sportpsychologie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 01:15

nav een interview met Peter Murphy vandaag in de Hoefslag.

Denken jullie wel eens na over de psychologische kant van je rijden? Merk je zelf dat je bijvoorbeeld geblokkeerd kunt raken door stress en zoek je dan naar oplossingen? Of vind je dat soort dingen maar slap gezever?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:07

Peter Murphy is toch volleybal coach geweest? Ik heb wel eens wat gelezen van hem in de Bit.

'k ga zo snel mogelijk het stukje lezen. het intereseerd me wel en er zit altijd wel iets van waarheid in. Tenminste, ik merk het altijd bij mezelf.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:26

Ik raak idd geblokkeerd door de stress van wedstrijden en rijd dan teveel op mijn hand.
Ik vind dat dus helemaal geen slap gezever, maar het is wel moeilijk om jezelf tot de orde te roepen.

Ik probeer altijd de hele proef te denken: van je af rijden, dat helpt nog het beste!
Dus mijn proeven zijn erg komisch: "bij A binnenkomen "(van je afrijden) Haha! , bv. K-H uitgestrekte draf (van je af rijden, niet achterover zitten) en zo probeer ik de hele proef door te blijven denken. Het gaat gelukkig wel steeds beter, maar het kost wel enorm veel moeite.

Ik merk wel, dat als je aan rijden blijft denken zoals mijn instructeur het zo mooi zegt, het dan een stuk beter gaat, dan wanneer ik als een zombie door de proef heen scheur. Haha!

Ik zou dus wel een stukje begeleiding van Peter Murphy kunnen gebruiken ....

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:35

Het is geen slap gezever, Zep, maar als de gemiddelde bokker er zoveel last van heeft dat z'n wedstrijdresultaten erdoor worden beinvloed, dan moet ie zich toch eens ernstig af gaan vragen waar ie mee bezig is. Er zijn hier voor zover ik weet niet of nauwlijks mensen die er de kost mee moeten verdienen dus waar maken we ons druk om. Er zijn geen miljoenen mee gemoeid, nog geeneens nationaal aanzien dus wie doet je wat. Relax men, het is maar een spelletje.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:40

Ik rijd geen wedstrijden, maar heb een tijdje les gehad van een meisje (met papieren) die een aanpak had warbij ik me niet prettig voelde. Ik werd echt gespannen en dan wilde het nit meer. Dingen die met oefenen heel goed gingen, gingen in de les nit meer omdat mijn pony dwars werd en gespannen. Nu heb ik les gehad van iemand anders, die laat me eerst lekker ontspannen aan lange teugel voorwarts rijden, en dan als pony het aangeeft oppakken. Dat ging wel goed. (Helaas heb ik nu geen les meer omdat hij steeds niet op kwam dagen de laatste 3x, en ik daar geen zin meer in had)
Maarre, ik kan me dus goed vinden in dat stress je blokkeert! En je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:42

Ik sluit me helemaal aan bj de nuchtere blik van Ikke Haha! . Op een paar uitzonderingen na rijden we hier allemaal wedstrijden voor de hobby, niets meer en niets minder. Een hobby oefen je uit voor je plezier.
Ik kan me ook voorstellen dat dat in de topsport er wel eens anders aan toe gaat.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:46

Citaat:
Op 2001-11-10 10:35, schreef ikke:
Het is geen slap gezever, Zep, maar als de gemiddelde bokker er zoveel last van heeft dat z'n wedstrijdresultaten erdoor worden beinvloed, dan moet ie zich toch eens ernstig af gaan vragen waar ie mee bezig is. Er zijn hier voor zover ik weet niet of nauwlijks mensen die er de kost mee moeten verdienen dus waar maken we ons druk om. Er zijn geen miljoenen mee gemoeid, nog geeneens nationaal aanzien dus wie doet je wat. Relax men, het is maar een spelletje.



Tja, ikke, een stuk wedstrijdspanning lijkt me niet meer dan gezond. Ik denk dat je dat ook nodig hebt om te kunnen presteren.
En ja, ik rijd wedstrijden voor de lol, maar daarom kan ik nog wel gespannen zijn omdat je zo goed mogelijk wilt presteren .......
Stukje fanatisme wat in me zit, denk ik!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 12:15

Helemaal mee eens!! Als ik het 'maar als een spelletje' zag, deed ik het niet eens. Overigens denk ik heel erg veel na over dit soort dingen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 15:00

Ik heb zelf 2 keer begeleiding gehad van Peter Murphy op school en dat heeft me wel aan het denken gezet. Ik heb soms echt dat ik dicht sla voor een proef en gewoon geen gevoel meer in mijn benen heb. Ik probeer zijn aanwijzingen op te volgen maar zoveel dingen gaan gewoon zonder dat je het wil. Verder hebben ikke en Jippie gelijk. Je rijd voor je lol en niet voor geld.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 15:20

Jura en Fitzroy, een beetje gezonde spanning, daar is niks mis mee, gezond zelfs. En ja dat heb je inderdaad nodig.Maar als ik dan zie dat er mensen zo gespannen zijn dat ze niet eens in staat zijn om normaal en gecoordineert te handelen, dan ga ik me dus afvragen waar iemand mee bezig is. Er is een verschil tussen gezonde spanning, en helemaal dichtslaan. Daar moet je je denk ik wel van bewust zijn, anders kom je jezelf dus flink tegen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 15:32

Maar ik denk dat het ook een beetje een kwestie van ervaring is, ik was in het begin ook bloednerveus, maar later wordt het toch meer routine en heb je meer die gezonde wedstrijdspanning zeg maar. Als je het maar vaak genoeg doet, gaat die hele erge spanning vanzelf wel over. En de ene persoon is er natuurlijk gevoeliger voor dan de ander.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:14

Zeker, daar moet je als ruiter juist veel aandacht aan besteden vind ik. Niet zozeer dat ik op wedstrijden blokkeer ofzo, maar alleen al het feit dat zoveel wat misgaat in het rijden aan jezelf ligt. Je moet dat 'accepteren', de confrontatie met jezelf aandurven, want het ligt niet aan het paard.
Ik vind het af en toe ontzettend frustrerend te merken dat ik bepaalde dingen niet onder controle heb.
Daarnaast moet je elke keer weer motivatie zien te vinden, ook voor je paard. Ook psychologisch iets lastigs, vind ik.

Er is toch ook een boek over, iets van 'Riding succes without stress', lijkt me erg interessant.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 11:39

Hee, dat boek ken ik niet, weet je er meer van? Vertel even....
Je kunt ook Centered riding van Sally Swift lezen, zeer verhelderend. Zet je weer met twee pootjes op de grond.
Veel mensen willen er ook niet aan om naar zichzelf te kijken, op de een of andere manier is dat niet goed voor hun ego, zij maken immers nooit voute.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 13:22

Ik denk wel eens vaker over peptalk zeker in het begeleiden van de ponyjeugd!
In plaats van weer extra lessen ,eens een lesje hoe ga ik om met spanning?
Ouders daarin betrekken ,want je wil niet weten wat er soms al mis gaat in de voorbereiding naar een wedstrijd (zeker een op de hippische kalender *belangrijkere* wedstrijd! )
Het zou een goede insteek zijn, wat alleen maar ten goede komt van een combinatie en sport in het algemeen!
Ik heb zelf in Nijmegen het boek gekocht van Mary Wanless "rijden met gevoel".
Nu nog iets voor de jeugd....

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:48

Ikke: Dat boek heb ik alleen gezien in de Divozacatalogus, lijkt me interessant maar verder weet ik er niks van.

Ik heb wel het boek van Mary Wanless, erg goed, alleen niet om in één keer te lezen!

In de paardenkrant stond btw ook een stuk over/van Peter Murphy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 22:40

Ik moest tijdens het lezen van het stuk denken aan hoe mijn vorige instructrice les gaf. Zij was er heel goed in, en ik heb verschrikkelijk veel geleerd van haar wb wedstrijdrijden en hoe je je voorbereid. Ik denk dat ook een hobbyruiter er veel aan kan hebben. Ook als je je brood er niet mee hoeft te verdienen, kun je wel heel prestatiegericht zijn. Dat wil niet gelijk zeggen dat je Peter Murphy moet bellen voor een consult, maar ik vroeg me gewoon af of "men" hier er over nadenkt.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:42

Het is altijd fijn om iemand aan de kant te hebben die niet alleen de rijtechnische kant belicht.
Ik heb het mezelf geleerd (spiegel voorhouden Haha! ) En toen was de knop om ,heerlijk gevoel!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 13:07

Ben ik heel erg mee bezig, analyseer het gedrag van mijn paard en vraag mij af wat voor rol ik daar in speel. Ik kom vaak tot verassende ontdekkingen, erg nuttig!