vreemd advies instructrice bij eerste les...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

vreemd advies instructrice bij eerste les...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 23:45

Vandaag reed mijn bijrijdster voor het eerst mee in een manegeles op de manege vlak bij onze stalling. Het paard was voor het eerst daar en mijn bijrijdster ook.

De les was niet echt van hoog dressuurmatig niveau (=verder niks mis mee, maar helpt bij uitleg om dit te weten) Mensen werden bijvoorbeeld niet gecorrigeerd als ze op het verkeerde been aan het lichtrijden waren. Verder kreeg mijn bijrijdster meteen te horen dat mijn paard onder haar uitliep en dat ze langzamer moest gaan rijden. (hij liep inderdaad lekker voorwaarts, maar niet onder haar uit)

Na een half uur vraagt de instructrice aan mij (ik zag haar ook voor het eerst) of mijn paard aan de teugel kan lopen, ik antwoord dat ze dat kan en dat mijn bijrijdster dat ook kan, maar dat ze altijd goed losgereden moet zijn en dat alles tenslotte nieuw voor beide is. Geeft ze me als voorstel dat ik haar dan met slof moet laten rijden. Verward Dat beslist zij in een kleine 30 minuten!!!

Ik heb geantwoord dat ik vind dat mijn paard naar voren gereden moet worden en zijn achterhand meer moet gebruiken en dat daardoor haar hoofd vanzelf goed gaat. Van achteren naar voren rijden, zo hoort het toch *LOL*

daarop gaf ze me wel gelijk dat dat eigenlijk inderdaad wel zo was, maar met een slof was het hoofd in ieder geval vast goed!!!

Daarna kreeg mijn bijrijdster wel andere aanwijzingen, meer drijven en opvangen met je hand en voila Pris liep aan de teugel!

Het was wel een apparte kennis making zo... Verder was het een vriendelijke mevrouw die zich netjes voorstelde en genoeg aandacht voor haar had, maar het blijft een rare opmerking, helemaal bij iemand die je niet kent.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:50

rare instructrice Scheve mond
Ten eerste al omdat kleinigheden als op het verkeerde been rijden worden vergeten. Dat zijn juist basisdingen waar een instructrice zeker en vast op zou moeten letten.

De reden een slof om te doen is ook belachelijk: zo is het hoofd in ieder geval goed, lijkt mij een mooie bewoording van zo trek ik hm even in de krul dan lijkt het al alsof ie mooi loopt. Mijn instructrice heeft mij ook wel eens aangeraden om een tiental minuutjes met slof te rijden, maar dat was na verschillende uren van privé-les en niet voor het plaatje.

Maar te snel moet je ook weer niet oordelen. Je kan beter nog een paar lessen bijwonen, want misschien ontpopt ze zich toch nog tot een goede instructrice, jij en je bijrijdster zullen zelf wel voelen als het niet lekker loopt bij haar Knipoog

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 00:02

We gaan ook zeker terug, om te zien hoe het dan is. Het is alleen al goed voor de ervaring van in een andere omgeving rijden. Misschien wel in een andere les, maar dat zien we nog wel, eerst nog een keer zo... ben nu al benieuwd...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:07

slof in een MANEGELES?????????????

SCHANDALIG!

sorry maar het niveau in de gemiddelde manege les ligt IMO niet hoog genoeg om een slof eraan te hangen !!
en das niet banketstaaf bedoelt, maar ik vind dat dat een heeeel erg verkeerd vorrbeeld geeft aan de rest van de mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:10

Een instructrice die vraagt of een paard aan te teugel kan lopen spoort volgens mij sowieso niet. Ieder paard kan dat!!!!

Dus de kennis was ver te zoeken, zoals helaas bij veel manegebedrijven is. Ze willen niet investeren in goede gediplomeerde mensen. Jammer maar helaas.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 00:10

Dat vond ik dus ook al! en al helemaal als je iemand niet kent, de voorgeschiedenis niet weet en al dat nog meer...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:13

Nou het niveau lag zo te horen idd bijzonder laag.....
Als de instructrice de ruiters al niet corrigeerd als ze op het verkeerde been zitten enzo, dat is de basis!!!
En dat van die slof slaat natuurlijk nergens op, als jij verteld dat je paard wel aan de teugel kan lopen maar hier eerst even goed voor warmgelopen moet zijn, dan is er toch geen aanleiding tot het gebruik van een slof???

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:15

crossmonster schreef:
slof in een MANEGELES?????????????

SCHANDALIG!

sorry maar het niveau in de gemiddelde manege les ligt IMO niet hoog genoeg om een slof eraan te hangen !!
en das niet banketstaaflig bedoelt, maar ik vind dat dat een heeeel erg verkeerd vorrbeeld geeft aan de rest van de mensen


tja heb je ook wel gelijk in, ik geloof dat het niveau in deze les wel laag ligt en ik heb zo het gevoel dat de instructrice niet op de juiste manier overweg kan met een slof... Scheve mond

Doet mij trouwens herinneren aan een incident een tijdje terug op mijn manege. Er was een nieuw paard en de eigenaresse vroeg me als ik er mee wou rijden. Ik vond dat geen probleem, en vroeg als die braaf was(ben niet zo een held Haha! ) waarop zij antwoord ja maar je mag er slof bijpakken hoor. Ik toen huh Verward mag iedereen daar gewoon opkruipen met een slof??? en zij ja, maar niet iedereen mag daar meer rijden het paard is niet voor beginners..

maar de conclusie was dat op dit paard iedereen die fatsoenlijk kon galoperen en een bok uitzitten er een slof mocht aanhangen . Heb toen maar vriendelijk bedankt en heb hem zonder slof gereden, want overigens heel goed was meegevallen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 03:17

Pipo schreef:
Een instructrice die vraagt of een paard aan te teugel kan lopen spoort volgens mij sowieso niet. Ieder paard kan dat!!!!

Misschien wilde ze gewoon op een aardige manier vragen of de rijder haar aan de teugel kan rijden. Maar inderdaad vreemd dat ze niet op van die basis dingen let en zomaar een slof aan je paard wil hangen. Verward

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 11:30

Ze vroeg ook of de bijrijdster het kon, daarop heb ik geantwoord afgelopen donderdag nog wel.

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:47

Dit soort instructie zie je veel in maneges.
Daarom leer je het vanaf het begin vaak ook helemaal fout.
Ik heb daarom dus nu ook prive lessen nodig omdat ik zeer veel dingen fout doe, terwijl ik het zelf niet een weet.

Bij ons wordt gewoon op manege ruiters neergekeken van die leren het toch nooit.
Met dit soort instructie leren ze het zeker nooit.
Maar als je dat zegt worden ze natuurlijk kwaad.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:35

crossmonster schreef:
slof in een MANEGELES?????????????

SCHANDALIG!

sorry maar het niveau in de gemiddelde manege les ligt IMO niet hoog genoeg om een slof eraan te hangen !!
en das niet banketstaaflig bedoelt, maar ik vind dat dat een heeeel erg verkeerd vorrbeeld geeft aan de rest van de mensen


Dat was ook het eerst wat ik dacht.......
Jij kent je paard het best dus lekker laten banketstaaf die instructrice.....

Ik heb trouwens pas met verbazing naar een kinderles zitten kijken......er was maar 1 pony die zonder hulpmiddel liep.....
Verschrikkelijk,ik vind het een heel slechte zaak om de kleintjes (voor ze hebben leren rijden) al direct bekend te maken met de hulpteugels...
Ik ben niet tegen een slof enz. maar wel als deze gebruikt worden door mensen die de gewone hulpen om een paard te rijden nog niet geleerd hebben........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:43

Pipo schreef:
Dus de kennis was ver te zoeken, zoals helaas bij veel manegebedrijven is. Ze willen niet investeren in goede gediplomeerde mensen. Jammer maar helaas.


Is de instructrice gediplomeerd? Misschien wel?

en over ponys die in een kinderles met hulpteugels gereden worden...... uit het oogpunt van veiligheid zou dat best wel eens kunnen.

Ik kan me voorstellen als je een groep hebt met kleine kinderen en daar zitten een of twee ponys bij niet niet helemaal altijd te vertrouwen zijn, dat je die twee bijzet.

Maargoed ik vind het ook een rare gang van zaken van zo een instructeur, beetje vreemd idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:48

Ik heb ook zoiets gehad, had laatst meegereden in springles op mijn bijrijdpaardje..ging prima allemaal, tot hij op een gegeven moment toch wel erg veel initiatief nam voor de sprong...ging dus veel te vroeg af. Volgens instructrice moest ik gewoon meegaan op de sprong, maar ik zei, nee hij moet op mij wachten! Dit resulteeerde er uiteindelijk in, dat ik de volgende les niet mee mocht rijden, ik was te bijdehand. Tja....
Maar gelukkig is dat nu weer opgelost, ik heb afgelopen week weer gereden in de les, en toen ging het super, en het was ook een leuke les, met nuttige dingen..... Maar vond het toch beetje rare instelling....

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 12:57

de manege heeft 2 sterren van de knhs (is dat de afkorting) ik ga er dus vanuit dat ze daar wel gediplomeerd zijn.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:03

is het manege van erp in oss???

kijk, net als wat gijsenkim zegt, als het om eigen pony's gaat en daar worden dan hulpteugels bij gebruikt, okej daar kan ik nog wel inkomen,
maar een paard van een (pension?)klant ???
dat kun je nie maken, zeker niet na 30 minuten al
vind ik dus een typisch voorbeeld van iemand die rijtechnisch dus alles op die manier probeert op te lossen, niets geen basis, nie lopen?? slof eraan !
sja dat is mijn visie...
en als het bij van erp is,dan weet ik ook wel over wei het gaat ...

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:39

Het gebeurd zovaak dat maneges geen aandacht hebben voor een goede basis voor beginners.
veel van die mensen komen dan ook later in de problemen met hun vaardigheid.
Dan kun je wel allemaal hulpmiddelen gebruiken, maar je zou de basis opnieuw moeten leren.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 16:34

Ik kan me dat ook voorstelen bij lastige pony's hoor, maar dan wel een martingaal of zoiets, maar toch geen slof.

Ik heb zelf ook niks tegen hulpteugels, tijdens het springen loopt ze met een martingaal en ik rijd haar zelf wel eens los met een slof.

Ik heb eerst op een manege gestald gestaan en daar ging het toch echt anders. Misschien teveel verwend...

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:18

Pipo schreef:
Een instructrice die vraagt of een paard aan te teugel kan lopen spoort volgens mij sowieso niet. Ieder paard kan dat!!!!

Dus de kennis was ver te zoeken, zoals helaas bij veel manegebedrijven is. Ze willen niet investeren in goede gediplomeerde mensen. Jammer maar helaas.


Ik ben het volledig met je eens *verder niks aan toe te voegen*