denken mensen niet meer na ofzo??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 00:11

Hai allemaal,

Sorry..ik moet even spuien.
Denken mensen niet meer na als ze een paard kopen ofzo??Ik lees de laatste tijd niet anders dan dat mensen toch maar hun paard verkopen omdat het of niet klikt,niet aan de eisen voldoet,toch teveel werk is,te klein is,te groot is,te moeilijk is enz.
Is het niet meer zo dat je je heel goed moet bedenken wat je verwacht van een paard,hoe een paard kan reageren,dat je je bedenkt of je je paard over 2 jaar nog leuk vind, en vooral dat je je bedenkt hoeveel zorg een paard nodig heeft.
Het zal wel aan mij liggen maar een paard koop je niet zomaar even.Het is tenslotte geen goudvis.
Dus mensen..denk alsjeblieft na voor je een paard koopt.Dan kom je ook niet voor onverwachtte situaties te staan zoals dat het toch wel veel tijd kost.

Groetjes
Janneke

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 00:41

Je kunt soms niet inschatten of de verwachtingen die je van een paard hebt ook werkelijk uit gaan komen.
Of je doelstellingen worden anders, dat kan natuurlijk ook.
Eerst koop je een paard omdat je er een beetje dressuur mee wil gaan rijden en wat buitenritten bv. maar dan vind je dat wedstrijden rijden eigenlijk zo leuk dat je een paard wilt dat verder kan komen dan het paard dat je nu hebt.
Dan is het zowel voor paard als ruiter het beste als de ruiter op zoek gaat naar een ander paard.

Paarden houden in de Randstad kost een hoop geld en daarom kun je er niet zomaar 2 op na houden.
En wat mijn instructeur altijd zegt (maar daar zullen een hoop Bokkers het wel niet mee eens zijn):
het paard is er voor jou en jij niet voor het paard!
En daar sluit ik me bij aan ..... anders kan ik beter konijnen houden dat is nog een stuk goedkoper ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 01:54

het klopt wel hoor, mensen kopen te snel een paard. Het overkomt meer dieren hoor, denk aan honden die aan een boom gebonden worden, of in het asiel terecht komen.
Paardrijconsumenten noem ik mensen die onbezonnen en paardje kopen omdat ze willen rijden wanneer zij dat willen, maar een manegepaard is te min.
Ik blij dat ik het juiste paard heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 09:07

Jouw stelling klopt wel, maar ik wil er toch even aan toevoegen dat ik liever zie dat iemand z'n paard verkoopt dan dat 'ie er eisen aan stelt die het paard gewoon niet kan halen. Daar wordt een paard zeker niet gelukkiger van!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 09:27

ik denk er ook al een behoorlijke tijd over hoor om een paardje te kopen, ik weet van mezelf dat ik er nu nog niet klaar voor ben...ik heb nu nog te weinig tijd en te weinig geld.
maar over een jaar of 3 misschien 4 dan ben ik 20, dan heb ik meer verantwoordelijkheids gevoel, verdien ik meer, en heb ik waarschijnlijk ook meer tijd, dan zie ik wel eens weer of er een paardje komt.
kus liselot

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:30

Ik sluit me helemaal bij Fitzroy aan.
Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om een paard te verkopen, maar je moet wel reeel blijven.
Ik heb zelf nu een fjord. Recent heb ik een 3-jarige shetlandmerrie gekocht.
Bedoeling is om die aangespannen te beleren en t.z.t in het tweespan te zetten.
Mocht blijken dat ze daar absoluut niet geschikt voor is, wordt ze toch echt verkocht en ga ik op zoek naar een ander.
Wel zal ik ervoor zorgen dat ze een heel goed thuis krijgt, waar ze goed op haar plaats is. Dat ben ik dan wel aan haar verplicht vind ik.

Ik verkoop mijn paarden liever ook niet, maar soms is de situatie dusdanig dat het voor een paard beter is hem/haar te verkopen dan te houden.

Kelsey
Berichten: 355
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: hoerendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:36

het klopt wel natuurlijk ben er ook wel mee eens en van de andere kant ook niet.
stel je wil dressuur gaan doen en je doet wedstrijden maar je pony is niet goed genoeg dan kiopen mensen snel een ander paard maar dat wil nie zeggen dat je geen paard moet nemen dan...

ik hou zelf niet zo van mensen die elke keer hun pony af kunnen staan want zo ben ik niet maar ieder zijn eigen keus of nie dan

kelsey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:54

Dat viel mij ook al heel erg op, 'jk ben dus niet de enige. En dan heb ik het over mensen die er na heel korte tijd al achter komen dat het allemaal toch wel tegevalt met een eigen paard. Tuurlijk heb ik liever dat ze het dier meteen verkopen dan dat ze er mee blijven doormodderen.
Maar nog veel liever heb ik dat zulke mensen gewoon helemaal geen paard kopen!! Boos! Veel mensen hebben een veel te rooskleurig en onrealistisch beeld over het hebben van een eigen paard. Als er dan een kleinigheidje tegenvalt [te weinig tijd of zo iets] moet het paard er maar uit. Vaak hadden ze die dingen van te voren al wel kunnen weten als ze maar iets beter hadden nagedacht maar dat is nu juist het zwakke punt van deze mensen,.... goed nadenken Verward

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:20

ik ben dus een van die mensen...
ik heb m'n pony bewust eerst op proef genomen, omdat je van een 5 jarig paard dat nog nix kon niet kan weten of het de ware is als je er een keer opzit...
nu ben ik er dus achtergekomen dat hij niet de ware is, omdat ik gewoon nog niet genoeg ervaring heb om hem in te rijden en het zou banketstaaflig voor hem zijn als hij verpest wordt omdat ik niet toe wil geven dat ik een foute beslissing heb gemaakt...
en de andere reden is dat hij bij de keuring ging hoesten en ik pluto kwijt ben geraakt omdat hij dampig was(wat dus ook ooit was begonnen met een kugje)en ik dus meteen al de ergste dingen voor me zag..

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:39

ha.... grinnik daarom hoef ik nog geen paard ik wil eerst uitvogelen wat voor paard ik wil! dan weer een all-rounder, springer recreatie, dressuur paard ik weet het nog niet Verward en daa rkomt bij dat ik voor mijn gevoel nog niet de ervaring heb om een eigen paard te houden!!! ik mag dan al bijna 9 jaar RIJ ervaring hebben maar 5 jaar is manegelessen en die eerste 3 jaar is zomaar bij een kennisje aan de longerlijn pas het laaste jaar heb ik intensief les! maar nu ik ook op een privestal kom, moe tik die z'n paard doen tijdens vakanties die vraagt of ik hem z'n medicijnen wil geven!!!

Dus ik wil hier nog ff aan toevoegen....

dat je je 10X moet bedenken heb ik wel ervaring genoeg! Ik ken mensen die rijden al 15 jaar, ze hebben een paard gekocht niets mis mee zou je zeggen maar ze wete niet eens wanneer en hoe je een paard moet wassen/afspuiten. Het paard heeft een verkeerde beenstand is 7 jaar absoluut geen spiermassa, zakt door achterhand heen...

hun zijn er blij mee, maar er is wel een klein beetje spijt omdat ze alleen maar manegelessen gehad hebben en meer niet!!!! Das jammer voor het paard!!!

dit wilde ik nog ff kwijt!!! Haha!
(sorry dat het off-topic was een beetje dan)