complete check-up Quentin (DA, fysio)en les gehad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

complete check-up Quentin (DA, fysio)en les gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 00:08

't ging de laatste tijd niet zo lekker met Quentin, extreem staken, een pasje wijken betekende wegrennen en nek erop zetten, laat staan een stukje travers of een appuyement, wat ie 6 weken terug met gemak&plezier deed, niets ging meer zoals het hoorde....

toen hij ook nog eens zn brokken steeds niet helemaal op at had ik zoiets van het is weer tijd voor een bezoekje aan de tandarts(is mn eigen DA) en omdat hij zich zo verzette tijdens het wijken en appuyeren besloot ik om ook de fysio te bellen
ondertussen trapte hij er een ijzer af, dus de hoefsmid moest ook langskomen, en het was weer tijd voor zn jaarlijkse enting

het enten was geen probleem, gewoon aan huis alle de paarden tegelijk, smid kwam en ook dat was geen probleem, al vond ie het naar voren geven van zn been wat lastig

fysio kwam vanmiddag om 13.00 en ze vond hem er beter uit zien dan deze zomer(toen is ze 6x geweest ivm val met zn rug tegen de bakrand), betere spieren op zn rug en hij was veel losser, maar toen ze wat gerichter met haar vingers op zn rug duwde vond hij het toch wel vervelend worden en had ze ook meteen de juiste plek waar hij wat vastzat
ook zn rechterschouder zat wat vast, dat verklaarde ook waarom hij zn been niet graag ver naar voren wil optillen/uitstrekken bij de smid

maar hij is mooi losgewerkt door de fysio, moet de rest losser zien te krijgen met longeren&rijden, merk ik dat het niet helemaal lekker gaat, dan moet ik bellen en komt ze nog een keer

daarna heb ik hem meteen op de trailer gezet en gingen we naar de DA/tandarts
Hij heeft weer een extreem hangend rooster, gehemelte komt onder zn voortanden uit, zo laag hangt het, darom bijt ie ook niet meer zo graag in een appel(dat worden dus weer gesneden appeltjes voor hem, en wat warm water over zn brokken heen) verder had hij wat kleine haakjes op zn voorste kiezen, en op de achterste zaten hele kleine maar vlijmscherpe haakjes, die zijn allemaal netjes weggevijld en hij stond keurig stil, met zn oortjes naar voren
(de 1e keer dat ie naar de tandarts ging moest ie 2 spuiten hebben en een praam op zn neus en iemand die zn hoofd naar beneden hield, nu vind ie alles prima!)

verder heeft de DA nog even snel naar hem gekeken, hartslag, ademhaling, reflex van de pupil etc omdat hij een tijd geleden zo raar vast lag in zn stal en van de zomer was ingestort, maar hij was helemaal gezond!

ook het rijden gaat alweer stukken beter

dinsdag clubles gehad, dat ging best aardig, al bleef hij in t begin erg achter een merrie plakken(das zn grote liefde, maar t is niet wederzijds) en moest ik hem er hardhandig achter vandaag krijgen, daarna ging het opzich wel

gister priveles gehad, dat begon met 2x flink staken, waarna hij super begon te lopen, vooral de verzameling in de galop ging echt super! arbeidspirouette geoefend, en ook dit ging weer behoorlijk goed! en de verzameling ging beter dan ooit tevoren!
in de draf had hij in t begin bij het verzamelen en de zijgangen nog niet een echte nette constante aanleuning, maar dat werd vanzef beter
uitgestrekte draf en dan weer terugrijden naar de verzameling ging ook top!

kortom, ik stapte gister met een goed gevoel en een big smile af!

vanavond gereden, clubles ging niet door maar we gingen vrij rijden in de bak, hij was braaf! geen gestaak!! maar wel wat drammerig in de galop met het terugrijden, ipv te verzamelen ging hij duiken en op de kop lopen om dan uit elkaar te vallen, en de middendraf werd steeds een galop Boos!
maar gewoon doorgereden en uiteindelijk ging het helemaal niet verkeerd!

heb morgen&zondag wedstrijd, 2x in de zelfde bak en dezelfde proef, dus als ik het morgen verpest heb ik zondag een 2e kans, en als het 2x slecht gaat, jammer dan, komen wel weer meer wedstrijden

helaas gaat mn priveles de komende 2 weken niet door, maar heb wel 2x per week clubles, dus heb iig wel begeleiding, want dat hebben Quentin&ik hard nodig om vooruit te blijven gaan


maar we zijn weer uit ons dipje gelukkig Lachen

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:52

Gelukkig! Weer een wat positiever berichtje !
Maar heeft quentin vaker last van zijn tanden dan???
Heel veel succes op wedstrijd!! Ik wacht op een verslagje! Knipoog

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 11:25

Quentin heeft een hele check gehad . Wel goed dat je de fysio er weer bij hebt gehaald. Dan weet je zeker dat er lichamelijk niks meer is en dat je daarna gewoon aan het rijden kan.
Geeft je vast weer meer moed! Veel succes van het weekend en we lezen vast wel weer wat Knipoog .

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:14

Hoop dat alles nu weer wat beter gaat!
Even een vraagje.. wat heeft de Da aan zn hangend rooster gedaan, of wat moet je eraan doen? En wat heb je er de vorige keer aan gedaan waardoor t weg is gegaan?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 12:31

nog even snel een berichtje voor ik ga wassen en invlechten Knipoog

dat hangend rooster wordt veroorzaakt door een te hoge doorbloeding van zn gehemelte, en dat zakt dan naar het laagste punt van de mond, achter de voortanden. Ik heb in zn mond gekeken, en als je vanaf zn kaak zeg maar naar voren zn mond in kijkt zie je alleen maar gehemelte, en geen voortanden, zo dik is het

die verhoogde doorbloeding komt door een ontsteking/irritatie in zn mond
of door plotselinge veranderingen in het voer/voerschema

de vorige keer dat hij het had was in mei, we hadden toen net ander hooi, wat redelijk vers was, en toen had hij er ook zo'n last van, ook van wat haakjes, maar dat hangend rooster irriteerde hem veel meer
toen heb ik een goede week/2 weken zn brokken een beetje nat gemaakt en wat meer muesli gevoerd, dat at hij wel, zn rok vond hij wat lastiger
of ik gooide wat brokken, muesli en water bij elkaar en daar dan stukjes appel doorheen, dan at hij wel

maar toen is het vanzelf weggegaan, zodra zn lichaam aan het nieuwe hooi was gewend. Ik heb toen wel een Robart-bit gekocht, een dubbel gebroken bustrens met vrij plat tussenstukje en alle3 de delen van het bit kunnen los van elkaar draaien, met dit bit wist ik zeker dat tijdens het rijden er geen punt van het bit in het laag hangende gehemelte kon prikken.

Nu is er niets in zn voer veranderd en komt het hangend rooster wrsch door de irritatie van die kleine haakjes in zn mond.
Dus hij krijgt nu weer natgemaakte brokken en muesli met wat appeltjes er doorheen en ik hoop dat volgende week zn hangend rooster weer een eind weg is!

Met het rijden heeft hij er eigenlijk geen last van, het echt verdikte stuk zit vlak achter zn voortanden, ver weg van het bit, en omdat ik nogsteeds met die dubbelebroken bustrens rij is er ook geen punt van het bit wat per ongeluk in zn gehemelte kan prikken.

Ik laat nog wel weten hoe het vandaag ging, en als het goed is worden er morgen foto's gemaakt tijdens de wedstrijd Lachen