassen net wanneer we de rijksweg oversteken. Ook in een wedstrijd staat het nogal appart als het paard even tussen de hindernissen of dressuurproef piest.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:07

ellenlouise"]
[quote="Aramat schreef:
Volgens mij is t gewoon een tik van m, mijn paard zou dat echt niet mogen, dan blijf je stilstaan! Hij kan t heus wel ophouden, er zijn genoeg paarden die pas gaan plassen als ze weer op stal staan en die kunnen ook gewoon t hele uur doorlopen..


Jouw paard zou dat niet mógen??? Ga jij dan lekker een uur paardhobbelen met een volle blaas?
De baas zijn (spelen) is leuk maar je moet het natuurlijk niet overdrijven hè.
[/quote]

Wie overdrijft er hier? Zoals haar paard t doet zou ie dat niet mogen nee, dat is gewoon klieren en kijken of er heel misschien 1 drupje uit komt. Tuurlijk, als hij moet plassen mag ie dat best, doet ie alleen nooit, hij houdt t net zolang op totdat ie op stal staat.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:41

Kane plast ook heel vaak onder het rijden ( soms wel 2 keer per rit )
Ik vind dat helemaal geen probleem als je moet dan moet je he Lachen
En ik lach er zelf ook wel om zeker als er mensen voorbij komen die kijken je dan echt raar aan ( alsof ze nooit geweten hebben dat een paard ook plast )
Soms doet ie ook wel eens alsof maar dat heb ik snel genoeg door zodra zijn hoofd naar beneden gaat moet hij dus helemaal niet plassen maar is het gras onder hem heel intressant .
Als hij echt moet zit hij altijd heel hyper om zich heen te kijken ( alsof hij bang is bekeurd te worden voor wildplassen Clown )

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:37

het is waarschijnlijk een soort gewoonte geworden, en hij maakt er idd handig gebruik van. Het paard waar ik op rijd mag gewoon stilstaan als hij moet plassen, komt er niks dan mag hij nog best een tweede keer stilstaan als hij weer aangeeft dat hij moet, als er dan nog niks komt dan moet hij ook doorlopen ook, want hij vindt het idd wel makkelijk als ie telkens stil mag staan.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:18

hahaha Mijne plast ook bijna altijd onder het rijden en ik vind het fijn dat ze dat doet... Verward mzz dat kwam er raar uit Tong uitsteken
haaha maar ik bedoel.. dan is ze het kwijt.. anders kan ik heel goed merken dat ze volle buik heeft.
Al is het bij mijne niet irritant zoals joune doen. Ik kan Pasha stil zetten en dan gaat ze plassen als ze moet. Ik weet het nou zon beetje dus jah ze kan een beetje op commando plassen Knipoog

Maar ik kan me voorstellen dat dat van jou heel irritant is dat doet een pony bij ons op de manege ook alleen omdat ie niet wil doorlopen.. jah dan schoppen ze hem ook maar ik bedoel je moet plassen of je moet het niet!! maar niet dat gezeur van jaaa...bijna Knipoog Tong uitsteken

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:20

Misschien vindt ie je een z**kwijf.....hihihihhi, sorry!
Kon het niet laten....

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:19

Hey!
het kan zijn dat hij teveel druk op de nieren krijgt, en daarom ook het gevoel van plassen heeft.
Dit kan aan jou liggen, als je veel te ver naarachteren zit. Maar ook een blaasprobleem!

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 21:29

dan zou hij het toch de hele rit moeten blijven doen lijkt mij, en niet alleen de eerste 10 minuten.
ik geloof niet dat dit paard een probleem heeft, dat was ook niet de reden van dit topic, ik vroeg mij af of mensen dit herkenden.
maw, of er nog meer van die komedianten rond lopen, heb ondertussen gezien dat ze er wel zijn, niet veel, en dat er geeneen tot nu er zo'n feest van maakt.

Impuls

Berichten: 325
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:59

Levy schreef:
Misschien vindt ie je een z**kwijf.....hihihihhi, sorry!
Kon het niet laten....


Verward Scheve mond en waar slaat dat op..

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:09

nou eh...gewoon leuke woordspeling??? Maar gevoel voor humor is verdwenen geloof ik...

Impuls

Berichten: 325
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:31

Levy schreef:
nou eh...gewoon leuke woordspeling??? Maar gevoel voor humor is verdwenen geloof ik...


oh haha ik snap m Tong uitsteken
uh late reactie Bloos Blond


Vriendjes zijn?

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:11

mijn oude pony plaste altijd na de dressuurproef...dus dan liep ze de hele proef al moeilijk en gelijk erna moest ze plassen bijna altijd...nie voor nix PISMERRIE

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:07

Ik heb een keer een topig geplaatst over plassen van het paard tijdens het rijden. De meeste reacties waren positief, in de zin dat een paard dan ontspannen is. Als ze moeten plassen dan is het beter dat ze dat tijdens het rijden doen dan ophouden totdat ze op stal staan. Ik merk het aan de mijne echt. Ze gaat gespannen lopen, af en toe inhouden, enfin je merkt dat er iets is. Ik zet haar dan in de berm, ga wat uit het zadel naar voren en al vrij snel gaan die achterbenen uit elkaar en spettert ze erop los. Daarna loopt ze weer lekker ontspannen. Als jij zelf een volle blaas hebt loopt het ook niet lekker, laat staan met iemand op je rug!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:53

Om eerlijk te zijn zou ik hetzelf geen probleem vinden.
Juist handig, hoef je minder uit te mesten Haha!