veiligheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 12:25

Hoi allemaal!
Ik heb het weekend de hele veiligheidsspecial doorgeplozen van IdS!! Echt gaaf al die praktische tips, opsomming van verkeersregels (want waar vind je die?), boetes, tips voor laden (mooi die laadplaats van Roelofs!!) etc. Heel goed vond ik ook dat alle 'modellen' van goede caps voorzien waren. Ik ben zelf na een zware hersenschudding een Schijnheilig heilig boontje geworden, vandaar.
Ik ben benieuwd hoe jullie buitenrijden en of je je aan de verkeersregels houdt en aan de etiquette (zie eerder forum): dus: cap op, veilige kleding, rechts rijden, voorrang geven, in stap passeren etc. Ik ken een aantal van die 'stoere' ruiters die mij altijd het gevoel geven dat ik een mietje ben, maar liever een heel mietje dat een bink met een deuk in de kop! Haha! He, dat is een leuke stelling voor deze discussie...
Haha!
En voor alle achtergrond info: In de Strengen no. 22 lezen!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:29

Ik ben ook een mietje Haha!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:36

ik ben zo'n bink die het liefst zonder cap rijdt, alleen als ik er echt niet onder uit kan komen heb ik em op. Ook rijd ik nog met de oude soort cap, ik vertik het om meer dan 100 gulden uit te geven voor een wok op mijn hoofd.
Stom?... ja ik weet het, maar ik ben nog nooit hard genoeg gevallen!
Ik merk wel dat het capgebruik ontzettend is toegenomen de laatste 5 jaar. Toen ik begon met rijden (heel vroeger.. haha) deed niemand een cap op.
Misschien moet ik maar eens wat griezelverhalen gaan lezen wat er allemaal kan gebeuren als je geen cap draagt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:38

Citaat:
Op 2001-11-13 11:36, schreef lis:
Misschien moet ik maar eens wat griezelverhalen gaan lezen wat er allemaal kan gebeuren als je geen cap draagt.


Ik heb nog wel een hele fijne foto voor je. Laat maar weten als je die wilt zien. (via PB, ik plaats 'm niet hier)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:39

Ik draag mijn GPA'tje met springen en zadelmak maken...
Dat is toch al een hele verbetering met een paar jaar geleden, toen deed ik alles zonder cap...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:42

Wow Margreet....ik word anders wel nieuwsgierig! Maar nee hoor, ik kan het me zo wel voorstellen! Ik heb In de Strengen ook gelezen: Op de ranglijst van ongevallen in de sport staat paardrijden op de derde plaats met 75.000 letsels per jaar! 9200 ruiters worden per jaar in het ziekenhuis behandeld, 22% daarvan heeft een ernstig ongeluk buiten het eigen terrein of manege gehad (buiten). 12% van de ongelukken vindt plaats op de openbare weg, 10% in het natuurgebied!!!De meeste slachtoffers zijn van het paard gevallen en hebben fracturen (31%) en bij ongevallen op de verharde weg heeft maar liefst 10% ernstig hoofdletsel!!! Reden genoeg voor een goed cappie lijkt me!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:51

Na een lelijk ongeluk waarbij ik met mijn knar keihard op het asfalt terecht ben gekomen (asfalt= HARD!!!), doe ik, als ik naar buiten ga, braaf mijn crosshelm op die ik ooit voor endurancerijden gekocht had toen er nog niet van die Cascodingen bestonden.

In de bak rij ik zonder.... beetje dom eigenlijk.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 12:53

Ik bedoel maar....en met 'stoere ruiter' bedoel ik nog neit eens iemand zonder cap hoor. Dat moet jezelf maar weten. Maar waar ik me aan stoor is ruietrs die mij in gevaar brengen door keihard langszij te draven. Dat vind ik ronduit asociaal. En als ik er wat van zeg kijken ze me aan met zo'n blik van 'aansteller, kan je je paard niet eens aan?'. Nou dat kan ik prima, maar het is logisch dat hij dan met hen mee wil, het is toch een kuddedier?!!
Gail, ik heb die cijfers ook gelezen...shocking!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:11

Ik HAAT dat (zie ander topic etiquette). Toch is het verder grappig hoe bewuste mensen bewust met veiligheid omgaan. Topruiters trainen ook vaak zonder cap. De een zweert bij bandages, de ander bij peeskappen, de een bij afspuiten en de ander juist niet, de een gooit zijn paard bij tien anderen in het land, weer een ander durft het risico niet aan. Zoveel paardenmensen, zoveel meningen, ook wat betreft veiligheid. Het belangrijkste vind ik dat je goed bent voor je paard en elkaar neit tot last bent.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:55

volgens mij ben ik dan een scheiterig meitje...
Cap op en helemaal in de berm enzo... Me paardje (reed eerst heeeeel veel buiten metme verzorgpony) wil ik graag beschermen,...
Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 16:20

Dan hoor ik ook bij de mietjes met mijn wok elke dag op mijn kop..... Haha! Maar die wok heeft mij al eens gered toen ik tegen de omheining aankwam na een kortstondige oefening vliegen. Erg blij dus met mijn wok!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 18:23

K'ook! Haha! Hebben nog meer de special gelezen?

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 18:38

behoor niet tot de mietjes. rijdt altijd zonder cap met mun stomme kop Frusty mahja eigenwijs he... spring ook zonder cap en stap op een fris paard zonder cap. zelfs achterste voren zittend draven zonder cap!!! val je er zo wie zo bijna altijd af...
en dan nog zeggen ze dat ik eigenwijs en onverstandig ben? Schijnheilig
haha nee denk dat ik binnekort toch maar verstandig moet worden...

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 18:40

ik vindt trouwens niet dat je gelijk een mietje bent als je zonder cap rijdt... noem het eerder verstandig!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:11

Ik rijd ook zonder cap(behalve op mijn jonge fjord)
maar verder probeer ik me zo netjes mogenlijk te gedragen in het verkeer.
Tegenwoordig rijd ik op het fietspad tegen het verkeer in(in de berm) nu kan ik al het verkeer zien en ben ik voorbereid op eventuele problemen met brommers, fietsers, skaters enz enz.
Ik passeer ruiters en voetgangers altijd in stap.
Naar het bos toe is een hele brede berm met ruiterpaden, daar draaf ik wel gewoon(is een voetpad/fietspad naast) daar ben ik ook niemand tot last.
Waar het druk verkeer is altijd stappen en paard goed in de gaten houden.
Ik vind me zelf wel een veilige verkeers deelnemer te paard.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:36

Citaat:
Op 2001-11-13 17:40, schreef Charmotte:
ik vindt trouwens niet dat je gelijk een mietje bent als je <b>zonder</b> cap rijdt... noem het eerder verstandig!



MET cap bedoel je denk ik Lachen

Ik heb het eerste jaar dat ik mijn paard had heel braaf elke keer met cap gereden....
(Fitz oa kan wel beamen dat dat nodig was *LOL* of Suzanne...he suus Knipoog )
Eigenlijk werd hij steeds makkelijker en vergat ik spontaan dat ding op te zetten!
Nu rij ik meestal zonder in de bak, tenzij ik merk dat hij nogal fris is, of als het stormt, waait etc.
Buiten altijd met cap! en springen doe ik ook zeker niet zonder.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:42

In jou ogen ben ik zo'n stoere bink, grote hoed, jange wax, chaps en bergschoenen. Trekkingzadel, endurancehoofdstel, slecht gepoetst paard. Nee, geen cap. I'm king of the road, iedereen sodemietert maar op voor mij. Rechts rijden is voor mietjes, ik bepaal zelf wel aan welke kant ik rijdt.

Toch is het allemaal minder woest dan het er aan de buitenkant uitziet. Kleding en tuigage zijn gekozen op basis van praktisch nut, moet er uren in door kunnen brengen. Ik poets haar in de winter alleen als ze heel vuil is en op de plek van het zadel en het hoofdstel, ze heeft maar een dunne vacht dus alles wat je eruit borsteld geeft geen isolatie meer.
Ik bepaal mijn plek op de weg waar ik het het veiligst acht, en dat is soms links, brede berm of zo. Ik neem op de openbare weg ook altijd redelijk veel ruimte in beslag, dan zien ze je beter en geef je minder mogelijkheden om voorbij gescheurt te worden, met alle ellende van dien.
Verstandige overwegingen maken nooit mietjes. Ik zou je dus ook absoluut geen mietje willen noemen. Jou ervaringen zijn niet de mijne, jou handelen zal dus ook anders zijn dan mijn handelen.
Handel zoals jij denkt dat het goed is en bij twijfel, raadpleeg de NVVR.

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 23:45

Ja Lot, ik heb de special in IdS gelezen, zit goed in elkaar, dat verhaal over die caps zouden al de dames (en heren) die mij bij dit onderwerp eens door moeten lezen denk ik.

Ik vond het verhaal over het laden en lossen erg interessant, onze pony heeft reisangst en we vermoeden dat ze in het verleden op een verkeerde manier vervoerd is.

Trouwens die tips over stallen en het verhaal over de afrasteringen waren ook interessant.

Nog meer mensen die IdS nr. 22 van 8 november gelezen hebben???

Wat is jullie mening over het onderwerp veiligheid Misselijk

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 00:00

Is er iemand die voor mij een kopie van dat artikel heeft?

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:37

Ja, ik, PB je adres of faxnummer maar, dan zorg ik dat je het krijgt.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:47

Welk artikel? Kan je dat dan niet hier plaatsen? Hebben meer mensen er wat aan.

'Ikke', ik heb erg gelachen om je woeste beschrijving. Het maakt mij niet uit hoe iemand er uit ziet hoor, als ze maar niet langszij komen scheuren zodat ik onvrijwillig in een pirouette beland!! Haha!

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:55

Het is niet een artikel maar een hele special (gedeelte van In de Strengen) die aan VEILIGHEID is gewijd. Dus zomaar even "het"artikel plaatsen gaat niet.
Heb je echt belangstelling vraag dan een proefnummer aan!!!! Haha! Haha! Verward

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:59

Ja maar ik heb IdS dus de special al gelezen, maar ik dacht meer dat als iemand nou speciaal geinteresseerd is in een artikel, wellicht het leuk zou zijn om die te plaatsen of een deel daaruit (zoals ik eerder in dit topic lekker met die ongevalscijfertjes heb gegooid Extreme duivel )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 16:12

Ik zie er niet 'gemiddeld' uit als ik buitenrij: zo weinig mogelijk tuig (one-ear-hoofdstel, teugeltouwtje, westernzadel), ikzelf in een spijkerbroek, westernlaarzen eronder met westernsporen, en een zwarte lange waxjas. Geen cap op, hooguit een zwarte cowboyhoed.

Ziet er misschien wel een soort van ruig uit, maar is gewoon heel comfortabel en praktisch.
Qua gedrag valt op mij niks aan te merken: ik hou me aan de regels en zorg ervoor dat ik niemand in de weg rijd enzo. Ik groet beleefd en kinderen mogen aaien etc.
Ik heb een pesthekel aan ruiters die zich niet aan de regels houden en anderen in gevaar brengen door in galop te passeren enzo (helaas op Noordwijk eerder regel dan uitzondering Frusty )

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-01 17:37

Tja, wie geinteresseerd is kan natuurlijk proefnummer opvragen via info@kwpn.nl....is zeker de moeite waard!