waarom kopen sommige mensen toch een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shadowtje
Berichten: 108
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

waarom kopen sommige mensen toch een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 23:55

Bij ons op de manege zijn een tijdje terug 15 nieuwe stallen gebouwd. Dus ik denk, 'gezellig nieuwe mensjes'.
Nu is er een meisje gekomen met een paard,Maar dat kind heeft totaal geen verstand van paarden. toen ze aankwam had ik al zoiets van hmm, tja.
Verward ze kwam de trailer uit. zet ze dat beest gelijk in zn stal gewoon op het beton en vervolgens gaat ze naar de kantine, maarja ik moest voeren dus k'loop naar dr toe en ik vraag hoeveel moet je paard te eten. Zit ze me eerst aan te kijken dus ik vraag moet ie 1/2 of een kilo biks. Zegt ze moet ie eten dan? ik zeg nou misschien heeft ie weleens honger. zegt ze nou, ja geef maar een kilo want hij staat vollop in het werk.

zie ik dr de volgende dag komt ze pakt ze dr paard van stal loopt ze echt 1 rondje om de hooiberg en gaat ze weer weg! zegt ze zo hij heeft wel wer genoeg beweging gehad. ahumm

en toen ze ging rijden zegt ze ja ik heb al 5 jaar gereden. Nou ze kon nog geen eens opstappen laat staan rijden en ze is als de dood voor dat beest.
nou het beesie doet geen vlieg kwaad.

en soms komt ze gewoon dagen niet.
Frusty

mijn god, hoe komen mensen toch aan een paard dit is toch dieptriest? Verdrietig

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:06

Dat vraag ik mezelf ook weleens af. Het is verschrikkelijk voor dat paard om zo'n eigenaar te hebben. Een paard heeft ook aandacht nodig. Die heeft nog geluk dat ie op een manege staat waar mensen er regelmatig langs komen en hem ook nog eens zullen aaien.

Lijkt wel of die personen moeten paardrijden van hun ouders of zo. Het is gewoon belachelijk...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:08

geeft niks als ze niks kan........... als ze maar een goede begeleiding heeft

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:10

hahaha aan de ene kant moet ik hierom lachen (je schrijft het erg lollig, ik zie het zo voor me gebeuren) aan de andere kant is het idd dieptriest.
misschien kun je voorzichtig proberen haar bij te spijkeren wat een paard wel en niet nodig heeft. ga anders eens praten met de manegehouder, hem/haar moet dit toch ook opvallen Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:10

wat Rina zegt........ ga je er niet aan irriteren, help ze.

voor je eigen gevoel ook beter, toch?

Delias

Berichten: 406
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:20

Hoi Shadowtje,
Ik heb je even gePBt want dit verhaal komt mij heel bekend voor en het meisje in kwestie is inderdaad naar een stal in Vlaardingen gegaan!
Maar verder inderdaad diep triest, voor het diertje maar ook voor dat meisje, je kan mij niet wijsmaken dat ze op deze manier kan genieten van haar paardje!
En inderdaad help haar op weg, beter als irriteren.

VoXiS

Berichten: 231
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:03

gijsenkim schreef:
geeft niks als ze niks kan........... als ze maar een goede begeleiding heeft


Kijk maar naar mij Haha!

DianaH

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Munnekeburen (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:19

Misschien is het maar goed dat het paard op een manege staat. Zo wordt er een oogje op gehouden. Ik neem aan dat jullie er wel voor zorgen dat het paard niets tekort komt.
Ook zou ik haar er op aan spreken, hoe meer mensen dat doen, hoe meer kans je hebt dat haar ogen opengaan.
Het is inderdaad een treurig geval. Maar je ziet wel vaker dingen, dat je denkt: hoe heb je een paard kunnen aanschaffen. Hier bij ons op het platteland zie je bijv. paarden in een wei staan waar gewoon niet naar omgekeken wordt. Af en toe wat water en klaar...maar dat soort dingen heb je overal. Triest.
Dan is het paard beter af in een omgeving waar aandacht en oplettendheid is, toch?

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:54

bij ons op de manege 'rijd ook iemand nou ja rijd.. haar paard staat er maar rijden doet ze niet

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:54

Ik denk dat je dat overal wel een keer zal tegen komen.
Het is niet leuk maar je krijgt het die mensen niet aan hun verstand.
Wij hebben ook zo'n echtpaar die twee friesen hebben/hadden, de ene werd drie keer op een dag bereden terwijl ze een waarschuwing hadden dat ze niet te veel met het jonge paard mochten doen en de andere kon wel eens dagen op stal staan.
Ze hebben echt de ballen verstand van die paarden en doen maar wat met ze.
En als ze kwamen dan waren ze ook zo weer weg, even 5 min. los in de bak en foetsie waren ze.
Nu is er eergister gelukkig voor het paard er een verkocht.
Ik heb geleerd dat ik er maar niet te veel over moet nadenken maar het blijft zeer doen als je naar die paarden kijkt, ze verdienen het niet.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:00

soms wel moeilijk hoor om zulke mensen iets aan hun verstand te brengen. Op mijn vorige stal kwam een gezin die nooit iets met paarden had gehad en die hadden dus een fries veulen gekocht. Eerste jaar niet erg, beestje lekker op het land, maar toen moest hij van het land af en gingen ze er voor haar tweede jaar al mee aan het werk. Dagelijks longeren in een zware bak. Nou we hebben hoog en laag kunnen springen met s'n allen dat dat beestje er nog veel te jong voor was en nog niet genoeg gegroeid e.d, maar ze wisten alles beter. Ook kwam ze maar een keer per dag eruit.
We zijn op een gegeven moment maar gestopt met ons ermee bemoeien want het was net als praten tegen een muur!!!
Hoop dat dat meisje bij jou wel goede raad wilt opvolgen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:46

Zulke mensen en kinderen zullen er altijd zijn, op mijn eerste stal ook. Ik had goede begeleiding gekregen toen ik met Snow daar kwam, maar vergeleken met sommige mensen deed ik alles nog goed in m'n uppie Lachen Na twee maanden hielp ik dan ook anderen ipv mensen mij, altijd fijn als iemand je helpt, dus neem de kans altijd om zo iemand te helpen!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:50

Tja..
misshien weet ze echt niets? Zo van: Als ze ook nog eens in de kantine verkondigd dat ze met haar vorige pony M2 was en dat de afstamming van deze wat mankeert dan wordt het echt niets, maar misschien luistert ze naar tips ofzo?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:59

Ja... zulke mensjes ken ik ook en dan vooral het soort dat niks aan neemt en meent alles zelf beter te weten.. Ik irriteer me er mateloos aan, wat ik ik dus beter niet kan doen. Allemaal verspilde engergie Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:12

Ook al heeft dat meisje 5 jaar gereden, op het moment dat je een paard komt wordt je met dingen geconfronteerd waar je voor die tijd nooit bij hebt stilgestaan. Ik hoop dat ze wil luisteren, probeer haar tips te geven. Merk je dat het niets uithaalt zou ik mijn handen er van af trekken. Jammer voor het paard, maar in dit geval krijgt hij zijn natje en zijn droogje. En mocht het paard echt te fris worden, kun je meteen aanwijzen waar het aan ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:27

Vaak zijn het meisje die moeten rijden van paps en mams maar het eigenlijk niet willen. In die gevallen is het triest voor het dier maar ook voor het meisje in kwestie.
Probeer haar inderdaad bij te staan en dingen uit te leggen. Wie weet pikt ze het op en draait ze wat bij... Helpt dat niet kun jij er niets meer aan doen. Je kunt haar moeilijk dwingen haar paard te verkopen... Hij krijgt te eten en ik neem aan dat de stal ook schoon gehouden wordt op de manege. Hij heeft daar ook contact met andere paarden, dus dat is altijd al mooi meegenomen...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:13

hmmm... zo staan er bij ons op stal ook paarden... Met het verschil dat deze mensen het eigenlijk wel weten, en in de meeste gevallen ook gewoon aardig zijn, maar gewoon niet komen... Of heel weinig...
De pony die ik rijd, en nu ook al een half jaar te koop staat, is een pracht pony, maar was ook bijna twee jaar niet naar omgekeken. 's Winters alleen eruit als de stalhouder de box eens goed onder handen nam, hoefsmid als de stalhouder belde naar de eigenaar dat het nodig was, maar verder vrijwel niet... Ik vond het enorm zonde en toen mijn pony kreupel werd, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik haar voor hun mocht verzorgen en trainen tot ze verkocht was.
Bleek een ontzettend mooie en lieve pony te zijn met veel pit...
Heb er veel plezier van en hoop dat ze nog lang blijft! Het viel mensen ook gelijk op hoe verzorgd ze er ineens bijstond en na een tijdje dat ze steeds mooier werd (bespiering) dat is leuk te horen... Dan weet je dat het resultaat heeft...

Ik zou ook zeggen... probeer leuk contact te krijgen met het meisje zodat ze dingen van je wil aannemen/leren... Misschien kan ze ook wel hulp gebruiken vanwege tijdgebrek of omdat ze wat bangig is... Op die manier hebben zowel paard als meisje er profijt van... En jij hoeft je er niet meer aan te storen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:16

Ja, ach, hier in de buurt zitten dr ook zoooooooooveel, als ik me overal aan zou ergeren (wat ik dus ook doe) heb ik niet eens meer tijd over om van mn eigen paarddenbeestjes te genieten....

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:48

ik erger me nu al en ik lees het alleen maar via de pc.
Zij verdient geen paard.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:52

Ik ken zulk soort mensen ja.. Scheve mond Type wat alleen maar een paard wil voor het statussymbool Boos! Die geen ruk van paarden willen leren en er alleen maar mee pronken.

Heb een hekel aan dat soort mensen, maar je moet je er niet druk om maken.. Gaat jouw hum van achteruit en zij zijn er niet mee geholpen..

Uiteindelijk is het paard altijd de pisang..

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:54

Ik erger me ook al...
Er zijn mensen die geld hebben en "zomaar" een paard hebben alleen maar voor de heb... En dan heb je bijv mij... Ik kan een paard wel onderhouden qua stal, maar niet als er extra kosten bij zouden komen. Ik houd dus geen paard omdat ik dat niet eerlijk vind tegenover het paard... Maar OO wat zou ik er graag eentje willen hebben. Dus ik kan me echt kwaad maken over dit soort mensen! Boos!

wanted

Berichten: 1533
Geregistreerd: 18-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:56

nou het is niet zo erg dat het meisje niet rijd als het paard maar wel in het land komt. zo niet probeer dit met de manege eigenaar te overleggen kan het beestje ook nog een beetje genieten. en raakt hij zijn energie kwijt dat niet als zij na twee weken haar paard stil te laten staan er op gaat zitten eraf valt en het paard weg gaat dat zou ook jammer zijn.